آخرین اخبار

غول مخارج زندگي تان را شکست دهيد کار و زندگي

غول مخارج زندگي تان را شکست دهيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - يکي از مسائل مهم و پر رنگ در زندگي زناشويي، مديريت اقتصادي و مالي خانواده است. به خصوص در شرايط فعلي که به هر حال شرايط اقتصادي حالت خاصي پيدا کرده است. روانشناسان از مشکلات اقتصادي که به دليل عدم مديريت مناسب به وجود مي آيد، به نام غول زندگي مشترک ياد مي​کنند. مديريت امور مالي و اقتصادي از پراسترس ترين مسائلي است که رابطه مشترک را تحت تاثير قرار مي دهد و اگر زوج ها به همراه يکديگر به مقابله با چالش هاي اقتصادي نپردازند، اميدي براي موفقيت مالي در ازدواجشان وجود نخواهد داشت.
شريک هستيمخانواده يک واحد اقتصادي است که دو شريک دارد. در واقع با دو نفر شروع مي شود و شکل مي گيرد. در جامعه ما متاسفانه، شراکت زن و شوهر بسيار کمرنگ است و زن و شوهر خود را برابر و مساوي نمي بينند. شريک نبودن زن و مرد در مسائل مالي و اقتصادي ريشه در اين نگاه دارد. به خصوص در وهله اول نوع رفتار مرد بسيار مهم است. برخي اوقات مرد اين پيام را به زن مي رساند که تو توي اين زندگي هيچ کاره اي و در مقابل نيز زن با رفتارش نشان مي دهد که تو براي من فقط يک کيف پولي. براي مشارکت اقتصادي در زندگي مشترک، در ابتدا بايد اين کليشه هاي رايج دور انداخته شود و زن و شوهر يکديگر را به چشم شريک نگاه کنند و رفتارشان حامل پيامي باشد مبني بر اينکه هر دو در زندگي سهم يکساني در همه مسائل دارند از جمله در مسائل اقتصادي.
آغازگر جر و بحثمتاسفانه امروزه بسياري از جروبحث ها و دعواهاي زوج ها بر سر موضوعات مالي است که در هر طبقه اجتماعي چه بالا و چه پايين وجود دارد زيرا در هر خانواده اي پول يک معناي خاصي دارد يعني دعوايي که در خانه من بر سر پول مي شود با جر و بحثي که در خانه همسايه ام مي شود از دو جنس متفاوت است. شکل ظاهري دعوا يکسان است اما داراي معاني باطني متفاوتي است. در هر خانواده اي افراد با توسل به پول، کارهاي متفاوتي انجام مي دهند. مثلا در يک خانواده ممکن است کسي با پول به همسرش باج دهد يا او را کنترل کند. به اين طريق از او محبت بخواهد، توجه طلبد و... در نتيجه دعوا و درگيري ها بر سر پول در هر خانه اي متفاوت است اما هميشه آغازگر جر و بحث است.
براي پول مضطرب نشويدزماني که زن و شوهر در زندگي با بحران هاي مالي و اقتصادي مانند بي پولي،تورم، ورشکستگي و... روبه رو مي شوند به صورت ناخودآگاه دچار اضطراب مي شوند که در سطح وسيع آن، اين اضطراب مشکل زا مي شود. گاهي ممکن است فرد سرمايه و پس انداز کافي داشته باشد اما زماني که حس خطر به سراغش بيايد دچار ترس، اضطراب و نگراني شود که از آن به عنوان اضطراب پول نام مي برند. ريشه هاي اين موضوع نيز به دوران کودکي و تجربياتي که فرد کسب کرده، بازمي گردد. در واقع تاثيرات رواني مشکلات اقتصادي از واقعيت اقتصادي موجود بيشتر و مخرب تر است. زماني که زن و شوهر با بحران اقتصادي روبه رو مي شوند بايد براي رهايي از اضطراب با يکديگر صحبت کنند، از ترس و نگراني هايشان حرف بزنند و پشتيبان و حامي هم باشند.
درآمد بيشتر، خرج کمترهنگامي که مشکلات مالي و اقتصادي گريبانگير زندگي مشترک مي شود، براي عبور از اين مشکل چندين راهکار وجود دارد:
1 - کاهش هزينه ها
منظور از کاهش هزينه اين نيست که افراد دچار خساست شوند بلکه اين است که زن و شوهر با تصميم گيري مشارکتي، هزينه هاي اضافي خود را کاهش دهند. خانم ها در کاهش هزينه نقش بسيار موثري دارند.براي اجرايي شدن اين استراتژي بايد با توافق زوجين، هزينه ها اولويت بندي و سپس کاهش هزينه ها عملي شود.
2 - افزايش درآمد
منظور از افزايش درآمد يعني اينکه زن و مرد هر کدام به نوعي در فکر ايجاد درآمد باشند يا کار يا شغل جديدي را وارد سيستم زندگي شان کنند. براي افزايش درآمد، نخستين و مهم ترين مسئله، ايجاد ارتباط است. ما زماني مي توانيم شغل و کار جديد داشته باشيم که با دوستان و آشنايان در ارتباط باشيم. زوجي که خودشان را منزوي و گوشه گير مي کنند، نمي توانند با ديگران ارتباط برقرار کنند و کمتر با پيشنهادهاي کاري مواجه مي شوند.
3 - مشورت اقتصادي
يکي از موارد رايج در جامعه ما اين است که مردان در زمينه امور شغلي و کاري خود با همسرانشان مشورت نمي کنند، در صورتي که در حوزه اقتصاد خانواده همه اعضا بايد نظر دهند. البته نبايد فراموش کرد که راي خانواده بدون مشورت گرفتن از کساني که داراي شم و هوش اقتصادي هستند، مناسب نيست و اگر با نظر خود حرکت کنند احتمال زمين خوردنشان قطعي است.در صورت نبود اينگونه افراد دراقوام، دوستان و آشنايان بايد از مشاور اقتصادي کمک گيرند.
در شرايط سخت ازدواج ها مستحکم تر مي شودتصور بيشتر افراد بدين گونه است که وقتي جامعه دچار بحران و مشکلات اقتصادي مي شود، زندگي زناشويي افراد از هم پاشيده مي شود در صورتي که اين گونه نيست. هميشه در شرايطي مانند بحران هاي طبيعي و غيرطبيعي مانند مشکلات اقتصادي، تورم، ورشکستگي و.....انسجام خانوادگي افزايش و طلاق و جدايي کاهش مي يابد. البته نبايد اين امر را ناديده گرفت که مشکلات اقتصادي در زندگي مشترک به نوعي دستگاه تقويت کننده مشکلات پنهان ارتباط عاطفي بين زن و شوهر است. در واقع مشکلات و بحران هاي اقتصادي در خانه باعث مي شود که موضوعات قبلي که زن و شوهر از آن رنجيده خاطرند، بزرگ تر شود.
چه کسي رئيس است؟زوج هايي مي توانند در زمينه مديريت مالي موفق باشند که دو شرط زير را تواما داشته باشند:1 - شم اقتصادي و گرفتن مشاوره هاي مالي و اقتصادي2 - داشتن رابطه عاطفي قدرتمنديکي از سؤالات رايج بين زن و شوهر اين است که چه کسي در خانواده بايد اقتصاد خانه را مديريت کند؟ بهترين پاسخ اين است که اولويت مديريت با کسي است که تفکر، شم و هوش اقتصادي قوي داشته باشد. بارها ديده شده که برخي از زنان خانه دار نسبت به همسرشان از شم اقتصادي بالاتري برخوردارند اما پذيرفتن اين مسئله از سوي شوهرانشان آسان نيست. در هر صورت براي يک مديريت موفق، شم و هوش اقتصادي بسيار مهم است اما اين مسئله نبايد باعث شود فردي که داراي اين شرايط است متکبرانه، مستبدانه و شخصا تصميم گيري کند. در امور مالي، زن و شوهر بايد با يکديگر مشورت داشته باشند.
فقط بين من و توزماني که خانواده با مشکل اقتصادي روبه رو مي شود تا جايي که ممکن است پدر و مادر نبايد اجازه دهند که فرزندانشان به خصوص فرزنداني که در رده سني پيش دبستاني و دبستاني هستند از اين موضوع با خبر شوند چرا که کودکان در اين مقطع سني دچار ترس، نگراني و تفکرات عجيب و غريب مي شوند و دائما در اين فکرند که بي پول شده اند و پدر و مادر خود را پشت ميله هاي زندان مي بينند و با اين تخيلات ناخوشايند زندگي مي کنند. مشکلات و بحران هاي اقتصادي بايد بين زن و شوهر حل و فصل شود و اجازه ندهند که از گفت وگوهاي 2نفره خارج شود.


منبع : زندگي ايده آل


مطالب پيشنهادي :
با نکات زير يک خريد اينترنتي ايمن داشته باشيد

با 5 راه ساده در هزينه هاي مواد غذايي صرفه جويي کنيد!

30 باور که شما را فقير مي کند
براي پولدار شدن چگونه فکر کنيم؟
چگونه سفري مقرون به صرفه و ارزان داشته باشيم؟



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟