آخرین اخبار

اعتيادي به نام اعتياد به خودارضايي! سلامت زناشويي

اعتيادي به نام اعتياد به خودارضايي!

  بزرگنمايي:

اعتياد به خود ارضايي (Masturbation Addiction)

تحريک ناحيه تناسلي براي بدست آوردن ارضاء جنسي خود ارضائي يا استمناء ناميده مي شود، ولي اين تعريف بخصوص در خانمها ناقص و همگاني نيست. در بسياري از موارد، خودارضايي جهت بدست آوردن ارضاء جنسي نمي باشد، ممکن است فرد جهت غلبه بر استرس رواني اقدام به خود ارضائي بکند.

در اين مبحث ما قصد نداريم که در مورد عمل خودارضايي (Masturbation) صحبت کنيم، بلکه موضوع بحث اين نوشتار اعتياد به خودارضايي (Masturbation Addiction) مي باشد. هر فعل و عملي که در انسان زماني طبيعي تلقي مي شود، ممکن است تبديل به اعتياد شود، يک مثال ساده خوردن است، اگز ميزان خوردن از يک حد خاصي عبور کند مي گويند که فرد مبتلا به اعتياد به خوردن شده است. اعتياد به خودارضايي نيز تعريف خاص خود را دارد. اگر عمل خودارضايي منجر به اختلال در زندگي فرد شود، مثلا نتواند به تحصيل ادامه دهد، شغل خود را از دست بدهد، و يا در رابطه با همسر سبب ايجاد اختلال شود، مي گويند که فرد معتاد به خودارضايي است. هر فرديکه خودارضايي مي کند معتاد به خودارضايي محسوب نمي شود، ولي اگر مرد يا زن طبق تعريف بالا معتاد به خودارضايي شوند، به عبارت ديگر ممکن است معتاد جنسي (Sex Addict) نيز باشند. افراد معتاد به خودارضايي (Masturbation Addiction) يک کشش دروني اجباري براي اقدام به خود ارضائي دارند و نمي توانند در مقابل آن مقاومت کنند و تا زمانيکه خودارضايي نکرده اند، در اضطراب و تشويش هستند.

مقدمه بسياري از رفتارهاي پرخطر مثل داشتن شرکاي جنسي متعدد، داشتن رابطه خارج از خانواده، ابتلا به بيماريهاي آميزشي، همين خودارضايي مرضي است. معمولا افراديکه معتاد به خودارضايي مي شوند، داراي سابقه ضربه روحي و رواني، فرهنگ خانوادگي خاص و باورهاي اجتماعي خاصي مي باشند. بسياري از افراديکه اقدام به خود ارضائي مي کنند بر اين باور هستند که آن يک عمل شرم آور و کثيف است، ولي از طرفي بالاجبار دست به اين کار مي زنند و اراده اي از خود براي انجام ندادن آن ندارند. افراد معتاد به خودارضايي کم کم دچار افسردگي و اضطراب مي شوند، و گوشه گير هستند و دوست دارند تنها باشند، در صورتيکه تنهائي موقعيت بسيار مناسب براي خودارضايي است.

در مغز يک ماده اي بنام دوپامين وجود دارد که نقش عمده اي در هر نوع اعتياد بازي مي کند. دوپامين يک واسطه عصبي در مغز است که سبب مي شود انسان احساس خوشي و لذت بکند. مواد مخدر (مثل ترياک و هروئين) و بدتر از آنها مواد محرک (مثل شيشه و اکس) سبب آزاد شدن دوپامين در مغز و سرانجام اعتياد مي شوند. هنگام خودارضايي بدن شروع به ترشح دوپامين مي کند و يک احساس خوشايند و لذت عمومي به فرد دست مي دهد. به مرور زمان ترشح مداوم دوپامين در مغز منجر به اعتياد مي شود. مغز علاوه از دوپامين داراي يک واسطه عصبي ديگر به اسم آندورفين است. در مواقع اضطراري، استرس شديد و تحت فشار زياد قرار گرفتن، دوپامين و آندورفين در مغز آزاد شده و به فرد کمک مي کنند که با موقعيت دشوار مقابله کنند.

بسياري از افراديکه معتاد به مواد مخدر مي شوند، بر خلاف تصور عموم مردم، بعلت خوشي و نشئه شدن، مواد مخدر مصرف نمي کنند بلکه آنها از طرق مختلف ياد مي گيرند که در شرايط دشوار از مواد مخدر استفاده کنند. مثال بارز در اين مورد شاطرها در نانوائي ها هستند. شاطرها معمولا از ساعت 5 صبح گاها تا 10 شب پشت تنور کار مي کنند. اينگونه کار کردن از عهده انسان بر نمي آيد و بدين دليل اکثريت قابل ملاحظه از شاطرها معتاد به مواد مخدر هستند. علاوه از آن در شرايط دشوار مثلا بيکاري، مقروض بودن، از دست دادن عزيزي و غيره، فرد براي مقابله و فراموشي شرايط دشوار اقدام به استفاده از مواد مخدر مي کند که سرانجام آن اعتياد خانمان سوز است. همين موضوع دقيقا در مورد اعتياد به خودارضايي صدق مي کند. بسياري از افراديکه معتاد به خودارضايي هستند، ديگر دنبال لذت جنسي نيستند و اصولا خودارضايي در آنها منجر به لذت جنسي نمي شود، بلکه اين عمل جزو ملزومات زندگي آنها شده است. مثلا من يک بيمار معتاد به خودارضايي داشتم که هر روز صبح قبل از رفتن به سرکار مي بايست سه بار خودارضايي مي کرد. بنابراين خودارضايي مکرر يک روش ناسالم براي مقابله با استرسها است.

بسياري از افراد در طول مدت زمانيکه معتاد به خودارضايي مي شوند، اعتياد به استفاده از مواد پورنوگرافي نيز پيدا مي کنند و مشکلات آنها چند برابر مي شود. اين افراد نه تنها بايد بالاجبار خودارضايي کنند، بلکه بايد حتما به طرق مختلف به مواد پورنوگرافي دسترسي پيدا کنند و چون استفاده از مواد پورنوگرافي بصورت اجباري درآمده است و مثل اعتياد به مواد مخدر، فرد هر طوري که شده بايد آنرا بدست بياورد، و اين سبب مشکلات عديده در زندگي مي شود، مثلا از کامپيوتر محل کار و موبايل جهت بدست آوردن مواد پورنوگرافي استفاده مي کند. وقتي مغز بصورت مکرر دوپامين و آندورفين ترشح مي کند، ذخائر آن خالي مي شود. بنابراين فرديکه با 5 بار خودارضايي در روز رضايت پيدا مي کرد، بعلت عدم ترشح کافي دوپامين توسط مغز ناچار است تعداد موارد خودارضايي را افزايش دهد تا ميزان ترشح دوپامين توسط مغز به اندازه اي برسد که سبب رضايت وي گردد و اين سيکل معيوب همچنان ادامه پيدا مي کند و روز بروز بر تعداد خودارضايي ها افزوده مي شود و فرد نمي تواند خود را از داخل اين حلقه معيوب نجات دهد. خودارضايي سبب آشفتگي و پريشاني و استرس بيشتر شده و نياز فرد به دوپامين جهت آرامش و مقابله با استرس بيشتر مي شود و بناچار بيشتر خودارضايي مي کند و اين سيکل معيوب همچنان ادامه مي يابد تا اينکه سبب مشکل جدي در زندگي مثل از دست دادن شغل، ترک تحصيل، طلاق و غيره شود.

بسياري از افراد اين سئوال را از خود مي کنند آيا من معتاد به خودارضايي هستم؟فرد معتاد به خودارضايي داراي علائم زير است:

روز به روز بيشتر بدنبال مواد پورنوگرافي است.
از عمل خود شرمسار است.
در برقرار کردن رابطه جنسي مشکل دارد چون هميشه خودارضايي مي کند.
در برانگيختگي جنسي بخصوص خانمها مشکل پيدا مي کنند، چون خودارضايي يک راه آسان و ساده تر است.
اقدام به خودارضايي در مکانهاي نامناسب مثل اداره، دفتر کار، داخل ماشين و غيره.
داشتن مشکلات قانوني بعلت رفتارهاي غير اخلاقي.
مشکل در رعايت زمان، مثلا اکثرا دير به اداره يا مدرسه يا دانشگاه مي رسند.
اگر نتوانند خودارضايي بکنند دچار عصبانيت و افسردگي مي شوند.
اينگونه افراد کمتر زمان خود را با خانواده و فرزندان مي گذرانند.

اگر با توجه به علائم فوق شما متوجه شديد که معتاد به خودارضايي هستيد، نا اميد نباشيد در اولين فرصت به پزشک متخصص در اين زمينه مراجعه کنيد، قطعا راههاي زيادي براي کمک کردن به شما وجود دارد. يک روش ساده براي اينکه بدانيد که آيا معتاد به خودارضايي هستيد يانه، سعي کنيد به مدت 30 روز عمل خودارضايي و يا هرگونه رابطه جنسي خارج از خانواده را متوقف کنيد، اگر شما موفق به اينکار شديد، معتاد به خودارضايي نيستيد. اگر شما بسختي توانستيد 3-2 روز مقاومت کنيد، معتاد به خودارضايي مي باشيد.



منبع : safarinejad.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است