آخرین اخبار

9 اشتباه رايج در سالن هاي ورزشي ورزش و سلامت

9 اشتباه رايج در سالن هاي ورزشي

  بزرگنمايي:

يکي از اشتباهات اين است که بسياري از افراد تمرينات را با شدت کافي انجام نمي‌دهند. آنان فکر مي‌کنند، صرف حرکت کردن باعث کاهش وزن مي‌شود، در حالي‌که اگر شدت حرکات‌تان به حد لازم نرسد، در واقع وقت‌تان را تلف کرده‌ايد.

اشتباهاتي که در سالن هاي ورزشي انجام مي دهيم

ممکن است جزو افرادي باشيد که هر هفته يا – چند بار در هفته- به سالن ورزشي مي‌روند؛ به کلاس‌هاي گوناگون مي‌رويد، وزنه مي‌زنيد، و خلاصه حسابي عرق خودتان را در مي‌آوريد. اما هر بار که به روي ترازو مي‌رويد، مي‌بينيد که وزنتان همان مقداري است که بود.

مشکل در کجاست؟ آيا ورزش کردن شيوه‌‌اي مطمئن براي کاهش وزن اضافي نيست؟ در واقع مشکل اين است که شما در ورزش کردنتان همان اشتباهاتي را مرتکب مي‌شويد که بسياري ديگر نيز مرتکب مي‌شوند.

براي اينکه وزن‌تان را کم کنيد بايد با ورزش کردن کالري بيشتري نسبت به کالري که با خوردن غذاها دريافت مي‌کنيد، بسوزانيد. بسياري از افراد فکر مي‌کنند، اگر به سالن ورزشي بروند و صرفا با ماشين‌هاي وزنه‌زني کار کنند، وزن‌شان کم خواهد شد، در حالي که اينگونه نيست؛ يا اگر هنگام ورزش کردن حسابي عرق کرده باشند، تصور مي‌کنند که ميزان زيادي کالري سوزانده‌اند. در حالي‌که وزني که با عرق کردن از دست مي‌دهيد، صرفا مربوط به آب مي‌شود و همه آن با خوردن مايعات جايگزين مي‌شود. يک مشکل ديگر اين است که افراد نمي‌دانند چگونه از ماشين‌هاي ورزشي استفاده کنند و برنامه ورزشي‌شان را درست طراحي و اجرا نمي‌کنند؛ بنابراين با وجود تقلاي جسمي زيادي که انجام مي‌دهند، چندان نتيجه نمي‌گيرند.

در زير به 9 اشتباه رايج در ورزش کردن در سالن‌هاي ورزشي مي‌پردازيم:
معاشرت کردن بيش از حد به‌جاي ورزش کردن به قدر کافي

بسياري از افراد هنگامي که به سالن ورزشي مي‌روند، آنقدر به صحبت کردن با دوستان‌‌شان مشغول مي‌شوند که يادشان مي‌رود براي ورزش کردن به آنجا آمده‌اند و مدت زمان زيادي را تلف مي‌کنند، بنابراين در سالن ورزشي بر انجام دادن تمرين‌هايتان متمرکز شويد و گپ زدن را به زمان استراحت پس از ورزش واگذاريد.


کافي نبودن شدت ورزش

بسياري از افرادي که به سالن ورزشي مي‌روند، تمرينات را با شدت کافي انجام نمي‌دهند. آنان فکر مي‌کنند، صرف حرکت کردن باعث کاهش وزن مي‌شود، در حالي‌که اگر شدت حرکات‌تان به حد لازم نرسد، در واقع وقت‌تان را تلف کرده‌ايد. علاوه بر افزايش ميزان شدت انجام حرکات، انجام تمرين‌ها براي مدت طولاني‌تر، افزايش وزنه‌ها يا دامنه حرکات، «انجام تمرينات گوناگون به طور متوالي» (cross-training)، انجام تمرينات روي سطح شيبدار، يا افزايش دادن فشار ناشي از وزن بدن با پوشيدن جليقه‌هاي وزنه‌دار يا آويزان کردن وزنه از قوزک پا نيز مي‌تواند مفيد باشد.


تمرين کردن در حدي که هميشه در نمودار ضربان قلب در منطقه «سوزاندن چربي» قرار گيريد

روي ماشين‌هاي ورزشي نمودارهايي مربوط به ميزان فعاليت قلبي‌- عروقي در حين ورزش وجود دارد که به چند «منطقه» تقسيم شده است. در منطقه‌اي که اصطلاحا «منطقه سوزاندن چربي» خوانده مي‌شود، شدت فعاليت‌تان خيلي زياد نيست- معمولا در حد 65 تا 70 درصد «حداکثر سرعت ضربان قلب براي سن»، اما پژوهش‌ها نشان داده است که هر چه شدت فعاليت جسمي بيشتر باشد، کالري بيشتري مصرف مي‌شود- و اين امر نه‌تنها در هنگام ورزش کردن در سالن، بلکه پس از ترک سالن ورزشي در زندگي روزانه نيز صدق مي‌کند. صرفا بالا رفتن ضربان قلب تا حد رسيدن به اين «منطقه» کافي نيست؛ اين حالت مانند آن است که موتور ماشين‌تان خاموش باشد، اما کاپوتش هنوز گرم باشد. لازم است که شدت تمرين کردن‌تان به بالاتر از اين حد معين شده روي اين نمودار برسد. اگر نمي‌توانيد يک باره شدت فعاليت جسمي‌تان را بالا ببريد، سعي کنيد به تدريج از اين حد عبور کنيد.


تغيير ندادن برنامه ورزشي و پيشرفت نکردن به سطوح بالاتر

اگر فعاليت جسمي مشابهي براي بارها و بارها انجام دهيد، بدنتان تغيير نخواهند کرد. در ابتدا ممکن است، وزنتان کاهش يابد، اما نهايتا به نقطه‌ مي‌رسيد که دوباره وزنتان به حد اوليه باز مي‌گردد. يکي از مشکلاتي که در پيشرفت برنامه ورزشي‌تان با آن روبرو مي‌شويد، نياز به عوض کردن ماشين و تمرين‌هايي معمولي است که با آنها احساس راحتي مي‌کرديد. براي مثال ممکن است، از انجام ورزش‌هاي هوازي احساس راحتي کنيد، بنابراين اضافه کردن تمرين‌هاي قدرتي براي افزايش حجم عضلات – بافتي در بدن که کالري را مي‌سوزاند- برايتان مشکل باشد. يا برعکس ممکن است، فقط تمرين‌هاي قدرتي انجام دهيد که توده عضلاني‌تان را حفظ مي‌کند، اما وزنتان را کاهش نمي‌دهد. بايد آميزه‌اي از تمرين‌هاي هوازي و قدرتي را انجام دهيد.

دست بالا گرفتن ميزان کالري مصرفي که تردميل نشان مي‌دهد

بايد مراقب باشيد تا شماره‌ کالري مصرفي روي صفحه ماشين‌هاي ورزشي براي فعاليت هوازي گمراه‌تان نکند. اين شماره تنها يک تخمين کلي است و متغيرهاي گوناگوني بر آن موثرند. ممکن است صفحه نمايش ماشين بگويد شما 500 کالري سوزانده‌ايد، اما تنها 250 کالري سوزانده باشيد. اين امر به خصوص در موارد «فريب خوردن» ماشين، مانند تکيه دادن روي ميله‌هاي نگهدارنده آن، صدق مي‌کند. اگر صرفا کامپيوتر را ملاک قرار دهيد که براساس سرعت و شمار چرخش‌ها کالري مصرفي را محاسبه مي‌کند، ممکن کمتر از حد لازم فعاليت جسمي انجام دهيد.


تمرين براي لاغري موضعي

ادعاها درباره تضمين کردن کاهش چربي موضعي يا لاغري موضعي در شکم يا باسن را به کلي فراموش کنيد. کارشناسان مي‌گويند ژنتيک عامل اصلي در تعيين جايي است که بدن چربي در ابتدا در آن تجمع مي‌يابد يا چربي از آن برداشته مي‌شود. شما صرفا بايد بر سوزاندن کالري بيشتر با انجام يک برنامه تمريني متعادل متمرکز شويد. در نهايت با کاهش وزن کلي بدنتان، همه بخش‌هاي بدن لاغر مي‌شوند.


زود شروع کردن برنامه ورزشي يا فشار بيش از حد به خود آوردن

شروع زودهنگام يک برنامه ورزشي قبل از آنکه مراحل قبلي آمادگي بدني را گذرانده باشيد، علاوه احتمال آسيب‌ديدگي‌ها، ممکن است باعث دردناکي شديد بدن شود. احساس دردناکي به خودي خود بدن نيست؛ در واقع اين احساس دردناکي نشانه‌اي است که بدنتان در حال ساختن عضله است. اما فعاليت جسمي بيش از حد، به خصوص اگر زودهنگام باشد، ممکن است باعث شود شما انگيزه‌تان براي ادامه ورزش را از دست بدهيد. يک علامت ديگر فشارآمدن بيش از حد بر بدن در حين تمرينات، احساس ضعف و خستگي است که بر ميزان فعاليت‌هايتان در باقيمانده روز تاثير خواهد گذاشت، و در مجموع از لحاظ سوزاندن کالري ضرر خواهيد کرد. ميزان کالري که شما در طول يک ساعت تمرين در سالن ورزشي مي‌سوزانيد، بسيار کمتر از ميزان کالري‌‌هايي است که در طول 23 ساعت ديگر مي‌سوزانيد. بنابراين بايد طوري در اين يک ساعت تمرين کنيد تا ميزان کالري مصرفي‌تان در بقيه روز هم افزايش يابد. راه حل اين است که برنامه‌اي مختص خودتان براي تمرينات‌تان داشته باشيد. بسياري از سالن‌هاي ورزشي داراي برنامه‌هاي کامپيوتري هستند که دقيقا همين کار را مي‌کند. در عدم وجود کامپيوتر، کارکنان سالن ممکن است بتوانند به شما کمک کنند. ممکن است سالني که عضو آن هستيد، جلسات دوره‌اي تمرين دادن شخصي را با همان حق عضويت معمول، در اختيار بگذارد، بنابراين در اين باره سوال کنيد.


تکنيک نامناسب ورزش کردن

اگر ندانيد چگونه از يک ماشين ورزشي استفاده کنيد يا تمريني را به درستي انجام دهيد، ممکن است به خاطر اين فقدان مهارت آنقدرها که انتظار داريد کالري نسوزانيد. همچنين درست انجام ندادن تمرين ممکن است به آسيب‌ديدنتان بينجامد و در نتيجه ديگر نتوانيد به تمرين‌ ادامه دهيد و کالري‌هاي اضافي را بسوزانيد. اين مشکل به خصوص هنگامي مطرح مي‌شود که فرد بر انجام تمرينات با تکنيک‌هايي که در گذشته آموخته است، و اکنون معلوم شده است که نادرست هستند، اصرار مي‌ورزد. علوم ورزشي در چند دهه گذشته تحولات بسياري را از گذرانده‌اند، و ماشين‌هاي ورزشي نيز تغييرات زيادي کرده‌اند. براي حل اين مشکل يا از يکي از کارکنان باتجربه سالن بخواهيد تا به همراه شما تمرين کند، يا براي يکي دو جلسه از يک تمرين‌دهنده شخصي استفاده کنيد.


کارنکردن با يک فرد حرفه‌اي که مجوز يک سازمان ورزشي معتبر را دارد

يک تمرين‌دهنده حرفه‌اي به شما کمک خواهد کرد تا هيچکدام از اشتباهاتي را که در بالا ذکر کرديم، مرتکب نشويد. تمرين‌دهنده شخصي تضميني براي آن است که شما حداکثر بهره را از تلاش‌هايتان ببريد. بنابراين براي اينکه برنامه تمريني متناسب با نيازهايتان طراحي کنيد، بهتر است کمک گرفتن از يک تمرين‌دهنده شخصي مجوزدار يا يکي از کارکنان باتجربه سالن را در نظر داشته باشيد. اين تمرين‌دهنده شما را سردرگمي نجات مي‌دهد، يک برنامه شخصي‌شده متناسب با نيازهاي خاص شما تدوين مي‌کند، و ترتيبي مي‌دهد که شما تمرينات را به درستي انجام دهيد.



منبع : روزنامه سپيد



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت