آخرین اخبار

10 مهارت که زندگي تان را زير و رو مي کند شادکامي و موفقيت

10 مهارت که زندگي تان را زير و رو مي کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - مهارت‌هاي زندگي مهارت‌هايي هستند که توانايي اجتماعي و روحي فرد را افزايش مي‌دهند و موجب مي‌شوند تا او بتواند به نحوي بهتر و موثر‌تر با مشکلات و دشواري‌هاي زندگي مواجه شود. هر قدر مهارت‌هاي زندگي فردي بالا‌تر باشد، او بهتر مي‌تواند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شيوه‌اي منطقي و کارآمد مشکلات پيش آمده را برطرف کند.
مهارت‌هاي زندگي قدرت سازگاري افراد را بالا مي‌برد، شخص مي‌توان مسئوليت‌هاي اجتماعي و شخصي زندگي را بهتر بپذيرد و توانمندي‌هايش را بروز دهدو از آسيب‌هاي ناشي از ناتواني در حل مشکلات در امان بماند.سازمان بهداشت جهاني مهارت‌هاي دهگانه‌اي را معرفي کرده است که هر کس بايد اين توانايي‌ها را براي داشتن زندگي فردي و اجتماعي موفق کسب کند:

1 - مهارت خودآگاهي2 - مهارت همدلي3 - مهارت روابط بين فردي4 - مهارت ارتباط موثر5 - مهارت مقابله با استرس6 - مهارت مديريت هيجان7 - مهارت حل مسئله8 - مهارتت تصميم گيري9 - مهارت تفکر خلاق10 - مهارت تفکر نقادانه 1 - مهارت خودآگاهيتوانايي شناخت نقاط ضعف و قوت هر فرد است. اگر هر فرد بتواند تصويري واقع بينانه از خود کسب کند و نياز‌ها و تمايلاتش را به خوبي بشناسد، مي‌تواند با حقوق فردي، اجتماعي و مسئوليت‌هاي فردي و اجتماعي‌اش آشنا شود.
2 - مهارت همدليهمدلي به اين معني است که فرد در هر شرايطي، چه خوب و چه بد، بتواند ديگران و مشکلاتشان را درک کند. به اين ترتيب، ديگران را دوست دارد و ديگران نيز او را دوست دارند و به هم توجه مي‌کنند که در نتيجه، روابط اجتماعي افراد با يکديگر بهتر مي‌شود.
3 - مهارت روابط بين فردياين مهارت، مشارکت و اعتماد واقع بينانه و همکاري با ديگران را مشخص مي‌کند و موجب مي‌شود تا روابط دوستانه‌اي را با ديگران ايجاد کند و دوستي‌هاي ناسالم را خاتمه دهد تا کسي از چنين روابطي آسيب نبيند.
4 - مهارت ارتباط موثربا کسب اين مهارت، افراد مي‌آموزند براي درک بهتر ديگران، به شيوه‌اي درست، به صحبت‌هاي آن‌ها گوش دهند. همچنين فرد بتواند نياز‌ها و احساسات خودش را با ديگران در ميان بگذارد تا هم نيازهاي ديگران و هم نيازهاي خودش برآورده شود و در نتيجه ارتباطي رضايتبخش شکل گيرد.
5 - مهارت مقابله با فشار عصبيزندگي در دنياي مدرن با فشارهاي روحي و رواني بسياري همراه است. اگر اين فشار‌ها بيش از حد به طول بينجامد بر زندگي افراد تاثير منفي مي‌گذارد و زمينه ساز بروز مشکلات جدي مي‌شود. با آموختن اين مهارت افراد هيجان‌هاي مثبت و منفي را در خود و ديگران مي‌شناسند و سعي مي‌کنند واکنشي نشان دهند که اين عوامل مشکلي براي آن‌ها ايجاد نکنند.
6 - مهارت مديريت هيجانهر انساني که در زندگي خود با هيجانات گوناگوني از جمله غم، خشم، ترس، خوشحالي، لذت و موارد ديگر مواجه است که همه اين هيجانات بر زندگي او تاثير مي‌گذارد. شناخت و مهار اين هيجانات،‌‌ همان مديريت هيجان است. براي کسب اين مهارت فرد به طور کامل بايد بتواند احساسات و هيجانات ديگران را نيز درک و به نوعي اين هيجانات را مهار کند.
7 - مهارت حل مسئلهزندگي سرشار از مسائل ساده و پچيده است. با کسب اين مهارت بهتر مي‌توانيم مشکلات و مسائلي را که هر روز در زندگي برايمان رخ مي‌دهند، از سر راه زندگيمان برداريم.
8 - مهارت تصميم گيريبراي برداشتن هر قدمي در زندگي بايد تصميم گيري کنيم، مسير زندگي انسان را تصميم گيري کنيم، مسير زندگي انسان را تصميم گيري‌هاي او مشخص مي‌کند. با آموختن اين مهارت اهداف خود را واقع بينانه تعيين و از ميان راه حل‌هاي موجود بهترين را انتخاب مي‌کنيم و مسئوليت عواقب آن را نيز به عهده مي‌گيريم.
9 - مهارت تفکر خلاقتفکر يکي از مهم‌ترين مهارت‌هاي زندگي است. مهارت تفکر خلاق،‌‌ همان قدرت کشف، نوآوري و خلق ايده‌اي جديد است تا در موارد گوناگون بتوانيم راهي جديد و موثر بيابيم. با آموختن تفکر خلاق، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواري‌ها احساسات منفي را به احساسات مثبت تبديل مي‌کنيم.هنگامي که تفکر خلاق را مي‌آموزيم ديگر مشکلات زندگي مزاحم ما نيستند، بلکه هر کدام فرصتي هستند تا راه حل‌هاي جديد بيابيم و مشکلات را به گونه‌اي حل کنيم که کسي تاکنون اين کار را نکرده باشد.
10 - مهارت تفکر نقادانهمهارت تفکر نقادانه موجب مي‌شود هر چيزي را به سادگي قبول يا رد نکنيم و پيش از آن، موضوع مورد نظر را به خوبي مورد بررسي قرار دهيم و پس از آن، در مورد رد يا پذيرش آن تصميم گيري کنيم. با آموختن تفکر نقادانه فريب ديگران را نمي‌خوريم و به عاقبت امور به خوبي فکر مي‌کنيم و دقيق و درست تصميم مي‌گيريم و ارتباطات درستي برقرار مي‌کنيم.





منبع : مجله موفقيت



مطالب پيشنهادي :
مهارت هاي حل مشکلات اول زندگيآموزش مهارتهاي زندگي به صورت کاربردي!مقدمه‌اي بر مهارت‌هاي زندگي20 کليد طلايي براي داشتن يک خانواده خوشبختآداب معاشرت اصلي که بايد آنها را رعايت کنيد



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد