آخرین اخبار

نکاتي مفيد درمورد استفاده از کولر اتومبيل ماشين

نکاتي مفيد درمورد استفاده از کولر اتومبيل

  بزرگنمايي:

بسياري از مردم تصور مي‌کنند سيستم تهويه خودرو(کولر خودرو) ، فقط از بخاري و کولر تشکيل شده است. شايد شما هم با خواندن اين جمله از خود بپرسيد، مگر غير از اين است؟ در پاسخ بايد گفت، بله؛ چون... بسياري از مردم تصور مي‌کنند سيستم تهويه خودرو(کولر خودرو) ، فقط از بخاري و کولر تشکيل شده است. شايد شما هم با خواندن اين جمله از خود بپرسيد، مگر غير از اين است؟ در پاسخ بايد گفت، بله؛ چون يک حالت ديگر هم در سيستم تهويه خودرو وجود دارد و آن، حالت «پنکه» است و آن، هنگامي است که هوا از بيرون وارد اتاق مي‌شود، بدون اين که بخاري يا کولر درگير باشد. اصولا اين حالت مختص زماني است که هواي داخل اتاق، نه سرد است و نه خيلي گرم و فقط نياز به تهويه دارد تا هوا از حالت خفگي درآيد.

حسن انجام اين کار و اصلا مزيت استفاده از سيستم تهويه و کولر اين است که از بازشدن پنجره‌ها جلوگيري مي‌کند. اين کار نه تنها جلوي ورود سروصدا و آلودگي را مي‌گيرد، بلکه با بهبود وضع آيروديناميکي بدنه، باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت‌هاي بالا و بهبود ايمني و پايداري در جاده مي‌شود.

فراموش نکنيم که باز کردن پنجره‌هاي خودرو به منظور تهويه داخل کابين به ويژه در هواي آلوده شهر و يا در سرعت‌هاي بالا امري اشتباه است، چرا که قابليت پايين آمدن شيشه‌ها در حقيقت براي فراهم ساختن امکان گفت‌وگو با ديگران، رد و بدل کردن اشيا و احيانا لذت بردن از هواي آزاد در طبيعت پيش‌بيني شده است.

سرما در گرما
سيستم تهويه را به ويژه هنگامي که داخل خودرو بسيار گرم شده است، بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنيد. پس از وارد شدن به خودرو، پنجره ها را پايين کشيده و صبر کنيد تا هواي داخل خودرو عوض شود؛ بعد از چند دقيقه مي توانيد سيستم تهويه مطبوع خودرو را روشن کنيد. مي‌دانيد دليل اين کار چيست؟
بر اساس تحقيقات صورت گرفته، داشبورد، صندلي و سيستم تهويه از خود گاز بنزن متصاعد مي کنند که يک گاز بسيار سمي و سرطان‌زاست. شايد بارها بويي شبيه به بوي پلاستيک گرم‌شده را در خودروتان احساس کرده‌ايد؛ اين همان بوي گاز سرطان‌زاي بنزن است. علاوه بر سرطان‌زا بودن، گاز بنزن به استخوان‌ها آسيب رسانده (مسموميت استخوان‌ها) و نيز باعث ابتلا به کم‌خوني و کاهش سطح گلبول‌هاي قرمز خون مي شود. همچنين تماس طولاني‌مدت با اين گاز سمي باعث ابتلا به لوسمي شده که نوعي از سرطان خون مربوط به گلبول‌هاي سفيد است و در مواردي هم‌زمان با افزايش ريسک ابتلا به سرطان، باعث سقط جنين در خانم‌ها مي‌شود.

ميزان قابل قبول بنزن در هواي آزاد حدود 50 ميلي گرم در واحد حجم است، در حالي که ميزان بنزن موجود در داخل يک خودرو پارک شده با پنجره هاي بسته بين 200 تا 400 ميلي‌گرم است. حال اگر اين خودرو در فضاي باز و زير نور خورشيد در دماي بالاي 40 درجه سانتي‌گراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضاي داخل آن بين دوهزار تا چهار هزار ميلي‌گرم بالا ميرود که 40 برابر بيش‌تر از ميزان قابل قبول آن در واحد حجم خواهد بود.


آغاز به کار کولر
سعي کنيد کولر را هنگامي روشن کنيد که دور موتور، پايين باشد و از روشن کردن آن در سرعت‌ها و دورهاي بالاي موتور خودداري کنيد تا از آسيب به کلاچ کمپرسور جلوگيري شود. در ابتداي کار، سرعت پنکه کولر را زياد کنيد تا هواي گرم انباشته شده در مجاري تهويه و در داخل اتاق سريع‌تر تخليه شده و در ضمن، کل سيستم هم خنک و آماده کار شود.

سرعت‌هاي مختلف پنکه
پنکه، بادبزن يا همان فن کولر معمولا داراي چند سرعت قابل تنظيم است. در کولر خودروهاي قديمي مثل خودروهاي امريکايي دهه 70 که سيستم، فاقد ترموستات و حسگر دما بود، کمپرسور کولر با روشن کردن دکمه مخصوص از روي داشبورد، با موتور درگير مي‌شد و فرقي نمي‌کرد که شما سرعت پنکه را روي چه عددي تنظيم کنيد، چون در هر صورت کمپرسور به صورت يک‌نواخت کار خود را انجام مي‌داد. در خودروهاي امروزي، کولر خودرو مجهز به ترموستات است؛ هرچه سرعت پنکه بيش‌تر شود، گازي که در اواپراتور گردش و اتاق را خنک مي‌کند، سرماي خود را زودتر از دست مي‌دهد و فرمان درگيري مجدد کمپرسور يا همان «اتومات کردن» با فواصل کم‌تري صادر مي‌شود؛ در نتيجه کمپرسور زمان بيش‌تري را درگير خواهد بود و مصرف سوخت بيش‌تر خواهد شد.

آنچه درباره استفاده از کولرخودرو بايد بدانيد
خنک شدن در هواي گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگي و خواب‌آلودگي ناشي از گرما و بهبود تنفس و گردش خون از فوايد استفاده از کولر در فصل گرم است، اما کولر خودرو خطراتي هم مي تواند براي سلامت شما داشته باشد که با رعايت برخي مسايل مي توانيد از آن‌ها پيش‌گيري کنيد.

استفاده از کولر در حضور کودکان به ويژه در هواي گرم و سفرهاي طولاني‌مدت ضروري است، زيرا مانع گرما‌زدگي آن‌ها مي شود. اگر دريچه هاي کولر شما جلوي خودرو قرار گرفته و کودکان روي صندلي عقب هستند، حتما به گونه اي دريچه را تنظيم کنيد که هواي خنک به عقب خودرو هم برسد. اما اگر در عقب خودرو هم براي هر فرد دريچه اي تعبيه شده مي توانيد دريچه را به گونه اي تنظيم کنيد که باد شديد به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگي ماهيچه‌هاي آن‌ها نشود.

استفاده از کولر و دستگاه تهويه در تونل فقط در شرايطي مناسب است که هوا امکان ورود از بيرون را نداشته باشد. در فضاي تونل ها دود و ذرات معلق جمع مي شوند و در صورتي که دستگاه تهويه روي حالت گردش داخلي نباشد، آن را به داخل اتاق مي کشاند. هرچند تونل‌هاي شهري تهران و برخي از تونل‌هاي بين شهري داراي سيستم‌هاي تهويه قوي مانند جت‌فن‌ها هستند، اما توصيه مي‌شود در هواي آلوده، سيستم تهويه را در حالت گردش داخلي هوا قرار دهيد.

در فضاي شهري به ويژه در ترافيک ها نيز روشن کردن کولر در حالت ورود هوا از بيرون، سبب ورود ذرات و دود به داخل مي شود، پس ترجيحا در هنگام توقف يا سرعت پايين کولر را در صورت مناسب بودن دما خاموش کنيد يا دست‌کم در حالت گردش داخلي قرار دهيد. اگر کولر خودرو شما مانند 206 تيپ پنج و شش از نوع اتوماتيک بوده و دستگاه تنظيم دما دارد، بهتر است آن را روي دماي دلخواه خود تنظيم کنيد تا به طور اتوماتيک روشن و خاموش شود.

خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسياري افراد راه حل مناسبي براي صرفه جويي در مصرف بنزين است اما حقيقت چيز ديگري است. اگر در حين توقف يا سرعت پايين از کولر استفاده کنيد، بنزين بيش‌تري مصرف مي شود اما استفاده از آن در بزرگ‌راه ها با سرعت بالا بنزين بسيار کمي مصرف مي کند، چرا که اگر در همان حالت، به جاي روشن کردن کولر، شيشه‌ها را پايين بکشيد، به دليل برهم خوردن وضعيت آيروديناميکي خودرو ، مقداري به مصرف سوخت افزوده خواهد شد.

رطوبت سبب مي شود فيلترها مکان مناسبي براي رشد قارچ و کپک ها باشند. گاهي پيش مي آيد که با روشن کردن کولر خودرو بوي نامطبوعي در هوا مي پيچد. اين به آن معني است که يا خودرو شما فيلتر ندارد (مثل تندر90 که مي‌توان با تهيه فيلتر از بازار آزاد اين مشکل را حل کرد)، يا فيلتر کثيف و پر از قارچ و ميکرب شده و نياز به پاک شدن يا تعويض دارد.

دو نکته زمستاني را هم فراموش نکنيد: اول اين که کولر حداقل هر ماه يک بار به مدت سي دقيقه بايد روشن و کمپرسور درگير شود تا گاز خنک‌کننده به اصطلاح رسوب نکند، چون در اين صورت ناگزير خواهيد بود چند ده هزار تومان براي شارژ گاز کولر هزينه کنيد. نکته دوم اين که در فصول سرد سال که معمولا داخل اتاق و شيشه‌ها بخار مي‌گيرد، اگر روشن کردن بخاري و ورود هوا از بيرون به داخل هم افاقه نکرد، به عنوان آخرين راه، بايد در حين روشن بودن بخاري و ورود هواي گرم، دکمه کولر را روشن کنيد تا کمپرسور نيز درگير شود. از آن‌جا که يکي از خاصيت‌هاي کولر، جذب رطوبت محيط است، اين کار ضمن ادامه کار بخاري و گرم کردن کابين، باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدايي شيشه‌ها کمک خواهد کرد.


گردآوري : گروه سرگرمي سيمرغ
www.
منبع: sobhanehonline.com


مطالب جالب ديگر:
دختر خوش چهره اي که موقع امتحان مي ميرد!! + عکسنوشابه ها را در زير خاک خنک کنيد!! + عکسسحر قريشي با موي تراشيده و لوازم آرايشش! عکسچهره عجيب يک مرد با تومور 6کيلويي برروي صورتش! + عکسعکس منتخب روز / 13 خرداد



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها