آخرین اخبار

8 اشتباه والدين که آينده مالي فرزندان را خراب مي کند کار و زندگي

8 اشتباه والدين که آينده مالي فرزندان را خراب مي کند

  بزرگنمايي:

چه خبر -
امروزه کودکان بيشتر از گذشته، نياز دارند تا در مورد مهارت هاي اوليه پولي آموزش ببينند، اما آموزش مباحث پولي به کودکان، در صورتي که خود والدين در اين زمينه آموزشي نديده باشند، کار بسيار سختي است. به همان ميزان که شناخت در مورد اينکه والدين چه کارهايي را بايد در آموزش مهارت هاي پولي به کودکان انجام دهند، انجام ندادن يکسري کارها نيز بسيار اهميت دارد.اگر شما هر يک از اشتباهات زير را مرتکب شويد، ممکن است آينده پولي و مالي کودکان خود را تغيير دهيد. پس بهتر است اين 8 اشتباه را به دقت مطالعه کنيد و حداقل دقايقي به آنها فکر کنيد، مطمئن باشيد، نتايج آن براي خانواده شما بسيار گرانبها خواهد بود.
صحبت کردن به صورت منفي در مورد پولمطمئنا براي شما بارها اتفاق افتاده است که به کودکان خود گفته ايد: « اين خيلي گران است و ما نمي توانيم آن را تهيه کنيم» يا اينکه که « تو فکر مي کني من دستگاه پول سازي دارم». اين عبارات، بار منفي زيادي در ذهن کودکان در مورد پول ايجاد خواهد کرد، حتي اگر اين شرايط واقعا براي شما وجود داشته باشد و شما صادقانه آن را بيان کنيد، اين نوع برخورد باعث خواهد شد که يک نگاه منفي در ذهن کودک شما نسبت به پول و مباحث مالي ايجاد شود. شايد اولين و کمترين تاثير بر روي آنها اين است که فکر کنند آنها نيز نمي توانند هزينه هاي زندگي خود را در آينده تامين کنند. اين باعث مي شود آنها دچار استرس و نگراني در مورد وضعيت مالي خود شوند و اين احساس تا پايان زندگي همراه آنها خواهد بود.

به جاي اينگونه رفتار کردن، شما مي توانيد به آنها بگوييد: « آن چيز خاص را در اين هفته يا ماه نمي توانيد خريداري کنيد. بايد براي به دست آوردن پول و خريد آن فکر کنيم، تو هم مي تواني راهي پيشنهاد کني»، يا اينکه به آنها بگوييد: «تو مي تواني آن را داشته باشي، اما بايد از پول خودت آن را تهيه کني». اين جملات حداقل تاثيري که بر روي کودک شما خواهد گذاشت اين است که با خودش مي گويد: «هر چند من اکنون نمي توانم آن چيز را از طريق والدين خود تهيه کنم، اما تلاش خواهم کرد تا در آينده خودم آن را خريداري کنم». اين از طرفي يک نقطه شروع براي ايجاد حس مسووليت پذيري پولي و مالي در کودکان خواهد بود و از طرف ديگر او ياد مي گيرد که مي تواند با تلاش و برنامه ريزي به آنچه مي خواهد برسد.
دچار شدن به بيماري ولخرجياز کودکان بخواهيد خوب فکر کنند که آيا آن چيزي را که مي خواهند بخرند، ارزش از دست دادن پولشان را دارد يا خير؟ اين يک سوال اساسي در آموزش مباحث پولي به کودکان است که بايد در ذهن آنها نهادينه گردد. اگر يک کودک 5 ساله از شما 1000 تومان دريافت کند و 1000 تومان هم خرج کند، در واقع تمام پولش را تمام کند، زماني که او به سن 10 يا 15 سالگي و حتي 20 سالگي نيز برسد، باز هم تمامي مبلغ پول نزد خود را خرج خواهد کرد. اين رفتار خرج کردن تمامي پول، تا بزرگسالي به صورت يک عادت هميشگي در کودکان خواهد ماند و فاجعه از همين جا شروع مي شود.در واقع آنها به بيماري ولخرجي دچار شده اند، که اگر در دوران کودکي آن را مداوا نکنيم، در بزرگسالي ديگر خيلي دير خواهد شد.اين قانون را فراموش نکنيد که اگر شما روزي يک ميليون تومان درآمد داشته باشيد و تمامي آن را خرج کنيد، باز هم فردي فقير خواهيد بود. ثروتمند شدن به مبلغ پولي که شما به دست مي آوريد ربطي ندارد، بلکه به ميزان پولي است که نگه مي داريد و سرمايه گذاري مي کنيد.

اين رفتار و عادت اشتباه مي تواند آينده کودک شما را دگرگون کند. به آنها توضيح دهيد که وقتي در يک فروشگاه مشغول خريد هستند، در واقع مالکيت پول خود را به فروشنده انتقال داده اند.
پرداخت بدون حساب پول به کودکانپرداخت پول چه به صورت پول توجيبي يا هر گونه پول ديگر به کودکان، بدون حساب و کتاب، عملي بسيار مضر و خطرناک از لحاظ مولفه هاي اساسي آموزش مباحث پولي به کودکان است. پرداخت پول بدون زحمت به کودکان باعث ايجاد توقع و حس طلبکاري در آنها خواهد شد، که اين حالت مي تواند براي زندگي مالي آينده شان بسيار خطرناک باشد.مطمئنا شما اين جمله را از کودکان خود بارها شنيده ايد: «پدر يا مادر، شما بايد به من پول بدهيد!». همانطور که مي دانيم خود شما نيز بايد براي به دست آوردن پول و کسب درآمد، تلاش کنيد، پس بهتر است اين واقعيت هر چند تلخ را به کودکانتان نيز هر چه زودتر آموزش دهيد.

در حال حاضر بيشتر کودکان مفهوم و معناي کسب درآمد را متوجه نمي شوند و اين به خاطر وجود رفتارهاي اشتباه والدين در گذشته بوده است. وقتي به کودکان پول بدون حساب و يا پول مجاني مي دهيد، آنها قدر پول را نمي دانند. در عوض اگر براي بدست آوردن پول تلاش کنند و دچار تحمل و سختي شوند، در اين صورت پول خود را بهتر مديريت خواهند کرد. اين يک روش موثر در آموزش هاي مقدماتي ارزش پول به کودکان است. بهتر است به آنها ياد بدهيد که هيچ چيزي در اين دنيا مجاني و رايگان به دست نمي آيد و براي به دست آوردن هر چيزي بايد کار و تلاشي انجام شود. اين درس را هر چه زودتر کودکان آموزش ببينند، بهتر خواهد بود.

صحبت نکردن با کودکان درمورد پولاز صحبت کردن در مورد پول و نياز هاي مالي کودکان فرار نکنيد. بهتر است از همان دوران کودکي و مرحله به مرحله، آموزش هاي لازم را در مورد پول به آنها انتقال دهيد، و کودکان عادت هاي مالي را در يک فرآيند بلند مدت بياموزند. اين بهتر است تا اينکه در دوران نوجواني و جواني از آنها بخواهيد عادت هاي بد پولي خود را اصلاح کنند، چون از بين بردن عادت هاي بد، کاري بسيار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

بهتر است قبل از اينکه کودکان شما به شناخت کاملي در مهارت هاي پولي برسند، شما پايه هاي محکم و استواري را در انديشه مالي آنها ايجاد کنيد.در نتيجه آنها براي مواجه شدن با شرايط سخت اقتصادي که در زندگي آينده آنها وجود خواهد داشت، آماده مي شوند.
توجه نکردن به ارزش حساب بانکي کودکانبه کودکان اين قانون طلايي در مورد پس انداز را بگوييد که با پس انداز کردن پول، در واقع پولشان را به خودشان پرداخت کرده اند. در اکثر نقاط دنيا، مردم بيشتر از درآمد خود، خرج مي کنند، در کشور ما نيز در سال هاي گذشته با شرايط موجود اقتصادي، اين مساله به يک امر طبيعي تبديل شده است. لذا در آينده تمامي خانواده هاي که دچار اين وضعيت خواهند بود، ديگر پولي براي دوران بازنشستگي و از کارافتادگي خود نخواهند داشت، اين نقطه بحراني و شايد پاياني در سيکل زندگي اقتصادي خانواده ها خواهد بود. در حال حاضر خيلي از مردم سعي مي کنند که با بانک ها، ارتباط خود را حفظ کنند، لذا درآمد خود را در حساب بانکي قرار مي دهند و هر گاه که به پول نياز داشتند، با مراجعه به بانک و حساب خود، هزينه هايشان را پرداخت خواهند کرد.

هر چند ممکن است در نگاهي ظاهري به اين کار، افراد، فکر کنند که بردن پول در بانک و سپس خرج کردن آن از طريق سيستم بانک، کاري بيهوده و اضافي باشد، اما همانطور که مي دانيم امروز سود حساب هاي بانکي به صورت روزشمار است و هر مقدار که شما در بانک پول بيشتري پس انداز کنيد و از خرج کردن پول خود صرف نظر کنيد، پول و سود بيشتري نصيب شما خواهد شد. با پيوند دادن کودکان به حساب هاي بانکي، نه تنها آنها از اين امتياز برخوردار خواهند شد، بلکه آنها به پس انداز کردن بيشتر پول خود تشويق مي شوند. بايد به آنها بفهمانيد که هر چند ممکن است با پس انداز امروز خود، در خرج کردن پول با محدوديت بيشتري مواجه شوند، اما در آينده به نتايج مالي بسيار ارزشمندي دست پيدا خواهند کرد. البته امروزه با شرايط فعلي اقتصاد کشور ما بايد در کنار تشويق کودکان به پس انداز کردن، مبحث مهم تورم و کاهش ارزش پول را نيز به آنها آموزش دهيم.

عدم توجه به آموزش اخلاق و مسئوليت کاري در کودکانامروزه کودکان دچار بيماري رفتاري پرتوقعي اقتصادي از والدين خود شده اند، که از آن به عنوان کودک سالاري نيز نام برده مي شود. شايد در حوزه امور پولي و مالي خانواده ها، اين يکي از بزرگترين معضلاتي باشد که والدين در مورد کودکان خود با آن مواجه هستند. اخلاق و مسئوليت کاري يک ويژگي نيست که به صورت ارثي از والدين به کودکان انتقال يابد. ما بايد به کودکان آموزش دهيم که در جوامع امروزي براي به دست آوردن يک اسباب بازي فکري، وسيله ورزشي و حتي خوراکي هاي خاص که آنها دوست دارند، بايد زحمت بکشند و کار کنند.

شما هر چه زودتر اخلاق و مسووليت کاري را به کودکان آموزش دهيد، آنها زودتر به وضعيت با ثبات پولي خواهند رسيد. خيلي از والدين مي گويند که کودکان آنها تنبل هستند و در کارهاي منزل نيز کمکي نمي کنند. در اين شرايط بهترين کار، اجبار کردن آنها در انجام دادن کارهاي شخصي خودشان است. اگر کودکان امروز در انجام کار هاي منزل به شما کمکي نکنند، ولي از حمايت مالي شما برخوردار باشند، در آينده با مشکلات بسياري روبرو خواهيد شد. پس سعي کنيد از همان کودکي ارزش کار کردن و داشتن روحيه کاري را به آنها آموزش دهيد.
ايجاد حس عدم اعتماد به نفس مالي در کودکانامروزه کودکان در خانواده ها از عدم آموزش هاي مالي ابتدايي رنج مي برند. آنها نمي دانند که چگونه بايد پول به دست آورند و به چه صورت آن پول را خرج کنند. حتي ديگر نمي دانند که چه چيزي مي خواهند و در واقع دچار يک سردرگمي مالي و اقتصادي شده اند. در به وجود آمدن اينچنين شرايطي، والدين نقش تعيين کننده اي دارند. با قرار گرفتن کودکان در اين برزخ پولي و مالي، والدين سريعا عکس العمل نشان مي دهند و بار مالي زندگي کودکان را خود بر عهده مي گيرند. اين نقطه آغاز مسيري اشتباه خواهد بود که زندگي پولي کودکان را در آينده تهديد جدي خواهد کرد. در واقع کودکان ناخواسته مي آموزند و عادت خواهند کرد که پدر و مادر بار اصلي و فشار زندگي را تحمل مي کنند و متاسفانه اين حالت حتي زماني که آنها ازدواج مي کنند، نيز ادامه خواهد داشت.

اکنون در کشور ما کم نيستند پدران و مادراني که پس از ازدواج بچه هاي خود، هنوز هزينه هاي مالي زندگي مشترک آنها را تامين مي کنند.

شايد ساده ترين راه حل از بين بردن اين معضل در محدوده اقتصاد يک خانواده، فراهم کردن آموزش هاي لازم پولي و مالي به فرزندان از همان دوران کودکي باشد. شما به عنوان والدين مسئول هستيد که روش هاي کسب درآمد، ايجاد و پيدا کردن شغل و ديگر موارد مربوطه را به آنها آموزش دهيد. در غير اينصورت شما با فرزنداني مواجه خواهيد شد که حتي نمي توانند از پس ابتدايي ترين کارها و وظايف خود برآيند. مطمئنا در اين شرايط بيشترين صدمه ابتدا به زندگي شما و سپس کودک شما وارد خواهد شد.

عدم آموزش سرمايه گذاري و کسب سود به کودکانسرمايه گذاري براي کودکان يک مفهوم بسيار ضروري است. آنها به خاطر دور بودن از اين واژه، توجهي نيز به آن ندارند. شايد به خاطر اينکه به لحاظ مالي، هميشه به پدر و مادر خود وابسته هستند، اصلا در مورد سرمايه گذاري نيز فکر نمي کنند. در واقع آنها فکر مي کنند که سرمايه گذاري يک کار بزرگ و فقط مخصوص بزرگسالان است. شما بايد اين تفکر را از بين ببريد. بايد به آنها آموزش دهيد که با مبالغ ناچيز هم مي توان وارد عرصه سرمايه گذاري و کسب سود شد. با يک برنامه ريزي منظم و سرمايه گذاري هاي پيوسته، مي توان به سود هاي پيوسته و البته روزافزون نيز رسيد. اين مهارت را بايد به آنها انتقال دهيد و در اين راه اجازه دهيد آنها اشتباه نيز داشته باشند.

با شروع سرمايه گذاري توسط کودکان، آنها فرايند پول سازي را به خوبي فرامي گيرند و علاوه بر اين، مفهوم و معناي بازنشستگي نيز براي آنها به صورت شفافي مشخص خواهد شد. آنها مي فهمند که زمان محدودي براي ايجاد شرايطي مناسب مالي در زندگي دارند و بايد از کوچک ترين فرصت ها، بيشترين استفاده را ببرند. تحقيقات نشان مي دهد که شما با يک دستمزد ناچيز هم مي توانيد ميليونر شويد، اما بايد کار را خيلي زود و در دوران کودکي و نوجواني شروع کرده باشيد. به راستي اگر توجه به مسائل مالي اينقدر مهم است، و مي تواند در موفقيت مالي کودکان نقش بسزايي داشته باشد، چرا ما اين آموزش ها را در کودکستان ها و مهدکودک ها به بچه ها انتقال نمي دهيم؟ آلبرت انيشتين در مورد اهميت سرمايه گذاري و کسب سود مي گويد: «به نظر من هشتمين عجايب دنيا سود مرکب است». سعي کنيد مفهوم سود مرکب را به کودکان هر چه زودتر آموزش دهيد. به آنها بگوييد سود مرکب مانند يک سيب بر روي شاخه درخت است که در دل خود دانه هاي زيادي دارد. تمامي اين عادات برگشت پذير هستند، پس سعي کنيد هر چه زودتر اين رفتار ها را اصلاح کرده و مديريت صحيح و خوب پول را به طور مستمر به کودکان آموزش دهيد. نبايد از اهميت و ارزش پول در زندگي کودکان خود غافل شويم.
عدم توجه به آموزش اخلاق و مسئوليت کاري در کودکانامروزه کودکان دچار بيماري رفتاري پرتوقعي اقتصادي از والدين خود شده اند، که از آن به عنوان کودک سالاري نيز نام برده مي شود. شايد در حوزه امور پولي و مالي خانواده ها، اين يکي از بزرگترين معضلاتي باشد که والدين در مورد کودکان خود با آن مواجه هستند. اخلاق و مسئوليت کاري يک ويژگي نيست که به صورت ارثي از والدين به کودکان انتقال يابد.

ما بايد به کودکان آموزش دهيم که در جوامع امروزي براي به دست آوردن يک اسباب بازي فکري، وسيله ورزشي و حتي خوراکي هاي خاص که آنها دوست دارند، بايد زحمت بکشند و کار کنند. شما هر چه زودتر اخلاق و مسووليت کاري را به کودکان آموزش دهيد، آنها زودتر به وضعيت با ثبات پولي خواهند رسيد. خيلي از والدين مي گويند که کودکان آنها تنبل هستند و در کارهاي منزل نيز کمکي نمي کنند. در اين شرايط بهترين کار، اجبار کردن آنها در انجام دادن کارهاي شخصي خودشان است. اگر کودکان امروز در انجام کار هاي منزل به شما کمکي نکنند، ولي از حمايت مالي شما برخوردار باشند، در آينده با مشکلات بسياري روبرو خواهيد شد. پس سعي کنيد از همان کودکي ارزش کار کردن و داشتن روحيه کاري را به آنها آموزش دهيد.




منبع : sarmaye.net


مطالب پيشنهادي :
6 تهديد در استفاده از خدمات بانکي

2 عادت پرهزينه در زندگي تان!

14 راه براي اينکه شما کمتر خرج کنيد!
جهانگردان کوله پشتي دار بخوانند!!
5 راه براي ميليونر شدن!



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟