آخرین اخبار

خانه تکاني يا خانه ترکاني؟! شادکامي و موفقيت

  بزرگنمايي:

چه خبر - خبرگزاري مهر - آزاده خاني: اينجا زمستان است. روزهاي آخر سال. روزهايي که ترافيک خيابان ها، ساعت کاري اداره ها و کارهاي آدم ها به نقطه جوش مي رسد. اين روزها فکر و خيال تميزکاري و خانه تکاني حتي در خواب هم آدم را رها نمي‌کند.

اما با همه اينها تا چند روز ديگر هياهوها مي خوابد و فقط روسياهي مي ماند به زمستان. اما اين همه جنب و جوش در روزهاي پاياني سال يک دنيا حادثه‌ را هم با خودش به همراه دارد. حادثه‌هايي که هنگام خانه‌تکاني اتفاق مي‌افتند و ممکن است عيد و تعطيلات سال نو را به کام خيلي‌ها تلخ کنند.

هشدار به خانواده هاي ايراني/ از خانه تکاني تا خانه ترکاني

ما در اين گزارش همه اتفاق‌هايي را که امکان دارد هنگام خانه تکاني رخ دهد را مرور کرديم تا بگوييم حواستان جمع باشد. حادثه در کمين است. همه اطلاعات اين گزارش با همکاري ايستگاه هاي آتش نشاني و اورژانس جمع آوري شده است و خوب است قبل از بالا زدن آستين هايتان براي خانه تکاني يک نيم نگاه به اين گزارش بيندازيد.

خفگي با گاز کلر

آمبولانس اورژانس جسد بي جان زن جوان را با خودش برد. داستان وحشتناکي رقم خورده بود که دو مقصر داشت مقصر اول شرکت توليدکننده مواد شوينده بود که براي صرفه جويي در مصرف کاغذ و جوهر و رعايت نکردن حق و حقوق مصرف کننده درباره تاثير ماده شوينده و اثر آن بر روي بدن انسان هيچ هشداري به مصرف کننده نداده بود مقصر بعدي هم خود مصرف کننده از همه جا بي خبر بود که براي تميز شدن هرچه بيشتر سراميک هاي جرم گرفته، هر چه ماده شوينده و براق کننده در بازار وجود داشت را خريده بود و با ترکيب آنها يک ماده مهلک ساخته بود ماده اي که محصول تازه اي نيست اما بالا رفتن دز ترکيبات شيميايي آن و توليد گازهاي مرگ بار باعث مرگ و خفگي مي شود.

همين که خيال همه از گاز کربن راحت مي شود و بخاري ها براي 6 ماه به مرخصي مي روند، گاز کلر جاي آن را مي گيرد. روزهاي اسفند، آمار مسموميت و مرگ ناشي از گاز کلر و يک ترکيب شيميايي خطرناک و کشنده، مامورهاي اورژانس و آتش نشاني را آماده باش نگاه مي دارد اما باز هم جسدهاي بي جان يکي يکي راهي بهشت زهرا مي شوند تا ندانم کاري در روزهاي پاياني سال، بيشترين سهم مرگ و ميرها را به خودش اختصاص بدهد.

زنان خانه دار و کارگران مراکز خدماتي، مصدومان اصلي شوينده‌هاي شيميايي

سامانه کمک رساني و فوريت هاي پزشکي اورژانس و امداد و نجات آتش نشاني از آن مراکزي هستند که روزهاي تعطيل و به ويژه در تعطيلي هاي طولاني مدت در آماده باش کامل قرار دارند. به غير از تماس هايي که بيماران قلبي و عروقي و سالمندان با اين مرکز امداددرماني مي گيرند، روزهاي پاياني سال، امداد و نجات براي آنهايي که دچار حمله هاي آسمي و تنگي نفس هاي يکباره شده اند هم بيشتر مي شود.

هشدار به خانواده هاي ايراني/ از خانه تکاني تا خانه ترکاني

سيد جلال ملکي سخنگوي آتش نشاني به خبرنگار مهر مي گويد: حملات بيماري آسم از جمله مواردي است که در شب عيد در ليست مراجعين به اورژانس‌ها زياد ديده مي‌شود.

اغلب براي شستشوي سرويس‌هاي بهداشتي از مايع‌هاي شيميايي‌ مانند انواع سفيدکننده‌ها‌ ‌و جوهرنمک استفاده مي‌کنند و از آنجا که سرويس‌هاي‌ ‌بهداشتي در فضاي بسته و کوچک قرار دارند قرار گرفتن زياد در اين فضاهاي‌ ‌بسته مي‌تواند آسيب زيادي را به ريه افراد وارد کند‌.‌ همچنين استفاده از اين شوينده‌ها باعث تشديد بيماري در افراد مبتلا به بيماري آسم مي شود.

زنان خانه دار و کارگران شهرستاني مراکز کاريابي خدماتي که اصولا هيچ دقتي براي انجام کار ندارند، مصدومان اصلي هنگام استفاده‌ ‌از شوينده‌هاي شيميايي هستند. به گفته اين کارشناس رعايت چند نکته کليدي و ساده علاوه بر حفظ جان و سلامتي افراد به آنها کمک مي کند که روزهاي پاياني سال را با آرامش بيشتري سپري کنند.

استفاده از ماسک، وجود هواکش و بازکردن‌ ‌پنجره ها مي‌تواند تا حد زيادي از بروز آلرژي‌ها جلوگيري‌ ‌کند‌. علاوه بر تنگي نفس و تاثير مستقيم گازهاي شيميايي روي دستگاه تنفس تماس مستقيم دست ‌ها با انواع مواد شوينده و پاک کننده باعث ايجاد سوختگي هاي درجه دو و از بين رفتن بافت دست ها و آسيب جدي به پوست دست ها مي شود.

ملکي مي گويد: اکثر مواد شوينده از PH استاندارد برخوردار نيستند و به همين دليل مي‌توانند سبب تحريک پوست دست شوند. مسموميت با شوينده ها از نوع استنشاقى است، استفاده از مواد سفيدکننده در فضاى بسته حمام و دستشويى به علت ايجاد گاز کلر، موجب تحريک راه هاى هوايى شده و علائم مسموميت در افراد بروز مى کند و سرفه، خس خس سينه و تنگى نفس به ويژه در افراد داراى زمينه بيمارى هاى ريوى از جمله علائم مسموميت با اين مواد است.

خطر در کمين بچه ها

همه افراد در اين ايام کار دارند اما باز هم اين دليل نمي شود که از بچه ها غافل بود. ماموران اورژانس و آتش نشاني اين روزها هميشه گوش به زنگ هستند تا به ماموريت هايي بروند که بچه ها قرباني هاي اصلي آن هستند. خوردن نفت و وايتکس به جاي آب و برخورد مواد شوينده قوي با پوست دست و صورت و چشم، روزها و ثانيه هاي خطرناکي را براي بچه ها رقم مي زنند.

سخنگوي سازمان آتش نشاني مي گويد: بعضي ها ديگر شورش را در مي آورند و به علت بى دقتى و سهل انگارى، مواد پاک کننده و سفيدکننده را در دسترس کودکان قرار مى دهند و احتمال دارد آنها هم به علت کنجکاوى با اين مواد در تماس قرار گيرند.

خوردن مواد شوينده باعث سوختگى دستگاه گوارش مى شود و عمل بلع را با مشکل مواجه مى کند. والدين در صورت مسموميت خوراکى فرزندان، نبايستي آنها را وادار به استفراغ کنند، زيرا اين کار موجب آسيب ديدگى و سوختگى بيشتر دستگاه گوارش مى شود.

سقوط از ارتفاع

مرد خانواده همراه با فرش از پشت‌بام سقوط کرد! روزهاي پاياني سال پر از خبرهاي سقوط است آن هم از بالاي نردبان و جلوي ديد همه افراد خانواده. شکستگي دست و پا و مهره هاي گردن هم عاقبت کساني است که نکات ايمني را رعايت نمي کنند.

سيد جلال ملکي مي گويد: ميزان سقوط از ارتفاع و شکستگي دست و پا در ايام قبل از نوروز زياد مي‌شود. علتش هم اغلب رفتن روي لبه پشت‌بام‌ها، بالا رفتن از چهارپايه و نردبان نامطمئن و رفتن روي لبه پنجره‌ها براي پاک‌کردن شيشه است. ‌دست شکسته و پاي شکسته از صحنه ‌هاي تکراري روزهاي خانه تکاني است.

هشدار به خانواده هاي ايراني/ از خانه تکاني تا خانه ترکاني

البته تنها پشت بام خطر ندارد، نردبان نامطمئن هم به همان اندازه مي ‌تواند خطرناک باشد. به همه اين خطرات، خطر لغزنده بودن کاشي ها و سراميک ها را هم که اضافه کنيد آن وقت معلوم مي شود که روزهاي آخر سال خيلي بيشتر از اينهايي که مي بينيم و مي شنويم خطرناک و خطرساز هستند.

اگر دوست نداريد با دست و پاي گچ گرفته و چوب زير بغل و خداي نکرده از روي تخت بيمارستان به خاطره هاي عيد سال گذشته فکر کنيد، کمي حواستان را جمع کنيد و درصورت استفاده از نردبان يا چهار‌ ‌پايه، اول از سطح اتکاي آن با زمين کاملا مطمئن شويد و از نوع استاندارد و نردبان دو‌ ‌طرفه استفاده کنيد. کارشناسان ايمني توصيه مي ‌کنند که در زمان پاک‌ ‌کردن شيشه و پنجره‌ هاي منزل احتياط لازم، ضروري است و از رفتن روي نرده‌ ها يا‌ ‌قرنيزها بايد جداً خودداري کرد‌.

روبوسي با اختراع اديسون

به غير از همه حوادثي که در کمين است و کوچک و بزرگ هم نمي شناسد، برق گرفتگي هم جزو آن دسته حوادثي است که اين روزها خيلي ها را خانه نشين مي کند. حسين گودرزي کارشناس طب کار درباره برق گرفتگي هاي آخر سال به مهر مي گويد: وسواس بيش از اندازه براي برق انداختن کليد و پريز و ريختن آب روي سيم هايي که به مرور زمان روکش هاي عايقي شان را از دست داده اند خيلي ها را خشک کرده است.

بهتر است قبل از شروع کارهاي عيد يک دور علوم کلاس سوم دبستان را بخوانيد و با رسانه ها يعني آن اجسامي که برق را از خودشان عبور مي دهند و نارساناها، آشنا شويد. شستشوي لوازم برقي (مخصوصا چراغ روشنايي و کليد پريز) با خطر برق گرفتگي همراه است. اگر مي خواهيد برق نگيردتان، ابتدا برق وسيله برقي را قطع کنيد و بعدش شروع کنيد به نظافت آن.

به اين هم توجه داشته باشيد که لوازم برقي نبايد با آب تماس پيدا کند. از ريختن آب بر روي کليد، پريز و سيم برق پرهيز کنيد. دستمال هاي خيس را هيچ وقت به کليد و پريز برق نزديک نکنيد. برق بعد از عبور از بدن، سوختگي شديدي را ايجاد مي کند که علاوه بر درد و خونريزي و لمس شدن و از کار افتادن عصب، جاي سوختگي حاصل از برق گرفتگي هيچ وقت از بين نمي رود.

قالي بر باد

خانه هاي کوچک ديگر اين اجازه را به ساکنانش نمي دهند که هرکسي خودش آستين بالا بزند و فرش هايي که يکسال پا خورده است را بشويد. حالا ديگر دوره زمانه قالي شويي هاي رنگ به رنگ است اما اين بار هم تبهکارها زودتر دست به کار شده اند و در قالب قالي شويي هاي صوري و بي پايه و اساس، فرش هاي خانه ها را به سرقت مي برند.

سردار عباسعلي محمديان رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ به خبرنگار مهر مي گويد: قبل از سپردن فرش و قاليچه هايشان به شرکت هاي قاليشويي، به دقت درباره کارخانه هاي قالي شويي تحقيق کنند تا گرفتار شيادان نشوند.

محمديان با اعلام اينکه مرحله اول طرح نوروزي پليس آگاهي از 15 اسفند ماه آغاز شده و تا شب سال نو ادامه دارد، مي گويد: برخورد با شرکت هاي صوري و شناسايي کلاهبردارها بخشي از کار پليس است و پيشگيري گام موثري است که شهروندان با دقت در انتخاب شرکت هاي خدماتي و قالي شويي هاي معتبر مي توانند علاوه بر حفظ سرمايه خود به پليس هم در امر برخورد با سارقان و تبهکاران کمک کنند.

جدا از اين حادثه هايي که براي هر کدامشان شاهد مثال هم آورديم آتش سوزي با رنگ و تينر و مواد قابل اشتعال هم اين روزها کمي شايع تر مي شود. درست است که بايد بر طبق يک رسم ديرينه تميز و پاکيزه به استقبال عروس بهار برويم اما اگر کمي بيشتر حواس مان را جمع کنيم و احتياط را فراموش نکنيم عيد را بي خطر مي گذرانيم و براي صفحه حوادث روزنامه ها نان و آب درست نمي کنيم.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد