بزرگنمايي:
معصومه رحماني بازيگر ابد و يک روز
فيلم سينمايي «ابد و يک روز» ساخته کارگردان 26 ساله سينما سعيد روستايي هم در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر درخشيد و هم در اکران. سينما به يمن حضور اين فيلم بر پرده نقرهاي خود رونق بيشتري گرفت. بازي واقعي بازيگران، فيلمنامه مدون، کم نقص و کم بودن خرده داستانها و پرداختن به اصل داستان، کارگرداني و تصويرسازي مناسب از صحنهها، همه و همه، به جذب مخاطب کمک کرد.
معصومه رحماني که نقش «ليلا» در اين فيلم را بازي کرده است، به سولات ما درباره موفقيت و نقش خود در اين فيلم پاسخ ميدهد.
* چطور شد که به پروزه «ابد و يک روز» پيوستيد؟
من از سال 79 در صحنه تئاتر به عنوان بازيگر حضور دارم. در اين سالها سعيد روستايي که همواره به سالنهاي تئاتر ميآمد و بازي بازيگران را رصد ميکرد، بخشي از کار من را هم ديد و اين طور شد که وارد پروژه شدم و تمام اقدامات انجام شد تا همکاري من با گروه «ابد و يک روز» حاصل شود.
* به عنوان اولين حضور خود در سينما با اين فيلم، در مورد نقش خود توضيح دهيد.
به طور حتم «ليلا» در «ابد و يک روز»، با شخصيت حقيقي من فاصله بسياري دارد، اما به هر حال فيلمنامه به قدري قوي، مدون و با جزئيات نوشته شده بود که من با آن ارتباط خوبي برقرار کردم. اين مسئله باعث شد که در زمان شروع کار، به شخصيت اين نقش بپردازيم. من به عنوان بازيگر اين پروژه، ايدههايي را با خود به نقش آوردم و آن را با عوامل مطرح کردم. آنها نيز با آن ايدهها موافقت کردند. همه اين صحبتها باعث شد که که نقش «ليلا» شکل بگيرد.
* پس براي شما، رسيدن به نقش به واسطه ارتباط خوب با فيلمنامه، کار سختي نبود؟
در نظر داشته باشيد به هرحال من بازيگر هستم؛ اگر در اين حرفه، مسير درستي را آمده باشم و در پروژه درستي نيز قرار بگيرم، به طور حتم، خلق درستي از نقش شکل ميگيرد.
* با اين توضيح، يعني شما مراحل اصولي بازيگري را به طور صحيح پشت سر گذاشتهايد.
در حقيقيت من هيچ عجلهاي براي کار تصوير و حضور در فيلم ندارم و هيچ وقت نخواستم ره صد ساله را يک شبه طي کنم. از زمان شروع بازيگري نه به دنبال شهرت بودم و نه به دنبال کسب ثروت زياد از اين حرفه، بلکه فقط به هنر بازيگري فکر ميکردم و با خود ميگفتم که در اين راه همواره بايد در مسير يادگيري قرار بگيرم. اينها را نميگويم که من بازيگر درستي هستم اما هدفم همواره بر مبناي درستي بوده است.
* چقدر به نقشي که شما ايفاگر آن هستيد فکر ميکنيد؟ شايد امروز، از بازيگران کمتر بازي رئال و واقعي ببينيم.
مهمترين بخش براي بازيگر، متن است و اگر با متن ارتباط لازم را برقرار کند، ميتواند واقعي هم بازي کند. تلاش من در تمام نقشها اين است که آن را حيف نکنم و به جزئيات آن فکر کنم. اميد اين را هم دارم که در آينده از پس نقشهاي ديگر نيز به خوبي بر آيم.
* در سينماي امروز ما موفقيت زنان بازيگر را چطور ميبينيد؟ شرايط براي بازيگران جوان مانند شما که راه سينما را به تازگي يافتهاند، چگونه است؟
هيچ گاه در اين حرفه قائل به تفکيک جنسيتي نيستم. خانمها در سينماي ايران همانند آقايان موفق هستند. امروز شاهد موفقيت و پيشرفت روز به روز بازيگري هستيم. الگوها و روشهاي ما چه در تئاتر و چه در سينما به روز شدهاند. البته مظلوميتهايي در حوزه بانوان نيز وجود دارد. بازيگر فقط بايد به بازي خود فکر کند و راه درست را ادامه دهد. در اين مسير بازيگران جوان نيز ديده خواهند شد.
* کار آينده شما در سينما؟
هنوز تصميمي براي آينده نگرفتهام.
* به عنوان سوال آخر؛ بازي پريناز ايزديار را در «ابد و يک روز» چگونه ميبينيد؟ اين بازيگر، در فجر سي و چهارم سيمرغ بهترين بازيگر نقش زن را دريافت کرد.
پريناز ايزديار بازيگر بسيار خوبي است و نقش وي نيز در فيلم ديده شد و ارتباط خوبي با مخاطب سينما برقرار کرد.
منبع : yjc.ir