آخرین اخبار

خودکار بيک چگونه وارد ايران شد؟ کار و زندگي

خودکار بيک چگونه وارد ايران شد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -
مهر ماه که مي شود حال و هواي مدرسه به سر همه مي زند، چه دانش آموزهاي امروز و چه دانش آموزان سالهاي دور.در ايران کمتر دانش آموز، دانشجو و کارمندي است که يک بار خودکار بيک دستش نگرفته باشد. اهالي قلم حد اقل يک بار هم که شده بيک را امتحان کرده اند.شايد اين روزها با تنوعي که در بازار نوشت افزار به وجود آمده اين خودکار کمتر مورد استفاده قرار گيرد ولي هنوز هم تقريبا همه ايرانيان با آن آشنايي کامل دارند. اما بيک چگونه بيک شد؟!
خودکار آشناي دانش آموزان ايرانيبيک اصالتا يک برند انگليسي است. در سال 1945 بعد از جنگ جهاني دوم "مارسل بيچ" و "ادوارد بافارد" در "سليچي" در حومه شهر پاريس يک موسسه تجاري خودکار و مداد به نام PPA بر پا کردند.از سوي ديگر بيچ در سوييس در بخش برش و شکل دهي فلزات سرمايه گذاري کرده بود و در آنجا از فلزات، انواع خودنويس ها ساخته مي شد. بيچ که در زمان جنگ جهاني دوم از کارخانه خودکار سازي « لاسزلوبيرو » ديدن کرده بود تصميم گرفت توليد خودنويس را به خودکار که راحت تر و در دسترس تر بود و هزينه کمتري نيز در بر داشت تبديل کند و آن را به توليد انبوه برساند.
موسس بيک در انگليس
بنابراين در سال 1949 گروه طراحان «رکولتاج پلاستيک» در موسسه تجاري PPA طرح اوليه خودکار بيک را ارائه دادند. بيچ نيز نام خانوادگي خود را که Bich بود کوتاه کرد و از آن Bic را برگرفت و بر کارخانه خود گذاشت.همچنين نام موسسه PPA را نيز به بيک تغيير داد و به اين ترتيب از سال 1950 توليد خودکار بيک آغاز شد و به دليل دوران جنگ، ابتدا اين خودکار را خودکار اتمي ناميدند. در سال 1959 خودکار بيک توسط آقاي بيچ به آمريکا صادر شد.
"مارسل بيچ" از نمايي ديگر
قيمت پايين و روان بودن اين خودکارها براي نوشتن مورد توجه عام مردم قرار گرفت. بنابراين در سال 1965 وزارت آموزش فرانسه اجازه داد تا دانش آموزان که تا آن زمان با خودنويس تکاليف شان را مي نوشتند با خودکار بيک تکاليف خود را بنويسند. به اين ترنيب خودکار بيک ميان دانش آموزان به عنوان يک وسيله نوشتاري اصلي شناخته و به سراسر جهان صادر شد.
خودکار بيک را رفوگران ها به ايران آوردند
رفوگران موسس بيک در ايران
خانواده رفوگران که سال‌ها در تجارت نوشت افزار و خودكار مشغول بودند به تاسيس كارخانه توليد خودكار بيك در سال 1342 اقدام نمودند.هنگامي كه علي‌اكبر پيشنهاد تاسيس كارخانه را به پدرش داد، ميرزا علي به پسرش گفت مي‌ترسم اين زياده‌خواهي تو خشم خدا را برانگيزد وي نگاه درويش گونه‌اي به زندگي داشت، به علاوه پروژه توليد و كارخانه‌داري در ذهنيت او كاملا مساله‌اي تاريك بود.اما علي اکبر دست از آرزوهايش برنداشت و با پشتکار فراوان سرانجام علي‌اكبر رفوگران پدرش را قانع نمود تا با تاسيس كارخانه بيك در ايران موافقت نمايد.علي اکبر در پاريس به ديدار بيك، موسس و رييس كارخانه بيك رفت.بيک بدون مقدمه گفت: آقاي رفوگران چه كاري مي‌توانم برايتان بكنم؟او كه از قبل براي اين لحظه خود را آماده كرده بود، گفت: «آقاي بيك، يك ماشين تزريق پلاستيك از آنها كه اضافه داريد به اضافه يك قالب خودكار دسته دوم به من بفروشيد و پولش را همين الان برداريد، من مي‌برم تهران اگر توانستم توليد را به سطحي برسانم كه مورد رضايت شما باشد، اجازه توليد خودكار بيك در ايران را به من بدهيد، اگر نتوانستم ماشين تزريق را نگه مي‌دارم و قالب را به شما برمي‌گردانم تا سر فرصت به هر كس خواستيد بفروشيد و بعدا پولش را به من بدهيد.»


بيك لبخندي زد و گفت اين پشتكار را به شما تبريك مي‌گويم.پس از موافقت پدر در تاسيس كارخانه، قالب بدنه خودكار از ميلان ايتاليا و ماشين تزريق پلاستيك متناسب با ظرفيت آن قالب از نورنبرگ آلمان خريداري شد بدنه براي نصب به آلمان فرستاده شد.
علي‌اكبر رفوگران به مدت يك هفته در مراحل انجام كار در كارخانه آلماني حاضر بود تا از نحوه كاركرد دستگاه اطلاع پيدا كند تا حين كار در ايران در صورت مشكل فني قادر به رفع مشكل باشد.وقتي به ايران برگشت، شركت صنعتي «قلم خودكار» را تشكيل داد، به اين ترتيب كه پدر 34‌درصد، برادر بزرگ (حاج‌عباس) 33درصد و علي‌اكبر رفوگران 33 درصد سهام داشتند.در سال 1342 افراد تحصيلكرده فني بسيار كم بودند. دستگاه تزريق پلاستيك كه امروزه از ساده‌ترين دستگاه‌ها در فرآيند توليد است، آن روزها برايشان بسيار پيچيده بود. بخشي از توليدات خود را به فرانسه فرستادند. شركت بيك از كيفيت محصول اظهار رضايت نمود.
وداع با خودكار بيكبعد از پيروزي انقلاب اتفاقات تلخي براي كارخانه‌اي كه رفوگران سنگ بنايش را گذاشته بود رخ داد. وي حس پدري را كه فرزندش را از دست داده باشد، داشت. آن روزها خودكار بيك حرف اول را در ايران مي‌زد؛ اما بعدها خودكار خارجي جاي توليد ملي را گرفته و كارخانه بيك با توليد كمي مشغول فعاليت بود. اما دوام نياورد و از روزهاي اوجش فاصله گرفت.





منبع : banki.ir


مطالب پيشنهادي :
چرا در کارمان موفق نمي شويم؟

راز موفقيت معروف ترين آلبالو فروش تهران
مشاغل رويايي اما موقت
افراد شاد، موفق ترين ها در محيط کار
با 4 کليد در شغل تان موفق شويد



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟