بزرگنمايي:
ميزان دستمزد بازيگران ايراني
خبرهاي اختصاصي زندگي هنري و شخصي سينماگران هر کشور به اقتضاي شرايط، قوانين و فضايي که در جامعه وجود دارد منتشر ميشود و آزادي عمل رسانهها نيز تابع اين موضوع است. البته گاهي مواقع خبرهاي ضد و نقيضي به ميان ميآيد که بگير و نگير دارد. گاهي درست و گاهي نادرست از آب در ميآيد که اين موضوع به جذابيت دنياي تصوير ميافزايد و چالشهاي به وجود آمده آن را دوچندان ميکند. خبرهايي که گاه واکنش سينماگران را به دنبال دارد و صداي آنها را به عنوان اعتراض و يا قبول موضوع به دنبال دارد.
مهمترين خبرهاي زندگي شخصي سينماگران اعم از ازدواج و طلاق، کنارهگيري از عرصه سينما به دلايل شخصي و ... است و مهمترين بخش خبري از زندگي هنري آنها طرز پوشش، دستمزد و...خواهد بود.
دستمزد بازيگران سينما يکي از چالشبرانگيزترين موضوعاتي است که در سينماي ايران هميشه مبهم باقي مانده و علامت سؤال را در بين مخاطبان، اهالي رسانه و منتقدان در خصوص مقدار آن باقي گذاشته است.
حالا در اين ميان دستمزدهاي مبهم به دلايل مختلف تعيين ميشود. برخي بازيگران هنري، بعضيها تجاري و تعدادي هنري- تجاري هستند که کيفيت بازي در بالا بردن دستمزد، در هر سه دسته مشترک است. البته اين کيفيت بايد به دل مخاطبان اصلي (مردم) بنشيند تا سطح آنها مشخص شود.
در اين راستا فيلمهاي کمدي با توجه به توليد کم، سهم بالايي در جذب مخاطب دارند و در حال حاضر رضا عطاران در بين ديگر بازيگران يکهتازي ميکند و چند سالي است که اکثر فيلمهاي که او در آنها نقشآفريني ميکند به فروش بالايي ميرسد. حتي اين بازيگر با حضور در فيلمهاي غيرتجاري نيز موفق بوده است. اين موفقيت در بالا بردن دستمزد مبهم وي به طور قطع تأثير مثبت ميگذارد (در همه جاي دنيا بدين شکل است).
شهاب حسيني، فرهاد اصلاني، حامد بهداد، بهرام رادان، محمدرضا گلزار، مهران مديري، رضا کيانيان، جواد رضويان، نيکي کريمي، حميد فرخنژاد، امين حيايي، مهناز افشار، هنگامه قاضياني، مريلا زارعي، باران کوثري، ترانه عليدوستي، مصطفي زماني، الناز شاکردوست نيز از دسته بازيگران مطرح سينماي ما هستند که بيشتر فيلمهايي که در آن نقشآفريني کردن غيرتجاري بوده اما در بين آثارشان هم شاهد جلب مخاطب و هم شاهد فروش بالا بوديم.
البته بيشتر تهيهکنندهها و سرمايهگذاران با کمال ميل حاضرند به بازيگري چون رضا عطاران، دستمزدهاي 500 ميليوني که عطاران جديدًا آن را تکذيب کرده،بدهند. چرا که حضور اين بازيگر در اکثر مواقع باعث موفقيت فيلم ميشود، يعني به نحوي حضور اين بازيگر درآمدزاست.
در اصل بازيگري موفق است که سطح کيفيت کار خود را حفظ کند و در دورههاي زماني فعاليت هنري، جذب مخاطب را به دنبال داشته باشد که خود اين موضوع به دلايلي گاهاً شخصي بستگي دارد.
دستهاي ديگر از بازيگران مطرح، برخي مواقع با سوژه و فيلمنامههايي خوب طرف ميشوند اما تهيهکننده آن اثر قادر به پرداخت دستمزد بالاي اين بازيگر نيست. بنابراين خود بازيگر دست به کار شده و اسپانسري براي توليد فيلم پيدا ميکند که از اين طريق هم دستمزدش را ميگيرد و هم فيلم به سرانجام ميرسد. به قول پرويز پرستويي در فيلم «مارمولک»، راههاي رسيدن به خدا زياد است.
البته بازيگراني هستند که آن المان معرفت که باعث محبوبيت آنها بين اهالي سينما شده را در کار خود گنجانده و برخي فيلمها را مجاني کار ميکنند. نمونه صحبتهاي اين موضوع امير آقايي است که در برنامه رضا رشيدپور در ايام عيد به آن اشاره کرد.
شنيدهها و خبرهاي ضد و نقيضي که در خصوص دستمزدهاي بازيگران مطرح در سينما وجود دارد، بين يکصد تا 300 ميليون است. البته استثناهايي وجود دارد که به 500 ميليون نيز ميرسد.
با همه تفاسير از يک سو بايد به بازيگران مطرح نيز حق داد که دستمزد آنها که نهايتا به 300 ميليون ميرسد رقم ناچيزي است؛ اما چون سينماي ما هنوز به صورت صنعت درنيامده و به خصوص در تعامل با کشورهاي مطرح دنيا آن چنان قدمي برنداشته و نتوانسته ارز وارد سينما کند، دستمزد بازيگران مطرح ما نسبت به درآمد فيلم بالا به نظر ميآيد. البته اگر قرار باشد به صورت صنعتي جهاني در آيد بازيگران ما ديگر نمي توانند به ورزش، چهره و... اهميت ندهند. موضوعي که در سينماي ما به شدت باب شده و کمتر بازيگري به آن اهميت مي دهد.
اينها دستمزدهايي است که گاها از زبان سينماگران و اهالي رسانه به گوش ميرسد. اينکه تا چه حد صحت دارد به خاطر نبود قانوني ثابت، مشخص نميشود و چرايي اينکه قانون مشخصي مانند کشورهاي صاحب صنعت سينما در خصوص دستمزد بازيگران و دادن ماليات طبق آن در کشور ما وجود ندارد، به مقامات مسئول ربط پيدا ميکند.
منبع : cinemapress.ir