آخرین اخبار

7 نکته مهم درمورد بستني شيريني پزي

7 نکته مهم درمورد بستني

  بزرگنمايي:

يکي از لذت‌ بخش‌‌ترين ميان‌وعده‌هايي که در تابستان طرفدارانش بيشتر هم مي‌شود، بستني است. در اين مطلب مي‌خواهيم کمي درباره‌ آن بيشتر بدانيم ...
آيا تا به حال سردرد پس از خوردن بستني را تجربه کرده‌ايد؟ محققان به اين نوع سردرد، « فريز مغزي » مي‌گويند. وقتي خوراکي‌هاي سردي مانند بستني يا آب بسيار سرد مي‌خوريم، دماي سقف دهانمان که در حالت عادي گرم است به سرعت پايين مي‌آيد و باعث ايجاد اختلال در خون‌رساني به اين ناحيه و تحريک اعصابي مي‌شود که بايد خون را به مغز برسانند. با ايجاد اختلال در خون‌رساني به مغز هم به وسيله تورم عروق اتفاق مي‌افتد و به اين ترتيب، اعصاب مغزي تحريک مي‌شوند و سردرد به سراغمان مي‌آيد. اگر طرفدار بستني هستيد و نمي‌توانيد سردردهاي پس از آن را تحمل کنيد، نگران نباشيد. متخصصان دانشگاه ميشيگان مي‌گويند اگر خوراکي‌هاي سرد را آهسته بخوريد و اجازه دهيد بدنتان خود را با دماي آن‌ها وفق دهد، از اين‌گونه سردردها خلاص خواهيد شد. اگر دوست داريد اطلاعات کامل‌تر و جديدتري در مورد بستني به دست بياوريد، بد نيست اين پرسش و پاسخ‌ها را با دقت بخوانيد. 1 - چرا روي بعضي از بستني‌ها يخ مي‌بندد؟گاهي وقتي بستني را از فريزر و بسته‌بندي خارج مي‌کنيم، بلورهاي ريز يخ بر سطح آن مي‌بينيم و نمي‌دانيم دليل يخ زدن روي بستني چيست. اين مسئله نه ربطي به کيفيت پايين بستني دارد و نه به زياد ماندن آن داخل فريزر. تنها دليل يخ زدن سطح بستني اين است که شما آن را مدتي بيرون از فريزر نگهداري کرده‌ايد و پس از نرم و باز شدن يخ، دوباره آن را داخل فريزر گذاشته‌ايد. براي پيشگيري از ايجاد چنين مشکلي بايد بستني را تا پيش از مصرف همواره در دماي بين 0 تا منفي 5 درجه سانتي‌گراد داخل فريزر نگه داريد.

2 - چرا براي تهيه بستني‌هاي خانگي به نمک نياز داريم؟اگر اهل درست کردن دسرهاي خانگي باشيد، شايد اين سۆال برايتان پيش بيايد. نمک، ماده‌اي سخت است و ترکيب آن با خامه باعث مي‌شود مواد بستني راحت‌تر سرما را جذب کند و داخل فريزر يخ ببندد.

3 - آيا کالري يک اسکوپ بستني يخي ميوه‌اي از يک اسکوپ بستني خامه‌اي کمتر است؟يک اسکوپ بستني يخي يا بستني ماستي حدود 120 کيلوکالري انرژي دارد و فاقد چربي‌هاي اشباع است، اما يک اسکوپ بستني خامه‌اي داراي حداقل 145 کيلوکالري انرژي است که اين انرژي با افزودن شکلات يا انواع مغزها به بستني‌هاي خامه‌اي به مراتب بالاتر هم مي‌رود.از سوي ديگر يک اسکوپ بستني خامه‌اي حدود 6 گرم چربي اشباع دارد، بنابراين مصرف اين‌گونه بستني‌ها به افراد دچار اضافه وزن يا کلسترول بالاي خون توصيه نمي‌شود. 4 - چرا خوردن بستني اعتيادآور است؟بستني‌خورهاي حرفه‌اي مي‌دانند مرتب و روزانه بستني خوردن مي‌تواند پس از مدتي براي فرد اعتياد به بستني ايجاد کند. محققان معتقدند شيريني و چربي بستني باعث جذب ذائقه‌هاي مختلف به آن مي‌شود، حالا اگر فردي مدام بستني بخورد، ذائقه‌اش به دريافت شيريني و چربي بيشتر متمايل مي‌شود و به اين ترتيب، ميل و حرص او به خوردن بستني بيشتر و بيشتر خواهد شد. تنها راه رهايي از اعتياد به بستني، محدود کردن مصرف آن به 2 بار در هفته است. 5 - آيا بستني‌هاي لايت از بستني‌هاي معمولي سالم‌ترند؟به تازگي بستني‌هايي با عنوان « لايت » به بازار آمده‌اند و ادعا مي‌شود از ساير بستني‌ها سالم‌تر هستند. بد نيست بدانيد چربي اين بستني‌ها حدود 50 درصد و کالري آن‌ها حدود 33 درصد کمتر از ساير بستني‌هاست اما اين دليلي بر سالم‌تر بودن آن‌ها نيست.به هر حال در تهيه بستني‌هاي لايت هم از خامه استفاده شده است و خامه، هم انرژي دارد و هم چربي اشباع. متأسفانه بسياري از افراد به دليل اينکه فکر مي‌کنند بستني‌هاي لايت سالم‌تر هستند، تعداد يا حجم بيشتري از آن‌ها را در برنامه غذايي‌شان مي‌گنجانند و به اين ترتيب سالم‌تر که نمي‌مانند هيچ؛ دچار اضافه وزن و چربي بالاي خون هم مي‌شوند. 6 - بستني ماستي چيست؟بستني ماستي به انواعي از بستني‌ها گفته مي‌شود که ويژگي‌هاي ماستي دارند. بيشتر بستني‌هايي که ما در حال حاضر آن‌ها را مصرف مي‌کنيم، تخميري نيستند بلکه بلافاصله فرموله و سپس منجمد مي‌شوند، اما بستني مي‌تواند تخميري هم باشد.در بستني تخميري، پايه فرآورده تخمير مي‌شود. حالا اگر در مخلوط اين بستني‌هاي تخميري، از ماست که خودش شير تخمير شده با استارترهاست هم استفاده شود، به آن مي‌گوييم بستني ماستي! در واقع، پايه اوليه بستني‌هاي ماستي همان شير است که در روند توليد به آن استارترهايي که ماست توليد مي‌کنند، مي‌افزايند و ديگر مواد لازم براي مخلوط بستني مانند شکر، چربي، مواد پايدارکننده و طعم‌دهنده‌ها را هم به آن اضافه مي‌کنند.بستني ماستي جزو گروه لبنيات، البته با کمي تغييرات شيميايي است که خواص بسيار مفيد و فراواني هم دارد. اين بستني، علاوه بر اينکه ترکيب‌هاي شير را دارد، طي فرآيند توليد، غليظ‌تر هم شده است و شايد بتوان تنها اشکال آن را کالري بالايش دانست.
7 - نان بستني اکسيد تيتانيوم دارد؟نان بستني از مخلوط آب، آرد، نمک، مقدار کمي روغن و... تهيه مي‌شود. ارزش غذايي آن به مقدار کم به نسبت مواد تشکيل‌دهنده از نظر نشاسته و املاح شبيه ارزش غذايي نان است. از ترکيب اين مواد، خميري بسيار شل در مقايسه با خمير نان به دست مي‌آيد. اين خمير داخل قالب‌هاي مستطيل شکل خيلي داغي که عمقشان بسيار کم است و به اشکال متفاوت لوزي، چهارخانه، خطوط مورب و... هستند، ريخته مي‌شود. در اثر حرارت قالب، خمير خود را مي‌گيرد و مي‌پزد و در نهايت نان‌هايي نازک و ترد و شکننده تهيه مي‌شود. نان بستني قيفي هم به اين روش تهيه مي‌شود فقط قالب‌ها به شکل قيف هستند. براي اينکه نان‌هاي بستني، حالتي براق و درخشنده داشته باشند، به آن‌ها ماده‌اي به نام اکسيد تيتانيوم مي‌افزايند. اين ماده انواع مختلفي دارد و به دو نوع «غذايي» و «صنعتي» در بازار موجود است. در نوع غذايي، ماده اکسيد تيتانيوم کيفيت و درجه خلوص بالايي دارد و مواد سمي و فلزات در آن موجود نيست، اما نکته مهم اين است که بايد بر اساس استاندارد و حد قابل مشخص و مجاز، از اين ماده استفاده شود.از آنجا که برخي از نان‌هاي بستني داخل کارگاه‌ها تهيه و توزيع مي‌شوند، ممکن است از نوع صنعتي اين ماده که کيفيت خوبي ندارد يا بيش از مقدار مشخص شده، استفاده شود. از سوي ديگر چون اکسيد تيتانيوم فرآورده‌اي وارداتي است، امکان واردات آن از کشورهاي غيرقابل اطمينان وجود دارد.بيشتر کارخانه‌هاي مطمئن و معروف در توليد بستني، نان بستني را نيز خودشان تهيه مي‌کنند. در اين کارخانه‌ها بر روند توليد نان بستني نظارت و کنترل انجام مي‌شود اما روي کارگاه‌هايي که اقدام به توليد نان بستني مي‌کنند، نظارت و کنترلي وجود ندارد و از سوي ديگر به دليل عدم نظارت و کنترل دقيق، براي تهيه نان بستني از اکسيد تيتانيوم غذايي يا صنعتي استفاده مي‌شود. پس بستني‌هاي ناني را از مکان‌هاي معتبر بخريد.


www.منبع : tebyan.net مطالب پيشنهادي :

خوردن اين غذاها بدن شما را پير مي کند !!

زيتون سياه مي خريد يا رنگ شده ؟!

چطور هود آشپزخانه را تميز کنيم ؟

کارهايي که بايد قبل از ورود به خانه جديد انجام دهيد !؟

چطور قهوه‌ساز را با سرکه تميز کنيم؟







ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کيک صبحانه تابه اي، بدون نياز به فر درست کنيد

طرز تهيه شکلات صبحانه خانگي

طرز تهيه سوهان کنجدي مخصوص عيد نوروز

طرز تهيه شيريني بدون فر با هويج

شيريني پفکي نارگيلي

طرز تهيه شيريني بهشتي، شيريني سنتي ايران

کلمپه شيريني مناسب عيد نوروز

طرز تهيه شيريني برنجي براي پذيرايي عيد

طرز تهيه مرنگ ( شيريني پفکي )

طرز تهيه پنکيک ليمو و پنير خامه اي

طرز تهيه توپک هاي زردآلويي براي نوروز

کوکي پاي، شيريني مورد علاقه کودکان

طرز تهيه شيريني شکلاتي براي نوروز

طرز تهيه دونات خانگي، خوشمزه ترين شيريني خانگي

نکات کليدي براي هم زدن سفيده تخم مرغ

آموزش نرم کردن کره در شيريني پزي

آموزش تصويري تهيه ژله رولي ( ژله فرفره اي )

طرز تهيه کاپ کيک ( کيک فنجاني ) بدون فر

شيريني سيب و دارچين، يک شيريني ساده زمستاني

ميني چيز کيک ليمويي، يک دسر آسان، خوشمزه و بي دردسر

ژله نارنگي، يک دسر زمستاني نيم ساعته

ميوه شب يلدا :تزيين ميوه با شکلات، يک ميوه آرايي خوشمزه براي شب يلدا

مربا گلابي، يک مرباي پاييزي خوش طعم

کيک شب يلدا، کيک انار يخچالي درست کنيد

چيز کيک کدو حلوايي دو لايه، يک دسر پاييزي خوشمزه و آسان

سوفله شکلاتي بدون آرد، يک دسر خوشمزه نيم ساعته

شيريني ليمويي، يک شيريني خوش طعم و خوشبو براي عصرهاي پاييز

شيريني بروني گردو و شکلات، يک شيريني خوش طعم و ساده

پاي سيب خانگي، يک دسر خوش طعم پاييزي

دسر طالبي، يک دسر سريع، سالم و خوشمزه

پاي بستني شکلاتي، يک دسر يخچالي آسان براي عاشقان شکلات

کيک يخچالي شکلاتي با تکه هاي شکلات + فيلم آموزشي

فالوده شيرازي خانگي را با اين دستور عالي درست کنيد

پودينگ شکلات و بستني، يک دسر آسان و خوش طعم تابستاني

طرز تهيه بستني ميوه اي،5بستني خانگي که ميتوانيد با هلو درست کنيد

کيک ماست ليمويي، يک عصرانه عالي براي روزهاي گرم تابستان

پاي توت فرنگي پيچيده شده با پنير خامه ايي، يک دسر خوش طعم تابستاني

طرز تهيه شکلات برگي، يک تزئين زيبا براي کيک و دسر خانگي

کيک عروسي 2018 با تم طلايي، جديدترين مدل کيک عروسي

حلوا پسته، يک حلواي مقوي و متفاوت براي افطار ماه رمضان

خاگينه گردو، يک دسر عالي براي افطار ماه رمضان

اسلايس خرما و بادام، يک افطاري خوشمره با نستله

خرما شکم پر، يک دسر عالي براي افطار ماه رمضان

افطار امروز، شير برنج مکزيکي درست کنيد

فرني نارگيلي با پودر کاستارد، يک دسر عالي براي افطار ماه رمضان

افطاري چي بپزيم؟ فرني سه رنگ درست کنيد

افطاري چي بپزيم؟ خرما بريج، يک دسر سنتي و مقوي

تزيين سفره افطار ماه رمضان با نان و پنير و سبزي مجلسي

4 نکته مهم در استفاده از خامه قنادي

دستور تهيه پنكيك خانگي بسيار راحت و خوشمزه!