آخرین اخبار

6 تهديد در استفاده از خدمات بانکي کار و زندگي

6 تهديد در استفاده از خدمات بانکي

  بزرگنمايي:

چه خبر -
اگر چند سال قبل حمله هکرها به حساب ها و لو رفتن رمز کارت هاي بانکي يک مشکل ناشناخته بود، اين روزها هر کدام از ما ممکن است بر اثر يک غفلت کوچک درگير آن شويم. تقريبا 90 درصد ايراني ها کارت بانکي دارند و نيمي از آنها حداقل يک بار در سال از اينترنت بانک استفاده مي کنند.
اکثر قشر فعال جامعه با تسهيلات بانکي سروکار دارند و گرفتن وام جزو جدايي ناپذيري از زندگي مان شده، براي استفاده از هر کدام از خدمات مختلف بانکي بايد يکسري نکات را بدانيد. در ادامه با شش تهديد در استفاده از خدمات بانکي آشناي تان مي کنيم که در عين سادگي بايد جدي گرفته شوند.
1 - به مدعيان پرداخت تسهيلات اعتماد نکنيدچطور اتفاق مي افتد :
وقتي که يک گرفتاري مالي داريد و يا براي خريد ماشين، لوازم خانگي و حتي مسکن مقداري پول کم داريد به هر دري خواهيد زد که راهي پيدا کنيد. شرکت هاي مدعي پرداخت تسهيلات از طريق شبکه بانکي اين موقعيت را فرصت خوبي تشخيص مي دهند براي اينکه جوينده را در دام بيندازند. آگهي هاي رنگارنگ شان از جلو چشم جوينده تسهيلات مي گذرد و هر آن ممکن است در اين دام گرفتار شود.
هشدار جدي :
اين که هيچ شرکتي نمي تواند ادعا کند که از مبادي بانکي مي تواند براي شما تسهيلات بانکي بگيرد يک هشدار جدي است. بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مي گويد: اخيرا مشاهده شده برخي از شرکت ها با درج آگهي در جرايد و با دادن وعده هاي پوشالي ارائه « تسهيلات از طريق شبکه بانکي » مبادرت به فريب مشتريان و کلاهبرداري از متقاضيان استفاده تسهيلات بانکي مي کنند. بانک مرکزي از تمام کساني که با اين چنين آگهي هايي برخورد مي کنند خواسته علاوه بر اينکه به آنها زنگ نزنند، پليس و نهاد هاي انتظامي را از وجود اين شرکت ها آگاه کنند که کسان ديگري هم در اين دام گرفتار نشوند.
آنچه نمي دانستيد :
اين شرکت ها به هيچ وجه به طور قانوني ثبت نشده اند. شما نبايد فقط با استناد به اينکه آگهي شان در يک رسانه چاپ شده به آن اعتماد کنيد.
راه درست :
براي دريافت تسهيلات تنها راه کلي که وجود دارد مراجعه به بانک هاست. هر چند انواع وام هايي که بانک ها مي دهند فرق مي کند اما به هر حال اين وام ها را بايد از بانک ها درخواست کرد. هر چند شايد برخي از اين شرکت ها بعد از اينکه کلي از شما پول گرفتند يک مبلغي هم به عنوان وام پرداخت کنند اما با يک حساب و کتاب سر انگشتي خواهيد فهميد که سرتان کلاه رفته است.
2 - چند درصد سود بيشتر در موسسات بدون مجوز به ريسکش نمي ارزدچگونه اتفاق مي افتد :
در سال هاي اخير کوچه و پس کوچه هاي کلان شهر هاي ايران پر شده از شعبه موسسات مالي که مجوزي براي فعاليت از بانک مرکزي ندارند. اين موسسه ها براي فريب مردم، هم روي تابلوي شان مي نويسند « تحت نظارت بانک مرکزي » و هم حربه ديگرشان دادن سود هاي بيشتر از بانک ها به سپرده هاي کوتاه مدت و بلند مدت است. خيلي ها به اين دو دليل ساده پول هاي شان را به اين موسسات مي سپارند بي خبر از اينکه ممکن است بعد از مدتي حتي به اصل پول شان هم نرسند.
هشدار جدي :
بانک مرکزي بعد از اينکه اين موسسات را غير قانوني اعلام کرد ابزار لازم براي جمع کردن شعبه هاي شان را از سطح شهرها ندارد. به همين دليل راه را در اين ديد که به مردم در مورد سپرده گذاري و مراوده مالي با اين موسسات هشدار بدهد در اين هشدار از مردم خواسته شده است از هرگونه همکاري با اين موسسات از قبيل در اختيار گذاردن مکان به منظور ايجاد شعبه، سپرده گذاري يا دريافت تسهيلات به طور جدي خودداري کنند.
آنچه نمي دانستيد :
خيلي ها فکر مي کنند که چون برخي از اين موسسه ها در ميادين ورزشي، صدا و سيما ، بيلبوردهاي نصب شده در سطح شهر و جاده هاي برون شهري تبليغات مي کنند، پس مجوز دارند. بهتر است بدانيد اين موضوع دليلي براي فعاليت قانوني اين موسسات نيست.
راه درست :
اگر مقداري پول پس انداز کرده ايد و مي خواهيد در بانک سپرده گذاري کنيد بهتر است به همان سودي که بانک ها مي پردازند قانع باشيد. چون چند درصد سود بيشتر نسبت به ريسکي که سپرده گذاري در اين موسسات دارد، نمي ارزد.
3 - ضامن را از دفاتر ارائه دهنده ضامن نخواهيدچگونه اتفاق مي افتد :
پناه بردن به دفاتري که هر روز در برخي رسانه ها آگهي چاپ مي کنند و مدعي هستند مي توانند يک يا دو نفر را به شما معرفي کنند که ضمانت تان را براي دريافت تسهيلات بر عهده بگيرند زماني اتفاق مي افتد که فرد از پيدا کردن يک نفر که بانک او را معتبر بداند براي ضمانت نا اميد مي شود.
هشدار جدي :
بانک مرکزي هميشه نسبت به فعاليت غيرقانوني شرکت هاي ارائه دهنده ضامن معتبر و گواهي کسر از حقوق براي اخذ تسهيلات بانکي هشدار داده است.
آنچه نمي دانستيد :
خيلي ها ضامن معتبر دم دست شان است و بدون هيچ چشمداشتي هم حاضر است ضمانت آنها را بپذيرد اما چون به حقوق خود آگاه نيستند، فکر مي کنند او از سوي بانک پذيرفته نمي شود. بهتر است بدانيد براي تسهيلات زير 10 ميليون اولا يک ضامن کافي است و دوما اين فرد حتما قرار نيست کارمند دولت باشد فقط بايد اعتبار لازم را از نظر بانک داشته باشد.
راه درست :
براي اينکه کسي را به عنوان ضامن معرفي کنيد به هيچ دفتر و شرکتي مراجعه نکنيد، سعي کنيد از ميان آشنايان تان يک نفر را پيدا کنيد.
4 - مراقب رمزهاي بانکي تان باشيدچگونه اتفاق مي افتد :
برخي ها هنوز به اهميت رمز بانکي شان پي نبرده اند و به راحتي آن را در اختيار ديگران قرار مي دهند و يا اينکه به طور دوره اي آن را عوض نمي کنند. همه اينها باعث مي شود رمز کارت شان يا رمز اينترنتي شان لو برود و روزي بي خبر از همه جا متوجه مي شوند که حساب شان خالي شده است.
هشدار جدي :
پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي کشور (فتا) مي گويد: يکي از بيشترين آمار تخلف هاي اينترنتي مربوط به سوءاستفاده از حساب هاي بانکي است و به مردم هشدار مي دهد در نگهداري از رمزهاي بانکي خود نهايت دقت را داشته باشند.
آنچه نمي دانستيد :
لو رفتن رمز اينترنتي بانکي خيلي ساده تر از آن چيزي است که ما تصور مي کنيم فقط کافي است وقتي پاي خود پرداز هستيد يادتان برود رسيدي که در آخر عمليات به شما تحويل مي شود را برداريد، همين خودش يک منبع مهم براي هک شدن حساب بانکي است.
راه درست :
براي اينکه به چنين مشکلي بر نخوريد بهتر است از رمزهاي تکراري مانند شماره شناسنامه، تاريخ تولد و... که به راحتي قابل حدس زدن باشند، استفاده نکنيد به طور متوالي رمز خود را در فواصل مختلف زماني تغيير دهيد و هيچگاه رمز بانکي خود را در کنار کارت و در دسترس ديگران قرار ندهيد.
5 - به هر پيامکي اعتماد نکنيدچگونه اتفاق مي افتد :
در يکي، دو سال اخير باب شده که پيامک هايي با مضمون برنده شدن در قرعه کشي و اعلام جوايزي به مبالغ مختلف به کاربران تلفن همراه فرستاده مي شود و جهت واريز وجه، تقاضاي شماره کارت بانکي، رمز اول و رمز cvv2 و آدرس مي کنند. به همين راحتي ممکن است دچار دردسر شويد.
هشدار جدي :
اين موضوع آنقدر گسترش يافته که رئيس پليس فتا درباره کلاهبرداري هاي جديد از طريق ارسال پيامک به مردم هشدار مي دهد و مي گويد: در صورت مواجه شدن با اينگونه پيامک ها سريعا اين پليس را در جريان قرار دهند.
آنچه نمي دانستيد :
بر اساس قانون هر نهادي براي برگزاري يک نظرسنجي و يا مسابقه و... بايد مجوز لازم را داشته باشد. وقتي در مسابقه و يا نظر سنجي رسمي شرکت نکرده ايد منتظر جايزه هم نباشيد اين کلاهبرداران در مواردي کارت هاي هديه به در منازل ارسال مي کنند تا با اين روش اعتماد قربانيان را جلب کرده و بهتر بتوانند آنها را مورد سوء استفاده قرار دهند.
راه درست :
به هيچ وجه به پيامک هاي ناشناس و به خصوص پيامک هاي با مضمون برنده شدن در قرعه کشي توجه نکرده و براي پاسخ دادن به آنها وسوسه نشويد و از اعلام شماره کارت، رمز عبور، آدرس خود و ساير اطلاعات شخصي به افراد غير خودداري کنيد.
6 - سايت هايي که فقط شبيه سايت اصلي اندچگونه اتفاق مي افتد :
خيلي وقت ها کاربران بانکي در حال فعاليت در سايتي هستند که فکر مي کنند متعلق به بانک است غافل از آنکه اين سايت جعلي است و فقط شبيه سايت بانک است. فيشينگ (Phishing)، به معناي کپي همانندسازي شده از يک صفحه اينترنتي آشنا است که کاربر را گمراه کرده و در واقع وسيله اي براي به دست آوردن اطلاعات شخصي او به شمار مي آيد.

هشدار جدي :
پليس فتا پس از شکايت تعداد زيادي از مردم اين موضوع را بررسي کرد. اين اتفاق در اصطلاح فيشينگ ناميده مي شود. پليس فتا هشدار مي دهد که کاربران مراقب اين نوع از کلاهبرداري در استفاده از خدمات اينترنت بانک باشند.
آنچه نمي دانستيد :
شکل و شمايل اين سايت ها و گزينه هايي که وجود دارد کاملا شبيه سايت اصلي بانک است. در اصل اين سايت کپي همان سايت اصلي است. پس از روي شکل ظاهري نمي توانيد تشخيص دهيد.
راه درست :
مهم ترين نکته اي که در اين مورد بايد در نظر داشته باشيد اين است که روي آدرس سايت دقيق شويد و اطمينان حاصل کنيد. هنگام استفاده از اين سايت ها سعي کنيد ايميل يا فيلترشکن روي دستگاه باز نباشد.


منبع : روزنامه هفت صبح


مطالب پيشنهادي :
براي سرمايه گذاري موفق 8 قانون زير را آويزه گوش تان کنيد

در استفاده از دستگاه خودپرداز مواظب اين اشتباهات باشيد!

چگونه پس انداز کنيم؟
7 هديه ارزشمند با قيمت مناسب
توصيه هايي براي حفاظت و نگهداري از گذرنامه



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟