آخرین اخبار

ريزش مو در اثر استفاده از اين داروها اتفاق مي افتد! پوست، مو و زيبايي

ريزش مو در اثر استفاده از اين داروها اتفاق مي افتد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - مراقب داروهايي باشيد که ريزش مو مي آورند

براي همه ي ما داشتن موهاي سالم و زيبا و البته پرپشت، از اهميت بالايي برخوردار است. موها تاثير زيادي در زيبايي و جواني چهره دارند و ريزش آنها هر کسي را به وحشت و نگراني مي اندازد. البته ريزش مو دلايل و عوامل متعددي دارد. از مسائل ژنتيکي گرفته تا تغذيه ي ناسالم و استفاده ي بي رويه از محصولات آرايشي مو و غيره، جزو عمده دلايل ريزش موها هستند. اما در اين بين نبايد تاثير برخي داروها را ناديده گرفت.

هر دارويي که مصرف مي کنيم، علاوه بر خواصي که دارد، عوارضي نيز به جا مي گذارد. موهاي ما نيز از اين عوارض در امان نيستند. گفتگويي با دکتر داريوش دائر، متخصص پوست و مو انجام داده ايم تا در خصوص اين داروها بيشتر بدانيد.

چه داروهايي بيشترين تاثير را در ريزش مو دارند؟

برخي داروها که به صورت طولاني مدت مصرف مي شوند، در ريزش مو دخالت دارند. اما بيشترين تاثير مربوط به داروهاي شيمي درماني مي شود. در واقع بيماران مبتلا به سرطان که تحت شيمي درماني هستند، دچار ريزش موي زياد مي شوند، چون داروهاي ضد سرطان جزو داروهاي بسيار مهاجم و قوي محسوب مي شوند که تولد و تکثير سلول هاي مو را مسدود مي کنند. البته تمام داروها، الزاما منجر به ريزش مو نمي شوند.

امروزه با پيشرفت علم، داروهاي جديدي توليد شده اند که بيش از پيش روي تومورها متمرکز شده و آسيب کمتري به سلول هاي ديگر وارد مي کنند. در اين صورت نيز ريزش مو کمتر مي شود. البته بايد گفت که پوست سر برخي افراد، در مقايسه با افراد ديگر حساسيت بيشتري نسبت به ترکيبات شيميايي نشان مي دهد و به همين دليل تاثير داروهاي شيمي درماني در افراد مختلف متفاوت است.

اين داروها با چه مکانيسمي باعث ريزش مو مي شوند؟

سلول هاي سرطاني با سرعت زيادي تکثير مي شوند. از طرف ديگر تقسيم سلولي در مناطقي مانند پياز مو نيز با سرعت بالايي انجام مي شود. داروهاي شيمي درماني به گونه اي ساخته شده اند که بيشترين تاثير را روي سلول هاي پُرتکثير داشته باشند. در نتيجه در دوره ي شيمي درماني، ريزش مو در سر و همچنين بدن با سرعت بالايي اتفاق مي افتد.

خوشبختانه بعد از اتمام دوره ي شيمي درماني، موها مجددا رشد مي کنند. اما در برخي موارد که دارو براي نابودي برخي از تومورهاي مغزي يا تومورهاي مخچه به کار مي رود، در يک تا دو درصد موارد، امکان رويش مجدد موها وجود ندارد. يا اينکه موهاي رشد کرده بي کيفيت هستند.

از بين داروهاي ديگر که در بين مردم رواج بيشتري دارند، کدام يک به ريزش مو منجر مي شوند؟

داروهايي که براي درمان اختلالات تيروئيدي به کار مي روند نيز همين تاثير را دارند، چون غده تيروئيد مسئول ترشح هورمون هايي است که تجديد و رويش موها را کنترل مي کند. کم کاري يا پرکاري تيروئيد مي تواند باعث بر هم خوردن چرخه ي رويش مو شده و ريزش مو ايجاد کند.

افرادي که دچار مشکلات تيروئيدي هستند، اگر دارويشان (مانند لووتيروکسين) را با دوز مناسبي مصرف نکنند، در برخي موارد دچار ريزش مو مي شوند. براي مقابله با اين مشکل، بيماران بايد توصيه هاي پزشک معالج خود را جدي بگيرند.

داروهاي ضدکلسترول و ضدفشارخون و حتي داروهاي ضدميگرن نيز جزو داروهاي پرمصرف هستند. آيا اينها نيز در ريزش مو تاثيري دارند؟

برخي از استاتين ها مانند پراواستاتين باعث بروز عوارض جانبي در پوست سر، مانند بروز خارش يا ريزش مو مي شوند. ممکن است مصرف طولاني مدت داروهاي ضدکلسترول و داروهاي ضدفشارخون روي ساخت موها (کراتيني زاسيون) تاثير منفي بگذارد. در اين صورت نيز موها قبل از ريزش، حساس و شکننده مي شوند. افرادي که دچار چنين وضعيتي مي شوند، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنند تا تغييراتي در نوع داروي آنها داده شود.

در خصوص ميگرن نيز بايد بگوييم، اين دردهاي کمابيش فلج کننده، بيمار را مجبور به مصرف دارو مي کند. افرادي که مجبور هستند به مدت طولاني و حتي تمام عمر دارو مصرف کنند، بيشتر در معرض عوارض آنها روي موهايشان قرار مي گيرند. اين افراد نيز مي توانند با مشورت با پزشک معالج شان تغييراتي در داروهايشان بدهند.

در برخي موارد بيماراني که از مشکل صرع رنج مي برند نيز از ريزش مو شکايت دارند. اين داروها با چه مکانيسمي باعث ريزش مو مي شوند؟

داروهايي که براي درمان مشکل صرع مصرف مي شوند، بخصوص داروهاي بر پايه سديم والپروات، عوارضي مانند ريزش مو و حتي تغيير در نوع و حالت طبيعي مو ايجاد مي کنند. به عنوان مثال، ممکن است موهاي صاف تبديل به موهاي مجعد شوند. واقعيت اين است که مکانيسم تاثير سديم والپروات در تغيير طبيعيت مو يا ريزش آنها، هنوز به درستي مشخص نشده است.

برخي محققان معتقد هستند که اين نوع داروها مواد مغذي مورد نياز موها يعني زينک، مس و منيزيم و غيره را از بين مي برند و باعث ريزش مو مي شوند. خوشبختانه با قطع مصرف اين داروها، ريزش مو نيز متوقف مي شود. البته بيمار نبايد به طور خودسرانه اقدام به قطع مصرف دارو بکند و هر نوع تغييري در مصرف دارو يا تعويض آن، بايد تحت نظر پزشک معالج انجام شود.

تاثير داروهاي ضدافسردگي و ضدبارداري که جزو داروهاي پرمصرف هستند را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

مصرف برخي داروهاي ضدافسردگي نيز باعث ريزش مو مي شود. سيکل حيات مو با مصرف اين داروها دچار اختلال شده و کوتاه مي شود. در واقع ريزش مو بعد از دو تا سه ماه از شروع مصرف داروهاي ضدافسردگي کليد مي خورد. ريزش موي ايجاد شده در اثر مصرف اين داروها با قطع مصرف دارو متوقف مي شود و همه ي داروهاي ضدافسردگي نيز چنين عوارضي ندارند. توصيه مي کنيم افراد بدون تجويز پزشک، اقدام به مصرف خودسرانه ي اين داروها نکنند، چون عوارضي بيش از ريزش مو ايجاد مي کنند.

قرص هاي ضدبارداري نيز تغييراتي در موها ايجاد مي کنند. در واقع موي خانم ها نسبت به تغييرات هورموني بسيار حساس است. بنابراين در دوران نوجواني، بعد از زايمان و يائسگي به دليل تغييرات هورموني زياد، دچار ريزش مو مي شوند. تاثير قرص ها در خانم هاي مختلف، متفاوت است و همه چيز به قرص مصرفي بستگي دارد. قرص هاي خوراکي پروژسترون و استروژن مانند ياسمين روي موها تاثير مثبتي دارند. اما ممکن است يک ترکيب پروژستروني ديگر، با تاثير آندروژني (هورمون مردانه) ريزش مو ايجاد کند. در صورت مشاهده تغييراتي در وضعيت موها، بهتر است خانم ها با پزشک معالج مشورت کنند.





منبع: tebyan.net





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد