آخرین اخبار

آيا عوارض پوستي ايجاد شده در دوره بارداري ماندگار هستند؟ سلامت خانواده

آيا عوارض پوستي ايجاد شده در دوره بارداري ماندگار هستند؟

  بزرگنمايي:

مشکلات پوستي ايجاد شده در دوره بارداري

بارداري يکي از شيرين ترين دوراني است که بيشتر خانم ها آن را تجربه مي کنند. با اين حال، اين دوران خالي از دغدغه خاطر براي آنها نيست. خيلي از زنان باردار با مشاهده کوچک ترين تغييري در بدن يا پوست و ظاهرشان نگران مي شوند، و اولين فکري که بعد از سلامت فرزندشان به ذهن شان خطور مي کند اين است که، «نکند زيبايي ظاهري ام را بعد از بارداري از دست بدهم».

يکي از شايع ترين تغييرات در دوران بارداري تغييرات پوستي است، که اگر مادر با اين تغييرات آشنا نباشد، ممکن است باعث دلهره و نگراني اش شود. دکتر مسعود داوودي، متخصص پوست و مو، در مورد تغييرات پوستي که در دوران بارداري به وجود مي آيد و راهکارهاي پيشگيري و درمان آنها، بيشتر توضيح مي دهد.

مادران بايد با تغييرات پوستي در دوران بارداري آشنا شوند

در دوران بارداري تغييرات هورموني، گردش خون، سيستم ايمني بدن و... روي ارگان هاي ديگر ازجمله پوست، مو و ناخن تاثير مي گذارند. گاهي اوقات عدم آشنايي با اين تغييرات، باعث نگراني در خانم هاي باردار مي شود. مادران باردار بايد تا جايي که امکان دارد در اين دوران خود را از نگراني ها و استرس ها دور نگه دارند، زيرا اين عوامل به طور ناخودآگاه روي جنين تاثير مي گذارند، براي همين در اين مطلب مي خواهيم مادران را با تغييرات پوستي آشنا کنيم، تا با مشاهده آنها بي دليل اضطراب سراغ شان نيايد، اما نکته حائزاهميت اين است که با شروع هر تغيير در بدن بهتر است پزشک خود را از آن مطلع کنيد.

خارش پوستي، مهمان بارداري

خارش پوستي، مشکلي است که حدود 3 تا 14درصد خانم هاي باردار دچار آن مي شوند. يکي از دلايل ايجاد خارش پوستي در خانم هاي باردار ممکن است ناشي از بالا رفتن املاح صفراوي در گردش خون باشد. در ماه هاي آخر بارداري، ممکن است خارش سراغ هر خانم بارداري برود، اما در ماه هاي اول هم ممکن است بعضي ها از اين مشکل در امان نباشند. البته ناگفته نماند که، شيوع برخي بيماري هاي پوستي هم ممکن است باعث به وجود آمدن اين عارضه، يعني خارش در دوران بارداري شود.

مثلا يک نوع بيماري شبيه کهير، در دوران سه ماهه دوم يا سه ماهه سوم وجود دارد، که به دليل حساسيت به محصول بارداري به خصوص جفت بروز مي کند، که با خارش همراه است. در دوران بارداري اگر خارش باعث شود که طاقت مادر تمام شود، زير نظر پزشک مي توان از داروهاي مناسب استفاده کرد. اما از مصرف داروهاي ضدخارش به صورت خودسرانه پرهيز کنيد. توصيه مي شود برخي نکات را خانم ها بيشتر رعايت کنند، از جمله اينکه از گرفتن دوش آب داغ بپرهيزيد، زيرا مي تواند پوست را خشک تر کرده و خارش را تشديد کند.

از صابون هاي ملايم استفاده کنيد و دقت کنيد که آن را به خوبي آب کشي کنيد، و سپس به آرامي پوست را خشک کنيد. پس از استحمام از کرم هاي مرطوب کننده استفاده کنيد، و ترجيحا انواعي را که معطر نيستند، انتخاب کنيد. زيرا بوي عطر آن مي تواند پوست را تحريک کند. اما بعد از زايمان اگر خارش ها از بين نرفتند توصيه مي شود براي درمان به متخصص مراجعه کنيد.

لکه هاي تيره سراغ تان مي آيد

يکي از مهم ترين تغييرات پوستي، که 90درصد خانم هاي باردار دچار آن مي شوند، تيره شدن رنگ پوست يا به اصطلاح برنزه شدن است. اين تيرگي فقط مختص پوست نيست و موهاي سر هم تيره تر از حد معمول مي شوند. کشاله ها، اطراف سينه، گردن، پشت گردن و زير بغل، قسمت هايي از بدن هستند که بيشتر دچار تيرگي مي شوند.

با اين حال يکي از تيرگي هايي که در دوران بارداري جلب توجه مي کند، و ممکن است مادر با ديدنش کمي نگران شود، تيرگي روي شکم است، که از بالاي ناف تا زير شکم ديده مي شود، به همين دليل مي توان گفت، تيره شدن پوست عادي است و در خانم هاي باردار، به خصوص افرادي که به طور ذاتي رنگ پوست شان سبزه است، مشاهده مي شود و جاي نگراني نيست. تيرگي پوست بعد از پايان دوره بارداري بهبود پيدا مي کند و نياز به اقدام خاصي چه در دوران بارداري و چه بعد از زايمان نيست.

وقتي خال ها پررنگ تر مي شوند

پر رنگ شدن خال ها، کک و مک ها و لکه هاي پوستي، يکي ديگر از مشکلات پوستي است که خانم هاي باردار تجربه مي کنند. ممکن است از قبل، لکه اي روي بدن شما وجود داشته باشد، اما به دليل کم رنگ بودن توجه را جلب نکرده باشد. اما در دوران بارداري به دليل تغييراتي که نام برده شد، اين نوع لکه ها رنگ تيره تري به خود مي گيرند، تا جايي که با خود فکر کنيد به تازگي اين لکه ها روي پوست و در دوران بارداري ظاهر شده اند. شيوع لک هاي صورت در اين دوران به قدري زياد است که، به آنها لقب ماسک بارداري داده اند، البته نام علمي اش «کلاسما»ست.

ترک هاي پوستي و خوش شانسي آسيايي ها

زماني که به باردار شدن و داشتن فرزند فکر مي کنيد، ممکن است از بسياري جوانب آن با علاقه ياد کنيد. اما معمولا ترک هاي پوستي ناشي از دوران بارداري، جزء اين موارد نيست. اصولا اين ترک ها زماني روي پوست ظاهر مي شوند که وزن بدن افزايش سريع تري نسبت به کش آمدن پوست داشته باشد.

با رشد جنين، پوست شکم به علتي که گفته شد دچار ترک مي شود. دوران بارداري با کمي اضافه وزن همراه است، به همين دليل اين ترک ها فقط مختص ناحيه شکم نيست و ممکن است در قسمت هاي ديگر بدن مثل سينه ها، ران ها و باسن نيز اين ترک ها را مشاهده کنيم. ترک هاي پوستي مشکلي است که 90درصد خانم هاي باردار دچار آن مي شوند. اما از نظر نژادي، در آسيايي ها و رنگين پوستان اين عارضه پوستي نسبت به اروپايي ها کمتر ديده مي شود.

وقتي روغن زيتون کم مي آورد

ترک هاي پوستي، ممکن است ابتدا به رنگ صورتي يا قرمز مايل به ارغواني، ظاهر شوند، که با گذشت زمان کم رنگ تر مي شوند. اين ترک ها ابتدا به رنگ پوست اطراف بدن يا کمي روشن تر يعني رنگ سفيد عاجي ظاهرمي شوند.

بعد از زايمان، اين ترک ها بهبود نسبي پيدا مي کنند، اما احتمال دارد به رنگ قبل شان بازنگردند. بخصوص خانم هايي که در دوران بارداري دچار اضافه وزن بالايي مي شوند، بيشتر با اين مشکل مواجه هستند. البته زمينه هاي ارثي و ژنتيک هم در بروز اين ترک ها تاثيرگذار است. خيلي ها فکر مي کنند با کمک کرم هاي مرطوب کننده، روغن زيتون يا کرم هاي مخصوص، مي توان از بروز اين ترک ها پيشگيري کرد، در صورتي که هيچ روش پيشگيرانه اي براي ترک هاي پوستي وجود ندارد. معمولا درمان ترک هاي پوستي موکول مي شود به بعد از زايمان، که با کمک کرم هاي موضعي و ليزر درماني، مي توان تاحدودي آنها را برطرف کرد.

درماني براي لکه هاي ماندگار

تقريبا 45 تا 75درصد خانم هاي باردار، در بعضي قسمت هاي برجسته صورت، ازجمله پيشاني، پل بيني، چانه، گونه ها و بالاي لب، ممکن است با ماسک بارداري يا همان لکه هاي تيره مواجه شوند. در ماه هاي آخر اين لکه ها به اوج خود مي رسند، اما معمولا بعد از پايان دوره بارداري، اين لکه ها بهبود پيدا مي کنند. البته در بعضي افراد، اين لکه ها بعد از دوران بارداري از بين نمي روند. به همين دليل، اگر با گذشت چند ماه بعد از زايمان لکه ها به طور خود به خود ازبين نرفتند، بايد اقدامات درماني لازم انجام شود.

در دوران بارداري، اين لکه ها قابل درمان نيستند و اقدام پيشگيرانه اي در اين خصوص انجام نمي شود. بعد از پايان دوره بارداري، مي توان با کمک داروهايي که حاوي هيدروکينون يا غيرهيدروکينون هستند، اين لکه ها را از بين برد. ليزر در درمان اين نوع لکه ها نقش زيادي ندارد، مگر در موارد خاص، آن هم در افرادي که به روش هاي دارويي جواب درستي نمي دهند. در اين مواقع براي درمان، ليزرهاي خاصي به اين افراد پيشنهاد مي شود، که البته ميزان جوابدهي در همه افراد به طور صددرصد و قطعي نيست.

اين نکته را فراموش نکنيد!

وقتي خانم ها در دوران بارداري دچار خارش مي شوند، خيلي از افراد اين نوع خارش را به حساب عارضه دوران بارداري مي گذارند، به همين دليل براي ريشه يابي علت اصلي تلاشي انجام نمي شود. با بروز خارش در هر دوره از بارداري حتما به متخصص مراجعه کنيد و بررسي هاي لازم را انجام دهيد. زيرا اين خارش ممکن است ناشي از بيماري ديگري مثل گال، مشکلات کبدي و... باشد که ارتباطي با دوران بارداري ندارد.





منبع: yjc.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟