آخرین اخبار

پيش از ازدواج به فکر جيب تان باشيد! روابط عاطفي

  بزرگنمايي:

چه خبر - مجله زندگي ايده آل - زينب رئوفي: عده زيادي از دختر و پسرهايي كه در آستانه ازدواج قرار دارند گمان مي‌كنند پيش از ازدواج لازم نيست درباره جزييات خيلي از مسائل ازجمله مسائل اقتصادي و مالي با فردي كه قرار است يك عمر به‌عنوان شريك زندگي در كنار آنها باشد صحبت كرد و اين اشتباهي است كه خيلي از افراد در دوران آشنايي پيش از ازدواج مرتكب مي‌شوند.

عده‌اي از جوان‌ها هم از اهميت اين مساله آگاهند اما يا خجالت مي‌كشند يا نمي‌دانند چگونه بايد اين مسائل را با طرف مقابل‌شان مطرح كنند. اگر شما هم در آستانه ازدواج قرار داريد و مي‌خواهيد قبل از ازدواج تكليف يك‌سري مسائل را مشخص كنيد و به‌قول معروف سنگ‌هاي‌تان را با همديگر وابكنيد و آينده‌تان را تضمين كنيد، توصيه‌ها و راهكارهاي دكتر سيما قدرتي، مشاور پيش از ازدواج و مدرس دانشگاه را در مطلب پيش‌رو بخوانيد.

جنگ اول به از صلح آخر

اهميت توافق بر سر مسائل اقتصادي پيش از ازدواج

مسائل مالي و شرايط اقتصادي دو نفري كه قرار است تشكيل زندگي مشترك بدهند و با هم ازدواج كنند اهميت زيادي دارد. از اين رو دو نفر بايد قبل از ازدواج در اين زمينه به توافق برسند. اگر دو نفري كه قرار است با هم ازدواج كنند در زمينه مسائل مالي و انتظاراتي كه در اين‌باره از همسر آينده‌شان دارند با هم صحبت‌هاي لازم را نكنند و به توافق نرسند احتمال دارد در زندگي مشترك با يك‌سري مشكلاتي در اين زمينه روبه‌رو شوند.

آيا فاصله طبقاتي از نظر اقتصادي مشكل‌ساز است؟

فردي كه از نظر اقتصادي در سطح بالايي قرار دارد اگر بخواهد با يك نفر ازدواج كند كه در سطح پايين‌تري از او قرار دارد علاوه براينكه سر مسائل و انتظارات مادي به مشكل برمي‌خورند سر مسائل ديگر هم ممكن است به مشكلاتي بربخورند چون آنها فقط از نظر طبقه اقتصادي نيست كه با هم تفاوت دارند از نظر اجتماعي، تربيتي و. . . هم تفاوت‌هاي فاحشي با همديگر دارند زيرا كسي كه از رفاه بالاي اقتصادي برخوردار است به‌طبع آن علايق، معيارهاي انتخاب دوست، تفريحات، روابط اجتماعي‌، انتظارات، خواسته‌ها، نيازها، آمال و آرزوهايش با فردي كه از رفاه اقتصادي پايين‌تري برخوردار است تفاوت دارد و پذيرفتن، درك كردن، سازگاري و كنار آمدن با اين همه تغيير و تفاوت براي هر كسي كار آساني نيست. اين ميزان تفاوت در ديدگاه‌ دو نفر كه قرار است سال‌هاي زيادي با هم زندگي مشترك داشته باشند، مي‌تواند در آينده زمينه‌ساز مشكلاتي جدي باشد.

استقلال مالي تا چه اندازه مهم است؟

علاوه بر ميزان رفاه اقتصادي و سطح طبقاتي دو نفري كه قرار است با هم ازدواج كنند درجه استقلال اقتصادي دو نفر هم اهميت زيادي دارد. آيا اين دو نفر از نظر اقتصادي توان اداره يك زندگي مستقل را دارند يا خير؟ باتوجه به اينكه در فرهنگ جامعه ما اداره زندگي مشترك از نظر مالي و اقتصادي بيشتر به‌عهده آقايان است استقلال مالي مرد اهميت بيشتري دارد.

اگر مردي كه قرار است تشكيل زندگي مشترك بدهد به‌تنهايي توانايي اداره يك زندگي مستقل را ندارد ، بايد حتما منابع حمايتي‌ وجود داشته باشد تا او بتواند حداقل‌هاي مورد نياز در زندگي مشترك را فراهم كند. دو نفر حتما بايد پيش از ازدواج درباره اين موضوع گفت‌وگو كرده و شرايط و انتظارات‌شان را مطرح كنند، رضايت طرف مقابل‌شان را جلب كرده و در اين زمينه به توافق برسند چون در غير اين صورت مشكلات متعدد و جدي براي‌شان پيش خواهد آمد.

رودربايستي موقوف!

خيلي مواقع پيش مي‌آيد دو نفري كه قرار است با هم ازدواج كنند گمان مي‌كنند اگر درباره جزييات مسائل اقتصادي با طرف مقابل‌شان صحبت كنند وجهه خوبي ندارد و ممكن است براي طرف مقابل‌شان اين تصور به وجود بيايد كه او چقدر به ماديات اهميت مي‌دهد. روانشناسان و مشاوران معتقدند دو نفري كه قرار است با هم ازدواج كنند بايد پيش از ازدواج به‌طور شفاف درباره ميزان درآمد يكديگر، منزلي كه قرار است در آن زندگي مشترك را شروع كنند، چگونگي تامين هزينه‌ها و مخارج زندگي، انتظارات مالي كه طرفين از همديگر دارند، مراسم ازدواج و چگونگي تامين هزينه‌هايي كه براي مراسم ازدواج لازم است صحبت كنند.

اگر خانم شاغل است هم دو نفر درباره شغل، ميزان درآمد و اينكه درآمد او قرار است به چه چيزي اختصاص داده شود با هم صحبت كنند و به توافق برسند. گفت‌وگو و رسيدن به توافق درباره مسائل اقتصادي و مالي نبايد به بعد از ازدواج موكول شود چون ممكن است به دلايل مختلف دو نفر سر اين موضوع اختلاف‌نظر داشته باشند و به توافق نرسند.

هر كسي باتوجه به فرهنگ، آداب و رسوم و روحياتش مي‌تواند اين مسائل را با طرف مقابل مطرح كند و نظر او را هم در اين‌باره بپرسد. مراجعه به يك روانشناس و مشاور پيش از ازدواج در اين مورد مي‌تواند بسيار كمك‌كننده و مفيد باشد.

تك‌بعدي نباشيد

بعضي از افراد هم هستند كه ماديات براي‌شان اهميت زيادي دارد و در انتخاب همسر دنبال كسي هستند كه از نظر اقتصادي سطح بالاتري نسبت به آنها داشته باشد. اين مساله براي آنها تا حدي مهم است كه فقط دنبال فردي هستند كه نيازها و خواسته‌هاي مادي آنها را برآورده كند و ديگر معيارهاي مهم و تاثيرگذار در انتخاب صحيح همسر آينده را ناديده مي‌گيرند و به آنها هيچ توجهي نمي‌كنند.

سطح اقتصادي ، ميزان درآمد و دارايي در جاي خودش اهميت زيادي دارد اما فقط يكي از معيارهايي است كه بايد در انتخاب همسر مورد توجه قرار بگيرد و به‌تنهايي نمي‌تواند تضمين‌كننده خوشبختي باشد. بنابراين در انتخاب همسر نبايد به‌طور تك‌بعدي تنها اين آيتم مدنظر قرار بگيرد. سطح فرهنگي و اعتقادي، همخواني داشتن ويژگي‌هاي شخصيتي دو نفري كه قرار است با هم ازدواج كنند، باورها و علايق آنها هم اهميت زيادي دارد و حتما بايد پيش از ازدواج بررسي شود.

جنگ اول به از صلح آخر

وقتي خانم هم شاغل است

امروزه بسياري از خانم‌ها شاغل هستند و استقلال مالي دارند و بسياري از آقايان هم تمايل دارند كه همسرشان در اجتماع فعال باشد و بعد از ازدواج هم به اشتغالش ادامه دهد. اين روزها بسياري از جوانان اعتقاد دارند زن و مرد بايد در كنار هم براي تامين مخارج زندگي تلاش كنند و شاغل بودن خانم يكي از معيارهاي مهم و اصلي آنها براي انتخاب همسر است.

درصورتي‌كه اشتغال زن براي دو نفري كه قرار است با هم ازدواج كنند اهميت زيادي دارد، حتما بايد پيش از ازدواج درباره اين موضوع بين دو نفر گفت‌وگو صورت بگيرد، انتظارات و خواسته‌ها مطرح شده و توافقات لازم در اين‌باره حاصل شود؛ حتي بهتر است راجع به تقسيم وظايف منزل هم صحبت‌هايي به ميان بيايد. همان‌گونه كه هر دو نفر در تامين مخارج با هم سهيم‌اند بايد در ساير جنبه‌هاي زندگي هم مشاركت داشته باشند. باز نكردن هر كدام از اين مسائل و نرسيدن به توافق درباره هر كدام به‌تنهايي مي‌تواند باعث بروز تعارض در زندگي مشترك شود. به همين دليل زن و مرد حتما بايد پيش از ازدواج در اين‌باره به توافق برسند.

چه كسي بايد در صحبت پيشقدم شود؟

طبيعتا زن و مردي كه هر دو شاغل‌ هستند درآمد بيشتري خواهند داشت و به همان نسبت هم از رفاه بيشتري برخوردار خواهند بود چون هم زن و هم مرد براي درآمدزايي تلاش مي‌كنند. بنابراين مردي كه چنين فكر باز و روشني دارد و اين حق را براي همسرش قائل است كه در اجتماع حضوري فعال داشته باشد و از نظر مالي مستقل باشد، بايد اين بينش را هم داشته باشد كه قبل از ازدواج اين مساله را با فردي كه قرار است با او ازدواج كند مطرح و شفاف‌سازي كند.

خانمي هم كه شاغل است و استقلال مالي دارد اگر مي‌بيند طرف مقابل در اين‌باره صحبت خاصي نمي‌كند، بايد آگاهانه اين موضوع را مطرح كند و از فردي كه قرار است با او ازدواج كند بپرسد كه از نظر مالي چه انتظاراتي از او دارد و نظر خودش را هم در اين‌باره به او بگويد. گفت‌وگو و شفاف‌سازي درباره مسائل مالي و اقتصادي از بروز بسياري از اختلاف‌نظرها، سوءتفاهم‌ها و مشكلات احتمالي پس از ازدواج پيشگيري مي‌كند.

مثلا ممكن است نظر دو نفر اين باشد كه حقوق يك نفر براي تامين مخارج هزينه شده و حقوق يك نفر پس‌انداز شود؛ حتي درباره جزييات اين مسائل بهتر است پيش از ازدواج گفت‌وگو و تبادل نظرها صورت گيرد و طرح‌ريزي و برنامه‌ريزي لازم انجام شود و به بعد از ازدواج موكول نشود.

اصولي‌ترين روش؛ مراجعه به مشاور پيش از ازدواج

دو نفري كه قرار است با هم ازدواج كنند براي اينكه به شناخت بيشتر و صحيح‌تري نسبت به يكديگر برسند بهتر است به يك روانشناس يا مشاور متخصص در زمينه ازدواج مراجعه كنند. روانشناسان و مشاوران ازدواج موارد اصلي‌اي كه در ازدواج دو نفر اهميت زيادي دارد را در جلسه مشاوره مطرح و شرايط آنها را بررسي مي‌كنند كه يكي از اين موارد هم پرداختن به مسائل اقتصادي و مالي است.

مشاور به‌عنوان يك شخص سوم با داشتن نگاهي بي‌طرفانه و اصولي به دو نفر كمك مي‌كند كه يكديگر را بهتر بشناسند، معيارهاي خودشان و ميزان اهميت آنها و همينطور انتظارات و خواسته‌هاي‌شان را مطرح كنند و از نيازها و انتظارات كسي كه قرار است با او ازدواج كنند آگاه شوند. بنابراين اگر دختر و پسري مي‌خواهند به‌طور اصولي درباره معيارهاي‌ پيش از ازدواج‌شان صحبت كنند و به توافق برسند حتما بايد قبل از ازدواج به يك مشاور ازدواج مراجعه کرده و از او كمك بگيرند.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟