آخرین اخبار

چرا مو بر اثر رنگ کردن مي سوزد؟ رنگ موي بدون آمونياک هم مضر است؟ پوست، مو و زيبايي

چرا مو بر اثر رنگ کردن مي سوزد؟ رنگ موي بدون آمونياک هم مضر است؟

  بزرگنمايي:

رنگ مو و همه آنچه بايد درباره آن بدانيد

خيلي از خانم ها با نزديک شدن به ايام عيد نوروز و سال جديد، در خانه و يا آرايشگاه موهاي خود را رنگ مي کنند. لذا مناسب ديديم که اطلاعاتي در مورد رنگ موها، اثرات و عوارض آنها در اختيار شما قرار دهيم.


رنگ موها از نظر فرآيند اکسيداسيون به دو نوع اکسيداتيو(عامل برهم زنندۀ تعادل ميان توليد راديکال هاي آزاد و دفاع هاي آنتي اکسيداني تعريف مي شود) و غيراکسيداتيو تقسيم مي شوند.

انواع رنگ مو به لحاظ ماندگاري:رنگ موي موقتي

اين رنگ مو غيراکسيداتيو است و در لايه هاي بيروني مو انباشته مي شود. در رنگ موي موقتي، رنگ تنها در سطح مو و لايه کوتيکول وجود دارد و قادر به نفوذ به کورتکس(لايه نازک خاکستري پوشانندهٔ سطح مغز است) نيست. تغييرات ايجادشده نيز بسيار جزيي است و قابليت تغيير در رنگ مو را به نحو محسوسي ندارد. رنگ هاي موقت اسيدي اند، جرم مولکولي زيادي دارند و داراي بار الکتريکي منفي هستند و از آنجا که به راحتي در آب حل مي شوند، بعد از يکي دو بار شستشو از روي موها شسته مي شوند.


رنگ موي نيمه دائمي Semi Permanent

اين رنگ مو غيراکسيداتيو است و تنها مقدار کمي از رنگ وارد لايه کورتکس مو مي شود. رنگ هاي نيمه دائمي داراي ماهيت قليايي و بار مثبت هستند و تمايل بيشتري براي اتصال به کراتين دارند، به خصوص پايه قليايي آنها باعث باز شدن کوتيکول(لايه محافظ و پيوسته‌اي از جنس کوتين و فاقد ساختمان سلولي است که توسط ياخته‌هاي روپوست جانوران بي‌مهره ترشح مي‌شود و سطح خارجي اندام‌هاي هوايي بدنشان را مي‌پوشاند.) و نفوذ بهتر به داخل کورتکس مي شود. ماندگاري اين نوع رنگ ها تنها تا شش مرتبه شستشو ادامه دارد.


رنگ موي نيمه دائمي Demi Permanent

اين نوع رنگ مو حاوي يک ماده قليايي به غير از آمونياک همانند اتانولامين يا سديم کربنات است. غلظت آب اکسيژنه به عنوان فعال کننده در اين رنگ از رنگ دائمي کمتر است و به نوعي در اين رنگ مخلوطي از مولکول هاي Semi با رنگ هاي اکسيداسيوني همراه آب اکسيژنه وجود دارد.


رنگ موي دائمي

رنگ موهاي دائمي که حاوي موادي مثل آمونياک و پراکسيدهيدروژن يا همان اکسيدانه هستند، باعث تغييرات پايدار و غيرقابل برگشت مو مي شوند و با نفوذ در ساختار مو، آن را تخريب مي کنند و با شستشو از بين نمي روند.


ترکيبات رنگ موي دائمي

رنگ موهاي دائمي ترکيب هاي خاصي دارند که هر يک مسئول انجام وظيفه اي هستند. پارافنيلن دي آمين، آمونياک، آب، کرم و اکسيدان از ترکيب هاي اصلي اين رنگ موها محسوب مي شوند:

آمونياک

آمونياک که يک ماده قليايي است، وظيفه دارد قشر خارجي مو يا همان کوتيکول را بشکافد تا رنگ داخل ساقه مو نفوذ کند و در حقيقت، نقش کاتاليزور را در واکنش موها با رنگ دارد. سپس رنگ وارد ساقه مو مي شود، رنگدانه هاي طبيعي مو را از بين مي برد و رنگ جديد را جايگزين مي کند.


پارافنيلين دي آمين

پارافنيلين دي آمين که معمولا با عنوان مخفف PPD روي بسته بندي رنگ موها از آن ياد مي شود، يک ترکيب حلقوي است که به علت ساختار شيميايي اش به راحتي اکسيد مي شود. به همين دليل در مجاورت ماده اکسيدان (پراکسيد هيدروژن) ماده اي واسطه ايجاد مي کند که با رنگدانه ها ترکيب مي شود و به دليل حجيم شدن، داخل مو به دام مي افتد و به راحتي از آن خارج نمي شود.


وارياسيون

وارياسيون ها از رنگ هاي معمولي قوي تر هستند و از رنگ هاي اصلي محسوب مي شوند که براي اصلاح طيف هاي رنگي در زمينه رنگ آميزي مو استفاده مي شوند.


شماره هاي اکسيدان

آب اکسيژنه يا هيدروژن پراکسيد و يا همان اکسيدان با غلظت هاي 6 و 9 و 12 درصد توليد مي شود که به ترتيب شماره هاي 1 و 2 و 3 براي آنها تعيين شده است. درصد بيشتر اين ماده طبيعتا اثر قوي تري دارد و موارد استفاده هر کدام با توجه به شدت واکنش شيميايي مورد نياز براي رنگ آميزي مو متفاوت است.اين ماده با تخريب کوتيکول مو توسط ماده قليايي همانند آمونياک، وارد کورتکس مو مي شود و اگر با دقت، درست و اصولي استفاده نشود، به بافت مو، آسيب هاي جدي و برگشت ناپذير مي زند.


چرا مو بر اثر رنگ کردن مي سوزد؟

هنگامي که آرايشگر با کاربري نامناسب مواد شيميايي، پيوندهاي دي سولفيدي مو را از بين ببرد و ماتريکس مو را تخريب کند، آب اين بافت بيرون مي زند و به اصطلاح مي گويند مو سوخت، يعني آب داخل تار مو تبخير شده و به شدت خشک مي شود.


رنگ موي بدون آمونياک هم مضر است

برخي از شرکت ها تبليغ هاي زيادي براي رنگ موهاي بدون آمونياک خود مي کنند و مدعي اند که اين انواع رنگ مو کاملا بي خطر هستند و ضرر رنگ موهاي عادي را ندارند و حتي در زمان بارداري مي توان از آنها استفاده کرد.

توجه کنيد هيچ جادويي در توليد اين رنگ موها انجام نگرفته و توليدکننده تنها به جاي آمونياک، يک نوع ماده قليايي ديگر به کار برده که با همان مکانيسم، لايه هاي خارجي مو را باز و داخل مو نفوذ مي کند. البته ممکن است شدت آسيب وارده توسط اين مواد کمتر از آمونياک باشد، اما قطعا صفر نيست.


محصولات تثبيت کننده رنگ مو اثر جادويي ندارند

با هيچ ماده اي نمي توان رنگ مو را براي مدتي خارق العاده به مو چسباند. انواع محصولات تثبيت کننده، تنها درخشش رنگ مو و ماندگاري آن را تا حد مشخصي بالا مي برند. اين تثبيت کننده ها حاوي آنتي اکسيدان هستند و عوامل اکسيدکننده محيط مثل نور آفتاب يا کلر آب را خنثي مي کنند.


شامپوهايي که رنگ مو را مي برند

دقت کنيد شامپوهاي حاوي سولفات مدت زمان پايداري رنگ مو را کاهش مي دهند و بايد از انواعي استفاده کنيد که اين مواد را در فرمول خود ندارند. از شامپوهايي استفاده کنيد که حتما حاوي مواد آنتي اکسيدان و ضد اشعه ماوراي بنفش باشند.


خطرات رنگ مو در بارداري و شيردهي

برخي تحقيقات نشان داده به کار بردن رنگ مو در بارداري (خصوصا در سه ماه اول) و همچنين دوران شيردهي براي جنين و نوزاد احتمال بروز خطرات جدي را افزايش مي دهد.

رنگ مو براي افراد عادي سرطان زا نيست

بنا بر تحقيقات انجمن سرطان آمريکا، مواد سرطان زاي رنگ مو بيشتر روي افرادي که در کارخانه هاي توليد رنگ يا سالن هاي کاربري رنگ مشغول به کار هستند اثرگذار است و اين افراد حتما بايد از ماسک فيلتردار و دستکش مناسب استفاده کنند. به کارگيري ماسک و دستکش هنگام استفاده از رنگ مو الزامي است.


عادت ماهانه و وضعيت اعصاب نقشي بر رنگ پذيري مو ندارند

اگر کسي داروي اعصاب مصرف مي کند يا عادت ماهانه اش را سپري مي کند، موهايش مانند فرد عادي رنگ مي گيرد.


رنگ موي خارجي مزيتي ندارد

توجه کنيد خارجي بودن نام يک محصول و يا توليد آن در يک کشور اروپايي، دليلي بر استاندارد بودن آن محصول نيست. برخي از توليدکنندگان اروپايي مجازند محصولات خود را فقط براي صادرات توليد کنند، يعني مردم آن کشور آن محصول صادراتي را که حاوي مواد شيميايي غيرمجاز است مصرف نمي کنند و توليد اين محصول تنها هدف اقتصادي و اشتغال زايي براي آن کشور داشته است.


رنگ موهاي داخلي قابل اعتمادند

توليدکنندگان معتبر داخلي (نه کارگاه هاي زير پله) موظف اند فرمولاسيون توليد خود را به وزارت بهداشت ارائه دهند. وزارت بهداشت کشور، تمام محدوديت هاي جهاني را در بررسي اين فرمول ها لحاظ مي کند و براساس آن به کارخانه مجوز توليد مي دهد. توليدکننده موظف است مواد وارداتي اش را از چارچوب قانوني وارد کند. در گمرک بار وارداتي متوقف مي شود تا آزمايش هاي وزارت بهداشت روي آن انجام شود. سپس در صورت اجازه وزارت بهداشت بار ترخيص مي شود و بعد از توليد محصول هم وزارت بهداشت با تناوبي منظم و به طور تصادفي از محصولات هر کارخانه در سطح بازار نمونه برداري مي کند و به اين ترتيب مرتب توليدکننده را تحت نظر دارد، اما محصولات خارجي از آنجا که زير نظر وزارت بهداشت نيستند، ممکن است در هر جا و به هر نحوي توليد شوند و حتي توليد يک کشور عقب افتاده باشند، اما به اسم يک کشور يا برند مطرح جهاني فروخته شوند.


تاريخ انقضا را جدي بگيريد

هر محصولي دو تاريخ مصرف دارد:

يکي مدت زمان مجاز براي نگهداري يا همان تاريخ انقضا که بعد از گذشتن آن تاريخ، محصول بايد دور انداخته شود.

دوم علامتي مانند قوطي در باز که کنار آن M6، M12، يا M18 درج شده که نشان مي دهد مصرف کننده در طول زمان باقيمانده تا اتمام تاريخ انقضا مي تواند محصول را به مدت 6، 12 يا 18 ماه بعد از باز کردن درب آن مصرف کند.


توجه کنيد که در مورد رنگ مو اگر بعد از مصرف آن را نگه داشتيد و خمير داخل تيوب سياه شد، نشان مي دهد رنگ مو فاسد شده است.




منبع:هفته نامه سلامت




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد