آخرین اخبار

به اين دلايل شکمتان کوچک نمي شود ورزش و سلامت

به اين دلايل شکمتان کوچک نمي شود

  بزرگنمايي:

بعضي از افراد به صورت ژنتيکي در ناحيه شکم نسبت به نواحي ديگر مانند ران سريع تر چاق مي شوند.

چربي شکم تنها روي ظاهر و تناسب اندام نقش ندارد، بلکه با خطر بيماري هاي قلبي، ديابت نوع 2، مقاومت به انسولين و بعضي از انواع سرطان، در ارتباط است. اگر هميشه در تلاش بوده ايد چربي شکم را با رژيم غذايي و ورزش هاي سخت و طاقت فرسا آب کنيد، اما تاکنون موفق نبوده ايد، بايد بدانيد که بدون شک عوامل ديگري در عدم موفقيت شما نقش دارند.

در اين مطلب چند نمونه از اين دلايل را معرفي مي کنيم.

با بالا رفتن سن، بدن ما تغيير مي کند. هم در خانم ها و هم در آقايان متابوليسم بدن آهسته تر مي شود و بدن انرژي کمتري مي سوزاند. علاوه بر اين، خانم ها در سن يائسگي بيشتر در معرض افزايش چربي در ناحيه شکم هستند. در دوران يائسگي، ترشح هورمون هاي استروژن و پروژسترون کندتر مي شود و همين مسأله باعث تجمع چربي در شکم مي شود.

تمرينات ورزشي درستي را انجام نمي دهيد

انجام فعاليت هاي ورزشي روزانه مانند دويدن و آيروبيک مي تواند ضربان قلب رو افزايش دهد و براي سلامت قلب و عروق شما باشد، اما اين ورزش ها به تنهايي نمي توانند، سايز دور کمر را کاهش دهند، بلکه بايد از ترکيبي از ورزش هاي هوازي و قدرتي استفاده کنيد. ورزش هاي قدرتي توده عضلاني بدن را افزايش داده و بدن را وادار مي کند که چربي بيشتري بسوزاند، چون بافت عضله انرژي بيشتري نسبت به بافت چربي مي سوزاند. پس هر قدر که توده عضلاني بدن بيشتر باشد، انرژي بيشتري هم سوزانده مي شود. توصيه مي شود که در هفته، 250 دقيقه ورزش با شدت متوسط يا 125 دقيقه ورزش با شدت بالا انجام شود.

در مصرف مواد غذايي فرآوري شده زياده روي مي کنيد

غذاهاي تصفيه شده مانند نان سفيد، چيپس، شکر تصفيه شده که براي شيرين کردن نوشابه ها و دسرها از آن استفاده مي شود در بدن ما التهاب ايجاد مي کنند. وجود چربي شکم با التهاب در بدن در ارتباط است. پس اگر مقدار زيادي غذاي فرآوري شده مصرف کنيد، توانايي شما در از بين بردن چربي شکم کمتر مي شود. غذاهاي طبيعي مثل ميوه ها، سبزيجات و غلات سبوس دار و کامل، سرشار از آنتي اکسيدان هستند که خاصيت ضد التهاب دارد و از ايجاد چربي در ناحيه شکم جلوگيري مي کنند.

چربي هاي ناسالم مي خوريد

بدن در برابر همه ي چربي ها، عکس العمل يکساني ندارد. مصرف مقدار زيادي چربي اشباع که در گوشت قرمز و لبنيات وجود دارد، چربي شکم را افزايش مي دهد. از طرف ديگر بعضي از چربي ها اثر ضد التهابي و مفيد براي بدن دارند، مانند چربي هاي غير اشباع مونو که در مواد غذايي مانند روغن زيتون و آووکادو وجود دارد. همچنين چربي هاي غير اشباع پلي که بيشتر به صورت امگا 3 در گردو، تخم آفتابگردان و ماهي هاي چرب مانند ماهي سالمون وجود دارند، اثر ضد التهاب داشته و اگر در مقادير مناسب مصرف شوند، مفيد هستند. اما نبايد فراموش کنيد که مصرف بيش از حد چربي هاي سالم هم مي تواند باعث چاقي شود. پس بايد اعتدال را در استفاده از اين چربي ها رعايت کنيد.

تمريناتي که انجام مي دهيد به اندازه کافي چالش برانگيز نيستند

اگر ورزش به اندازه کافي بدن ما رو درگير نکند، انرژي هم که مي سوزانيم به قدري نخواهد بود که چربي شکم را آب کند. تحقيقات نشان مي دهند، هر قدر که شدت ورزش بيشتر باشد، چربي بيشتري هم سوزانده مي شود. اگر شدت ورزش بيشتر باشد، مي توان در مدت کوتاه تري، انرژي بيشتري سوزاند، مانند تمرينات اينتروال.

انتظارات اشتباهي از ورزش داريد

هيچ ورزشي وجود ندارد که شما را به صورت موضعي لاغر کند، هر چند که تأثير کمي دارند. کار کردن بر روي عضلات بخش خاصي از بدن مانند عضلات شکم، کمر و بخش لگن، عضلات اين قسمت ها رو قوي تر و از نظر زيبايي، شکيل تر مي کند اما هنگام چربي سوزي چربي از همه بدن کم مي شود و به اين بخش ها محدود نمي شود. پس وقتي که دراز نشست را انجام مي دهيد، نبايد انتظار داشته باشيد که چربي شکم کم شود.

شما استرس داريد!

وقتي که به هر دليلي استرس داريد، کاهش وزن به خصوص در ناحيه شکم، سخت تر مي شود، زيرا هم تمايل به خوردن غذاهاي پرانرژي و چرب بيشتر مي شود و هم هورمون استرس (کورتيزول) اندازه سلول هاي چربي را در بدن افزايش مي دهد. بالا بودن مقدار هورمون استرس با افزايش چربي شکم در ارتباط است.

کم خوابي

اگر خواب شبانه کمتر از 6 ساعت باشد، کاهش سايز دور کمر هم براي کار سختي خواهد بود. تحقيقات نشان مي دهند کساني که خواب شبانه آن ها کمتر از 5 ساعت است، نسبت به کساني که 7 ساعت از شب را در خواب به سر مي برند، تا 30 درصد احتمال چاقي بيشتري دارند. افراد بزرگسال بايد به طور طبيعي، 7 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشند.

خصوصيات ژنتيکي – فرم بدن سيب

بعضي از افراد به صورت ژنتيکي در ناحيه شکم نسبت به نواحي ديگر مانند ران سريع تر چاق مي شوند. اين افراد داراي بدن سيبي شکل هستند. اين بدين معناست که خلاص شدن از چربي شکم در اين افراد سخت تر است اما غير ممکن نيست و اين افراد نبايد به کلي از آب کردن چربي شکم مأيوس شوند و يا ژنتيک را بهانه قرار دهند و براي از بين بردن چربي شکم خود، تلاش نکنند.

شما بيمار هستيد!

اگر سطح هورمون تستوسترون در فرد بالا باشد، کاهش وزن سخت تر مي شود. مثلاً در افرادي که مبتلا به تخمدان پلي کيستيک هستند، مقدار هورمون تستوسترون بالاتر از حد طبيعي است. بنابراين بهتر است که تحت نظر پزشک باشند. شايد چاقي شما علت پزشکي داشته باشد. در بيماري هايي مثل تخمدان پلي کيستيک و ديابت و برخي بيماري هاي ديگر چاقي به ويژه از نوع سيبي شکل ديده مي شود.

انگيزه و پشتکار کافي نداريد

از بين بردن چربي شکم کار يک روز و دو روز نيست. براي آب کردن شکم بايد ترکيبي از روش هاي مختلف را به کار ببريد. رژيم غذايي بايد کم کالري، کم شکر و پر فيبر باشد. در کنار رژيم غذايي بايد حتماً از تمرينات هوازي و وزنه استفاده کنيد. اگر واقعاً انگيزه کافي براي از بين چربي شکم داشته باشيد، هيچ يک از دلايلي که به آن ها اشاره شد، حتي اگر دلايل ژنتيکي باشند، نمي توانند سد راه شما شوند.



منبع : elmevarzesh.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت