بزرگنمايي:
در اين مطلب متوجه مي شويد نکاتي مانند رنگ خودروها، ساعت تردد، روشن بودن چراغ اتومبيل در روز، پوشيدن کفش پاشنه بلند يا دمپايي و ... تا چه ميزان در بروز تصادفات تاثير دارد؟
شايد باور کردني نباشد ولي نگاهي گذرا و اجمالي به تصادفات رخ داده در کشور نشان ميدهد که بيشترين تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است؛ اين بدان معنا است که داشتن گواهينامه و آنچه همگان از رانندگي ميدانند، نميتواند پشتوانه محکمي در برابر حوادث در کمين رانندگان باشد؛ از اين رو توجه به آنچه بسياري از رانندگان، از آن بي اطلاعند و در عين حال نکات کليدي و مهمي را در بر دارند، به مثابه تجهيز شدن به ابزار کارآمد دانش است؛ ابزاري که در کارآمدي آن قطعاً هيچ شک و شبههاي وجود ندارد.
در اين قسمت سعي شده تا با تشريح اين نکات کليدي و مهم، تلاش کنيم تا با ارائه يافتههايي علمي، از تاثير رفتار رانندگان در بروز سوانح جرحي، رفتار و فرهنگ ترافيکي رانندگان کشور را به سمت و سويي سوق دهيم که شاهد کاهش مخاطرات و آسيب براي آنها و سرنشينان خودروي آنها باشيم.
آنچه بايد بدانيم تا مطمئن برانيم
1- تحقيقات انجام شده نشان ميدهد که با افزايش هر 5 کيلومتر بر ساعت، احتمال بروز تصادف براي خودرويي که با 60 کيلومتر بر ساعت ميراند، 2 برابر ميشود.
2- تحقيقات نشان داده که خودروهاي با رنگ نقرهاي، به دليل قابليت بهتر رويت از سوي رانندگان وسائل نقليه ديگر و حتي عابرين پياده، کمتر تصادف ميکنند.
3- به طور متوسط افزايش سرعت بيش از سرعت مطمئنه و به ازاي هر يک کيلومتر بر ساعت، 5 درصد بر احتمال بروز تصادف منجر به فوت ميافزايد و در عين حال، 3 درصد بر مصدوميت سرنشينان اضافه ميکند.
4- خطر برخورد شما با عابر پياده و مرگ وي، با افزايش سرعت خودرو از 30 به 50 کيلومتر بر ساعت، 8 برابر ميشود.
5- تحقيقات علمي انجام شده اثبات کرده است که حرکت با چراغ روشن در روز، ميتواند به کاهش 10 الي 15 درصدي تصادفات بيانجامد.
6- آزمايشهاي انجام شده نشان داده است که در هنگام بروز بحران در رانندگي، استفاده از کفشهاي مناسب اين امکان را به راننده ميدهد که در زماني معادل «نيم ثانيه» عکس العمل مناسب نشان دهد و پايش را از روي پدال گاز بر روي پدال ترمز بفشارد ولي همين آزمايشات مشخص کردهاند که استفاده از کفشهاي «پاشنهبلند»، «چکمههاي بلند» و «دمپايي» زمان عکس العمل راننده را طولانيتر کرده و زمان فشار پا بر روي پدال ترمز به دنبال رها کردن پدال گاز را از 0.5 ثانيه به «0.7» افزايش ميدهد.
7- خطر تصادفات وابسته به خستگي شبانه، 10 برابر بيش از روز است.
8- طبق تحقيقات به عمل آمده، از زمان تصميم گيري براي توقف خودرو در سرعت 40 کيلومتر بر ساعت «19 متر»، در سرعت 80 کيلومتر بر ساعت «58 متر» و در سرعت 140 کيلومتر بر ساعت، «153 متر»، مسافت طي ميشود تا خودرو کاملاً متوقف شود.
9- بر اساس شواهد به دست آمده، رانندگاني که از تلفن همراه در هنگام رانندگي استفاده ميکنند، 4 بار بيش از ديگر رانندگان در معرض خطر تصادف قرار دارند؛ اين در حالي است که تحقيقات محققان نشان داده است که استفاده از نلفن همراه، زمان واکنش راننده به اتفاقات پيراموني خود را از 0.6 ثانيه به 1.4 ثانيه افزايش ميدهد و اين يعني خطر!
10- هر اندازه سرعت خودرو بيشتر شود، مسافت خط ترمز نيز به صورت نمايي افزايش مييابد، به اين معنا که اگر سرعت 2 برابر شود، خط ترمز 4 برابر ميشود
منبع: tasnimnews.com