آخرین اخبار

ورزش هاي خوب و بد براي کمردرد ورزش و سلامت

ورزش هاي خوب و بد براي کمردرد

  بزرگنمايي:

بلند کردن پاها گاهي اوقات به عنوان ورزشي براي تقويت عضلات کمر يا شکم توصيه ميشود.

درد پايين کمر: ورزش چه تاثيري دارد

ممکن است احساس کنيد استراحت برايتان خوب است اما تحرک نيز براي کمرتان خوب است. ورزشهايي براي درد پايين کمر وجود دارند که ميتوانند عضلات کمر، شکم و پا را تقويت و قوي نمايند. اين ورزشها به حمايت از ستون فقرات کمک کرده و کمر درد را آرام ميکنند. هميشه پيش از انجام هر ورزشي براي کمر درد، از پزشک متخصص درباره آن سوال کنيد. بسته به عامل کمر درد و شدت آن، برخي ورزشها ممکن است براي وضعيت شما توصيه نشود و زيان بخش باشد.

اجتناب کنيد: خم شدن و رساندن دست به پنجه پا

ورزش براي درد پايين کمر خوب است اما نه همه ورزشها. هر گونه احساس ناراحتي خفيف، در آغاز اين ورزشها بايد با قوي تر شدن عضلات از بين برود. اما اگر درد بيشتر از خفيف براورد ميشود و بيش از 15 دقيقه در حين ورزش طول کشيد، بايد ورزش را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنيد. برخي از ورزشها ممکن است درد را تشديد کنند. ورزش خم شدن و رساندن دست به پنجه، فشار زيادي بر ديسکها و رباطهاي کمر وارد ميکند. همچنين ممکن است عضلات و زرد پي پايين کمر را بيش از حد بکشند.

انجام دهيد: نيمه کرانچ

برخي ورزشها ممکن است درد کمر را تشديد کنند و هنگامي که دچار کمر درد شديد هستيد، بايد از آنها اجتناب کنيد. نيمه کرانچ ميتواند به تقويت عضلات کمر و شکم کمک کند. بر روي زمين به پشت دراز بکشيد و زانوهايتان را طوري خم کنيد که کف پايتان روي زمين قرار بگيرد. دستانتان را بر روي سينه قرار دهيد يا پشت گردنتان بگذاريد. عضلات شکم را سفت کنيد و شانه هايتان را از زمين بلند کنيد. هنگامي که شانه هايتان را بلند ميکنيد، نفس خود را بيرون بدهيد. بازوهاي خود را جلوتر بلند نکنيد و از دستانتان براي بالا کشيدن گردنتان از زمين استفاده نکنيد. چند ثانيه بمانيد و سپس به آهستگي بر روي زمين برگرديد. هشت تا دوازده مرتبه اين حرکت را تکرار کنيد. اگر حالت بدنتان در حين ورزش درست باشد، فشار زيادي بر کمر وارد نميشود. پاها، دنبالچه و پايين کمر بايد در تمام طول ورزش، در تماس با سطح زمين بمانند و از زمين بلند نشوند.

اجتناب کنيد: دراز نشست

اگر چه ممکن است فکر کنيد دراز نشست ميتواند عضلات شکم يا کمرتان را تقويت کند اما بيشتر مردم از عضلات ران هنگام دراز نشست استفاده ميکنند. دراز نشست ممکن است فشار زيادي بر ديسکهاي کمر وارد کند.

انجام دهيد: کشيدن زرد پي

به پشت بر روي زمين دراز بکشيد و پاهايتان را از زانو خم کنيد. يک حوله را حلقه کرده و زير سينه پايتان قرار دهيد. از حوله بگيريد و زانويتان را به سمت بالا بکشيد و صاف کنيد و سپس به آهستگي به زمين برگردانيد. بايد کمي احساس کشيدگي در پشت ساق پايتان احساس کنيد. حداقل 15 تا 30 ثانيه پاهايتان را بالا نگه داريد. اين کار را دو تا چهار مرتبه براي هر پا تکرار کنيد.

اجتناب کنيد: بلند کردن هر دو پا به صورت همزمان

بلند کردن پاها گاهي اوقات به عنوان ورزشي براي تقويت عضلات کمر يا شکم توصيه ميشود. ورزش براي بازگرداندن قدرت به کمر براي آرام کردن درد کمر ميتواند بسيار مفيد باشد اما بلند کردن هر دو پا با هم در حالي که به پشت دراز کشيده ايد، فشار زيادي بر کمر وارد ميکند. اگر کمر ضعيف باشد اين ورزش ميتواند کمر درد را تشديد کند. به جاي اين حرکت، به پشت دراز بکشيد، يک پا را از زانو خم کنيد و کف آن را روي زمين قرار دهيد و پاي ديگر را صاف کنيد. دقت کنيد کمرتان صاف بر روي زمين قرار گرفته باشد. به آهستگي پاي صاف را از زمين حدود 15 سانتيمتر بلند کنيد و کمي نگه داريد. به آهستگي پايتان را پايين بياوريد. اين کار را ده مرتبه تکرار کنيد و سپس پاهايتان را عوض کنيد.

انجام دهيد: نشستن با تکيه بر ديوار

25 تا 30 سانتيمتر از ديوار فاصله بگيريد و بايستيد، سپس از همان جا که ايستاده ايد، به ديوار تکيه بدهيد تا زماني که کمرتان صاف بر روي ديوار قرار بگيرد. به آهستگي در حالي که کمرتان موازي ديوار است، از زانو خم شويد. تا ده شماره در همين حالت بمانيد و سپس به دقت به همان صورت به بالا برگرديد. اين حرکت را 8 تا 12 مرتبه تکرار کنيد.

انجام دهيد: شنا

به شکم روي زمين دراز بکشيد در حالي که دستانتان زير شانه قرار دارد. خود را به کمک دستانتان از روي زمين بالا بکشيد تا شانه هايتان از کف زمين بلند شوند. اگر برايتان سخت نيست، آرنجهايتان را نيز از کف زمين بلند کنيد و چند ثانيه خود را در اين حالت قرار دهيد.

انجام دهيد: حرکت سگ پرنده

چهار دست و پا روي زمين قرار بگيريد و عضلات شکم را سفت کنيد. يک پاي خود را به سمت عقب بلند کنيد و بکشيد. سعي کنيد پايتان صاف باشد، در اين حالت 5 ثانيه بمانيد و سپس پاهايتان را عوض کنيد. 8 تا 12 مرتبه اين حرکت را براي هر پا تکرار کنيد. سعي کنيد زمان نگه داشتن پا را هر بار بيشتر کنيد. ميتوانيد همزمان با بلند کردن يک پا، دست طرف مقابل را نيز بلند کرده و بکشيد. اين حرکت راه خوبي براي ايجاد تعادل در کمر در حين حرکت دست و پا است. انجام اين ورزش نميگذارد عضلات کمر شل شوند. تنها دست يا پا را تا ارتفاعي بالا بياوريد که موقعيت پايين کمر بتواند حفظ شود.

انجام دهيد: کشيدن زانو به سينه

به پشت بر روي زمين دراز بکشيد، پايتان را از زانو خم کنيد و کف پا را روي زمين قرار دهيد. يک زانو را به سمت سينه بکشيد و پاي ديگر را بگذاريد روي زمين بماند. پايين کمر خود را به کف زمين بچسبانيد و 15 تا 30 ثانيه اين حالت را حفظ کنيد. سپس زانوي خود را پايين بياوريد و با پاي ديگر امتحان کنيد. اين کار را 2 تا 4 مرتبه براي هر پا تکرار کنيد.

انجام دهيد: تکان دادن لگن

به پشت روي زمين دراز بکشيد و پايتان را از زانو خم کنيد در حالي که کف پايتان روي زمين قرار دارد. شکم خود را سفت کنيد (عضلات آن را منقبض کنيد) انگار براي مشت خوردن شکم خود را آماده ميکنيد. بايد کمرتان را به کف زمين فشار داده و لگن و باسنتان بالا و پايين تکان دهيد. در حالي که به آرامي دم و باز دم ميکنيد، ده ثانيه نگه داريد . اين حرکت را 8 تا 12 مرتبه تکرار کنيد.

انجام دهيد: پل

به پشت روي زمين دراز بکشيد و پاهايتان را از زانو خم کنيد در حالي که پاشنه تان روي زمين قرار گرفته باشد. دستانتان را در کنار خود روي زمين قرار دهيد. پاشنه را به کف زمين فشار دهيد و باسن خود را منقبض کرده و باسن و رانهايتان را از زمين بلند کنيد تا جايي که شانه ها، باسن و زانوها در يک خط صاف قرار بگيرند. حدود 6 ثانيه در همين حالت بمانيد و سپس به آهستگي باسن را بر روي زمين بياوريد و ده ثانيه استراحت کنيد. اين حرکت را 8 تا 12 مرتبه تکرار کنيد. اجازه ندهيد در حين اين حرکت کمرتان هم شود. نبايد بيش از حد شکم خود را در حين بالا کشيدن بدن، منقبض کنيد و بدن حالت خم به سمت بالا، به خود بگيرد.

بلند کردن وزنه ممکن است مفيد باشد

اگر اين کار به درستي انجام شود به کمر آسيبي وارد نميشود. در واقع اين حرکت کمک ميکند درد مزمن کمر آرام شود اما وقتي کمر درد شديد يا ناگهاني داريد، فشار زياد بر عضلات کمر و رباطها ميتواند خطر آسيبهاي آتي را افزايش دهد. از پزشک بپرسيد آيا ميتوانيد وزنه بلند کنيد يا نه و از چه ورزشهايي بايد اجتناب کنيد.

انجام دهيد: ورزشهاي هوازي

ورزشهاي هوازي (ايروبيک) ريه ها، قلب و رگهاي خوني را تقويت کرده و به کاهش وزن کمک ميکنند. شنا، پياده روي و دوچرخه سواري همه ميتوانند به کاهش کمر درد کمک کنند. ورزش را با جلسات کوتاه شروع کنيد و به مرور افزايش دهيد. اگر کمرتان درد گرفت، شنا را امتحان کنيد چون آب از وزن بدن پشتيباني ميکند و فشار کمتر ميشود. از هر حرکتي که طي آن بايد بدن بچرخد، اجتناب کنيد.

انجام دهيد: برخي حرکات پيلاتس

پيلاتس ترکيبي از ورزشهاي شکمي کمري و استقامتي کششي است. تحت نظر مربي مجرب اين کار را انجام دهيد. حتما پيش از شروع به مربي اطلاع دهيد که کمر درد داريد چون ممکن است برخي حرکات براي شما مناسب نباشند.

تهيه و ترجمه: گروه سلامت سيمرغ

اختصاصي سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت