جراحي بيني خودروهاي فورمول وان! + عکس
ماشين
بزرگنمايي:
عمده خودروهاي حاضر در مسابقات اتوموبيلراني فرمولوان از نو طراحي و مهندسي شدهاند تا با اولين تغييرات عمده قوانين فورمولوان از سال 2009/1388 هماهنگ شوند... عمده خودروهاي حاضر در مسابقات اتوموبيلراني فرمولوان از نو طراحي و مهندسي شدهاند تا با اولين تغييرات عمده قوانين فورمولوان از سال 2009/1388 هماهنگ شوند.
تيمهاي حاضر در مسابقات اتوموبيلراني فرمولوان در حال طراحي و مهندسي مجدد خودروهاي مسابقهاي خود بودهاند تا با اولين تغييرات عمده قوانين فورمولوان از سال 2009/1388 هماهنگ شوند.
قوانين جديد آيروديناميک، دماغههاي عجيب و غريب، بالچههاي برش خورده و کوتاه شده و سيستم انتقال قدرت کاملا جديد هيبريدي بخشي از چيزي است که در فصل 2014 رقابتهاي فورمولوان در خودروهاي مسابقه ديده خواهد شد.
بدين ترتيب فرمولوان وارد مرحله جديدي ميشود و شاهد تکامل قابل توجه سيستمهاي انتقال قدرت خواهيم بود. با معرفي فناوريهاي جديد و اجباري هيبريد (ترکيبي يا دونيرويي) در هر دو شکل سيستمهاي بازيابي انرژي جنبشي و حرارتي و همچنين موتور مجهز به دو توربوشارژر کوچکتر، تيمهايي مثل فراري، لوتوس، اسکودريا تورو روسو، مک لارن، Sauber، مرسدس و ويليامز به معناي واقعي کلمه مجبور شدند از صفر شروع کنند. در واقع، اکثر تيمها تقريبا دو سال گذشته را مشغول کار بر خودروهاي خود بودهاند.
بر اساس قوانين جديد، موتور خودرو بايد از ويژگيهايي مانند حجم 1.6 ليتر، ساختار 6 سيلندر وV شکل و توربوشارژ برخوردار باشد، موتور اصلي آن 600 اسب بخار قدرت توليد کند و سيستم بازيابي انرژي ERS 160 اسببخار ديگر به آن بيافزايد.
اما بخش جالبتر ماجرا به روشهاي متفاوت هر تيم براي طراحي جديد دماغه و روبرو شدن با ساير محدوديتها براي حضور در مسابقه مربوط ميشود. فراري F14-T، شصتمين خودروي فراري است که در فرمولوان شرکت ميکند در حين پيروي از قوانين جديد ويژگيهاي زيباييشناسي منحصربفردي ارائه ميکند. طراحي متفاوت دماغه تحت تاثير مستقيم مقرراتي است که طراحان و مهندسين را برآن داشته تا شاسي و دماغه خودرو را براي افزايش ايمني راننده پائينتر بياورند تا در صورت تصادف احتمال صدمه ديدن راننده کمتر ميشود.
نحوه طراحي دماغه فراري از روش خاص و ايتاليايي اين کمپاني در برخورد با اين قوانين ريشه ميگيرد. همان طور که با نگاهي به ساير خودروهاي شرکت کننده در اين مسابقات ميتوان به زبان طراحي تيمهاي مختلف پي برد.
فراري مجبور بوده سيستم تعليق جلوي خودروي خود را از نو طراحي کند تا با شاسي يک تکه ظريفتر و کمارتفاعتر تطبيق پيدا کند. بالچههاي مهم جلو و عقب هم تغييراتي را متحمل شدهاند. در حال حاضر بالچه جلوي تمام مدلها بايد از هر طرف 75 ميليمتر باريکتر شود و اين بدان معني است که طول آن 150 ميليمتر کمتر از مدلهاي قبلي است. بالچه عقب هم مورد بازبيني کامل قرار گرفته است. در مجموع به لطف سه تغيير اساسي يعني تجديد نظر در سيستم کاهش نيروي مقاومت هوا (دِرَگ)، عمق کمتر بالچه عقب و حذف بيموينگ صورت پذيرفته است.
از نظر فراري مشکل باريک کردن بالچهها آن بود که نقش سينيهاي موجود در طرفين بالچه که به طور معمول براي بهبود نيروي عمودي روي چرخها کار گذاشته ميشوند حالا کم رنگتر شده بود. بنابراين فراري هم مانند تيمهاي ديگر مجبور به طراحي مجدد بالچهها براي فصل 2014 بود.
در واقع اکثر تغييرات جديد به طور زير پوستي انجام شدهاند. با موتور کوچکتر 6 سيلندر ، قطعاتي مانند رادياتور آب هم به همان نسبت کوچکتر شدهاند، اما زماني که اقلامي مانند سيستمهاي اينترکولر، توربوشارژر و عناصر مختلف ERS اضافه شدند، مسئله خنک کردن خودرو به يک نگراني بزرگ تبديل شد. اين نگراني هنوز هم توسط تيم به عنوان يک مسئله اصلي در طول فصل اعلام ميشود. جالب اينجاست در شرايطي که دور موتور 6 سيلندر جديد به 15هزار دور در دقيقه محدود شده، سيستم توربروشارژ جديد ميتواند به دوران 125هزار دور در دقيقه دست يابد.
براي رويارويي با نيروهاي افزوده شده توسط ERS، سيستمهاي ترمز نيز مورد بررسي مجدد قرار گرفتند. ارتقاي کاليپرهاي کوچکتر عقب و استفاده از يک سيستم جديد "ترمز با سيم" براي کمک به رانندگان در طول مسابقه راه حل اين مشکل بود.
يکي از دغدغههاي تيمها به کارگيري تنظيمات هيبريدي جديد است؛ اين که چگونه در يک مسابقه واقعي از سيستمهاي جديد و کوچک بيشترين ميزان نيرو را استخراج کنند.
گردآوري: گروه سرگرمي سيمرغ
www.
منبع: khabaronline.ir
مطالب جالب ديگر:
معبدي پر از مردان برهنه!! + عکس10 شهر خطرناک که رفتن به آنجا خطر دارد!!وقتي ارايش کردن هاي زن زيباي هاليوودي جلب توجه مي کند! + عکسهديه جالب زن عربستاني به همسرش! + عکسمطلبي خواندني درمورد گذشته طهران!!
-
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۵:۴۲:۰۱ PM
-
۳۴۷ بازدید
-
-
چه خبر