آخرین اخبار

مکانيسم نعوظ و شکست آلت تناسلي مردان سلامت خانواده

مکانيسم نعوظ و شکست آلت تناسلي مردان

  بزرگنمايي:

شکستگي آلت تناسلي مردان، دلايل، درمان و عوارض

شکستگي واژه مناسبي براي اتفاقي که براي آلت تناسلي مردان رخ مي دهد و اصطلاحا به آن شکستگي آلت تناسلي مي گويند نيست، چون در آلت تناسلي استخواني وجود ندارد که بشکند. شايد در تصور اوليه افراد، شکسته شدن آلت تناسلي قابل توجيه نباشد ولي يکي از اورژانسهاي ارولوژي شکستگي آلت مي باشد. جهت درک و توضيح اين موضوع، ابتدا لازم است ساختمان و عملکرد آلت تناسلي آقايان را در حالت عادي و نعوظ توضيح دهيم تا مفهوم و مکانيسم شکستگي آلت مشخص گردد.

ساختار آلت تناسلي

آلت تناسلي مردان اندامي است بدون استخوان و غضروف، که بدنه ( بافت نعوظي ) آن از سه سيلندر به طولي حدود 20 سانتيمتر و قطر حدود 2.5 سانتيمتر تشکيل شده که 2 عدد بافت اصلي نعوظ در طرفين و سومي که حاوي مجراي ادرار است، در زير اين 2 سيلندر قرار گرفته است. اين سيلندرها در کنار هم قرار گرفته و در قسمت داخلي متصل به استخوانهاي لگن خاصره بوده و قسمت خارجي آن توسط پوست پوشانيده شده که نماي ظاهري اندام تناسلي را تشکيل مي دهد.

داخل سيلندرهاي نعوظي بافت اسفنجي قرار گرفته که فضاي زيادي را هنگام نعوظ جهت ورود خون ايجاد مي کند و ديواره آن از بافت بسيار قوي و ضخيم تشکيل شده است. سيلندرها توسط بافت حلقوي قوي ديگري کنار هم قرار مي گيرند تا خود شکل سيلندري واحد را تشکيل دهند و روي آن را بافتهاي نرم و لغزنده زير جلدي و پوست پوشانده است که، قابليت حرکت و لغزندگي بين پوست و بافت نعوظي را ايجاد مي کند، تا بدون کشش و فشار بر روي پوست، سايز آلت در حالت نعوظ چند برابر بزرگتر شود.

بدنه آلت در هنگامي که آلت تناسلي تحريک نشده باشد کوچک شده و در حالت خوابيده قرار دارد و کاملا نرم و با انعطاف است، اما در هنگام تحريک و نعوظ کامل (Erection) تا چند برابر بزرگتر شده، بصورت افراشته در آمده و سفت و سخت مي‌شود و مي‌تواند باصطلاح بشکند.

penile-fracture.JPGpenile-fracture.JPG

مکانيسم نعوظ و شکستگي آلت تناسلي

با توجه به ساختمان شرح داده شده آلت و درنظر گرفتن تصوير فوق، به توضيح مکانيسم نعوظ و شکستگي آلت ميپردازيم. مکانيسم نعوظ بدين شرح است که هنگام تحريک جنسي و يا فعال شدن مکانيسم نعوظي به هر دليل، جريان خون بداخل بافت اسفنجي اين سيلندرها به سرعت و شدت افزايش يافته بطوري که خون ورودي، فرصت خارج شدن از طريق سياهرگها را ندارد. سيلندرها افزايش بارز حجم پيدا کرده و همچون بادکنکي لوله اي شکل که بطور کامل پر باد شده باشد حجيم و سفت مي گردد. لازم به ذکر است که، علاوه بر مکانيزم فوق که بدنه آلت تناسلي را سفت و محکم مي کند که امکان تحمل فشار به آلت تناسلي مرد را براي دخول در دستگاه تناسلي زن فراهم مي سازد، بطور همزمان مکانيزم ديگري بصورت مجزا ولي هماهنگ با آن، شروع به هدايت خون به بافت اسفنجي سر آلت تناسلي ( حشفه ) مي نمايد که موجب تورم سر آلت و سفت شدن آن مي گردد که، وظيفه اصلي تماس آلت تناسلي را با بدنه واژن و تحريک طرفين براي رسيدن به ارگاسم واژينال و ايجاد حس لذت جنسي را براي زن و مرد بر عهده دارد ( البته سفتي بدنه آلت بدليل بافت حلقوي و عضله اي دور بدنه بسيار سخت و استخواني خواهد بود، ولي سفتي سر آلت بصورت اسفنجي با قابليت ارتجاعي است که تماس آن را با بدنه واژن نرم و ارتجاعي مي سازد).

سفتي ديواره سيلندرها باعث بسته شدن 90% قابليت خروج خون از سيلندرها مي گردد، تا بافت آلت پر خون باقي بماند. اين فشار به بالاتر از حد متوسط فشار خون فرد، يعني حدود 120 ميلي متر جيوه مي رسد و باتوجه به محصور بودن خون با دو بافت قوي ديواره سيلندرها و بافت پوشاننده آنها منجر به قوام سخت و شبيه به استخواني شدن بافت آلت تناسلي مردان درحالت نعوظ ميگردد.

اگر در حالت نعوظ کامل و سفت و سختي آلت تناسلي، فشار زيادي جهت خم کردن اين سيلندرهاي پرخون انجام گيرد، همانند بادکنک پربادي که در اثر فشار پاره مي گردد، بافت سيلندرهاي آلت تناسلي نيز از محل خميدگي پاره شده و خونريزي شديد در زير پوست ايجاد مي کند که باعث ايجاد درد شديد و تورم شديد آلت تناسلي مي شود که، ادامه خونريزي در زير پوست حتي تا ناحيه سينه و زير گردن نيز ممکن است ادامه يابد. در واقع در حين معاشقه، با يک حرکت نا بجا، مرد ناگهان صدايي شبيه شکستن استخوان مي شنود، درد شديدي حس مي کند و مي بيند که بيضه هايش ورم کرده. نگاهي به عضو دردناک نشان مي دهد که، انگار آلت تناسلي شکسته است.

پس از گذشت زمان حاد شکستگي آلت، اگر فرد جهت معالجه مراجعه ننمايد و بافت تخريب شده ترميم نشود، در نعوظ بعدي، خون در داخل سيلندرها محصور نمي گردد و همچون بادکنک سوراخ، از همان محل آسيب، خون خارج شده و باعث تشديد خونريزي زيرپوستي و عدم توانايي در نعوظ مي گردد، که مي تواند باعث ناتواني جنسي نيز گردد. درصورتيکه بافت به مرور زمان خودبخود ترميم شود، محل پارگي بصورت ناهمگون و غيريکنواخت ترميم خواهد شد که خود باعث عدم توانايي در نعوظ در آينده و يا اگر ضايعه شديد نباشد، اين غيريکنواختي بافت منجر به کجي آلت، هنگام نعوظ در آينده مي گردد.

دلايل معمول در شکستگي آلت تناسلي

با درک مکانيسم نعوظ و شکستگي آلت، پس مشخص است که اين حادثه زماني رخ مي دهد که آلت در نعوظ کامل باشد و فشاري بصورت خم کردن به آلت تناسلي وارد گردد. شايعترين حالتي که منجر به شکستگي آلت مي گردد زماني است که هنگام نزديکي، زن بعنوان فرد فعال، عمل مي کند، زماني که مرد بصورت درازکش به پشت خوابيده و زن به حالت نشسته به روي آلت تناسلي مرد اقدام به نزديکي مي کنند. در اين حالت اگر حين نزديکي، زن بطور ناگهاني اقدام به خوابيدن بر روي مرد بکند و يا به سمت عقب، خود را حرکت دهد به گونه اي که استخوان شرمگاهي زن بر روي تنه آلت مرد فشار آورد، منجر به شکستگي آلت مرد خواهد شد. در کلينيک و اورژانس ارولوژي موارد ديگري نيز مشاهده مي شود.

در چنين حادثه اي بايد به سرعت به اورژانس مراجعه کرد، تا رسيدن به اورژانس بايد آلت تناسلي را با پارچه اي پر از يخ پانسمان کرد، تا هماتوم بدتر نشود. پارگي غشاء با شنيدن جريان حادثه و معاينه باليني عضو بيمار، تشخيص داده مي شود.

درمان شکستگي آلت تناسلي

ترميم به روش جراحي و بصورت اورژانسي مي باشد که اين ترميم هرچه سريعتر انجام گيرد، احتمال عوارض کمتر است. تخليه هماتوم و ترميم غشاء پاره بايد انجام پذيرد. هماتوم تخليه نشده مي تواند فيبروزه شود، به آلت تناسلي شکل و حالت غير طبيعي بدهد، به کارکرد طبيعي تحريک و نعوظ آسيب هاي جدي برساند و سرانجام به ناتواني جنسي منجر شود.

درمان بهنگام و چند هفته استراحت جنسي براي پيشگيري از چنين ضايعاتي لازم است. در عشق ورزي هم ( چون بسياري ديگر از زمينه هاي زندگي ) با کمي احتياط و فقط کمي، مي توان بسيار لذت برد و نه خود و نه عضوي از خود را برباد داد.

عوارض عدم ترميم يا ترميم ديررس

ناتواني جنسي، خميدگي و کجي آلت هنگام نعوظ، تغيير شکل آلت به شکل ساعت شني ( نازک شدن قسمت کوچکي از تنه آلت ) که حين نزديکي باعث کج شدن مکرر آلت از همان قسمت باريک و ضعيف خواهد شد.


گرد آوري:

منبع:pezeshk.us





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟