آخرین اخبار

در مورد ليزر موهاي زائد، اين باورها اصلا درست نيست پوست، مو و زيبايي

در مورد ليزر موهاي زائد، اين باورها اصلا درست نيست

  بزرگنمايي:

چه خبر -

امروزه مردم زيادي از ليزر استفاده مي کنند، اما همچنان باورهاي غلطي در مورد آن وجود دارد که در اين مطلب به 10 مورد آن اشاره مي کنيم:

ليزر باعث از بين رفتن موهاي زائد مي شود

ليزر موهاي زائد را کم و نازک مي کند، اما باعث از بين رفتن آنها نمي شود. ما معمولا 4 تا 6 جلسه ليزر را به فاصله ماهي يک بار براي صورت و به فاصله سه ماه يک بار براي بدن تکرار مي کنيم. معمولا با انجام 4 تا 7 جلسه ليزر، تعداد موها خيلي کمتر مي شود، البته به شرطي که فرد مشکل هورموني نداشته باشد، در غير اين صورت احتمال بازگشت موهاي زائد زياد است و ليزر موهاي زائد فايده اي نخواهد داشت. پس اگر در آزمايش ها مشخص شد مشکل هورموني نداريد، مي توانيد ليزر را شروع کنيد، اما بايد در نظر داشته باشيد که ليزر، تعداد موهاي زائد را هرگز صفر نمي کند.

اگر موهاي زائد در طي سه جلسه ليزر از بين رفتند، بهتر است درمان را ادامه ندهيم

خيلي ها گمان مي کنند اگر رشد موهاي زائدشان بعد از 2 تا 3 جلسه ليزردرماني متوقف شد، ديگر نيازي به ادامه درمان وجود ندارد. اين در حالي است که در هر مرحله از ليزر، تنها فوليکول موهايي که در فاز رشد قرار دارند، تحت تاثير اشعه ليزر قرار مي گيرند و از بين مي روند. به عبارت ساده تر، زماني که شما براي ليزر موهاي زائد خود به پزشک مراجعه مي کنيد، ممکن است برخي از موها در فاز استراحت باشند و ليزر کوچک ترين تاثيري روي آنها نگذارد. به اين ترتيب، شما بايد 4 تا 6 جلسه موهاي زائد خود را ليزر کنيد تا در نهايت، تمام موها در فاز رشد، با اشعه ليزر تماس پيدا کنند. البته در بهترين شرايط هم، امکان رشد مجدد 25 درصد موهاي ليزر شده وجود خواهد داشت.

ليزر براي پوست هاي تيره و موهاي روشن مناسب نيست

زماني که انجمن پوست آمريکا اعلام کرد افراد با پوست هاي روشن و موهاي تيره، بهترين گزينه براي انجام ليزر موهاي زائد هستند، خيلي از افرادي که پوست هاي تيره يا موهاي کرکي و روشن داشتند، از انجام ليزر منصرف شدند. اما بهتر است اين گروه از افراد بدانند نسل هاي ابتدايي دستگاه هاي ليزر موهاي زائد، طول موج هاي کوتاهي داشتند و فقط فوليکول هاي تيره مو را تحت تاثير قرار مي دادند.

به همين دليل هم گاهي اين دستگاه ها، رنگ پوست تيره را با فوليکول سياه مو اشتباه مي گرفتند و با وارد کردن حرارت روي رنگدانه هاي پوست هاي تيره، سوختگي هاي شديدي را در برخي از طرفداران ليزر موهاي زائد ايجاد مي کردند.

اين در حالي است که اين روزها، دستگاه هاي ليزري مانند دايود يا ndYAG و با طول موج هاي بالا به بازار آمده اند که عمق نفوذ بيشتري به پوست دارند و خطر سوختگي را براي پوست هاي تيره کمتر مي کنند. ضمن اينکه دستگاه هاي شبه ليزر جديدي مانند آي پي ال هم در بازار وجود دارند که اثر خوبي در از بين بردن موهاي روشن، سفيد و کرکي خواهند داشت.

ليزر موهاي زائد در نواحي شکم و پهلو باعث ناباروري مي شود

يکي از نادرست ترين باورهاي رايج درباره ليزر موهاي زائد، اين است که اين روش درماني باعث آسيب رساندن به تخمدان ها و افزايش خطر ناباروري مي شود. اين در حالي است که عمق نفوذ اشعه اين نوع ليزر به داخل پوست، تنها تا حد ريشه يا فوليکول موهاست و به لايه دوم پوست هم نمي رسد، چه برسد به اينکه بخواهد روي ارگان هاي داخلي مانند تخمدان ها، تاثير منفي بگذارد و باعث ناباروري شود.

بهتر است بدانيد تاکنون هيچ تحقيقي در هيچ کجاي دنيا نتوانسته اين مساله را اثبات کند که ليزر موهاي زائد مي تواند باعث ناباروري شود، يا اگر در دوران بارداري انجام شود، روي جنين تاثير منفي مي گذارد.

ليزر موهاي زائد باعث ضخيم شدن موهاي کرکي مي شود

تجربه برخي افراد از ليزر موهاي زائد به آنها نشان داده است که ليزر مي تواند باعث تيره و ضخيم شدن موهاي کرکي شود. از اين رو به ديگران توصيه مي کنند دور ليزر موهاي زائد را خط بکشند. اين در حالي است که اگر شما تحت نظر يک پزشک متخصص پوست و آشنا با دستگاه ليزري که استفاده مي کند، اين کار را انجام دهيد، دچار چنين مشکلي نخواهيد شد.

به عبارت ساده تر، زماني ليزر موهاي زائد باعث ضخيم و تيره شدن موهاي کرکي مي شود که محدوده پوست براي انجام ليزر و طول موج مناسب براي تابش در نظر گرفته نشود. در اين صورت، گرماي غيرطبيعي ايجاد شده روي پوست، بر موهاي کرکي تاثير مي گذارد و آنها را تحريک به تيره و ضخيم تر شدن مي کند. به همين دليل هم متخصصان هميشه توصيه مي کنند ليزر را زير نظر متخصصان پوست و در کلينيک هاي معتبر انجام دهيد.

در تابستان نمي شود ليزر موهاي زائد انجام داد

يکي از رايج ترين باورهاي نادرست درباره ليزر موهاي زائد اين است که در تابستان نمي شود، ليزر کرد. ريشه اين باور هم از آنجا آمده که بسياري از متخصصان توصيه مي کنند براي پيشگيري از ايجاد لک پوستي ناشي از تماس با نور آفتاب، از انجام ليزر براي جوان سازي يا پاک سازي پوست در فصل تابستان (به دليل نازک کردن پوست) خودداري کنيد، اما ليزر موهاي زائد، تاثيري در نازک شدن پوست ندارد. بنابراين ممنوعيتي هم براي انجام آن در هيچ فصلي از سال وجود نخواهد داشت.

ليزر موهاي زائد دردناک است

ليزر به دليل وارد کردن نور با سرعت بالا به داخل بافت پوست براي سوزاندن ريشه موها، باعث ايجاد کمي درد و سوزش مي شود، اما اين درد، قابل تحمل و بسيار موقتي خواهد بود. برخي از افراد آستانه درد پاييني دارند و نمي توانند همين ميزان اندک از درد را هم تحمل کنند. به همين دليل هم استفاده از اسپري يا پمادهاي بي حس کننده، حدود 45 تا 60 دقيقه قبل از ليزر براي رفع درد ناشي از اين کار بسيار موثر خواهد بود.

ليزر موهاي زائد هيچ عارضه اي ندارد

اينطور نيست. اگر فرد آفتاب گرفته باشد (برنزه کردن پوست)، ممکن است پوستش در اثر ليزر بسوزد و جاي آن لک هاي سفيدي ايجاد شود. همچنين اگر بعد از ليزر مراقبت هاي لازم را رعايت نکنيد، يا در صورت ايجاد زخم آن را دستکاري کنيد و تاول ايجاد شود، ممکن است جاي زخم، اسکار باقي بماند. علاوه بر اين اگر پزشکي که ليزر را انجام مي دهد، تبحر کافي در اين کار نداشته باشد و شرايط دستگاه را بر اساس رنگ پوست بيمار به درستي تنظيم نکند، ممکن است منجر به ايجاد زخم، لک و تاول در پوست شود.

ليزر موهاي زائد روي اجزاي داخلي بدن تاثير بد مي گذارد

خير. ليزري که در ناحيه بيکيني يا زير بغل انجام مي شود، هيچ ارتباطي با اجزاي داخلي بدن مثل تخمدان يا بافت سينه ندارد و هيچ آثار بدي نمي گذارد. اين مسئله در جهان مورد بررسي قرار گرفته و مشخص شده است که ميزان نفوذ ليزر در پوست خيلي کم و شايد در حد چند ميلي متر است، بنابراين اصلا به بافت هاي داخلي بدن نمي رسد که بخواهد مشکلي ايجاد کند. انرژي ليزر به صورت گرما آزاد مي شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمي کند، بلکه فقط تا قسمت هاي سطحي از پوست نفوذ مي کند.

همه مي توانند از ليزر موهاي زائد استفاده کنند

کساني که باردار هستند، کساني که بيماري هاي عصبي دارند و ممکن است جاي ليزرشان را بکنند و دستکاري کنند و کساني که به خاطر شغل شان مجبورند ساعت هاي طولاني زير نور آفتاب باشند، نبايد ليزر موهاي زائد را انجام دهند. همچنين کساني که در محل مورد نظر براي ليزر، عفونت يا زخم دارند، بايد بعد از بهبودي عفونت و زخم شان، از ليزر موهاي زائد استفاده کنند.




منبع:هفته نامه سلامت- فاطمه افروغ/مجله زندگي ايده آل- دکتر احساني





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد