آخرین اخبار

واقعيت وضعيت بيماري عباس کيارستمي و گزارش پرونده پزشکي اش تازه هاي سلامت

واقعيت وضعيت بيماري عباس کيارستمي و گزارش پرونده پزشکي اش

  بزرگنمايي:

بيماري عباس کيارستمي سرطان دستگاه گوارش است يا پوليپ روده؟

خبر هنوز بال و پر نگرفته بود. انگار هنوز کسي نمي‌خواست باور کند بعد از شوک پيام نوروزي استاد شجريان و تحليل‌هاي پزشکي و غيرپزشکي که ادامه داشت، خبر ديگري هم در راه باشد؛ خبري از يک اسطوره ديگر، اسطوره‌اي که اين بار به جاي لبخند ژکوندوارش با چشم‌هاي پنهان پشت سياهي عينکش و به جاي ايستادن روي فرش قرمزي که برايش پهن شده، بي‌لبخند، بي‌عينکي سياه بر چشم‌هايش، فاصله گرفته از آن ابهت راست‌قامتش و روي تخت بيمارستان است، نه به بيداري، که در خواب، در بيهوشي، در خواب مصنوعي.

خبر هنوز بال و پر نگرفته بود که ترجيع‌بند «برايش دعا مي‌کنيم» بال و پر داد به خبر، به نگراني‌ها و به جديت –نمي‌خواهيم بگوييم به وخامت- احوال عباس کيارستمي، چهره بين‌المللي سينماي ايران، کسي که هر جاي دنيا که مي‌خواست، جايش بود ولي اينجا بود، در موطن خودش‌، و در بيمارستان مشق درد مي‌کرد، مشقي که او مي‌کرد و دردش را بسياري مي‌کشيدند، با اين تصور که «اگر اين خاموشي طولاني شود؟!» همچنان خبرها نگران‌کننده بودند.

ضد و نقيض بودند، مثل ضربان ناآرام قلبي که بالا و پايين مي‌رفت. يکي مي‌گفت سرطان، ديگري تکذيب مي‌کرد، ديگري تاييد مي‌کرد، ديگري تکذيب مي‌کرد، آن هم به فاصله چند ساعت و گاهي به ساعت هم نمي‌رسيد. هنوز هم خبرها در همين حوالي هستند-و با اينکه گويا تصميم گرفته شده در خبررساني - و احوال‌رساني- دقت بيشتري شود، همچنان واقعيتي که اتفاق افتاده و دارد مي‌افتد، روشن نيست.

واقعيتي که حقيقت بزرگ نگراني همه ما براي سلامت عباس کيارستمي سايه‌اي بر آن دارد و اميدي بسيار به بهبود کوچه‌هاي تنگ و باريکش روشن مي‌کند. به اميد گذشتن از بادهاي مخالف و دوباره ايستادن کارگردان بزرگي که هر اثرش به قول حجت‌ا... ايوبي، رئيس سازمان سينمايي، «گلستاني از تصويرهاي زيباي انساني» است.


حال عباس کيارستمي به روايت سخنگوي وزارت بهداشت

قائم مقام وزير بهداشت و سخنگوي وزارت بهداشت, دکتر ايرج حريرچي در اولين نشست خبري خود در سال جديد در پاسخ به سوال خبرنگار «سلامت» در مورد آخرين وضعيت جسماني عباس کيارستمي، کارگردان نام‌آشناي کشورمان گفت: «وزير بهداشت, دکتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي روز 13 فروردين آقاي کيارستمي را ويزيت و با پزشکان معالج و خانواده ايشون به طور جداگانه صحبت کردند. در همان زمان هياتي تشکيل شد متشکل از دکتر ظفرقندي و دکتر فاضل به عنوان جراح و من و دکتر پايدار، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکي ايران تا پيگير وضعيت درمان آقاي کيارستمي باشيم.

يکي از اقدامات ما در اين هيات، تامين تجهيزات و مراقبت‌هاي لازم از آقاي کيارستمي بود که در اين راستا يک تيم بزرگ براي مراقبت از ايشان تشکيل شد. همچنين ما جلساتي با تيم پزشکي و خانواده کيارستمي برگزار کرديم و هر روز پيگير روند درمان ايشان هستيم.» دکتر ايرج حريرچي در ادامه با بيان اينکه درمان‌هاي پزشکي در تمام دنيا عوارض ايجاد مي‌کنند، توضيح داد: «عوارضي براي آقاي کيارستمي ايجاد شد و شرايط جسماني‌شان در روز 13 و 14 فروردين مساعد نبود ولي الان بهتر شده‌اند.»

وي در مورد بيماري آقاي کيارستمي و شايعاتي که قصور پزشکي را در اين زمينه دخيل مي‌داند، گفت: «بيماري جزو اسرار بيمار است. اينکه برخي از دوستان در مورد بيماري ديگران سوال مي‌کنند، شايد پسنديده نباشد و نبايد در مورد آن سوال شود. در مجموع نتيجه پاتولوژي نشان مي‌دهد ضايعه بدخيم نبوده و حتما نيازمند عمل جراحي بوده است و انشاا... اين مرحله را هم رد کنند. اميدواريم حال ايشان بهبود يابد.»

اما آخرين خبرها تا لحظه تنظيم اين گزارش، حاکي از روند رو به بهبود حال عمومي آقاي کارگردان دارد و گفته مي‌شود او از خواب مصنوعي خارج شده و به تدريج هوشياري‌اش را به دست خواهد آورد.


حال کيارستمي به روايت جيراني، ميرکريمي و تيم پزشکي

خبر بيماري و وضعيت عباس کيارستمي و شيوه اطلاع‌رساني درباره آن را مي‌توان يکي از پرالتهاب‌ترين خبررساني‌هاي اين سال‌هاي اخير درباره هنرمندان دانست. با اينکه وضعيت چهره‌هاي معروف و اتفاق‌هايي که براي آنها مي‌افتد، هميشه در‌ هاله‌اي از شبهه‌هاي خبري و اظهارنظرهاي عجولانه و غيرکارشناسي بيان مي‌شود، در اين مورد خاص مي‌توان گفت اين روند شدت بيشتري داشت.

خصوصا اينکه در تقابل با شيوه اعلام خبر بيماري استاد آواز ايران بود. کسي که خود با چهره‌اي جديد بر قاب دوربين نشست و با تبريک گفتن سال نو از مهماني 15 ساله خبر داد که دستور به کوتاهي موهايش داده و او هم منتظر تفاهم با مهمان است و برگشت به ايران. هر چند وضعيت عباس کيارستمي را مي‌توان با استاد شجريان مقايسه کرد اما نوع برنامه‌ريزي و مديريت در خبررساني باعث شد التهاب، شايعه‌سازي و گنگ بودن اتفاقي که افتاده براي استاد آواز ايران، کمتر و براي استاد سينماي ايران و جهان، بيشتر شود.


فريدون جيراني: من نگفتم کيارستمي سرطان دارد!

فريدون جيراني، کارگردان، از اولين افرادي بود که درباره وضعيت عباس کيارستمي اظهارنظر کرد. او در گفت‌وگويي‌ تصريح کرده بود: «حدود 4 روز پيش با دوستي که بر بالين ايشان رفته بود، صحبت کردم و او گفت بعد از عملي که کيارستمي داشته، دچار خونريزي شديد شده و به کما رفته‌، اما پس از مراقبت‌هايي که از او شده از کما درآمده.» جيراني وضعيت کيارستمي را رو به بهبود دانسته بود و درباره بيماري او گفته بود: «به احتمال زياد به سرطان روده مبتلاست.»

اما همان روز در گفت‌وگويي‌ ديگر اعلام کرد: «گفت‌وگويي که يکي از رسانه‌ها امروز با وي منتشر کرده و به نقل از وي درباره آخرين وضعيت بيماري عباس کيارستمي اطلاع‌رساني کرده مورد تاييدش نيست.» جيراني گفت: «شنيده‌هاي من حاکي از آن است که حال آقاي کيارستمي خوب است و از بيمارستان مرخص شده‌اند و قطعا دقيق‌ترين اطلاعات از وضعيت عباس کيارستمي را مي‌توان از خانواده‌اش پرسيد و من هم مطلبي که به نقل از من در يکي از سايت‌ها منتشر شده تاييد نمي‌کنم و درباره بيماري آقاي کيارستمي هم منابع موثق بايد نظر بدهند، نه من.»


رضا ميرکريمي: شايعه نسازيد! علايم بهبود حاصل شده!

دومين فردي که درباره وضعيت کارگردان خانه دوست اطلاع‌رساني کرد، رضا ميرکريمي، کارگردان بود. او که يک روز بعد از عمل جراحي کيارستمي -12فروردين- به عيادت ايشان رفته بود، گفت: «آقاي کيارستمي پيش از عيد به دليل مشکل گوارشي‌اي که داشتند، تحت عمل جراحي قرار گرفتند و روند درماني‌شان را سپري مي‌کردند تا اينکه بعد از مدتي اختلالي در روند درمان ايشان به‌وجود آمد که باعث شد، روز 12 فروردين تحت عمل جراحي مجدد قرار بگيرند.»

او با بيان اينکه وزير بهداشت و تيم پزشکي روز 13 فروردين ماه به بيمارستان آمدند و روند درماني ايشان را مورد بررسي قرار دادند، اعلام کرد: «خوشبختانه علائم بهبود حاصل شده و –ايشان-در حال عبور از شرايط بحران است.» مديرعامل خانه سينما در پاسخ به اينکه آيا شايعه سرطان اين کارگردان صحت دارد؟ هم گفته بود: «اين‌گونه نيست و من خواهش مي‌کنم از ترويج اين شايعات جلوگيري شود و از همه مي‌خواهم که براي سلامت ايشان دعا کنند.»


کيوان کثيريان: سفيدنمايي بي‌دليل مي‌کنيم که چه بشود؟

اما خبرها درباره وضعيت عباس کيارستمي و واکنش نشان دادن به آن از جايي شدت بيشتري گرفت که کيوان کثيريان، روزنامه‌نگار، منتقد سينما و از اعضاي شوراي مرکزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران با نوشتن مطلبي تحت عنوان «کيارستمي احوال خوشي ندارد، وزير بهداشت مسوول است» دست از سفيدنمايي بي‌دليل –به قول خودش - برداشت و درباره وضعيت کارگردان بزرگ سينماي ايران گفت:

«چرا پنهانکاري مي‌کنيم؟ چرا بيخود و بي‌دليل درباره يکي از مفاخر فرهنگي کشورمان واقعيت را نمي‌گوييم؟ سفيدنمايي بي‌دليل مي‌کنيم که چه بشود؟ واقعيت اين است که حال عباس کيارستمي خوب نيست. چهره جهاني سينماي ايران، همين حالا در يکي از بيمارستان‌هاي تهران بستري است. حال و روز خوشي ندارد و لحظات بحراني را سپري مي‌کند. من نه پزشکم و نه اطلاعاتش را دارم که بتوانم درباره عمل‌هاي جراحي که اخيرا روي کيارستمي انجام شده و کيفيت خدمات پزشکي که به او داده‌‌اند، اظهارنظر کنم، اما مي‌دانم اگر عباس کيارستمي در هرگوشه ديگر جهان بود، مجهزترين بيمارستان آن کشور و زبده‌ترين تيم پزشکي ممکن در خدمت درمان او قرار مي‌گرفت. عباس کيارستمي سرمايه ملي کشور است و بي‌شک جزو چهره‌هاي ماندگار سرزمين ما. سيستمپزشکي کشور و شخص وزير بهداشت و درمان بايد تمام اهتمام خود را براي ارائه خدمات پزشکي به او به کار مي‌بستند و حالا که ظاهرا اين اتفاق به‌طور کامل نيفتاده، بايد پاسخگو باشند و مسووليت بپذيرند. طبعا دستگاه بهداشت و درمان در مقابل جان تک‌تک ايرانيان مسوول است و کوتاهي در نجات جان يک انسان يا درمان او بخشودني نيست ولي مسلما درباره نخبگان و سرمايه‌هاي تکرار‌نشدني مانند کيارستمي، حساسيت بيشتري وجود دارد. عباس کيارستمي اعتباري ويژه در دنياي سينما دارد و بخش بزرگي از جايگاه سينماي ايران در دنيا مرهون وجود اوست. بهبود و سلامت او مي‌تواند بهترين خبر اين روزها باشد.»


سخنگوي تيم پزشکي: عفونت تا حدود زيادي برطرف شده است

بعد از اين اطلاع‌رساني بود که روز شنبه -چهاردهم فروردين- اعلام شد وزارت بهداشت تيم درماني مجربي از دانشگاه علوم‌پزشکي ايران را براي ادامه روند درماني عباس کيارستمي مستقر کرده. عباس زارع‌نژاد، مدير کل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هم در اين‌باره گفت: «آقاي کيارستمي در شرايط سختي به سر مي‌برند و وزير بهداشت شخصا و روزانه پيگير روند درمان استاد کيارستمي هستند و خودشان نيز از او عيادت داشتند. با اين حال تيم درماني مجربي از دانشگاه علوم‌پزشکي ايران به سرپرستي معاون درمان اين دانشگاه روزانه پيگير روند درماني کيارستمي هستند.»


اولين گزارش پزشکي: دومين جراحي با موفقيت انجام شد

اولين گزارش پزشکي از روند درمان عباس کيارستمي هم همان روز منتشر شد. در اين گزارش سخنگوي تيم پزشکي عباس کيارستمي اعلام کرد: «دومين جراحي کيارستمي با موفقيت به انجام رسيده و عفونت تا حدود زيادي برطرف شده است.» همچنين نماينده وزارت بهداشت در بيمارستان حاضر شد و ضمن نظارت بر روند درماني گزارش مکتوب و روزانه را در اختيار وزارت بهداشت قرار داد. در اين گزارش آمده بود: «تيم پزشکي اميدوارند تا فردا اخبار خوبي از روند بهبود فيلمساز برنده نخل طلايي جشنواره کن را با توجه به شيوه عملکرد ساختار فيزيولوژيک در اختيار رسانه‌ها قرار دهند.»


دومين گزارش پزشکي: بيماري ايشان پوليپ روده است

پانزدهم فروردين، دومين گزارش پزشکي هم از وضعيت عباس کيارستمي منتشر شد. دکتر رضا پايدار، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکي ايران و مسوول رسيدگي بر درمان عباس کيارستمي با بيان اينکه طبق آخرين پاتولوژي، تاکنون بيماري سرطان براي او گزارش نشده‌، گفت: «خوشبختانه حال عباس کيارستمي رو به بهبود و در حال خروج از وضعيت بحراني‌ است. امروز هم جلسه‌اي درباره روند درمان کيارستمي برگزار شد.

وزير بهداشت در اين زمينه دستور دادند عده‌اي از استادان مجرب، کار درمان اين کارگردان ارزنده کشورمان را پيگيري کنند.» او با بيان اينکه خوشبختانه آقاي کيارستمي در حال خروج از وضعيت بحراني و رو به بهبود است، اضافه کرده بود: «خبر ابتلاي اين کارگردان به سرطان دستگاه گوارش درست نيست و طبق آخرين پاتولوژي، سرطان گزارش نشده، بلکه بيماري ايشان پوليپ روده است. بر اين اساس، قسمتي از روده که داراي يک زائده بوده، برداشته شده و بنابراين بدخيمي در کار نبوده است.»


مسوول رسيدگي به پرونده پزشکي عباس کيارستمي، برخي شايعات مبني بر رخ دادن قصور پزشکي در عمل جراحي اول کيارستمي را هم تکذيب کرد. سخنگوي تيم پزشکي عباس کيارستمي هم از کنترل وضعيت قلب و فشارخون کيارستمي خبر داده و گفته بود: «خوشبختانه برخلاف پيش‌بيني‌هاي قبلي، نيازي به عمل جراحي جديد ندارد و ادامه روند درماني او با دارو امکان‌پذير است و در حال حاضر درمان با آنتي‌بيوتيک‌تراپي ادامه دارد.» سخنگوي تيم پزشکي عباس کيارستمي در مورد دوره نقاهت اين فيلمساز اظهارنظر نکرد و طول مدت نقاهت را منوط به ثبات شرايط درماني دانست و گفت: «در حال حاضر کيارستمي براي کنترل شرايط تنفسي تا 48 ساعت آينده در خواب مصنوعي خواهد ماند.»


سومين گزارش پزشکي: عفونت ريه مهار شده است

سومين گزارش تيم پزشکي عباس کيارستمي منتشر شد. گزارشي که خبر از پيشرفت روند درماني اين فيلمساز برجسته کشورمان مي‌دهد.
دوشنبه -شانزدهم فروردين- هم سومين گزارش منتشر شد و در خلال آن به اين موارد اشاره شد؛ عفونت ريه مهار شده و پزشکان وضعيت قلبي و فشارخون را تحت کنترل و در وضعيت ثابت نگه داشته‌اند.

دکتر مازيار پارسا، متخصص عفوني اما گفته بود: «به نظر من عفونت ريه هنوز کاملا برطرف نشده، ولي با بررسي وضعيت بيمار معلوم شد روند درمان به درستي پيشرفت کرده و تصميم گرفته شد همان داروهايي که تجويز کرده بودند را ادامه دهيم.» تيم پزشکي اعلام کرده بود: «تا زماني که پزشکان معالج از وضعيت داخلي اين فيلمساز برجسته مطمئن نشوند، اقدام به جدا کردن دستگاه تنفسي نخواهند کرد.»


فروردين سال گذشته، عباس کيارستمي و آيدين آغداشلو –دوستان قديمي 60 ساله-پاي گفت‌وگويي‌ با همديگر نشستند و از روزهايي که گذرانده بودند، گفتند. خواندن قسمتي از اين گفت‌وگو در اين روزها جالب است:


• کيارستمي: من زمان فوت مرتضي-مميز- ايران نبودم. وقتي به ايران برگشتم، گفتند مرتضي فوت کرده. قبل از رفتنم به من گفت: «کي قرار است بروي ژاپن؟» گفتم: «قرار نيست بروم.» اما چون مريض‌احوال بود، متوجه جوابم نشد و گفت: «صبر کن با هم برويم. براي اينکه کارهايي دارم که نمي‌توانم به کسي واگذار کنم.» همسرش و يک‌ نفر ديگر هم آنجا بودند. ما به هم نگاه کرديم و گفتيم: «اين نمي‌داند!»


• آغداشلو: مي‌دانست اما به قول معروف «سر خودش را گول مي‌‌ماليد!»

• کيارستمي: علي حاتمي هم داستان بامزه‌اي داشت...

• آغداشلو: روزهاي آخر علي را ديدم...

• کيارستمي: يک هفته قبلش مي‌گفت امروز رفتم پيش دکتر نباتي و در راه‌پله ـ که حدس مي‌زنم بايد باريک و آجري بوده باشد ـ بهرام ري‌پور را ديدم. بهرام ري‌پور در راه‌پله سرش را روي شانه علي گذاشته و گريه کرده و گفته بود: «ديدي به چه روزي افتاديم؟» البته فکر مي‌کنم منظورش خودش بوده.

• آغداشلو: مردن امر پيچيده و حساسي است. اينکه آدم باوقار بميرد، گريه و زاري نکند و آويزان نشود و نگويد نجاتم بدهيد!

• کيارستمي: فکر نمي‌کنم ما به اين روز بيفتيم. يک بخشي از اين، نه به‌ دليل خِرد، بلکه به خاطر کودکي است. مميز به خاطر اينکه سن و بيماري‌اش را قبول نمي‌کرد، باورش نمي‌شد قرار است بميرد. مگر بچه‌ها بيماري و سن را قبول مي‌کنند؟ به اين دليل فکر نمي‌کنم اين خطر ما را تهديد کند که به التماس بيفتيم. البته ما که رفتني نيستيم. مرگ مال همسايه است...


سارا جمال‌آبادي
مينا کاهه
پرنيان پناهي




منبع:salamat.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم