آخرین اخبار

گشادي واژن در زنان، دلايل و راه حل ها سلامت خانواده

گشادي واژن در زنان، دلايل و راه حل ها

  بزرگنمايي:

علت گشادي مهبل در زنان

معمولا صحبت در خصوص مسائل جنسي براي اغلب خانم‌ها دشوار است، اما اهميت و رواج بالاي اين موضوع، پرداختن به اين مساله را ضروري مي‌کند. شايد روابط جنسي مهم‌ترين موضوع مطرح بين همسران نباشد، اما رضايت جنسي نقش بسيار مهمي در زندگي زناشويي ايفا مي‌کند. يکي از مشکلاتي که اغلب خانم‌ها به خاطر آن به متخصص زنان و زايمان مراجعه مي‌کنند، گشادي واژن است.

اغلب خانم‌هايي که از واژن گشاد و شل رنج مي‌برند، هنگام برقراري رابطه جنسي با همسرشان دچار استرس مي‌شوند، چراکه علاقه دارند خود و همسرشان از لذت جنسي کافي بهره‌مند شوند، بنابراين خانمي که دچار اين مشکل است، حين برقراري رابطه با همسرش مدام درگير اين ذهنيت است که آيا با وجود اين مشکل همسرش رضايت کافي از برقراري رابطه جنسي را دارد يا نه؟! اگرچه اغلب خانم‌ها از مطرح کردن برخي مشکلات احساس شرم مي کنند، اما نبايد اهميت اين موضوع را ناديده بگيرند که اگر خانمي احساس کند، واژن او بيش‌ازحد معمول شل و گشاد است، اين موضوع روي اعتماد به‌ نفس او و ايجاد رضايت جنسي در همسرش تاثير منفي مي‌گذارد.

کسب لذت و رضايت از رابطه جنسي بر ديگر ابعاد زندگي تاثيرات مثبت و روشني دارد، به همين دليل بسياري از زوجين سعي مي کنند که رابطه جنسي خوبي را براي خود و همسرشان فراهم آورند. مواجه شدن با برخي از مشکلات جنسي مي تواند برقراري يک رابطه مساعد و بهينه را تحت الشعاع قرار دهد. گشاد شدن دريچه واژن، يکي از آن اتفاقات ناخوشايند است که منجر به بروز مشکلات و نارضايتي زوجين از مقاربت مي شود.

بسياري از خانم ها که با مشکل گشادي واژن به پزشک مراجعه مي کنند، عمده سوالاتشان از اين قرار است که آيا اين مساله ارثي است و يا اينکه بعد از ازدواج بخاطر دفعات زياد آميزش و يا زايمان طبيعي ايجاد مي شود؟ آيا راهي براي برطرف کردن اين مشکل و برگرداندن واژن به حالت قبل، وجود دارد يا خير؟ و... برخي از خانم ها به اشتباه تصور مي کنند که، مقاربت زياد باعث گشادي واژن مي شود، در حالي که هيچ تحقيق علمي آن را به اثبات نرسانده است. اين فرض، يکي از هزاران تصورات غلط در مورد مقاربت است که در اذهان افراد جاي گرفته است. گشادي واژن بدون انجام زايمان طبيعي، علتي جز ژنتيک ندارد و گاه حتي ممکن است عدم تناسب بين آلت مرد و واژن زن (کوچک بودن آلت مرد ) علت اصلي ايجاد احساس گشادي واژن باشد.

علت گشادي واژن

از جمله علل ضعف ديواره واژن و گشادي آن، زايمان طبيعي، انجام ورزش‌هاي بدنسازي شديد و بلندکردن وزنه‌هاي سنگين است. البته گاها در مواردي نيز نسج خود واژن خانم‌ها شل‌تر از بقيه است و البته مهم‌ترين و شايع ترين عامل موثر در گشادي واژن، زايمان‌هاي طبيعي و عدم انجام ورزش‌هاي کف لگن بعد از زايمان است و بايد گفت برخلاف تصور عام، داشتن روابط جنسي زياد نقشي در بروز اين عارضه ندارد.

برخي از خانم ها بعد از چندين بار زايمان احساس مي کنند که واژن آنها کشيده و گشاد شده است و يا حتي در موقعيت هايي چون سرفه کردن، عطسه کردن، خنديدن، قلقلک دچار ريزش ادرار شده اند. بعد از زايمان نه تنها بدن دچار تحولاتي مي شود، بلکه در نحوه پاسخگويي و رفتارهاي جنسي فرد نيز تغييراتي بوجود مي آيد که کنار آمدن با آن مستلزم تطابق با شرايط جديد است. در نخستين گام، زوجين بايد اين تغييرات ناخواسته را بپذيرند و آنها را جزيي از زندگي جنسي بدانند. در دومين مرحله با امتحان کردن وضعيت هاي مختلف نزديکي و تعديل کردن انتظارات و خواسته هاي مختلف، با آرامش خود را با شرايط موجود تطبيق داده و سازگار شوند.

در سومين گام، اگر مساله آنقدر جدي بود که يکي از زوجين و يا هر دو، با کاهش ميل جنسي مواجه شدند و يا در کسب لذت جنسي و رضايت از آن ناتوان گشتند، مي توان به کمک هاي پزشکي متوسل شد. براي دريافت نتايج مطلوب، صبور و شکيبا باشيد، قطعا بدانيد و بپذيريد تلاش شما بي نتيجه نخواهد ماند، زيرا تاثير گذاري تمرينات کيگل همچون بسياري از تکنيک هاي وزنه برداري و بدنسازي نيازمند گذر زمان است. استفاده از ميله هاي هالتر واژن هم مي تواند مفيد به فايده باشد و بهبودي اين وضعيت را تسريع کند.

روش هاي برگرداندن مهبل به حالت قبلتمرينات کگل

يکي از روشهاي تقويت عضلات پاييني لگن خاصره و ماهيچه هايي که به هنگام زايمان کشيده شده اند، انجام تمرينات کيگل (ورزش هاي عضلات کف لگن ) است.

اين تمرينات نه تنها با انعطاف پذير و قويتر کردن ماهيچه ها و سفت شدن عضلات واژن به لذت بيشتر جنسي ( ارگاسم شديدتر ) در هنگام دخول منجر مي شود، بلکه موجب سفتي ماهيچه هاي کيسه مثانه شده و مانع چکه هاي ادراري نيز مي گردد. انجام ورزش هاي کيگل آن هم بطور مرتب در طول مدت دوران بارداري، نقش بسزايي در زايمان سريع و آسان داشته، همچنين نياز به بخيه هاي اضافي را کاهش مي دهد و حتي باعث بند آمدن سريع خونريزي در زن مي شود. انجام اين تمرينات در دوران پس از زايمان نيز، براي برقراري يک رابطه جنسي بدون درد، بسيار موثر و مفيد است.

لازم به يادآوري است، اين تمرينات به خودي خود منجر به تنگ شدن واژن نخواهد شد، بلکه در حقيقت ماهيچه هاي ورودي دهانه مهبل تنگ تر مي شود.

تمرين اول: براي سفت کردن و فشار آوردن بر ماهيچه هاي بخش تحتاني لگن خاصره، سعي کنيد به هنگام ادرار، بدون دخالت دست، ماهيچه هايتان را منقبض کنيد تا آنجايي که مانع خروج ادرار شويد( نگه داشتن ادرار باعث جمع شدن واژن مي شود )، اين حالت را به مدت 30 ثانيه حفظ کنيد، سپس ماهيچه ها را رها و ريلکس کرده و اجازه خروج ادرار بدهيد. اين تمرين سه مرتبه در روز و هر دفعه 30 تا 40 ثانيه بايد تکرار شود.

تمرين دوم: در حالت طبيعي و زماني که احساس دفع ادرار نداريد، مي توانيد اين تمرين را انجام دهيد.

يک يا دو انگشت به هم چسبيده تميز و ضدعفوني شده خود را داخل واژن کنيد، سپس سعي کنيد ماهيچه هاي مهبل را منقبض و سفت کنيد. احساس فشار بر روي انگشتان، حتي به اندازه خيلي کم، نشانه آن است که شما در مسير درستي حرکت مي کنيد و به درستي به ماهيچه هاي مربوطه فشار مي آوريد. انجام اين تمرين روزانه پنج تا ده مرتبه و هر دفعه ده بار توصيه مي شود. پس از هشت تا ده هفته از انجام تمرينات، خواهيد توانست نشانه هاي پيشرفت و بهبود اين وضعيت خود را مشاهده نمائيد.

براي دريافت نتايج مطلوب، صبور و شکيبا باشيد. قطعا بدانيد و بپذيريد تلاش شما بي نتيجه نخواهد ماند، زيرا تاثير گذاري تمرينات کيگل همچون بسياري از تکنيک هاي وزنه برداري و بدنسازي نيازمند گذر زمان است. استفاده از ميله هاي هالتر واژن هم مي تواند مفيد به فايده باشد و بهبودي اين وضعيت را تسريع کند (اين ميله ها در برخي از داروخانه ها و فروشگاه هاي لوازم پزشکي عرضه مي شوند).

اگر با انجام مستمر و مدام تمرينات کيگل، هيچ گونه تغييري در وضعيت خود مشاهده نکرديد، بهتر است با پزشکتان مشورت کنيد تا بتوانيد از روشهاي ديگر پزشکي، براي رفع اين مشکل استفاده کنيد.

استفاده از وزنه مخروط واژن

وزنه مخروط واژن، جسمي وزن دار در اندازه تامپون هاي معمولي (پنبه هاي دوران قاعدگي) است. مخروط هاي واژن براي ايجاد فشار بر روي ماهيچه هاي مهبل مورد استفاده قرار مي گيرند.

وزنه مخروط در داخل مهبل کار گذاشته شده و براي مدت زماني معين در درون آن نگه داشته مي شود. معمولا روزي دو مرتبه به مدت 15 دقيقه، سبک ترين وزنه در واژن قرار مي گيرد، به مرور زمان، دقيقا زماني که زن توانايي نگهداري وزنه را در خود مشاهده کرد، وزن وزنه افزايش مي يابد. افزايش تدريجي اين اجسام، باعث قوي تر شدن و انقباض ماهيچه هاي واژن شده و آن را تنگ تر مي کند.

براي استفاده از وزنه مخروط واژن، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنيد تا در صورت صلاحديد ايشان از اين روش استفاده کنيد.

محرک هاي الکتريکي

براي ايجاد انقباض و انبساط در ماهيچه هاي واژن و بخش تحتاني لگن خاصره، جرياني از برق ايجاد مي شود که با قطع و وصل کردن آن مي توان ماهيچه را جمع و بعد شل کرد. از اين تکنيک مي توان يک تا چهار روز استفاده کرد، اگر چه شايد در برخي از زنان با توجه به شرايط بدني ، ماهيچه ها و ميزان گشادي واژن، لازم است که انجام اين کار به مدت چند هفته مستمر ادامه يابد. معمولا هر مرحله، با توجه به ميزان آمادگي زن، 15 تا 20 دقيقه طول مي کشد.

براي استفاده از اين روش، مراجعه به پزشک و انجام آن در مطب در اولويت اول است، اگر چه گاه مي توانيد با صلاحديد و تجويز پزشک معالج تان، از دستگاه هاي ساده و مشابه هاي خانگي اين وسيله، اين کار را در منزل انجام دهيد.

نيوکنترل

نيوکنترل صندلي مخصوصي است که، مجهز به بخش مغناطيسي است و معمولا در مطب متخصصان کليه و مجاري ادراري وجود دارد. بيمار، بنابر تشخيص پزشک، به مدت 20 تا 30 دقيقه بر روي صندلي مي نشيند، ماهيچه هاي بخش تحتاتي لگن خاصره توسط امواج مغناطيسي تحريک و منقبض مي شوند. اين شيوه دو بار در هفته و به مدت 8 هفته ادامه مي يابد، تا با قويتر شدن عضلات لگن بهبودي حاصل شود.

ليرز درماني

برخي از پزشکان ليرز را پيشنهاد مي دهند، با انجام چند جلسه ليزر مي توان، واژن را تا حدودي به وضعيت قبلي برگرداند. اين روش در بانواني که مشکل نشت ادرار دارند، بسيار مفيد به فايده است و مثانه را در مکان و موقعيت بهتري تثبيت مي کند.

جراحي

جراحي رکتوسل يا پرينورافي ( تنگ کردن واژن )، آخرين گام درمان است. پزشکان به بانواني که مشکل کشيدگي واژن دارند، جراحي را پيشنهاد مي دهند. در اين روش ديواره هاي پشتي واژن به هم نزديک شده و به يکديگر وصل مي شوند و در بخش بيروني واژن نيز، مي توان عمل ترميم و زيبايي را انجام داد. جراحي پرينوگرافي را مي توان بلافاصله بعد از زايمان طبيعي انجام داد، پزشک با زدن چند بخيه مي تواند واژن را تنگ تر کند.

هر يک از روشهاي پيشنهادي فوق با توجه به تشخيص پزشک و تصميم شما قابل اجراست، توصيه مي کنيم با چند پزشک مجرب مشورت کنيد و راه حلي را که براي شما منطقي تر و بهتر است، انتخاب کنيد.


گرد آوري:

منبع: shafafonline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟