آخرین اخبار

از بدن خود انرژي بگيريد!! تازه هاي سلامت

از بدن خود انرژي بگيريد!!

  بزرگنمايي:

چه خبر -
در بدن مراكزى وجود دارد كه به آنها مراكز انرژى يا چاكرا گفته مي‌شود. چاکرا كلمه اي سانسكريت به معناي چرخ است. چاکراها يا مراکز انرژي در حال چرخش هستند و بخش هاي بسيار مهمي‌از کالبد انرژي محسوب مي‌شوند. همانند کالبد فيزيکي که از اعضاي حياتي و کم اهميت تر تشکيل شده است، کالبد انرژي نيز داراي چاکراهاي اصلي و فرعي و چاکراهاي بسيار کوچک است. چاکراهاي اصلي، مراکز انرژي در حال چرخش هستند که به طور معمول 3 تا 4 اينچ قطر دارند و اعضاي اصلي و حياتي کالبد فيزيکي را کنترل مي‌کنند و به آنها انرژي مي‌دهند. چاکراهاي اصلي درست مانند نيروگاه هايي هستند که انرژي حياتي را براي اعضاي حياتي و اصلي تامين مي‌کنند. اگر اين نيروگاهها به خوبي کار نکنند اعضاي حياتي ضعيف يا بيمار مي‌شوند، زيرا براي درست کارکردن، انرژي حياتي کافي ندارند. قطر چاکراهاي فرعي يک تا دو اينچ است و چاکراهاي بسيار کوچک بخش هاي کم اهميت تر کالبد جسماني را کنترل کرده و به آنها انرژي مي‌دهند. چاکراها در داخل کالبد فيزيکي نفوذ مي‌کنند و در وراي آن نيز امتداد مي‌يابند.چاکراها از دو طريق "غدد درون ريز و سيستم عصبي" بر جسم اثر متقابل دارند. در مجموع بدن انسان هفت چاکرا دارد و هر يک از اين هفت چاکرا با يکي از هفت غده بدن و همچنين با گروهي از اعصاب که شبکه ناميده مي‌شوند مرتبط مي‌باشد. هر يک از اين چاکراها به يکي از قسمتهاي بدن و وظايف مخصوص درون بدن پيوسته هستند که بوسيله شبکه عصبي يا غددي که به آن چاکرا مربوط مي‌باشند کنترل مي‌شوند. همه احساسات، ادراک، آگاهيها و هر چيزي که ممکن است براي شما اتفاق بيفتد را مي‌توان به هفت دسته تقسيم کرد و هر کدام از اين دسته ها به يکي از چاکراها پيوسته است. پس چاکراها نه تنها نماينده اعضاي بدن شما هستند بلکه نماينده قسمتهاي مخصوصي از حواس و ادراک شما نيزمحسوب ميشوند. وقتي شما احساس تنش مي‌کنيد، اين تنش را در چاکراي مرتبط با آن قسمت نيز احساس مي‌کنيد و اين چاکرا و عضو مرتبط با آن دچار استرس مي‌شوند. تنش در چاکرا بوسيله شبکه عصبي که به اين چاکرا پيوسته است مشخص مي‌شود و به اندامي‌که توسط اين شبکه کنترل مي‌شوند انتقال مي‌يابد.هنگامي‌که اين تنشها براي مدت زمان طولاني و يا با شدت زيادي در شخص بماند علائم بيماري نمايان مي‌شود. بيمارى ها در اثر بسته شدن اين مراكز انرژى پديد مى آيند.

چاکراها چند وظيفه مهم برعهده دارند:

1) جذب، گوارش و توزيع پرانا ( انرژي حياتي )در بخش هاي مختلف بدن بر عهده آنهاست.

2) کنترل، تقويت و مسئوليت درست کارکردن کالبد جسماني و اعضاي مختلف آن را برعهده دارند. غدد درون ريز به وسيله بعضي از چاکراهاي اصلي تنظيم مي‌شوند و انرژي مي‌گيرند. با کنترل و دستکاري چاکراهاي اصلي مي‌توان غدد درون ريز را تحريک يا مهار کرد. تعداد زيادي از ناخوشي ها، تا حدودي ناشي از خوب کار نکردن چاکراها هستند.

3) بعضي از چاکراها مراکز استعدادهاي رواني هستند. فعال سازي چاکراهاي خاص ممکن است باعث توسعه يافتن استعدادهاي رواني خاص شود. براي مثال چاکراهاي کف دست براي فعال کردن، آسانترين و امن ترين چاکراها هستند. با فعال کردن چاکراهايي که در مرکز کف دستها قرار دارند فرد مي‌تواند توانايي خود را در احساس کردن انرژي هاي لطيف، هاله دروني، هاله تندرستي و هاله بيروني توسعه دهد. اين کار با تمرکز کردن به سادگي انجام مي‌شود.

تمرينات و تکنيک هائي که مي‌تواند اين مراکز را فعال سازند متعدد و ويژه هستند و نياز به کسب مهارت طي چند ماه تا چند سال است. توانائي و قدرت هاي حاصل از فعال شدن انرژي چاکراها، کرامت يا سيدهي(sidhi) ناميده مي‌شود و به معناي قدرت هاي روحي است. پس شناخت چاکراها به شما کمک مي‌کند تا خود و اطرافتان را بهتر بشناسيد.

انواع چاکراهاي رايج (popular chakra model )


چاکراي اول : چاكراى ريشه يا پايه ستون فقرات "مولادهارا "( Base chakra= Muladhara= root chakra)

چاکراي تکيه گاه، محل ورود «پرانا» يا انرژى حياتى است.طيف رنگى مربوط به اين چاكرا قرمز است كه نشانه زندگى، قدرت، نيروى جسمانى و حيات است. اين رنگ روى كم خونى و فقر غذايى اثرخوبى دارد و ارتعاشات تقويت كننده و درمان كننده دارد.

منطقه چاکرا : بين معقد و دستگاه تناسلي (نشيمنگاه)

غدد مرتبط : فوق کليوي که آدرنالين توليد مي‌کند.

رنگ : قرمز تند

عطر: درخت سدر – درخت ميخک

عضو وابسته: استخوان ها، دندان ها، ناخن، پا، روده،مقعد، پروستات

شکل : نيلوفر چهار پر

تاثيرات: امنيت، بقا، ايمان، ارتباط، پول، خانه. توانايي بنا کردن و حاضر بودن در زمان و مکان. همچنين اين چاکرا ارتباط مادر با شخص را منعکس مي‌کند و با احساس شخص در رابطه با بودنش بر روي زمين و همچنين با جسم در ارتباط است. تنشهايي که در جسم بوسيله اين چاکرا کنترل مي‌شود در قسمتهايي که به اين چاکرا ارتباط دارد نشان داده مي‌شود.


چاکراي دوم :چاكراى خاجى يا مركز كليه "سواد هيستانا" (Sacral chakra= Swadhisthana)

اين چاكرا در قسمت پايين شكم قرار گرفته است. طيف رنگى مربوط به اين چاكرا نارنجى مي‌باشد. نارنجى علامت انرژى است. اين رنگ قدرت ارتباطى، دفع خشم و كنترل بر خويشتن را متعادل مى كند و مسائل مربوط به هضم غذا و گردش خون را منظم مى سازد.

منطقه : انتهاي ستون فقرات 1 تا 12 اينچ زير استخوان خاجي

رنگ: نارنجي

وظيفه : توليد مثل جنسي

غدد مرتبط : پروستات، گنادها

عضو وابسته : کليه ها، مثانه ها، اسپرم ها، مايعات بدن، اعضاي تکثير شونده

شکل : نيلوفر شش پر

تاثيرات : اين چاکرا به قسمتي از آگاهي که مربوط به غذا و روابط جنسي است مربوط است. ارتباط اين چاکرا با درون است و اينکه جسم به چه چيزي نياز دارد و چه چيزي او را خشنود مي‌سازد. توانايي شخص براي داشتن بچه نيز در ارتباط با اين چاکرا است. همچنين اين چاکرا با احساسات و خواستهاي احساسي شخص پيوسته است.

چاکراي سوم :چاكراى شبكه خورشيدى يا چاکراي شبکه عصبي زير معده " مانى پورا"

(Solar plexus chakra= Manipura/Nabhi)

طيف رنگى مربوط به اين چاكرا زرد و زرد طلايى است كه نشانه عقل، هوش و ذهنيت است. اين چاكرا بالاتر از ناف قرار گرفته است. رنگ زرد تأثير مثبتى روى كبد، طحال، كيسه صفرا و اعصاب دارد و قدرت درمانى براى بيمارى مرض قند و يبوست دارد و كنترل كننده چاقى است.

منطقه : در پشت و امتداد ستون فقرات مقابل ناف، پشت شکم

رنگ: زرد – طلائي

وظيفه : ساختار وجودي

غدد مرتبط : پانکراس

عضو وابسته : شکم، معده، کبد، طحال، دستگاه گوارش، صفرا، سيستم عصبي خودکار

شکل : نيلوفر ده پر

تائيرات : قسمتي از آگاهي که وابسطه به اين چاکرا مي‌باشد شامل احساس قدرت، کنترل کردن و آزادي وجود است. فعاليتهاي ذهني و ذهن نيز به اين چاکرا پيوسته مي‌باشند. چاکراي شبکه خورشيدي نيز با قسمتي از وجود که به آن شخصيت يا خود( ضمير شخصي) مي‌گويند مرتبط است.

چاکراي چهارم : چاكراى قلب يا عشق الهى " آنات هاتا "

(Heart chakra= Anahata)

در وسط جناق سينه و بالاى قلب قرار دارد. طيف رنگى مربوط به اين چاكرا سبز است.

منطقه : در پشت و بين دو کتف و بالاتر از قلب

رنگ : سبز، صورتي

وظيفه :عشق خالص

غدد مرتبط : تيموس

عضو وابسته : قلب، قفسه سينه، پوست، گردش خون، حفره شکم

شکل : نيلوفر دوازده پر

تاثيرات : احساس عشق و ارتباط با مردم در نزديکي قلب (بعنوان مثال: مادر، پدر، خواهر و برادر، همسر و فرزندان).مشکل تنفس يا ششها تنش را در چاکراي قلب نشان مي‌دهد.

چاکراي پنجم: چاكراى گلو يا حلق "ويهودها "

(Throat chakra= Vishuddha= Vishuddhi)
اين چاکرا روى حلق قرار گرفته است. طيف رنگى مربوط به اين چاكرا آبى است كه علامت جاودانگى، اخلاص و الهام است. اين رنگ روى بيماريهاى گرفتگى گلو و ناراحتى هاى عصبى تأثيرگذار است.

منطقه : پائين و پشت مهره گردن، بين گودي گلو و حنجره

رنگ : آبي کمرنگ

وظيفه : بيان، بودن

غدد مرتبط : تيروئيد

عضو وابسته : گردن، گلو، فک و بازوها را کنترل مي‌کند و به عصبهاي بازويي يا گردني مرتبط است.

شکل : نيلوفر شانزده پر

تأثيرات: نشان دهنده بيان کردن و دريافت کردن است. در اينجا بيان کردن مي‌تواند از طريق ارتباط برقرار کردن با چيزي که مي‌خواهيد و يا چيزي که احساس مي‌کنيد باشد و همچنين مي‌تواند بصورت هنري مانند نقاشي هنرمند، موسيقي يک موسيقيدان و استفاده از اشکال براي بيان درون خود باشد.

چاکراي ششم : چاكراى پيشانى يا چشم سوم" آجنا "

(Brow chakra= Ajna= third eye= Bindu)

در سمت پيشانى و كمى بالاتر از بين دو چشم قرار دارد. طيف رنگى مربوط به اين چاكرا آبى نيلى است. اين رنگ باعث باز شدن چشم سوم - ديد بيرونى و درونى - است. اين رنگ براى آرامش و درمان بيماريهاى ذهنى مفيد است. رنگ نيلى آگاهى را بالا مى برد و براى زنده كردن خاطرات فراموش شده مفيد است.

منطقه : بين دو ابروان، به پهناي يک بند انگشت بالاي پل بيني و جلوي سر

رنگ: نيلي،بنفش

وظيفه:دانش هستي

غدد مرتبط:هيپوفيز صنوبري

عضو وابسته:صورت، چشم، گوش، بيني

شکل:نيلوفر دو پر(96 پر)

تاثيرات:اين چاکرا با دروني ترين قسمت وجودي انسان ( به عقيده غربيهاي باستان مربوط به ناخودآگاه مي‌باشد) که روح نام دارد و همچنين معنويت مرتبط است. اين مکاني است که محرک ما و ميزاني از آگاهي که فعاليتها و در واقع زندگي ما را هدايت مي‌کند در آن قرار دارد.

چاکراي هفتم : چاكراى بالاى جمجمه يا تاج سر" ساهاس رارا "

(Crown chakra= Sahasrara)

چاکراي فرق سر در قسمت ميانى بالاى سر قرار دارد. طيف رنگى مربوط به اين چاكرا سفيد است. اين رنگ براى بيمارى هاى ذهنى مناسب است و خواب را تنظيم مى كند.

منطقه : در وسط سرومغز تاج سرقرار دارد

رنگ : سفيد

احساس: سرخوردگي، عدم غلبه برترس و اضطراب

وظيفه : وجود مطلق

غدد مرتبط : صنوبري (کاجي شکل ) و مخاطي

عضو وابسته : مغز، مخچه

شکل : نيلوفر هزار پر

تاثيرات : اين چاکرا به احساس يگانگي و جدايي مربوط است و ارتباط ما را با زمين و همچنين با پدرمان نشان مي‌دهد. چاکراي هفتم نمايانگر ارتباط با پدر است که ارتباط ما با قدرت و همچنين در نهايت ارتباط ما را با خدا را نشان مي‌دهد. وقتي کسي احساس جدايي از پدرش را تجربه کرده باشد اين چاکرا را مي‌بندد و احساس تنهايي و انزوا را تجربه مي‌کند. مثل اينکه در پوسته اي قرار گرفته باشد و نتواند با اطراف خود ارتباط برقرار کند.
گروه سلامت ـ مهرنوش نصوريمنبع: سيمرغ 1 - انرژي بخشيدن به چاکراها2- تست چاکرا3- انرژي چيست و چرا بر روي مراکز انرژي ما(چاکراها) تاثير مي‌گذارد.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم