بزرگنمايي:
چه خبر - نقد و بررسي پوشش بازيگران ايراني روي فرش قرمز جشنواره کن 2016 Cannes
انتخاب لباس براي حضور سينماگران ايراني در جشنواره کن در دو مرحله صورت ميگيرد؛ يکي مراسم فوتوکال (مراسمي صرفاً براي عکاسي از عوامل يک فيلم) که معمولاً عوامل با لباس غير رسمي در آن حاضر ميشوند و ديگر به هنگام فرش قرمز (مراسم خوشآمدگويي دبير جشنواره و آشنايي حضار با عوامل) که اين بار با لباس رسمي و همخوان با مناسبات جشنواره کن ظاهر ميشوند. در واقع در مراسم فوتوکال، انگار شخصيت حقيقي آدمها به عنوان يک فرد مستقل در نظر گرفته ميشود و در مراسم فرش قرمز در يک کليت ديده ميشوند و شخصيت حقوقي و به عنوان نمايندهاي از کشورشان. معمولاً در مقايسه اين دو نوع مراسم نوع پوشش بازيگران بهويژه زنان ايراني تنوع جالبي دارد. بر عکس مردان ايراني که معمولاً در هر دو مراسم با لباسي ساده و شبيه به هم حاضر ميشوند، زنان سعي ميکنند که لباس اولي لباسي سادهتر و اسپرت و لباس دومي لباسي مجلسي و با شکوه و پر زرق و برق به نظر آيد. به عنوان مثال نوع تيپ عوامل فيلم فروشنده ميتوانند مثال مناسبي براي اين تفاوتها باشد. هر چند که بايد محدوديت فرهنگي و خطوط قرمز کشور را نيز بايد در نوع پوشش آنان در نظر گرفت که مثلاً زنان بايد تا حد امکان حجاب را رعايت کنند و مردان کمتر از لباسهاي رنگهاي شاد و تند استفاده کند.
ترانه عليدوستي؛ نخوديپوشي در هواي بهاريِ «کن»
لباس ترانه عليدوستي در مراسم شبانه، رنگ نخودي و در ترکيب با رنگ سياه و نقرهاي که نقوش برجسته روي لباس در قسمت گردن پراکنده شده و در قسمت بالاتنه کنار هم قرار گرفتهاند که در جزييات متناسب نظر ميرسد اما در کليات به خاطر بافت ريزش کمتر توجهها را جلب ميکند. اما شايد جسارت عليدوستي در لباس مراسم فوتوکال جلب نظر ميکند. وقتي دقيقا مطابق با حال و هواي بهاري کن بلوز و شلوار ميپوشد و از رنگهاي گرم استفاده ميکند. عليدوستي در اين مراسم با شلوار کاکي و بلوز و کت روشن حاضر شده بود. اين شلوار مدلدار که در ميان خياطان به مدل کرهاي معروف است، از جمله شلوارهاي طرحداري است که براي خانمهاي ريرنقش و لاغر مناسبتر است که به نظر ميرسد انتخاب رنگ و ست ساده شلوار و کت روشن و استفاده از صندل، پوشش معمول و مناسبي را به وجود آورده است که هم خطوطي مثل حجاب را رعايت کرده باشد، هم رنگبندي مناسب داشته باشد، هم تشخص لازم را به يک بازيگر زن ببخشد و از همه مهمتر همجهت با حال و هواي شاداب بهار باشد که ژست ايستادن شاداب و جوانانه عليدوستي نيز اين حس را دو چندان کرده است. ظرافت او در طراحي در لباس شب در متعلقات لباسش هم جلوهگر بود. از گوشواره همرنگ با بالاتنه لباس تا کيف کوچک همرنگ با سياهي نقش و نگار روي لباس و ژست ايستادنش که نوعي وقار را به قد و قامت او ميبخشيد.
شهاب حسيني؛ نخل طلا با کت و شلوار سرمهاي
شهاب حسيني در هر دو مراسم به يک شکل لباس پوشيده. کت شلوار با کراوات که هر دو لباس به نظر ميرسد فيت تن او نيستند و اندکي گشاد هستند که به نوعي شلختگي تيپش را برجسته ميکند.اما به هر شکل سادگي ظاهرش بيشتر جلب نظر ميکند. ضمن اينکه از لحاظ دوخت زياد طراحيشده به نظر نميرسد. حسيني مسلما برازندهترين لباسي که در کن به تن کرد، لباسي بود که شب اختتاميه پوشيد؛ کتوشلواري سرمهاي که اينبار راست قامت تنش و برازنده برنده نخل طلاي بهترين بازيگر مرد جشنواره.
بابک کريمي؛ همپسندي با کنيها
اما بين عوامل فيلم، به نظر ميرسد بهترين لباس از آن بابک کريمي است. او براي فتوکال، شلوار سفيد با پيراهن فيروزهاي انتخاب کرده که ترکيب رنگي بهشدت گرم و بهاري است و از اين مهمتر اعتمادبهنفس شخص را زياد ميکند. در واقع، متناسبترين لباس در ساعات روز فصول بهار و تابستان، رنگهاي شاد و با لباسهايي سبک و راحت است که کريمي بهخوبي آن را رعايت ميکند.
لباسهايي با رنگهاي روشن مثل آبي، کرِم و خاکستري به نوعي لباس محبوب سينماگران در کن هستند که کريمي هم به آن فکر و عمل کرده. کريمي در مراسم فرش قرمز، نسبت به ديگران رسميتر پوشيد و البته از ظرايف هم غافل نبود؛ کت و شلوار مشکي، پيراهن سفيد با پاپيون بزرگ مشکي و يقه ساتن.
فرهادي؛ از شلوار لي تا کت شلوار رسمي
بر عکس کريمي، اصغر فرهادي بيشتر لباسهاي سخت و زبر را انتخاب کرده مثل شلوار جين و کت سرمهاي که شايد جنسي سبک داشته باشد اما رنگ تيره آن، فضايي سخت را تداعي ميکند. فرهادي هر چقدر که در فرش قرمز لباسي رسمي رسمي پوشيده در لباس او براي مراسم فوتوکال کمتر هارموني در نوع رنگ و بافت لباسش به چشم ميخورد. پيراهن بهاري آبي با گلهاي درشت که کمتر تشخص لازم را دارد و به نظر ميرسد فيت تن او هم نيست. کتي سرمهاي که دقيقاً هماندازه پيرهن اوست! شلوار جين لي زهوار دررفته که زانو هم خورده و کفش مشکي که بيشتر با کت و شلوار همخواني دارد تا لباس اسپرت. درواقع ترکيبي متناقض از لباس تابستاني و بهاري، اسپرت و مجلسي در لباس فرهادي ديده ميشود که نشان از نوعي شتابزدگي و بيدقتي ميتواند باشد. فرهادي به زعم خودش ميخواسته حالتي کژوال و مدرنتر به لباس خود ببخشد اما به خاطر اغراق و بيظرافتي در نوع جنس پارچه و رنگها، لباسي شلخته و ناموزون ارائه کرده است. بهخصوص اينکه معمولا در فصل بهاري کتهايي از جنس کتان و لي مناسبتر است تا کتي معمولي با پارچهاي ضخيم. در مراسم فرش قرمز حسيني و فرهادي کتي معمولي پوشيدهاند تا صرفاً حداقل سليقهها را رعايت کرده باشند و کفشها نيز به همين شکل معمولي و بيقواره هستند. در صورتي که بيشتر مردان سعي ميکنند از کفشهاي ورني استفاده کنند.
مردان در کنار زنان؛ تنوع و تکرار
در کل اينکه مردان تنوع بيشتري در پوشش دارند، اغلب شلخته و بدون تناسب با بافت و جنس و رنگ لباس مي پوشيدهاند اما زنان سعي ميکنند اين تناسب را رعايت کرده و به نوعي موقر جلوه کنند. اين تفاوت، در طراحي لباس و شکل راه رفتن و روحيات عليدوستي کاملا اين وقار و نجابت شرقي نمايان بود.
منبع : modonline.ir