آخرین اخبار

9 باور رايج درمورد ايربگ خودرو ماشين

9 باور رايج درمورد ايربگ خودرو

  بزرگنمايي:

ايربگ از جمله بخش‌هايي است که هر چند نقش مهمي در ايمني خودرو دارد اما کمتر اطلاعاتي در مورد آن نزد خريداران خودرو وجود دارد چرا که در طول عمر يک خودرو ممکن است هيچ‌گاه ايربگ باز نشود و به همين... ايربگ از جمله بخش‌هايي است که هر چند نقش مهمي در ايمني خودرو دارد اما کمتر اطلاعاتي در مورد آن نزد خريداران خودرو وجود دارد چرا که در طول عمر يک خودرو ممکن است هيچ‌گاه ايربگ باز نشود و به همين دليل باورهاي گاه نادرستي در مورد آن وجود دارد. در ادامه 9 باور رايج در مورد ايربگ را که بعضي درست و بعضي غلط هستند را بررسي مي‌کنيم.

براي کار کردن ايربگ خودرو بايد حتماً کمربند ايمني بسته باشد
غلط

البته اين يک واقعيت مهم است که براي «تأثير بهتر» کارکرد ايربگ بايد کمربند ايمني را ببنديد اما اينکه کمربند ايمني را بسته باشيد يا نه هيچ تأثيري در باز شدن ايربگ ندارد. البته در بسياري از خودروها سيستم پيش‌کشنده کمربند ايمني (که در آن به محض تشخيص تصادف و قبل از آنکه بدن راننده رو به جلو حرکت کند کمربند ايمني اندکي رو به عقب کشيده مي‌شود) از اطلاعاتي استفاده مي‌کند که سنسور شتاب سنج ايربگ ارسال مي‌کند اما اين مسأله به آن معنا نيست که بستن يا نبستن کمربند ايمني مي‌تواند در باز شدن يا باز نشدن ايربگ نقش داشته باشد. با وجود همه اين‌ها، هنوز هم بستن کمربند ايمني مهم‌ترين اصل در حفاظت از جان راننده و سرنشينان در زمان وقوع تصادف است و ايربگ تنها يک سيستم کمکي براي ارتقا ايمني خودرو به شما مي‌رود و از سوي خودروسازان به عنوان ابزاري «کمکي» در کنار کمربند ايمني معرفي مي‌شود چرا که اگر در زمان تصادف، کمربند ايمني را نبسته باشيد، شدت برخورد به ايربگ مي‌تواند بسيار زياد و فاصله زماني لحظه تصادف تا رسيدن به ايربگ بسيار کم باشد و به همين دليل ايربگ کارآيي مطلوب خود را نخواهد داشت و به همين دليل است که همواره توصيه مي‌شود کمربند ايمني خود را ببنديد.

خودروي من پنج ستاره ايمني را دارد پس نيازي به ايربگ ندارم
تا حد زيادي غلط

اينکه در خودرويي نشسته‌ايد که پنج ستاره ايمني از مؤسسات ارزيابي ايمني خودروها دارد تنها به معناي آن است که خودروي شما «ايمن‌تر» از ساير خودروها است اما به هيچ عنوان نمي‌توان گفت با وجود پنج ستاره ايمني، شما نيازي به ايربگ و کمربند ايمني نداريد. البته اين مسأله درست است که بخش زيادي از ايمني خودرو نه به تجهيزات کمکي آن مانند ايربگ و کمربند ايمني، که به ساختار خودرو و چگونگي جذب ضربه تصادف توسط آن باز مي‌گردد اما حتي در تعيين تعداد ستاره‌هاي ايمني يک خودرو نيز وجود اين تجهيزات نقش مهمي دارد و به همين دليل هم گفتيم جمله بالا تا حد زيادي غلط است. در زمان انجام يک آزمون تصادف استاندارد و در ابتداي تصادف، بدنه خودرو بخش زيادي از نيرو را جذب مي‌کند و با تغيير شکل، مانع از انتقال آن به کابين مي‌شود اما در عين حال به دليل شتاب منفي ايجاد شده در اثر توقف ناگهاني خودرو، بدن راننده رو به جلو پرت شده و بايد توسط کمربند ايمني و ايربگ محافظت شود و اين مسأله هيچ ارتباطي نيز به نوع خودرو ندارد و در مورد همه خودروها صادق است.

در آزمون‌هاي تصادف موسسات مختلف، در نهايت ميزان آسيب به آدمک‌هاي تست تصادف است که بخش عمده‌اي از ستاره‌هاي يک خودرو را تشکيل مي‌دهد و اينکه بدنه خودرو تا حد زيادي نيروي تصادف را جذب کند قطعاً امتياز مثبتي است اما بخش اصلي ستاره‌ها با حفاظت از راننده و سرنشينان به دست مي‌آيد که در اين بخش خودروها بيش از هر چيز به ايربگ و کمربند ايمني وابسته هستند و به همين دليل خودروي شما در شرايطي پنج ستاره شده که آدمک‌هاي تست تصادف کمربندهاي ايمن خود را بسته بودند و ايربگ‌ها هم باز شده و بهتر است شما هم همين روند را ادامه دهيد.


خودروهاي امروزي در بازارهاي جهاني بايد به صورت اجباري ايربگ‌هاي جانبي پره‌اي را داشته باشند و فقط در ايران اين ايربگ‌ها اجباري نيست.
غلط
شايد باورش دشوار باشد اما نه تنها اين جمله غلط است، بلکه هنوز هم در بعضي از کشورهاي جهان حتي نصب ايربگ‌هاي جلو هم اجباري نيست! شايد به نظر عجيب بيايد اما قوانين در برخي از کشورها نصب ايربگ بر روي خودرو را اجباري نکرده‌اند و اين مسأله در اختيار توليدکننده است چه برسد به ايربگ‌هاي جانبي و پرده‌اي که براي تصادف‌هاي از کنار کارآيي دارند، هر چند حتي در اين کشورها هم بسياري از خودروها با حداقل دو ايربگ توليد مي‌شوند. اگر خيلي متعجب شده‌ايد اجازه بدهيد کمي توضيح دهيم؛

در برخي از کشورها براي نصب سيستم‌هاي ايمني بر روي خودرو اجباري در کار نيست اما از يک سو خودروسازان به دليل رقابت در بازار خودرو اين تجهيزات را بر روي خودرو نصب مي‌کنند و از سوي ديگر با نصب اين تجهيزات در تلاش‌اند امتياز بيشتري در تست‌هاي تصادف به دست آورند. در اين آزمون‌ها وجود ايربگ و عملکرد درست آن باعث بالا رفتن امتياز خودروها مي‌شود و به همين دليل هم هست که خودروسازان خودروهاي خود را با ايربگ به فروش مي‌رسانند. در مورد ايربگ‌هاي جانبي هم وضعيت به همين شکل است و اجباري براي نصب آن‌ها وجود ندارد اما خودروسازان براي ارتقاء ايمني خودروهاي خود اين ايربگ‌ها را نصب مي‌کنند. البته فراموش نکنيم در بسياري از کشورها، معيار ايمن بودن يک خودرو را آزمون‌هاي مراکز معتبر تعيين مي‌کند نه تعداد ايربگ نصب شده بر روي خودرو.


ضربه زدن به بدنه خودرو با چکش در زمان صافکاري مي‌تواند باعث باز شدن ايربگ خودرو شود.
تقريباً درست!

احتمالاً اين يکي ديگر به نظرتان خيلي عجيب و غيرقابل باور مي‌رسد اما اين مسأله هر چند عموميت ندارد اما واقعيت دارد. ضربه زدن به نقاط خاصي از خودرو در زمان صافکاري ممکن است باعث باز شدن ايربگ‌ها شود و اين مسأله بيش از هر چيز در مورد ايربگ‌هاي جانبي وجود دارد چرا که سنسورهاي اين ايربگ‌ها در ستون مياني و بخش پاييني ستون وسط نصب مي‌شوند و نسبت به بسياري از سنسورهاي ديگر حساس‌ترند و به همين دليل ممکن است در هنگام برخورد چکش براي صافکاري خودرو اين سنسورها فعال شده و ايربگ‌هاي جانبي باز شوند. البته گزارش‌هايي مبني بر باز شدن ايربگ در زمان بستن بسيار شديد درب‌هاي خودرو هم شنيده شده هر چند تاکنون منبع موثقي اين مسأله را تاييد نکرده است اما قطعاً برخورد چکش مي‌تواند خطرناک باشد و به همين دليل بايد با قطع کردن برق خودرو از بروز اين حادثه جلوگيري کرد.


ايربگ خودرو حتي اگر چراغ اخطار آن روشن باشد کار مي‌کند و اين چراغ تنها مي‌گويد سيستم را بايد بررسي کرد.
غلط

همه خودروهاي مجهز به ايربگ داراي سيستمي به نام ACU يا واحد کنترل ايربگ هستند. اين بخش از زماني که سوييچ خودرو را باز مي‌کنيد به طور پيوسته وضعيت تمامي بخش‌هاي مرتبط با ايربگ را بررسي مي‌کند و در صورت وجود هرگونه مشکلي که منجر به باز نشدن ايربگ شود اين مسأله را از طريق روشن کردن چراغ اخطار در نشان‌دهنده‌ها به اطلاع راننده مي‌رساند. روشن شدن اين چراغ نشان‌دهنده آن است که ايربگ خودرو عمل نمي‌کند و راننده براي رفع مشکل بايد در سريع‌ترين زمان براي رفع عيب به نمايندگي مجاز مراجعه کند. البته در زمان باز کردن سوييچ خودرو اين چراغ روشن مي‌شود و يا به صورت چشمک زن کار مي‌کند و بعد از مدت کوتاهي (معمولاً حدود 5 ثانيه) خاموش خواهد شد. اين مسأله نشان مي‌دهد سيستم به درستي در حال کنترل همه بخش‌ها است اما روشن ماندن اين چراغ نشانه کار نکردن ايربگ است.


بخارهايي که بعد از باز شدن ايربگ در خودرو ايجاد مي‌شود سمي و خطرناک است.
غلط

گازي که بعد از باز شدن ايربگ در فضاي خودرو پخش مي‌شود ترکيبي از گاز نيتروژن و پودرهايي است که بر روي ايربگ پاشيده شده تا مانع از چسبيدن بخش‌هاي مختلف آن در زمان تا کردن شود و همه اين‌ها هم بي‌ضرر است. البته ممکن است نفس کشيدن در محيطي که اين پودرها وجود دارد براي افرادي که حساسيت شديد و يا آسم دارند آزاردهنده باشد اما قطعاً کشنده نيست و به همين دليل توصيه مي‌شود پس از باز شدن ايربگ در سريع‌ترين زمان ممکن خودرو را ترک کنيد اما قطعاً از نفس کشيدن درون خودرو آسيبي نخواهيد ديد.


باز کردن سر باتري باعث مي‌شود تمام کدهاي خطا در ايربگ پاک شود و چراغ ايربگ را خاموش مي‌کند.
غلط

اين روش در مورد خودروهايي که فناوري ساخت آن‌ها به پيش از ميانه‌هاي سال 90 باز مي‌گردد درست است چرا که در آن زمان سيستم‌هاي کنترل الکترونيکي خودروها پيشرفته نبودند اما براي خودروهايي که فناوري ساخت آن‌ها جديد است نمي‌توان از اين تکنيک بهره برد و با برداشتن سر باتري و وصل مجدد آن بار ديگر اخطارهاي خطاي سيستم آشکار مي‌شود. چراغ اخطار سيستم ايربگ تنها در صورتي خاموش مي‌شود که سيستم بتواند رفع شدن خطا را تشخيص دهد و يا با اتصال اسکنر به خودرو بتواند کد خطا را شناسايي و برطرف کند و يا در نهايت بايد کل سيستم کنترل را تعويض کرد.


يک اسکنر مي‌تواند سيستم ايربگ همه خودروها را بررسي کرده و اشکالات آن را رفع کند.
غلط

توليدکنندگان متعددي در جهان سيستم ايربگ را تامين مي‌کنند و به همين دليل اسکنرهاي مختلفي هم براي عيب‌يابي آن‌ها وجود دارد ضمن آنکه با پيشرفت پيوسته سيستم ايربگ اين اسکنرها هم بايد به روز شوند. حتي اسکنرهايي که مي‌توانند سيستم‌هاي چند خودروي مختلف را بررسي و عيب‌يابي کنند نيز بدون به روز رساني کارآيي مطلوبي نخواهند داشت.


همه خودروها پشت سپر جلو سنسوري براي تشخيص برخورد دارند.
غلط

در حال حاضر يک سنسور شتاب سنج، وظيفه تشخيص تصادف و باز کردن ايربگ‌هاي جلو را بر عهده دارد. اين سنسور در صورتي که شتاب منفي از حد مشخصي فراتر برود تشخيص مي‌دهد خودرو نه به دليل ترمز کردن، که به دليل ضربه متوقف شده و به همين دليل ايربگ را باز مي‌کند. البته در نسل اول ايربگ‌ها سنسورهايي در پشت سپرها وظيفه تشخيص برخورد را بر عهده داشتند اما به مرور اين سنسورها با سنسور شتاب جايگزين شدند. البته هنوز هم بعضي از خودروسازان براي اطمينان بيشتر از کارکرد سيستم، سنسور سپر را نصب مي‌کنند اما اين مسأله عموميت ندارد.


گردآوري : گروه سرگرمي سيمرغ
www.
منبع: car.ir

مطالب جالب ديگر:
عاقبت تلاش براي رابطه غيراخلاقي در بالکن طبقه ششم!! + عکس3 اشتباهي که بدن مان را به مرور نابود مي کند!عکس بابک جهانبخش و همسرشزني که يک پا دارد با رقصيدنش همه را شگفت زده کرد! + عکسعکس هايي از دنياي حيوانات



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها