آخرین اخبار

خود ارضايي در کودکان، دلايل، عوارض و راه حل سلامت زناشويي

خود ارضايي در کودکان، دلايل، عوارض و راه حل

  بزرگنمايي:

برخي از کودکان، با تحريک ناحيه ي تناسلي و خود ارضايي، به لذت و تخليه ي جنسي مي رسند. در کودکان، خود ارضايي به علت کنجکاوي و کاوش ناحيه ي تناسلي شروع مي شود

استمنا يا خود ارضايي در کودکان چيست و از چه سني شروع مي شود؟

راجع به استمنا يا خود ارضايي، در تمام جوامع بشري، ملل و اقوام با فرهنگ هاي مختلف، بحث بسيار، صورت گرفته است و گستردگي اين موضوع، نشان از عالم گير بودن اين مسئله دارد.

طبق تعريف، استمنا، نوعي مالش و تحريک مکانيکي در دستگاه تناسلي است که در بچه ها و بزرگ ترها صورت مي گيرد، برخي از کودکان، با تحريک ناحيه ي تناسلي و خود ارضايي به لذت و تخليه ي جنسي مي رسند. در کودکان، خود ارضايي به علت کنجکاوي و کاوش ناحيه ي تناسلي شروع مي شود. هر چند در نوجوانان و بزرگ ترها که به مرحله بلوغ رسيده اند، خود ارضايي، همراه با تخيلات و تفکرات جنسي و به منظور ارضاي غريزه ي جنسي صورت مي گيرد.

ولي در کودکان خود ارضايي، بدون تخيلات و تصورات جنسي و صرفاً جهت تخليه ي هيجاني و کسب لذت و رفع تنش صورت مي گيرد. خود ارضايي در کودکان، معمولاً غيرارادي و بدون برنامه ريزي قبلي است و حتي ممکن است، بدون شرم و در حضور ديگران صورت گيرد.

بررسي زندگي کودکان نشان مي دهد که در شير خواران بازي با اعضاي تناسلي، بخشي از رشد طبيعي است. بر طبق نظرات هارلو در ميمون ها ، تعامل با مادر و هم سالان براي رشد رفتار جنسي مؤثر در بزرگ سالي، ضروري است. اين يافته با اجتماعي شدن بهنجار کودکان ارتباط دارد . تحقيقات نشان داده است که خودانگيزي جنسي در دوران شيرخواري و کودکي شايع است. کودک همان طور که در عمل، انگشتان و دهان خود را کشف مي کند، ياد مي گيرد که در مورد دستگاه تناسلي خود نيز چنين کند.

در 15 تا 19 ماهگي، هر دو جنس، خود انگيزي تناسلي ( genital self-stimulation) را آغاز مي کنند. احساس لذت از تماس ملايم ناحيه ي تناسلي حاصل مي شود. اين احساسات به همراه ميل عادي براي کاوش بدن، سبب علاقه اي طبيعي به لذت خودارضايي در اين دوره مي شود. توجه کودک به دستگاه تناسلي خود که اغلب ناشي از کنجکاوي و کاوش است، امري نسبتاً شايع است. آمار کشورهاي غربي، ميزان خود ارضايي را در حدود يک سوم کودکان کم تر از 10 سال مي دانند .

در تحقيقي که در يک کلينيک آمريکايي روي 280 پسر و 300 دختر 2 تا 5 ساله که تحت نظر بوده اند، ملاحظه شد که 34 درصد پسران و 21 درصد دختران تنها دچار خود ارضايي يا دستکاري دستگاه تناسلي هستند. اين آمار ( در جوامع غربي) در سنين بالاتر و اواسط دبستان افزايش چشمگير داشته و حتي تا 60 درصد گزارش شده است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : عواقب اعتياد به خودارضايي را بدانيد

در کدام يک از کودکان خود ارضايي کم تر است؟

اکثر کودکان در دوره اي از سنين رشد، آلت تناسلي خود را از روي کنجکاوي دستکاري مي کنند ولي تعدادي از آن ها خود ارضايي مي کنند.

سرگرمي اصلي و بهتر بگوييم، شغل اصلي کودکان، بازي است. کودکان با انجام دادن بازي هاي متنوع و مفرح، به شادي و لذت مي رسند. بهترين تفريح و لذت کودکان، بازي کردن است. بازي کودکان آن قدر مهم است که ائمه ي اطهار در روايات براي تأکيد مي ورزند:

امام صادق (ع) مي فرمايد:

« کودکان بايستي هفت سال بازي کنند و هفت سال کتاب بياموزند و هفت سال حلال و حرام خدا را ياد بگيرند».

کودکاني که با انجام بازي هاي مختلف، داشتن دوستان و هم بازي هاي خوب، داشتن اسباب بازي ها و سرگرمي هاي متنوع، رفتن به پارک، شرکت در کلاس هاي ورزشي، رفتن به مهد کودک، سرگرم مي شوند و تمام وقت شان پر مي شود، ديگر مجالي براي خود ارضايي پيدا نمي کنند.

اصطلاح جالبي که والدين براي خود ارضايي فرزندان شان به کار مي برند، اين است که مي گويند: « فرزندم با خودش بازي مي کند» که دقيقاً درست مي گويند.

اگر کودک با بچه هاي هم سن وسال خود، مثلاً با بچه هاي مهد کودک، بچه هاي فاميل، بچه هاي همسايه و دوستان، هم بازي شود و از بازي با آن ها لبريز از شادي و لذت شود، ديگر دليلي ندارد و اصلاً فرصتي براي خود ارضايي پيدا نمي کند که به خود مشغول شود يا با خودش بازي کند و از خودش لذت ببرد.

کودکاني که هم بازي کم دارند يا ندارند، والدين بايد اين خلأ را با هم بازي شدن با آن ها يا بردن آن ها به پارک و شهربازي جبران کنند.

چه کودکاني بيش تر خود ارضايي مي کنند؟

هر چند، عامل اصلي خود ارضايي در کودکان، نامشخص است، ولي يک سري عوامل جنسي و تربيتي در خود ارضايي دخيل هستند که در ذيل، به برخي از آن ها اشاره مي شود:

1. وجود انگل هاي روده اي

بعضي از کودکان که انگل روده اي، مثل کرمک ( اکسيور) دارند. هنگام شب، کرمک از داخل روده به خارج مقعد حرکت مي کند و سبب التهاب و خارش ناحيه مقعد و اطراف دستگاه تناسلي کودکان مي شود. کودکان با خارش اين ناحيه، سبب تحريک ناحيه ي تناسلي و احساس لذت مي کنند که خود مي تواند مقدمه اي جهت شروع خود ارضايي شود.

2. عفونت هاي ادراري

کودکان، خصوصاً دختران، به علت کوتاهي مجراي ادراري، مستعد عفونت هاي ادراري هستند. عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش ناحيه تناسلي مي شود و ممکن است کودکان با خاراندن اين ناحيه، به احساس لذت برسند. تکرار اين مسئله ممکن است ايجاد خود ارضايي در کودکان کند.

3. عدم رعايت بهداشت پس از دفع مدفوع

کودکان و خصوصاً دختران ( به علت نزديکي مقعد و آلت تناسلي) در صورتي که پس از دفع مدفوع، شستشو و نظافت کامل صورت نگيرد، ممکن است باقيمانده ي مدفوع، باعث ايجاد التهاب، سوزش و خارش اين ناحيه را فراهم کند و کودک با خاراندن مکرر اين ناحيه و احساس لذت، دچار خود ارضايي شود.

4. نوازش هاي بي مورد و غلط

بعضي از مادران يا پرستاران براي خندان کودکان، شديداً آن ها را قلقلک مي دهند. نوازش زياد از حد ناحيه شکم، ناحيه تناسلي و کشاله ي ران ها، مي تواند موجب ايجاد تحريک ناحيه ي تناسلي و احساس لذت در کودک شود و زمينه را براي شروع خود ارضايي فراهم کند.

5. مالش دادن بدن

حرکاتي مانند خوابيدن روي شکم و ماليدن خود به زمين يا روي اشياء سخت مثل عروسک، تشک و بالشت، در کودکان امري عادي و معمولي است. هر چند اين حرکات بيش تر اتفاقي و جهت سرگرمي و بازي انجام داده مي شود، ولي در صورت عدم ممانعت والدين و اصطکاک و مالش افراطي ناحيه تناسلي، کودکان ممکن است به تحريک جسني برسند و تشويق به تکرار اين کار شوند و نهايتاً منجر به خود ارضايي شود.

6. دست کاري آلت تناسلي

بعضي از کودکان به صورت ناخودآگاه، دست در شلوار خود مي کنند و دايماً با آلت تناسلي خود بازي مي کنند. در صورت عدم پيشگيري والدين از اين کار، استمرار و دستکاري مکرر آلت تناسلي توسط کودکان، مي تواند باعث تحريک آن ها و خود ارضايي شود.

7. بيماري پوستي و قارچي ناحيه تناسلي

وجود بيماري هاي پوستي مثل کهير روي اعضاي تناسلي يا وجود ناراحتي هاي قارچي ( مثل کانديدا) در ناحيه ي تناسلي، مي تواند ايجاد التهاب و خارش و در صورت عدم درمان و استمرار، ايجاد خود ارضايي کند.

8. شست و شوي افراطي ناحيه ي تناسلي

بعضي از والدين، خصوصاً آن هايي که وسواس دارند، ممکن است جهت شست و شوي کودکان در دست شويي يا حمام، بيش از حد وسواس به خرج دهند. تماس و لمس بيش از اندازه ي دست با آلت تناسلي کودکان ممکن است باعث تحريک جنسي آنان شود.

9. موجه شدن با صحنه هاي جنسي

کودکاني که شاهد روايط جنسي والدين هستند يا صحنه هاي مستهجن و زشت جنسي را از طريق ديدن فيلم هاي سکسي مشاهده مي کنند و هم چنين کودکاني که مورد سوء استفاده ي جنسي، توسط کودکان ديگر يا بزرگ سالان قرار مي گيرند، بيش تر مستعد انجام دادن خودارضايي هستند.

10. محروميت از محبت والدين

کودکاني که به هر دليل، مثل فوت والدين، جدايي و طلاق، غيبت هاي طولاني والدين در منزل، بيماري هاي جنسي و روحي شديد آن ها، از عاطفه ، عشق و محبت والدين، خصوصاً مهر مادري محروم باشند و جام وجودشان از عشق و محبت والدين لبريز نشود، منزوي و تنها مي شوند، اين کودکان، عشق و محبت را در خود جست و جو مي کنند و دچار خود دوستي ( Self Love) مي شوند و براي تسکين و آرامش خود، راهي جست و جو مي کنند که يکي از اين راه ها، خود ارضايي است.

11. کودکان منزوي و تنها

کودکاني که نتوانند با اجتماع ارتباط برقرار کنند يا نتوانند با کودکان هم سن و سال خود رابطه ي دوستي برقرار کنند و از بازي با دوستان و اسباب بازي هاي خود، به لذت و شادي نرسند، يا به نوعي هم بازي ندارند، احساس ناکامي و طرد شدگي و سربار و زائد بودن مي کنند و فکر مي کنند کسي آن ها را دوست ندارد.

براي اين که اين کودکان، رنج ناشي از تنهايي را کاهش دهند به دنبال راهي جهت کسب لذت بر مي آيند که آسان ترين راه کسب لذت خود ارضايي است.

12. کودکان مضطرب

کودکاني که به هر دليل دچار اضطراب جدايي، اضطراب امتحان، ترس از مدرسه، ترس از جمع و انواع فوبيا و ترس هاي بيمارگونه مي شوند، براي رهايي از اين اضطراب ها و ترس ها و رفع تسکين الام خود، ممکن است به خود ارضايي روي آورند.

13. کودکان عصبي

کودکاني که با هر مسئله اي، عصبي و ناگهان دچار انفجار هيجاني مي شوند، براي اين که از زير بار فشار اين هيجان رهايي پيدا کنند، به گفته ي فرويد، دچار خود ارضايي اضطراري مي شوند.

عوارض خود ارضايي چيست؟

والدين بسياري را مي بينيم که با وحشت و نگراني، همراه با فرزندشان که خود ارضايي مي کند، به کلينيک مراجعه مي کنند و از اين مي ترسند که فرزندشان دچار عوارض جسمي و روحي شود. مي پرسند آيا در آينده دچار انحراف اخلاقي و جنسي مي شود؟ آيا اين مسئله تا بزرگ سالي ادامه پيدا مي کند؟ آيا فرزندشان کور يا عقيم مي شود؟ و صدها سؤال ديگر...

از قديم الايام، عوام اعتقاد داشتند که خود ارضايي، باعث کوري، عقيمي و ناتواني جنسي، ديوانگي و جنون، کم خوني، دردهاي مفصلي و صدها بيماري ديگر مي شود.

هر چند امروزه ثابت شده است که هيچ کدام از بيماري هاي فوق، در اثر خود ارضايي ايجاد نمي شود، ولي والدين حق دارند که نگران سلامتي فرزندشان باشند و به بي ضرر بودن خود ارضايي شک داشته باشند، چون در عمل و در کلينيک با جواناني مواجه مي شويم که خود ارضايي را از دوران کودکي شروع کرده اند، ولي چون با اين مسئله برخورد مناسب و درمان درستي صورت نگرفته است، خود ارضايي تا دوران نوجواني و جواني ادامه يافته و فرد را دچار مشکلات و عوارض جسمي و خصوصاً روحي مثل، کاهش اعتماد به نفس، افت تحصيلي، اضطراب و افسردگي شديد کرده است.

در ذيل، به برخي از عوارض خود ارضايي اشاره مي کنيم:1. عفونت هاي ادراري

چون خود ارضايي ممکن است به دفعات و در شرايط غير بهداشتي انجام داده شود، ممکن است باعث عفونت ادراري خصوصاً در دختران، شود.

2. آسيب به آلت تناسلي

دستکاري زياد آلت تناسلي و گاهي استفاده از اشيا و وسايل، جهت ايجاد تحريک، ممکن است به آلت تناسلي (خصوصاً در دختران) آسيب برساند.

3. انزواي اجتماعي

کودکي که از طريق خود ارضايي به لذت مي رسد، ديگر تلاشي جهت ارتباط با اجتماع از خود بروز نمي دهد. وقتي فرد به راحتي و بدون اين که تلاشي بکند، خودش را ارضا مي کند، ديگر روابط با ديگران برايش لذت بخش نخواهد بود و از اجتماع گريزان مي شود.

4. اعتماد به نفس پايين

وقتي فرد احساس مي کند مثل بقيه ي افراد نمي تواند با ديگران ارتباط برقرار کند و از اين ارتباط دوستانه لذت ببرد و تنها از طريق خود ارضايي به لذت مي رسد، احساس کهتري و بي کفايتي مي کند و اعتماد به نفس خود را از دست مي دهد و به ديگران که زندگي طبيعي و پرنشاطي دارند، حسادت مي ورزد.

5. ترسو و خجالتي بودن

اکثر افرادي که خود ارضايي مي کنند افرادي کم رو و خجالتي اند. آنها چون مي ترسند مورد تأييد و قبول جمع قرار نگيرند و از طرف دوستان شان طرد شوند، از شرکت در اجتماعات، بازي هاي گروهي و فعاليت هاي جمعي پرهيز و اجتناب مي کنند و روز به روز منزوي تر و تنهاتر مي شوند.

6. کاهش تمرکز و افت تحصيلي

چون فردي که مکرراً خود ارضايي مي کند، دچار اشتغال فکري شديد راجع به اين مسئله مي شود و دايماً با خود سر جنگ دارد که اين کار را بکند يا نکند، به همين خاطر دچار مشغله ي فکري و ذهني شديد مي شود و زمان و انرژي زيادي صرف اين کار و فکر کردن راجع به آن مي کند، بنابراين از تمرکز و توجه به دروس باز مي ماند و دچار حواس پرتي و افت تحصيلي مي شود.

7. وسواس

وسواس يعني تکرار يک کار به صورت غير ارادي، مثل شست و شوي دست در افراد وسواسي. برخي از کودکان، دچار افکار وسواسي جهت انجام دادن خود ارضايي مي شوند و تا خود ارضايي نکنند اين فکر دست از سرشان بر نمي دارد، ولي وقتي خود ارضايي کردند به مدت خيلي کوتاه به آرامش مي رسند، ولي دوباره اين فکر وسواسي بر مي گردد و مجبورند به دفعات اين کار را انجام دهند و دچار خود ارضايي وسواس گونه مي شوند.

8. اضطراب

کودکاني که خود ارضايي مي کنند، سعي مي کنند به دور از چشم ديگران و در تنهايي اين کار را انجام دهند و در حين انجام دادن خود ارضايي دايماً حالت نگراني و اضطراب دارند، که مبادا کسي از کار آن ها سر در بياورد.

9. احساس گناه و افسردگي

افراد پس از انجام دادن خود ارضايي، احساس گناه و غمگيني مي کنند و از کاري که انجام داده اند پشيمان و از خود متنفر مي شوند. از اين که نمي توانند در مقابل انجام دادن خود ارضايي از خود مقاومت نشان دهند، خود را ملامت و سرزنش مي کنند. (البته اضطراب و افسردگي بيش تر در کودکان بزرگ تر مشاهده مي شود).

چگونه مي توان از بروز خود ارضايي در کودکان پيشگيري کرد؟

همان طور که قبلاً اشاره شد، دست کاري آلت تناسلي از روي کنجکاوي در کودکان امري شايع است، ولي اگر اين کار به صورت افراطي ادامه پيدا کند و جلوي اين کار به نحو صحيح و درست گرفته نشود، ممکن است تبديل به خود ارضايي شود. بنابراين مؤثرترين و بهترين راه ، انجام دادن اقداماتي است که از ابتلاي کودکان به خود ارضايي، ممانعت و پيشگيري کند.

براي تحقق اين امر، لازم است والدين، اولاً اطلاعات و آگاهي خود، راجع به مسائل جنسي کودکان را افزايش دهند و ثانياً وقت و انرژي بيش تري جهت تربيت فرزندان شان صرف کنند، تا بتوانند بيش تر مراقب و مواظب رفتارهاي کودکان شان باشند.

کودکان، هم چون گياه و گلي خود رو نيستند که خود به خود رشد کنند. هر آن گونه که والدين آن ها را تربيت مي کنند، رشد و نمو پيدا مي کنند. در صورت سهل انگاري يا ندانم کاري والدين، ممکن است کودکان مبتلا به خود ارضايي شوند و تا پايان عمر همين عمل را انجام دهند.

به قول حافظ :

مکن در اين چمنم سرزنش به خودرويي

چنان که پرورشم مي دهند مي رويم

در ذيل به برخي از موارد پيشگيري از خود ارضايي اشاره مي کنيم:1. شست و شو و نظافت

لازم است کودکان، پس از هر بار دفع و اجابت مزاج با آب ولرم شست و شو و نظافت شوند، چون يکي از عوامل ايجاد سوزش و خارش، آلودگي ناشي از مدفوع باقيمانده است.

2. درمان بيماري هايي که ايجاد خارش پوستي مي کنند

تشخيص و درمان بيماري هاي انگلي ( مثل کرمک)، عفونت هاي ادراري، کهير پوستي ، سوزش و خارش ناشي از عرق کردن ( عرق سوز)، که همگي ايجاد التهاب، سوزش و خارش مي کنند.

3. پوشش کودکان

کودکان بايد پوشيده باشند. حتماً زمان خواب پيژامه به تن داشته باشند، چرا که کودکاني که عريان و برهنه اند، خصوصاً هنگام خواب، آزادي عمل بيش تري جهت دستکاري آلت تناسلي و ابتلا به خود ارضايي دارند. هم چنين تماس بدن برهنه با رختخواب نيز مي تواند عامل تحريکي کودک را فراهم آورد. لباس زير کودک ( مثل شورت)، نبايد خيلي تنگ، چسبان يا زبر باشد که سبب سوزش و تحريک جنسي کودک شود.

4. دستکاري آلت تناسلي

بسياري از کودکان در 3 تا 6 سالگي به صورت ناخودآگاه و از روي عادت با آلت تناسلي خود بازي مي کنند. اين عادت پس از 6 سالگي به طور طبيعي از بين مي رود. والدين بايد با آرامش و بدون اين که حساسيت کودک را دو چندان کنند، به او تذکر دهند که اين کار را انجام ندهد.

هر گونه تنبيه شديد مثل روي دست زدن، داغ کردن دست ممکن است باعث تشديد دست کاري و تبديل شدن دست کاري به خود ارضايي شود.

در مواقعي که کودک، زياد دست کاري مي کند، والدين بايد صراحتاً به او تذکر دهند که « بابا و مامان از اين کار ناراحت مي شوند و دوست ندارند که تو به خودت دست بزني».

5. محبت والدين

اگر جام وجود کودک از مي محبت والدين لبريز باشد و کودک احساس کند که تحت هر شرايطي والدين او را دوست دارند و به هيچ وجه او را تنها و رها نمي کنند، به آرامش و امنيت خاطر مي رسد و اين لذت را با هيچ لذتي عوض نمي کند.

6. اعتماد به والدين

اگر پدر و مادر، فرزندشان را با تمام وجود و صميمانه دوست داشته باشند و کودک احساس کند که او را غير مشروط و صرفاً به خاطر خود او دوست دارند، به اين اطمينان قلبي دست پيدا مي کند که والدين، در هر شراطي يار و ياور و پشتيبان او هستند، بنابراين در زماني که او به مشکلي برمي خورد يا با هم بازي ها و دوستانش درگير مي شود، مطمئن است که والدين از او طرفداراي و حمايت و در حل مشکلات به او کمک مي کنند. بنابراين به اولين کسي که رجوع مي کند، والدين است، ديگر کودک نيازي نمي بيند که در شرايط سخت و اضطراري براي رسيدن به آرامش و فراز از اضطراب با خودش بازي يا خود ارضايي کند يا به دوستان ناباب پناه آورد و گرفتار پيشنهادات و راه حل هاي گمراه کننده شود.

7. امنيت و آرامش در منزل

اگر ميان والدين، دعوا و درگيري و بحث و جدل بي پايان برقرار باشد و کودکان بي گناه، شاهد نزاع و بگو مگوهاي والدين باشند، به تدريج در خود فرو مي روند و دچار اضطراب، اندوه و افسردگي مي شوند و احساس تنهايي و بي پناهي مي کنند . آن ها براي رفع تنش و اضطراب دروني خود، به اقداماتي مانند ناخن جويدن، موکندن، کندن جوش هاي صورت، خاراندن خود، دست کاري خود و خود ارضايي روي مي آورند. برعکس در منزلي که صلح و صفا، آرامش و امنيت برقرار است، والدين به هم احترام مي گذارند و هم ديگر را دوست دارند و با فرزندانشان دوستانه و با محبت و علاقه مندي فراوان برخورد مي کنند. کودکان، والدين خود را هم چون دوستان خود مي دانند و در اوقات فراغت با آن ها هم بازي مي شوند و از بازي با آن ها به شادي و لذت مي رسند. بنابراين، اين کودکان دچار بي حوصلگي، يأس و انزوا نمي شوند که بخواهند با خود بازي کنند و از خود لذت ببرند.

8. روابط اجتماعي کودک

کودکان از حدود 3 سالگي وارد مهد کودک مي شوند و دوره هاي آمادگي و پيش دبستاني را مي گذرانند. اين دوره ها باعث مي شود که کودک با بچه هاي هم سن و سال خود دوست و آشنا شود، هم بازي پيدا کند و روابط اجتماعي او تقويت شود، بدين ترتيب اوقات او به نحو مطلوب پر مي شود.

هم چنين، والدين با معاشرت با فاميل و دوستان و همکاران، زمينه را براي ارتباطات اجتماعي کودک فراهم مي کنند. کودکي که با دوستان خوب و مناسب و اسباب بازي هاي متنوع، سرگرم مي شود و بازي مي کند، فرصتي پيدا نمي کند که به خلوت و تنهايي و دنياي درون خود برود و از خود لذت ببرد. اگر لذت هاي اصلي کودک از موفقيت ها و روابط شخصي او در اجتماع سرچشمه بگيرند و لذت هاي عمده و اصلي کودک در روابط او با دوستان به وجود آيد، ديگر نيازي به خود ارضايي پيدا نمي کند.

9. اوقات فراغت و تفريحات سالم

والدين سعي کنند با برنامه ريزي و انتخاب کلاس هاي مختلف ورزشي، هنري، موسيقي، حفظ قرآن، کلاس زبان، حضور در پارک ها، شهربازي، رفتن به طبيعت ( کوه و دريا)، رفتن به مسافرت و ديدن موزه ها و آثار باستاني، لحظات مفرح و شادي را براي فرزندان شان فراهم کنند. کودکي که از لذت هاي دنياي بيرون برخوردار باشد، محال است يا کم تر به سراغ خود ارضايي و لذت هاي دروني مي رود.

10. خلوت و تنهايي کودکان

کودکان دوست دارند با اسباب بازي هاي خود و گاه با دوستان خود، در خلوت و تنهايي و دور از چشم والدين بازي کنند. اين مسئله نه تنها اشکالي ندارد، بلکه براي استقلال کودک لازم است، ولي اين خلوت و تنهايي خصوصاً با دوستان نبايد طولاني باشد و به دراز بکشد. والدين بايد هر از چند گاه يا فرزندشان را صدا بزنند که مثلاً کجايي؟ يا به صورت غير مستقيم و بدون اين که متوجه شوند، مثلاً براي انجام دادن کاري يا به هر بهانه اي ديگر، وارد اتاق خلوت آن ها شوند و مراقب تنهايي کودکان خود باشند.

11. مراقبت در لمس و نوازش

والدين بايد مراقب و مواظب باشند که هنگام شست و شوي کودکان شير خوار و بزرگ تر، تماس هاي دستي و لمس اندام تناسلي به حداقل ممکن برسد. هم چنين والدين بايد از لمس و نوازش اندام تناسلي کودک جهت بازي و نوازش، پرهيز و اجتناب کنند.

12. تماس جنسي والدين

والدين بايد از معاشقه و ارتباط جنسي در حضور کودکان و حتي شير خواران، پرهيز و اجتناب کنند، چرا که امروزه ثابت شده است، حتي اگر کودکان خوابيده باشند، تحت تأثير ارتعاشات صوتي، نوري و روحي ساطع شده از طرف والدين قرار مي گيرند.

13. تغذيه ي مناسب

استفاده ي کم تر از غذاهاي محرک جنسي مثل ادويه، کاکائو، قهوه، پفک، سوسيس، کالباس، پيتزا، زنجبيل، دارچين، پياز و پرهيز از غذاهاي پر کالري و چاق کننده ( مثل فست فودها) که باعث چاقي کودکان و بلوغ زودرس مي شوند و استفاده ي بيش تر از غذاهاي آرام بخش و تعديل کننده ي قوه جنسي ، مثل ماهي، لبنيات، ميوه جات و سبزيجات.

براي درمان خود ارضايي چه اقداماتي مي توان انجام داد؟

همان طور که ذکر شد، بهترين درمان پيشگيري از بروز خود ارضايي است، ولي در صورتي که والدين متوجه چنين مشکلي در فرزندشان شدند، بايد بدون دستپاچگي و با حفظ خونسردي با اين مسئله برخورد کنند. در صورتي که نمي توانند يا نمي دانند که چگونه اين مسئله را حل کنند، بايد به مشاوران و متخصصين آگاه به مسائل جنسي مراجعه کنند و از مراجعه و عمل به توصيه هاي آشنايان، همسايه ها و عوام که اطلاعات و تجربه ي کافي در اين زمينه ندارند پرهيز کنند، چرا که ممکن است با راه حل هاي عجيب و غريب و گاه خطرناک باعث آسيب ديدن فرزندشان شوند.

1. پذيرش مسئله و عادي سازي

عدم انکار و پذيرش واقعيت، کمک فراواني به حل مسئله مي کند. والدين بايد بدون شتاب زدگي، ايجاد جار و جنجال، متهم کردن هم ديگر به عدم تربيت صحيح فرزند، با حفظ آرامش و خونسردي با اين مسئله به صورت عادي برخورد کنند. بيش از اين که به مشکل فکر کنند به راه حل ها فکر کنند، تا هر چه سريع تر بتوانند اين مسئله را در فرزندشان درمان و رفع کنند.

2. تنبيه نکردن

بعضي از والدين وقتي متوجه خود ارضايي فرزندشان مي شوند، ناگهان از کوره در مي روند، عصبي مي شوند و براي حل اين مشکل، بدترين و شديدترين راه حل ممکن را انتخاب مي کنند. تهديد، تنبيه و سرزنش کردن باعث ايجاد احساس شرمساري و خود کم بيني در کودک مي شود و شديداً احساس گناه مي کند.

تنبيه و خشونت نه تنها باعث حل مشکل خود ارضايي نمي شود، بلکه در کودک ايجاد تنش، خشم و نفرت مي کند و باعث تشديد خود ارضايي و پنهان کاري بيش تر کودک مي شود.

مربيان مهد، معلمين مدارس و والدين بايد اطلاعات کافي در اين زمينه کسب کنند تا در صورت مشاهده ي خود ارضايي کودکان با از بين بردن علل زمينه ساز آن، اين مسئله را حل و درمان کنند يا به متخصصين ارجاع دهند.

3. ناديده گرفتن

شايد اولين گام و مهم ترين گام در درمان خود ارضايي کودکان، عدم سختگيري و بي توجه نشان دادن خود در رابطه با کاري که کودک انجام مي دهد باشد.

همان طور که رفتارهاي مطلوب و مثبت کودکان، با توجه، تعريف و تمجيد ( مثل جايزه دادن) تقويت مي شوند، يک راه مؤثر براي بر طرف کردن رفتارهاي ناپسند و آزار دهنده ي کودکان، بي توجهي و ناديده گرفتن آن است.

بي توجهي سنجيده به اين معني است که والدين در حالي که عوامل زمينه ساز خود ارضايي را در کودک شناسايي مي کنند و آن را از بين مي برند، با صبر و تحمل و ناديده گرفتن خود ارضايي، سعي مي کنند اين عمل را در فرزندشان از بين ببرند، چون هرگونه توجه مثبت ( مثل خنديدن يا دادن جايزه) يا منفي ( مثل دعوا کردن يا کتک زدن) باعث حساس تر شدن کودک و تشديد خود ارضايي مي شود.

4. درمان اضطراب

انواع بيماري هاي اضطرابي مثل کم رويي و خجالتي بودن، ترس از جمع، ترس از مدرسه، اضطراب جدايي، انواع فوبيا و وسواس مي تواند کودک را به انزوا و تنهايي و نهايتاً به خود ارضايي بکشاند.

با انجام دادن درمان هاي دارويي توسط روان پزشک و رفتار درماني توسط روان شناسان و درمان اضطراب، کمک شاياني به حل مشکل خود ارضايي خواهد شد.

5. درمان افسردگي و احساس گناه

کودکاني که به خود ارضايي روي مي آورند، شديداً احساس گناه و افسردگي مي کنند و همين باعث تشديد خود ارضايي در آنان مي شود. بايد با احساس هم دردي به کودک نزديک شد و احساس گناه را از او گرفت . بايد احساس حقارت، پوچي و پست و به درد نخور و بي ارزش بودن را از او گرفت و برايش ارزش قائل شد تا اعتماد به نفس در او تقويت شود. با اين کار کودک احساس مي کند که تنها نيست و کساني هستند که شرايط او را درک مي کنند. درمان افسردگي، کمک شاياني به حل مشکل خود ارضايي خواهد کرد.

6. انحراف فکر

والدين پس از مدتي، متوجه مي شوند که کودک، در چه وضعيتي و چه زماني خود ارضايي مي کند. در چنين مواقع والدين با مشغول کردن کودک با اسباب بازي، دنبال کاري فرستادن و انحراف فکر او، تنها نگذاشتن و سرگرم کردن او به کاري يا بازي کردن با او، موقعيت و زمينه ي عمل خود ارضايي را از او مي توانند بگيرند.

7. مراجعه به روان پزشک و درمان دارويي

درمان هاي دارويي علاوه بر درمان اضطراب و افسردگي، جهت کاهش تمايلات جنسي، در مواردي که روش هاي غير دارويي مؤثر واقع نشود، کاربرد دارد که لازم است تحت نظر متخصصين انجام داده شود.





منبع: rasekhoon.net /دکتر مجتبي امين زاده





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است