آخرین اخبار

گوشت کباب را چگونه مزه دار و ترد کنيم؟ آشپزي

گوشت کباب را چگونه مزه دار و ترد کنيم؟

  بزرگنمايي:

کباب يکي از غذاهايي است که در تمام فصول به ويژه تابستان طرفداران بسياري دارد. براي تهيه يک کباب سالم وخوش طعم نکته هايي را بايد بدانيد.

براي درست کردن يک کباب خوشمزه و سالم اين نکات را بدانيد

بيشتر خانواده هاي ايراني به بيرون رفتن علاقه زيادي دارند، رفتن به طبيعت و درست کردن غذاهايي مانند کباب است اما اينکه بهترين، سالم ترين و خوشمزه ترين روش براي پخت انواع کباب چيست، سوالي است که در ادامه با اشاره به نکته هايي کوتاه و کاربردي به آن پاسخ خواهيم داد ...

گوشت کبابي را طعم دار کنيد

اولين قدم براي طبخ کبابي خوشمزه اين است که گوشت کبابي را از 3-4 ساعت قبل از پخت با بهترين روش طعم دار کنيد. جوجه را مي توان با ترکيبي از گلپر، روغن زيتون، زعفران، فلفل سياه، سرکه سيب، پودر خردل و نمک مزه دار کرد.
براي مزه دار کردن گوشت قرمز هم بايد ابتدا فيله هاي گوشت را با پشت چاقو کمي بکوبيد تا نرم شوند، سپس آنها را داخل مخلوطي از روغن کنجد، فلفل قرمز و نمک قرار دهيد.
ماهي کبابي را هم مي توان با کمي سرکه يا آبليموي تازه به همراه نمک، پودر سير، پودر فلفل سياه، روغن زيتون و زعفران مزه دار کرد.

کباب را خشک نکنيد

براي پيشگيري از خشک شدن جوجه کباب، بايد گوشت را با پوست کباب کنيد تا هم چربي زير پوست باعث خوشمزه تر شدن جوجه شود و هم جلوي خشک شدن گوشت را بگيرد. کباب کردن ماهي با پوستش هم از خشک شدن آن پيشگيري مي کند. در مورد گوشت قرمز هم اگر آن را با روغن کنجد فراوان از چند ساعت قبل مزه دار کرده باشيد، ديگر نبايد نگران خشک شدن آن هنگام کباب کردن بشويد.

کباب ها را در فويل بپيچيد

يکي از نگراني هايي که همواره در مورد مصرف گوشت هاي کبابي وجود دارد، احتمال سرطان زا بودن آنها در اثر استفاده از زغال براي پختشان است. خيلي ها معتقدند مصرف بيش از حد کباب، به خصوص قسمت هاي سوخته و سياهي که حالت کربني پيدا کرده است، مي تواند سرطان زا باشد. هر چند چنين ادعاهايي هنوز به اثبات نرسيده اما احتياط شرط عقل است.
شما مي توانيد سيخ هاي کباب و جوجه کباب را پيش از قرار دادن روي منقل و زغال، داخل فويل بپيچيد و سپس آنها را در برابر حرارت زغال قرار دهيد. با اين کار، هم از خشک شدن و سوختن گوشت ها پيشگيري مي کنيد و هم کبابي سالم، آبدار و خوشمزه خواهيد داشت. ضمن اينکه با اين روش عطر و طعم خوشايند کباب زغالي را هم حس خواهيد کرد.

اصل سالم سازي را رعايت کنيد

پيچيدن کباب ها در فويل، يکي از راه هاي تهيه سالم کباب بود اما اگر فويل نداشتيم، چه کار کنيم؟ خيلي ساده يک سيني استيل يا يک ورق فلزي بدون رنگ، سبک و تميز را روي منقل يا باربيکيوي پر از زغال داغ قرار دهيد و سيخ هاي کباب را داخل سيني يا برگه فلزي بگذاريد. با اين روش از برخورد مستقيم دود زغال با گوشت ها پيشگيري مي کنيد و در عين حال يک کباب زغالي خوشمزه و نرم هم خواهيد داشت.

ارزش تغذيه اي کباب را بالا ببريد

يکي از راه هاي افزايش ارزش تغذيه اي کباب اين است که آن را با سبزي هاي رنگي مختلف ميل کنيد. براي اين کار مي توانيد در کنار هر يک سيخ کباب، يک سيخ از سبزي هايي شامل فلفل دلمه اي رنگي، گوجه فرنگي، قارچ و هويجي که کمي هم حرارت ديده ، استفاده کنيد. بد نيست بدانيد ميزان دسترسي کاروتنوييدهاي هويج، گوجه فرنگي و ليکوپن گوجه فرنگي در اثر حرارت ديدن افزايش پيدا مي کند. مصرف پياز خام و آبليمو در کنار کباب هم مي تواند ميزان ويتامين C دريافتي شما را بالا ببرد.

سالاد، سبزي را همراه کنيد

سالاد و سبزي هاي داراي برگ سبز تيره مانند اسفناج، شاهي يا تره در کنار يک ليوان شربت آبليموي کم شيرين يا آب پرتقال مي توانند از بهترين همراهان کباب باشند. اين سبزي ها و آبميوه ها سرشار از ويتامين C هستند و به جذب بهتر آهن گوشت کمک مي کنند. آنتي اکسيدان هاي فراوان موجود در کرفس تازه، آب کرفس، گل کلم و کلم بروکلي هم مي توانند ارزش تغذيه اي سفره غذايي تان را به مراتب بيشتر کنند.

از سيخ هاي استاندارد استفاده کنيد

براي اطمينان از سلامت کباب ها بهتر است از سيخ هاي استاندارد فلزي استفاده کنيد. اگر مي خواهيد از سيخ هاي چوبي براي کباب کردن جوجه يا ماهي کمک بگيريد، بهتر است که سيخ هاي چوبي بسته بندي و داراي نشان استاندارد بخريد و پيش از به سيخ کشيدن گوشت ها هم حتما سيخ را کمي چرب کنيد تا گوشت ها به آن نچسبند يا خود سيخ در اثر حرارت ديدن، نسوزد. نکته ديگر اينکه به هيچ عنوان از چوب درختان موجود در طبيعت براي کباب کردن گوشت استفاده نکنيد زيرا نمي توانيد چوب درختان سمي و غيرسمي را از هم تشخيص بدهيد.

گوشت هاي کبابي را نازک ببريد

معمولا مدت زمان پخت گوشت در روش کبابي پايين است و امکان خام ماندن بخش هاي مرکزي آن با اين روش بالاست. به همين دليل توصيه مي شود گوشت هاي کبابي را بسيار نازک ببريد و در صورت امکان برش هايي بر سطح گوشت ها بزنيد تا مرکز آنها هم به خوبي پخته شوند. در ضمن، بهتر است براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي انگلي يا مسموميت از مصرف کباب هاي نيم پز و آبدار خودداري کنيد.

گوشت را در دماي مناسب نگهداريد

يکي از مهم ترين نکته ها در تهيه کباب که متاسفانه بيشتر خانواده ها به آن اهميتي نمي دهند، نگهداري گوشت خام در دماي مناسب تا پيش از کباب کردن آن است. شما بايد گوشت کبابي را حداکثر در دماي 6 تا 8 درجه سانتي گراد بالاي صفر نگهداري کنيد زيرا نگهداري گوشت در دماي بالاي 8 درجه بيشتر از 2 ساعت باعث فساد گوشت خواهد شد.
براي حفظ دماي مطلوب مي توانيد گوشت کبابي را از چند ساعت قبل داخل فريزر بگذاريد يا آن را تا هنگام مصرف و پيش از خارج شدن از خانه داخل کلمني پر از يخ قرار دهيد. در ضمن به خاطر داشته باشيد که گوشت کبابي بايد آخرين وسيله اي باشد که از منزل خارج مي کنيد و بهتر است تا آخرين دقيقه داخل يخچال يا حتي فريزر باقي بماند.



منبع : shamseplus.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

گراتن ماکاروني، پيش غذايي شيک، خوشمزه و آسان

خودتان آرد سوخاري درست کنيد

اصول آشپزي با آرام پز

فوت هاي اصلي يک کيک خانگي تمام عيار

طرز تهيه سوپ کلم بروکلي

5 اشتباه رايج در آشپزي

پخت دست پيچ يا رولت گوشت با روشي ويژه و خاص

پيتزا سفيد، آسان ترين پيتزا خانگي که مي توانيد درست کنيد

کاربرد 9 پنير معروف دنيا در آشپزي

7 ترفند که آشپزهاي حرفه اي فقط مي دانند!!

ترتيلاي قارچ، يک پيش غذاي خوشمزه و رژيمي

ساندويچ مرغ پنيري، يک شام سريع براي شب هاي نوروز

گراتن مرغ، يک شام خوش طعم و آسان

سبزي پلو با ماهي ويژه، مخصوص روز عيد

پخت ماهي شب عيد با چند پيشنهاد سالم و ساده!

طرز تهيه شيرازي پلو

طرز تهيه خورش سيب و آلو

طرز تهيه برياني مرغ، يک خوراک خوشمزه و متفاوت

پاستا با مرغ و سس آلفردو

غذاهاي ساده در 20 دقيقه + طرز تهيه

گراتن بادمجان، بهترين پيش غذا براي ميهماني

چگونه بوي سوختگي برنج را از بين ببريم؟

طرز تهيه مرغ کنتاکي خانگي

طرز تهيه سس گوجه فرنگي مخصوص افراد ديابتي

مافين انگليسي، يک صبحانه خوشمزه و مقوي

ترشي هاي پاييزي را با اين نکته ها خوشمزه تر کنيد!!

شامي تن ماهي، يک شام سبک، يک پيش غذاي شيک

کوکو سيب زميني قالبي، يک پيش غذاي خوشمزه 15 دقيقه اي

کوفته پنيري ايتاليايي، يک شام سبک و خوشمزه

خوراک مرغ و مايونز فرانسوي

بادمجان سوخاري، پيش غذايي خوشمزه و آسان

کاسترول مکزيکي، يک پيش غذاي خوشمزه، سريع و راحت

مافين سوسيس و پنير، يک پيش غذاي شيک و خوشمزه

پنکيک سيب زميني پنيري، يک پيش غذاي خوشمزه و آسان

سوسيس شکم پر، يک صبحانه خوشمزه، شيک و آسان!

کاپ کيک پاستا، پيش غذايي جديد و باکلاس

سوپ کرمي مرغ، يک پيش غذاي پاييزي خوش طعم

آش شلغم، يک شام عالي براي سرماخوردگي پاييزي

شام شب يلدا امسال، سوپ انار، سوپي با طعمي متفاوت

کيک مرغ و گردو، يک پيش غذاي مقوي و سالم

رولت مرغ، يک پيش غذاي خوشمزه و آسان مخصوص خانم هاي شاغل!

توپک مرغ، پيش غذايي خوشمزه و آسان

سالاد پاستا و مرغ ايتاليايي، يک شام پاييزي خوش طعم و ساده

رول سوسيس و تخم مرغ يک صبحانه لاکچري و ارزان قيمت!!

کوفته کدو سبز، يک کوفته رژيمي و خوشمزه

ساندويچ تن ماهي و کرفس، يک ناهار مقوي براي بچه هاي مدرسه اي

سوپ پنيري مرغ و پاستا، يک سوپ مقوي و خوش طعم پاييزي

اسپاگتي اسکواش شکم پر، شک شام پاييزي خوشمزه

ساندويچ کلاب خانگي، يک تغذيه عالي براي دانش آموزان

سينه مرغ سيردار، يک پيش غذاي رژيمي و خوش طعم