آخرین اخبار

بهترين و بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان شادکامي و موفقيت

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماهنامه زنان و زندگي - ترجمه مجتبي پارسا: ان جي اوي بين المللي HelpAge در سال 2015، وضعيت اجتماعي و اقتصادي افراد مقيم در 96 کشور را رتبه بندي کرده است. اين رتبه بندي بر اساس 4 عامل مهم براي افرادي که در حال پير شدن هستند، ايجاد شده است: امنيت درآمدي، وضعيت سلامت، استخدام و تحصيلات و در نهايت وضعيت کلي محيط براي افراد مسن.با اين تفاسير، کشور سوييس امسال از کشور نروژ پيشي گرفته و در مقام اول يعني بهترين کشور براي زندگي سالمندان قرار گرفت. همچنين کشور افغانستان براي سومين سال متوالي، در جايگاه بدترين کشور براي افراد سالمند قرار گرفت.

بهترين و بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان

پيش بيني مي شود که جمعيت افراد 60 سال و بالاتر، در سال 2050، بيش از دو برابر شود. در واقع در کمتر از 40 سال ديگر، جمعيت سالمندان (60 سال به بالا) بيش از يک پنجم جمعيت کل جهان خواهد رسيد. بنابراين، بررسي اين موضوع اهميت وثيقي دارد که وضعيت زندگي سالمندان، در هر يک از کشورها، به چه نحوي است. در ذيل، ليست 5 کشوري که در جايگاه آخر قرار گرفته اند، به اضافه 5 کشور برتر ذکر شده است.

بدترين کشورها براي سالمندان

5- پاکستان

جمعيت کل: 186.3 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 6.6 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 4557 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 17 سال

سالمندان 60 سال و بيشتر، در پاکستان انتظار دارند که تنها 17 سال ديگر زندگي کنند. اين مقدار، يکي از کمترين مقادير اميد به زندگي در جهان است. اگرچه زندگي کوتاه تر لزوما به معناي زندگي کمتر شادتر نيست اما تنها 46 درصد از افراد 50 ساله و بيشتر پاکستاني معتقدند که از وضعيت زندگي خود راضي هستند و 60 درصد نيز مطمئن بودند که دوستان و خويشاونداني دارند که در زمان نياز، به آنها ياري برسانند.

هر دوي اين آمارها، جزو کمترين درصدها در ميانه کشورهاي ديگر است. همچنين تنها 2.3 درصد از سالمندان پاکستاني انتظار داشتند که بعد از بازنشستگي، حقوق منظمي دريافت کنند. آن هم کمترين حقوق بازنشستگي در جهان. مانند بسياري ديگر از بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان، پاکستان نيز درگير جنگ ها و نزاع هاي منطقه اي است که اين موضوع، زندگي را براي ساکنان، خصوصا سالمندان، بسيار دشوارتر مي سازد.

4- کرانه باختري و غزه

جمعيت کل: آماري در دست نيست

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4.5 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 5211 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 18 سال

کرانه باختري و غزه، يکي از پرنزاع ترين مناطق در جهان است و همين موضوع موجب تاثيرات شديد بر روي کيفيت زندگي سالمندان شده است. تنها 41 درصد از ساکنان 50 ساله و بيشتر در اين منطقه گفته اند که از وضعيت زندگي خود راضي هستند. تنها 8 درصد از ساکنان 65 ساله و بيشتر، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند؛ يکي از کمترين مقادير در جهان. در کشورهايي که افراد بعد از بازنشستگي امنيت و درآمدي ندارند، دسترسي به شبکه هاي حمايتي کاري براي استخدام سالمندان بسيار مهم است اما در کرانه باختري و غزه، تنها 29.2 درصد از افراد 55 تا 64 ساله، استخدام شده اند؛ يکي از پايين ترين نرخ هاي استخدام سالمندان در دنيا.

بهترين و بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان

3- موزامبيک

جمعيت کل: 26.5 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 5.1 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 1019 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 16 سال

6 کشور از 10 کشوري که بدترين ها براي سالمندان هستند، در آفريقا قرار دارند – و موزامبيک، يکي از آنهاست. 20 درصد از سالمندان 60 سال و بالاتر در موزامبيک، (1.4 ميليون نفر) در فقر زندگي مي کنند. نرخ پايين پوشش حقوق بازنشستگي، احتمالا مي تواند تا حدودي ميزان بالاي فقر را در ميان سالمندان اين کشور، توجيه کند. تنها 17.3 درصد از سالمندان بازنشسته در اين کشور، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند. افراد 60 ساله در اين کشور، انتظار دارند که تنها تا 16 سال ديگر زنده بمانند. اين مقدار، پايين ترين نرخ اميد به زندگي در ميان کشورها است؛ در حالي که کمي بيش از 5 درصد جمعيت اين کشور 60 سال و بالاتر سن دارند، پيش بيني مي شود که اين رقم در سال 2050، به 6.3 درصد برسد.

2- مالاوي

جمعيت کل: 17.6 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4.9 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 717 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 16 سال

مالاوي با ميانگين درآمد ساليانه 717 دلار، يکي از فقيرترين کشورهاي جهان است. اين مقدار را با ميانگين درآ»د ساليانه شهروندان ايالات متحده آمريکا مقايسه کنيد که 72 برابر مالاوي است. تنها 4.1 درصد از سالمندان 65 ساله و بيشتر، در مالاوي، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند. يکي از پايين ترين نرخ هاي پوشش حقوق بازنشستگي در جهان، يک نکته مثبت در کيفيت زندگي براي سالمندان در مالاوي، اين است که نرخ استخدام سالمندان در اين کشور بالا است. در مالاوي، 96.4 درصد افراد 55 تا 64 ساله، استخدام هستند. اين مقدار دومين نرخ بالاي استخدام سالمندان در ميان همه کشورهاي جهان است. افراد 60 ساله در اين کشور، انتظار دارند که تنها تا 16 سال ديگر زندگي مي کنند که اين مقدار، يکي از پايين ترين مقادير اميد به زندگي در جهان است.

1- افغانستان

جمعيت کل: 31.3 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 1703 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 16 سال

همه کشورهايي که براي سالمندان، بدترين به حساب مي آيند، کشورهايي با درصد نسبتا پايين سالمندان هستند. افغانستان يکي از کمترين نرخ هاي سالمندان 60 سال و بالاتر را دارد و بدترين کشوري است که براي زندگي سالمندان وجود دارد. افراد 60 ساله در افغانستان، انتظار دارند که تنها 16 سال ديگر زنده بمانند. اين مقدار، 7 سال کمتر از ميانگين اميد به زندگي افراد 60 ساله آمريکايي است. عمر کوتاه تر، لزوما به معناي زندگي کمتر سالم نيست اما در افغانستان هست.

افراد 60 ساله معتقدند که از 16 سال باقيمانده، تنها 9.2 سال قرار است در سلامت زندگي کنند؛ يکي از کمترين «اميد به زندگي سالم» در جهان وجود پشتيبان و حامي، براي سلامت، شادي و رضايت سالمندان اهميت زيادي دارد. تنها نيمي از افغان هاي 50 ساله و بيشتر، گفتند که احساس مي کنند دوستان يا خويشاونداني دارند که در زمان نياز، به آنها کمک کنند.

بهترين و بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان


بهترين کشورها براي سالمندان

5- کانادا

جمعيت کل: 35.5 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 22.3 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 40799 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 25 سال

کانادا يکي از بهترين کشورهاي دنيا براي زندگي سالمندان است. در حالي که نرخ افراد 60 ساله يا بالاتر در کانادا، 22 درصد جمعيت اين کشور است، پيش بيني مي شود که در سال 2050، اين ميزان با رشد بيش از 10 درصدي، به 32.4 درصد برسد. افراد 60 ساله و بيشتر، در اين کشور،انتظار دارند که 85 سال عمر کنند. اين مقدار از اميد به زندگي، دومين اميد به زندگي طولاني در ميان کشورهاي جهان است. جمعيت سالمندان کانادا، به لحاظ اقتصادي، ايمن هستند. تقريبا 98 درصد از سالمندان بالاي 64 سال در کانادا، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند. همچنين تنها 6.8 درصد از افراد 60 ساله يا بيشتر در کانادا در فقر زندگي مي کنند که اين ميزان، نسبت به ساير کشورها، رقم نسبتا کوچکي است.

بهترين و بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان

4- آلمان

جمعيت کل: 81.1 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 27.6 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 44401 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 24 سال

آلمان به عنوان يکي از بهترين کشورها در جهان براي سالمندان، داراي جمعيتي است که به سرعت در حال پير شدن هستند. در حالي که تنها 27 درصد از آلماني ها 60 ساله يا بيشتر هستند، اين رقم در سال 2050 به حدود 40 درصد خواهد رسيد. گرچه جمعيت زيادي از افراد سالمند در آلمان، نشان دهنده وضعيت اقتصادي خوبي است، همچنين اين ميزان، دلالت بر وضعيت مساعد سلامتي آنهاست. آنها چه به لحاظ مالي و چه به لحاظ جسمي، وضعيت خوبي دارند.

همه آلماني هاي 65 ساله يا بيشتر، مانند بسياري ديگر از ساکنان بهترين کشورها براي سالمندان، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند. به علاوه يک فرد 60 ساله در آلمان انتظار دارد که 18 سال از 24 سال باقي مانده از زندگي اش را در سلامت به سر ببرد؛ که يکي از بيشترين اميد به زندگي سالم در ميان کشورهاست.

3- سوئد

جمعيت کل: 9.7 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 25.5 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 45127 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 24 سال

بيش از يک چهارم جمعيت سوئد، 60 ساله يا بالاتر هستند. کشورهاي با جمعيت زياد سالمندان، عموما شرايط مساعدي براي پير شدن دارند. همه شهروندان سوئد که 65 سال يا بيشتر سن دارند، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند و تنها 5.3 درصد از ميان اين افراد 60 ساله يا بيشتر، زير خط فقر هستند. اين رقم را با نرخ 18.8 درصدي سالمندان 60 ساله يا بيشتر در آمريکا که زير خط فقر هستند، مقايسه کنيد. سالمندان 60 ساله سوئدي، جزو سالم ترين افراد در جهان هستند که انتظار دارند 24 سال ديگر عمر کنند. اين ميزان، سومين نرخ بالاي اميد به زندگي در جهان است.

بهترين و بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان

2- نروژ

جمعيت کل: 5.2 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 21.8 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 64241 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 24 سال

نروژ، مانند ساير کشورهاي حوزه اسکانديناوي، يکي از بهترين کشورها براي سالمندان است. افراد 60 ساله در نروژ، انتظار دارند که 24 سال ديگر زندگي کنند. اين مقدار از اميد به زندگي، يک سال بيشتر از اميد به زندگي مردم آمريکا است. سالمندان نروژي، اين کشور را بسيار امن مي دانند. 86 درصد از افراد 50 ساله و بيشتر، معتقدند که وقتي در شب پياده روي مي کنند، کاملا ايمن هستند.
اين ميزان از احساس امنيت، نروژ را جزو سومين کشورهاي امن دنيا قرار داده است.

همچنين سالمندان در نروژ داراي بيشترين امنيت اقتصادي در ميان سالمندان ساير کشورها هستند. تنها 1.8 درصد از افراد 60 ساله يا بيشتر، در فقر زندگي مي کنند که از اين جهت نيز، نروژ سومين کشور دنيا به حساب مي آيد. همه سالمندان 64 ساله يا بيشتر، در نروژ، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند.

1- سوييس

جمعيت کل: 8.1 ميليون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 23.6 درصد

ميانگين درآمد ساليانه افراد: 54762 دلار

اميد به زندگي افراد در سن 60 سالگي: 25 سال

افراد 60 ساله در سوييس، به طور ميانگين انتظار دارند که 25 سال ديگر به زندگي ادامه دهند و از اين مقدار، 19 سال را در سلامت کامل به سر ببرند. تنها مردم کشور ژاپن هستند که اميد به زندگي بيشتري از مردم سوييس دارند. همه افراد 65 ساله يا بيشتر در سوييس، حقوق بازنشستگي دريافت مي کنند. محيط مساعد، براي کيفيت زندگي سالمندان، اهميت زيادي دارد. وقتي از افراد 50 ساله و بيشتر سوييسي، از جنبه هاي مختلف زندگي سوال شد، نظر آنها مثبت بود. حدود 83 درصد از آنها از سيستم حمل و نقل عمومي راضي بودند.

در تحقيقي ديگر نيز، 93 درصد از افراد پاسخ دهنده، از وضعيت آزادي در زندگي شان راضي بودند. در سال 2050، پيش بيني مي شود که بيش از يک سوم جمعيت سوييس، 60 سال يا بيشتر، سن دارند.

بهترين و بدترين کشورهاي جهان براي سالمندان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد