آخرین اخبار

راه کارهايي براي حل مشکلات اقتصادي خانواده کار و زندگي

راه کارهايي براي حل مشکلات اقتصادي خانواده

  بزرگنمايي:

چه خبر -
با توجه به تورم و شرايط اقتصادي کنوني مي توان گفت «مسائل اقتصادي» گريبان بسياري از خانواده ها را گرفته، طوري که مشکل مشترک بسياري از افراد جامعه است. حال براي برخي بيشتر و عميق تر است و براي برخي ديگر خفيف و بي خطر.اين مطلب فوت وفن هاي مديريت اقتصادي يک خانواده را بررسي مي کند و سعي دارد به اين پرسش که ذهن بسياري را مشغول کرده است پاسخ دهد:« با مشکلات اقتصادي خانواده چه کنم؟!» در ادامه به چند راهکار در اين زمينه اشاره مي کنيم، شايد بتوانيم با استفاده از آن ها ميم مشکلات اقتصادي خانواده را حذف کنيم!
مديريت حرف اول را مي زنداقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده هاي مرفه و ثروتمند نيست. اين علم براي اقشار کم درآمد که اتفاقاً دخل و خرجشان همخواني ندارد کاربردهاي بيشتري خواهد داشت. از نکات قابل توجه در اقتصاد خانواده اين است که افزايش درآمد لزوما به معني بهبود معاش خانواده نيست بلکه افزايش درآمد افزايش هزينه ها را در پي خواهد داشت و اين مديريت هزينه هاست که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار مي کند.
برنامه ريزي کنيداصل دوم در شکوفايي اقتصاد خانواده «برنامه ريزي» است. برنامه ريزي اقتصادي خانواده ، اهداف کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت اقتصادي خانواده را مشخص مي کند. اهداف بايد قابليت تحقق داشته باشند و در تعيين آن ها از خيال پردازي دوري شود.
انتخاب و توزيع مناسب
اعضاي خانواده دوست دارند بهترين نوع غذا را مصرف کنند، زيباترين لباس ها را بپوشند، در بهترين نقطه شهر و در بهترين منزل زندگي کنند، به طور مکرر سفر بروند و ... ولي واقعيت اين است که فقط درصد کمي از خانواده ها قادر به تامين همه اين خواسته ها هستند. درآمد يک خانواده متوسط فقط مي تواند تعداد محدودي از اين خواسته ها را برآورده کند؛ از اين رو خانواده بايد از ميان خواسته هاي خود انتخاب به عمل آورد. چگونگي توزيع منابع در دسترس خانواده، بين اعضاي آن نيز بسيار مهم است. واضح است اگر يکي از اعضاي خانواده قسمت بيشتري از درآمد خانواده را به خود اختصاص دهد، سهم کمتري براي ديگري مي ماند. پس بهتر است فهرستي از خواسته هاي افراد خانواده تهيه کنيد. انتخاب هاي ممکن را بنويسيد. انتخاب ها را آنقدر با هم عوض کنيد که به بهترين انتخاب با توجه به درآمدتان دست يابيد.
پس انداز کنيددر هر خانواده اي بايد « پس انداز» وجود داشته باشد بدون پس انداز، هيچ خانواده اي نخواهد توانست به کاميابي برسد.« پس انداز» تعديل کننده هزينه ها، تضمين کننده آينده و نقطه اتکاي خانواده است.
اصل مهم سرمايه گذارياقتصاد خانواده با« سرمايه گذاري » شکوفا مي شود. اگر پس انداز به تضمين وضعيت موجود نظر دارد، سرمايه گذاري تضمين کننده وضعيت مطلوب و آينده خانواده است.
انجام مشاوره هاي اقتصاديدر برخي موارد خانواده ها در مديريت اقتصادي خود از توان لازم برخوردار نيستند و يا اين که با مسائل و مشکلاتي مواجه مي شوند که حل آن به تنهايي از عهده آنان بر نمي آيد. امروزه منابع و مراجع بسياري با موضوع اقتصاد خانواده وجود دارد.از منابع بالقوه اطلاعات و مشاوره مي توان به دوستان و آشنايان، اقوام، اعضاي خانواده، همکاران شغلي و... اشاره کرد.
افزايش سطح دانش اقتصادي خانوادهابتدايي ترين مرجع براي افزايش سطح دانش و آگاهي و به روز ماندن، کتاب و نشريات است. ارائه آموزش هاي لازم به فرزندان و ارتقاي سطح عمومي دانش اقتصادي خانواده مي تواند زمينه خوبي براي تصميم گيري هاي صحيح اقتصادي فراهم آورد.
روحيه همکاري بين اعضاي خانوادهتعامل مناسب اعضاي خانواده و همچنين اولويت بندي نيازهاي اقتصادي سبب تقويت و سلامت اقتصاد خانواده مي شود. نبايد اين طرز تفکر بين اعضاي خانواده به خصوص فرزندان ايجاد شود که تنها پدر يا مادر خانواده مسئول حل مشکلات اقتصادي هستند.
زنان و مديريت اقتصاد خانوادهزنان در مديريت و برنامه ريزي الگوهاي مصرفي در خانواده نقش اصلي را دارند و در جوامع سنتي اين نقش در مسير قناعت در خانواده پررنگ تر بود.در قديم «مصرف» صرفاً يک رفتار اقتصادي بيان مي شد به گونه اي که افراد غني به لحاظ درآمد بالا، از کالاهاي بيشتري هم استفاده مي کردند، حال آن که امروزه مصرف وسيله اي شده که افراد شخصيت خود را با آن به ديگران نشان مي دهند؛ در واقع مصرف به يک رفتار اجتماعي تبديل شده است.با توجه به جايگاهي که زن در خانواده به عنوان مادر و فردي که در انتقال ارزش هاي اخلاقي به نسل بعد موثر است، دارد، مي تواند در اصلاح الگوي مصرف نقشي بسيار مهم داشته باشد.اگر در خانواده اي مصرف و استفاده از کالاهاي مصرفي توسط مادر خانواده مديريت نشود اقتصاد خانواده دچار مشکل مي شود. همان طور که نقش زن در جامعه سنتي در قناعت، بسيار چشمگير بوده است، در جوامع مدرن هم در گرايش يا گرايش نداشتن افراد خانواده به مصرف گرايي بسيار موثر است.
در حد درآمد خود خرج کنيددر حد درآمد خود خرج کردن به معني آن است که خانه، خودرو و سطح زندگي شما مناسب با درآمدتان باشد.نبايد بيش از يک سوم درآمد خود را به اجاره خانه اختصاص دهيد. حدود يک دهم درآمد را براي مخارج خودرو و بنزين و بيمه آن درنظر بگيريد. بقيه را صرف صورت حساب ها و ديگر مخارج روزانه کنيد. شايد اين مطلب بديهي به نظر برسد ولي اگر نگاهي به اطرافيان خود بيندازيد افرادي را مي بينيد که با وجود درآمد کم و تنها براي داشتن يک موقعيت کاذب اجتماعي با اخذ وام و قرض، خودروهاي گران قيمت سوار مي شوند و در مناطق بالاي شهر سکونت دارند و در مقابل از برخي نيازهاي ضروري زندگي مانند تغذيه مناسب، آموزش، تفريح، سفر و... بي بهره اند.
اصولي که فراموش کرده ايم!شکرگزاريشکر نعمت موجب ازدياد روزي مي شود. «از روزي پروردگارتان بخوريد و شکر او را به جا آوريد.»(سباء/15) « و پروردگارتان اعلام عمومي کرده است که اگر شکر کنيد، حتماً روزي شما را افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسي کنيد قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.»(ابراهيم/7)
سحرخيزي و استغفاربيداري سحر به ويژه در فاصله اذان صبح تا طلوع آفتاب، موجب افزايش روزي مي شود.همچنين استغفار از گناهان و ترک معاصي موجب افزايش رزق مي شود.«گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد که او همواره آمرزنده است، تا بر شما از آسمان باران ملايم، پي در پي فرستد و شما را به وسيله مال و پسران ياري کند و براي شما باغ ها و نهرهاي آب پديد آورد.» (نوح/12-10)
خوش خلقي با خانوادهخداي متعال براي آناني که با اهل خانواده خود خوش خلقي مي کنند روزي فراوان قرار داده است. امام صادق(ع) فرمودند:«هر کسي که خوب گرداند نيکي اش را بر اهل خانواده اش، روزي اش افزوده مي شود.» (ميزان الحکمه،ج4، ص117)
مهماني دادن(اطعام)مهماني دادن و اطعام به مومنان و خويشاوندان موجب افزايش روزي است،ولي متاسفانه به اين ادب اسلامي کمتر توجه مي شود و حتي برخي از آن مي گريزند. شايد علت گريز از آن تکلف هايي است که در برپايي مهماني ايجاد شده است. هر گونه تکلفي که باعث شود اين آداب اسلامي در بين مسلمانان تضعيف شود، ناپسند است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «مهمان رزق و روزي خود را مي آورد و گناهان ميزبانان خود را مي برد و آنان را پاک مي سازد.»(نهج الفصاحه، ح1894)
صدقه دادنيکي از بهترين راه ها براي افزايش روزي، صدقه دادن است. کلمه صدقه از «صدق» به معناي راستي است. آن چه که از روي صدق و راستي به نيازمندي داده مي شود ، صدقه نام گرفته است. مقدار و کميت صدقه مهم نيست، بلکه انگيزه و کيفيت آن اهميت دارد؛ بنابراين انسان هاي تنگدست نيز امکان و فرصت صدقه دادن و بهره گيري از آثار معنوي و الهي آن را دارند. به علاوه اين که صدقه صرفاً جنبه مادي ندارد، بلکه فردي هم که يک مسلمان را آموزش بدهد و يا پاي درددل فردي بنشيند در واقع صدقه داده است.حضرت علي(ع) فرمودند: «رزق و روزي را به وسيله صدقه دادن از آسمان پايين بکشيد.(افزايش دهيد) » (ميزان الحکمه، ج5، ص323)
توکل و رضاتوکل به معناي به وکالت و سرپرستي گرفتن خداي متعال در کارهاي خود است. بدون ترديد همه چيز از اوست و جز او هيچ قدرت و نفوذي در عالم نيست. هر چه هست اسباب مادي است که او آفريده و در طول اراده اش قرار دارد؛ بنابراين بدون توکل به خدا پيروزي و سعادت آدمي ممکن نيست و خير و برکتي در زندگي نخواهد بود. البته نبايد به بهانه توکل به خدا از کار و تلاش دست کشيد. چون توکل يک نيروي فوق مادي است که بر امور مادي اشراف دارد و در جهت دهي آن ها دخالت مي کند. انسان متوکل خود را در پناه خداي قادر مطلق قرار مي دهد و پيروزي خود را تضمين مي کند، ولي فرد غير متوکل خود را از اين فرصت الهي محروم مي سازد.



www.seemorgh.com/lifestle
منبع : khorasannews.com



مطالب پيشنهادي :چگونه براي سال نو خريدي اقتصادي داشته باشيم؟22 نکته مهم امنيتي در بانکداري اينترنتيبا 5 راه ساده در هزينه هاي مواد غذايي صرفه جويي کنيد!14 راه براي اينکه شما کمتر خرج کنيد!چگونه سفري مقرون به صرفه و ارزان داشته باشيم؟



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟