آخرین اخبار

بيماري هايي که در فصل گرما سراغ تان مي آيند بيماري ها و پيشگيري

بيماري هايي که در فصل گرما سراغ تان مي آيند

  بزرگنمايي:

چه خبر -

تابستان و تعطيلات آن هر چند براي بعضي‌ها خوشايند است، اما ابتلا به بعضي بيماري‌ها مي‌تواند علاوه بر روزهاي طولاني و گرماي هوا و آفتاب‌زدگي مزيد بر علت شود و سختي همه آنها را دو چندان کند. امکان بروز و تشديد بعضي بيماري‌ها در اين فصل زياد است و اگر حواستان نباشد کارتان به دوا و دکتر مي‌کشد.

بيماري هاي فصل گرما را بشناسيد

آنژين (گلودرد)

باکتري‌ها عاشق گرما هستند و فصل تابستان بهترين فرصت را براي رشد آنها فراهم مي‌کند. در تابستان تفاوت دما بين محيط خنک منزل و گرماي خارج از منزل يا زياده‌روي در مصرف نوشيدني‌هاي خنک و تگري باعث شوک دمايي در بدن مي‌شود. اين شوک گلو را حساس کرده و در برابر باکتري‌ها آسيب‌پذير مي‌کند و اگر حواستان نباشد دچار آنژين سفيد يعني آنژين باکتريايي (و نه ويروسي) مي‌شويد. براي پيشگيري از اين مشکل به طور منظم و بعد از تماس با اشياي آلوده دست‌ها را با ژل‌هاي ضدعفوني‌کننده يا صابون بشوييد. در صورت ابتلا به آنژين باکتريايي به پزشک مراجعه کنيد تا داروهاي ضدباکتري لازم را (به مدت 5 تا 7 روز) تجويز کند. در صورت آنژين ويروسي يا آنژين سرخ که در تابستان بندرت اتفاق مي‌افتد مي‌توانيد با مصرف پاستيل‌هاي ضدعفوني‌کننده که در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد التهاب موجود در گلو را تسکين دهيد.

عفونت‌هاي ادراري

کاهش آب بدن در فصل تابستان و گرماي شديد باعث غليظ شدن ادرار مي‌شود. از طرف ديگر نگه داشتن ادرار باعث پرشدن مثانه و تجمع ادرار شده و امکان رشد ميکروب‌ها را فراهم مي‌کند. داشتن روابط جنسي ناايمن نيز مي‌تواند موقعيت رشد و تکثير ميکروب‌ها را فراهم سازد. براي پيشگيري از بروز اين مشکل در تابستان بهتر است روزانه به طور مرتب دستشويي برويد تا مثانه از تماس طولاني‌مدت با ميکروب‌ها دور بماند. حتما روزانه به ميزان کافي (حدود 1/5 ليتر) آب بنوشيد تا ادرار رقيق شده و راحت‌تر دفع شود. در صورت بروز عفونت‌هاي ادراري در تابستان مصرف داروهاي آنتي‌بيوتيک به مدت 5 روز کارساز است. لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنيد تا با انجام آزمايشات و بررسي‌هاي لازم آنتي‌بيوتيک مناسب را تجويز کند.

کم آب شدن بدن

کم آبي بدن يا دهيدراته شدن به معني از دست رفتن آب بدن است. همه ما در روزهاي گرم به طور متوسط يک ليتر آب از طريق تعريق و تنفس از دست مي‌دهيم. اين ميزان براي فصل زمستان نيم ليتر تخمين زده شده است. در نتيجه در فصل گرما لازم است که به ميزان کافي آب نوشيده شود تا جبران مافات شود. زماني که بدن دچار بي‌آبي مي‌شود فرد احساس تشنگي زياد همراه با خشکي دهان مي‌کند. چين دادن پوست هم يکي از راه‌هاي تشخيص ابتلا به کم‌آبي يا دهيدراته شدن است. به اين ترتيب که يک نيشگون از پوست گرفته مي‌شود. اگر بدن دهيدراته شده باشد چين ايجاد شده روي پوست به کندي صاف و به حالت اول برمي‌گردد. براي پيشگيري از اين وضعيت کافي است که به طور مرتب و قبل از احساس تشنگي آب بنوشيد. در صورت بروز اين مشکل مصرف محلول آب حاوي شکر و نمک (يک قاشق غذاخوري شکر و يک قاشق چايخوري نمک براي هر ليتر آب) مي‌تواند به تامين دوباره املاح بدن کمک کند.

يبوست

تغييرات آب و هوا، نوع تغذيه و سبک زندگي روي دستگاه گوارش تاثير مي‌گذارد. فصل تابستان فصل مسافرت و تعطيلات آخر هفته است. در نتيجه مصرف مواد غذايي آماده و خالي از فيبر باعث تنبلي روده‌ها و بروز يبوست مي‌شود. براي پيشگيري از اين مشکل از ابتداي سفر مصرف ميوه و سبزيجات تازه در هر وعده غذايي را افزايش دهيد. نوشيدن ميزان کافي آب را فراموش نکنيد چون در غير اين صورت مدفوع خشک و عبور آن سخت مي‌شود. در صورت بروز يبوست مصرف ملين‌ها موثر است.

تب‌خال

تب‌خال ناشي از ويروس مسري HSV1 است که به صورت برجستگي‌هاي قرمزرنگ و آبکي در گوشه و کنار لب، بيني و نقاط ديگر به وجود مي‌آيد. تب‌خال بيشتر با درد و خارش همراه بوده و به دليل عوامل متعددي مثل قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، خستگي زياد ناشي از کم‌خوابي، استرس و... بروز مي‌کند. براي مقابله با اين مشکل از قرار گرفتن افراطي در معرض نور خورشيد بپرهيزيد. قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از بوم‌هاي ضدآفتاب مخصوص لب استفاده کنيد. لب‌ها را مرطوب نگهداريد و اجازه ندهيد خشک شوند، به خاطر اين‌که خشکي زمينه بروز تب‌خال را بيشتر مي‌کند. اين ضايعات پوستي معمولا بعد از يک تا دو هفته از بين مي‌روند. به محض اين‌‌که اولين نشانه‌هاي تب‌خال را مشاهده کرديد از پمادهاي موضعي «والاسيکلووير» استفاده کنيد.

زگيل و قارچ پا

قارچ‌ها و زگيل‌ها در محيط‌هاي مرطوب و گرم مثل کنار استخر، صندلي‌هاي لب دريا يا شن‌هاي مرطوب ساحل رشد بيشتري دارند. اجتناب از راه رفتن با پاي برهنه و عدم استفاده از صندل‌ها و کفش‌هاي روباز بهترين کار براي پيشگيري از اين قبيل مشکلات است. نمايان شدن زگيل‌ها چند هفته طول مي‌کشد و معمولا بعد از بازگشت از تعطيلات خود را نشان مي‌دهد. قارچ‌ها نيز معمولا 48 ساعت بعد از آلودگي پوست بروز مي‌کنند. در اين صورت ناحيه بين انگشتان پا قرمز و ملتهب مي‌شود و فرد درد زيادي احساس مي‌کند. در هر دو صورت پمادها و درمان‌هاي لازم براي مقابله وجود دارد. لازم است تا ناپديد شدن ضايعات پوستي از پمادهاي تجويز شده توسط پزشک استفاده کنيد.

عفونت گوش خارجي

شنا کردن در آب دريا، رودخانه‌ها يا استخر دليل اصلي بروز عفونت گوش خارجي است. آب به داخل مجراي شنوايي نفوذ مي‌کند و زمينه رشد و تکثير انواع باکتري‌ها را فراهم مي‌کند. در اين صورت نيز فرد احساس دردي شديد و خارش در اين منطقه دارد که جزو نشانه‌هاي هشداردهنده عفونت هستند. براي پيشگيري از اين مشکل رعايت بهداشت گوش اهميت بالايي دارد. براي اين کار مي‌توانيد صبح و شب از اسپري تميزکننده گوش استفاده کنيد. در صورت ديدن نشانه‌هايي مثل درد و خارش شديد در گوش حتما به پزشک متخصص مراجعه کنيد تا با بررسي وضعيت پرده گوش و مجاري شنوايي مشکل را رفع کنيد. براي درمان عفونت گوش از قطره‌هاي ضدعفوني‌کننده استفاده مي‌شود.

مسموميت غذايي

گرماي زياد زمينه را براي رشد سريع باکتري‌ها فراهم مي‌کند. مواد غذايي که بدرستي و در دماي پايين نگهداري نمي‌شوند محل مناسبي براي رشد اين باکتري‌ها هستند.

بدون شک مي‌دانيد که مصرف اين مواد غذايي نيز عامل اصلي مسموميت غذايي و بروز علائمي مثل استفراغ، دل درد و اسهال است. مصرف سوسيس و کالباس، گوشت قرمز، سس‌ها و محصولات لبني آلوده خطر مسموميت را بالا مي‌برد. مواد غذايي را بلافاصله پس از خارج کردن از يخچال مصرف کنيد و از نگهداري آنها در دماي گرم محيط بپرهيزيد. در صورت بروز مسموميت غذايي حتما حواستان به تامين آب بدن باشد.

هر يک ربع آب بنوشيد و از مواد غذايي آبکي مثل سوپ، آش، پوره، ماست تازه و... بيشتر استفاده کنيد. معمولا مسموميت بعد از 48 ساعت به خودي خود برطرف مي‌شود. به يک ليتر آب يک قاشق غذاخوري شکر و يک قاشق چايخوري نمک اضافه کرده و ميل کنيد تا املاح از دست رفته بدن تامين شود. اگر علائم مسموميت بعد از 24 ساعت برطرف نشود حتما به پزشک مراجعه کنيد.

تورم و سنگيني پاها

قرار گرفتن طولاني‌مدت در معرض نور خورشيد، گرماي بي‌امان تابستان باعث باز شدن و گشادي وريدهاي محيطي اندام‌هاي تحتاني مي‌شود. بازگشت خون به قلب بخوبي صورت نمي‌گيرد و خون باقيمانده در اندام‌هاي تحتاني باعث ايجاد احساس سنگيني و درد در پاها مي‌شود. اين مشکل بويژه در افرادي ديده مي‌شود که در فصول ديگر سال هم دچار مشکل گردش خون بوده‌اند. براي بهبود جريان خون در رگ‌ها از قرار گرفتن طولاني‌مدت در معرض نور آفتاب يعني بيش از دو ساعت در يک وضعيت ثابت (به عنوان مثال آفتاب گرفتن) بپرهيزيد. در آب استخر يا دريا راه برويد. آب خنک و تحريک کف پا به وسيله شن‌ها باعث برگشت خون به قلب مي‌شود. استفاده از جوراب‌هاي ساق بلند مخصوص که روي پشت ساق پا و قوزک پا فشار مي‌آورد هم به گردش خون کمک مي‌کند. مي‌توانيد به پزشک مراجعه کنيد تا ژل‌هاي مخصوص و محصولاتي با خواص ضدالتهابي براي کاهش تورم و درد در اين نواحي را تجويز کند.



منبع : salamatnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي