آخرین اخبار

چگونه لباس عشاير ايراني تبديل به مد روز مردم آلمان شد؟ شادکامي و موفقيت

  بزرگنمايي:

چه خبر - هفته نامه تماشاگران امروز - رسول مجيدي: جامعه اروپا و به خصوص آلمان در سال هاي گذشته و پس از موج مهاجرت آسيايي ها و آفريقايي ها به اين کشور حسابي چندفرهنگي شده است. حالا ديگر در قلب آلمان خبري از احساسات نژادپرستي نيست و پلوراليسم (تکثرگرايي) فکري جاي همه تفکرات قبلي را گرفته است. به همين خاطر اصلا بعيد نيست که هر از چندگاهي اخبار موفقيت مهاجران جامعه آلمان و ساير ممالک غربي را بخوانيم.

آنهايي که روزگاري به عنوان مهمان وارد اين کشور شدند و در چشم بر هم زدني شمايل يک پيش رو را به خود گرفتند. رسانه هاي آلماني چند هفته اي است که يکي از اين مهاجرين موفق را پيدا کرده اند. يک مهاجر ايراني موفق به نام نوبي طلايي که در عرض چند هفته تبديل به يک طراحي مد معروف در قاره اروپا شده است.

چگونه لباس عشاير ايراني تبديل به مد روز مردم آلمان شد؟

نوبي کشف مي شود

هفته مد برلين با اينکه به پاي هفته اي مد پاريس و ميلان نمي رسد اما کم کم در حال باز کردن جاي خود در بين علاقه مندان است. امسال هم اين رخداد فرهنگي از روز دوشنبه 27 دي 1394 تا اوايل بهمن ماه همين سال برگزار شد. رخدادي که ميزبان 70 شوي مد و 200 هزار علاقه مند از سراسر جهان بود و حسابي براي خودش سر و صدا به پا کرد. در اين بين البته رسانه هاي کشور ميزبان، مانور فوق العاده اي روي نوبي طلايي دادند؛ به طوري که راديو المان در اين باره نوشت: «در سال هاي اخير سابقه نداشته که رسانه هاي آلماني از کارهاي يک طراح مد اين گونه تمجيد کنند. اين درخشش حيرت آور در حالي است که زن ايراني 37 ساله ساکن برلين تا به حال کاملا ناشناخته بود و در ماه هاي گذشته تنها دو کلکسيون ارائه کرده بود.»

سرگذشت طلايي

نوب طلايي سرگذشت جالبي دارد. نام اصلي او نوبيه طلايي است. اما در رسانه هاي آلماني با نام نوبي شناخته مي شود. او در سال 1357 در تهران به دنيا آمد و طبق گزارش رسانه هاي آلماني همواره تحت تاثير خياطي مادربزرگش بود که اصالتي عشايري و چادرنشين داشت. نوبي در 11 سالگي به همراه خانواده اش به برلين مي رود و در نهايت وارد دانشگاه هنر مد اسمود در اين شهر مي شود. او پس از فارغ التحصيلي در زمينه فروشندگي و بازاريابي در چند برند معروف و لوکس کار مي کند و پس از اين تجربه ها، مدتي را نيز به تجربه طراحي داخلي مي پردازد. همه اين تجربيات در نهايت منتهي مي شود به ايجاد برند نوبي در سال 2015 در آلمان.

چگونه لباس عشاير ايراني تبديل به مد روز مردم آلمان شد؟

مسير پيشرفت

نوبي طلايي اولين حضور خود در دنياي مد را با نمايش مجموعه بهار و تابستان 2016 خود در ماه جولاي 2015 تجربه کرد. اين مجموعه، هم در قالب يک برنامه انفرادي به نمايش گذاشته شد و هم در قالب هفته مد برلين در سالن مد برلينر در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت. در همين سال او همچنين دفتر شرکت خود در برلين را توسعه داد و يک ساختمان الگوسازي و آتليه طراحي هم به آن اضافه کرد. اما دومين حضور طلايي در نمايشگاه مد برلين بسيار پرسر و صداتر از حضور قبلي او بود که اين مساله تا حد زيادي به دليل موفقيت هاي او در سال قبل بود. مجموعه دوم طلايي که با نام مجموعه پاييز و زمستان 2017-2016 در نمايشگاه برلين به نمايش گذاشته شد مورد توجه اغلب نشريات معتبر حوزه مد قرار گرفت و حتي نشريات معتبري مانند اشپيگل و ووگ آلمان نيز اين مجموعه را کامل پوشش دادند.

منتقدين چه مي گويند؟

نام مجله اشپيگل آلمان را حتما شنيده ايد. هفته نامه اي روشنفکري که مکتب خاص خود را دارد. اين هفته نامه اخيرا درباره نوبي طلايي نوشته است: «نوبي طلايي نماينده جديد مد Made in Germany در دنيا است. او موفق شده در سال گذشته تنها با ارائه چند طرح آزمايشي در وب سايت اش نظر کريستيانه آرپ، رئيس مجله معتبر Vogue را به خود جلب کند و آرپ از او دعوت کرد تا در هفته مد بهاره برلين شرکت کند».

اشپيگل در ادامه مي نويسد: «اولين کلکسيون نوبي طلايي با چنان موفقيتي همراه بود که شوراي مد آلمان بي درنگ او را در برنامه حمايت خود قرار داد و کلکسيونش به هفته مد پاريس فرستاده شد».

روزنامه پرتيراژ دي ولت آلمان هم مقاله اش درباره نوبي را جالب شروع کرده: «در پشت چهره دخترانه، صداي آرام و تيپ دانشجويي اش آن چنان رفتار حرفه اي نهفته است که همه را متعجب مي کند». دي ولت که نام مقاله اش را «اميد جديد مد آلمان» گذاشته در ادامه از تصميم استراتژيک اين مهاجر ايراني مي گويد: «او خطاي فارغ التحصيلان رشته مد را مرتکب نشد که فورا آتليه تاسيس مي کنند و مي خواهند وارد دنياي طراحي مد شوند. نوبي ده سال در شرکت هاي مختلف تجربه اندوخت.»

چگونه لباس عشاير ايراني تبديل به مد روز مردم آلمان شد؟

الهام گرفتن از عشاير ايراني

طلايي که 26 سال است از ايران مهاجرت کرده هنوز دل در گروي فرهنگ آبا و اجدادي اش دارد. او اخيرا به روزنامه دي ولت آلمان گفته است که عشق به خياطي را از مادر بزرگ اش که از عشاير است، به ارث برده. دي ولت هم با اشاره به همين موضوع مي نويسد: «در گوشه و کنار دفتر کارش هنر ايراني به چشم مي خورد. نوبي براي تحقيق و تهيه اولين کلکسيون خود را خريدن لباس هاي عشاير ايران از آن الهام گرفته است».

مجله معروف Vogue اين موضوع را بيشتر توضيح مي دهد: «نوبي طلايي از لباس هاي عشاير ايران الهام مي گيرد اما چهره قومي آن را عامدانه کنار مي گذارد، آن را ساده مي کند، رنگ هايش را به چهار رنگ تقليل مي دهد، از خطوط، برش ها و تکنيک هاي آن استفاده مي کند و آنچه را که ارائه مي کند «چند فرهنگي» و «جهاني» است».

ووگ مقاله اش را به طرز جالبي به پايان مي برد: «همانند اولين مجموعه اين طراح، زيبايي شناسي و استفاده از پيشينه عشايري در اين مجموعه از طراحي هاي او نيز ديده مي شود. او خودش مي گويد: «در حال حاضر، من به هيچ الهام ديگري نياز ندارم». اين مجموعه به ويژه از مادربزرگ او الهام گرفته شده است که از يکي از قبايل ايراني بود و همواره لباس هاي پشمي به تن مي کرد که به شکل شنل و روپوش پوشيده مي شدند. به طور مثال يکي از برجسته ترين تکه هاي اين مجموعه که به وضوح از اصالت ايراني- عشايري او الهام گرفته شده يک جليقه شنلي است که وقتي به طور کامل بسته مي شود، شبيه لباس هاي بازيگران فيلم هاي علمي تخيلي مي شود».

شايد براي آنکه ارزش کار طلايي را بفهميد، بد نباشد به قسمتي از نوشته آلکساندرا کوتک، منتقد مد نشريه سوپرير با عنوان «تلفيق سنت ايراني و اصالت گرايي برليني» هم اشاره کنيم. جايي که کوتک مي نويسد: «نوبي فرهنگ خاورميانه اي را با طراحي مدرن در مجموعه اي عالي تلفيق کرده است. زيبايي شناسي اصالت گرا تفسيرکننده عناصر سنتي فرهنگ خاورميانه اي براي خلق ظاهرهايي ميني ماليستي و زيبا براي عصر حاضر بود. لباس ها همه حداقلي و ساده اما در عين حال فرهيخته و چشم نواز بودند. نوبي از خطوط دوخت برجسته اجتناب کرده و براي رسيدن به ظاهري تک رنگ پارچه هاي خاص خود را با برش هاي معماري ترکيب کرده است».

چگونه لباس عشاير ايراني تبديل به مد روز مردم آلمان شد؟



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد