بزرگنمايي:
مشخصات خودروي پژو 208
پژو در سال 1998 مدل موفق و بسيار محبوب 206 را معرفي کرد. اين خودرو سه سال پس از عرضهي جهاني راه خود را به ايران باز کرد و در حال حاضر بيش از 14 سال است که در ايران عرضه ميشود. هاچبک 206 در زمان عرضهي خود نقش ناجي را براي پژو ايفا کرد و توانست با فروش فوقالعاده، اين خودروساز را که در شرايط مالي مساعدي قرار نداشت و دولت فرانسه تحت برگزاري مسابقات جام جهاني 1998 قادر به کمک مالي به بزرگترين خودروساز خود نبود، پژو را از بحرانهاي گرفتار رها کند. اين خودرو در کلاسهاي مختلفي به بازار عرضه شد که عبارتند از: هاچبک 5 در، هاچبک 3 در و نمونهي روباز.
ايران خودرو در سال 2001 اقدام به مونتاژ و عرضهي 206 در ايران کرد. همانند بازار جهاني، 206 در ايران نيز فروش موفقي را تجربه کرد. اين مساله تا جايي پيش رفت که ايران خودرو با همکاري پژو، در سال 2006 نمونههاي صندوقدار 206 را نيز توليد و عرضه کرد.
طراحي زيباي پژو 208
اولين و جديتري حرکت خودروسازان ايران و فرانسه در همکاري جديد خود، ارايهي جايگزين خودروي محبوب 206 است که هنوز هم طرفداران زيادي در ايران دارد. 208 اولين خودرويي است که تحت همکاري و سرمايهگذاري مشترک ايران خودرو و پژو به بازار عرضه خواهد شد.
اين خودرو که در سال 2012 جايگزين مدل شکست خوردهي 207 شده است، بهينهسازيهاي زيادي را تجربه کرده است و پژو اميد زيادي به فروش بالاي آن در ايران دارد. 208 از زبان طراحي جديد پژو بهره ميبرد. پيشرانههاي کممصرف و توان بالا را ميتوان بزرگترين نقطهي قوت 208 دانست که داراي بالاترين استاندارد روز اروپا (يورو 6) هستند. در ادامه به بررسي عميق و مقايسهي 208 در برابر پدربزرگ آن، پژو 206 خواهيم پرداخت.
تفاوت بدنه و کابين 206 و 208
206 در زمان عرضه به بازار در سال 1998 به جرات يکي از زيباتري خودروهاي هاچبک جهان بود و در اين بخش به خوبي توان رقابت با رقباي بزرگ خود اعم از فولکس واگن گلف را داشت. اما پس از 16 سال از عرضهي آن، اکنون نميتوان از طراحي 206 صحبت زيادي کرد. با اين که هنوز ميتوان متانت، چينش مناسب و زيبايي خاصي را در آن مشاهده کرد، اما چهرهي قديمي و به دور از هيجان و جذابيت 206 ديگر حرفي براي گفتن در برابر رقباي خود حتي نمونههاي کرهاي ندارد.
در طرف مقابل 208 به لطف زبان طراحي جديد پژو که توسط پير اوتيه توسعه داده شده است، زيبايي و جذابيت بسياري را با خود به همراه دارد. به جرات ميتوان اين خودرو را يکي از زيباترين هاچبکهاي موجود دانست. کابين اين خودرو نيز از طراحي زيبايي برخوردار است و هنوز هم ميتوان DNA پژو 206 را در آن مشاهده کرد. طبق بررسيهاي انجام شده، کابين 208 از کيفيت بالايي برخوردار است.
طراحي داخلي متفاوت پژو 208
فضاي داخلي به خصوص در قسمت سرنشينان عقب و صندوق بار يکي از بخشهايي بود که مالکان 206 از آن رضايت کافي نداشتند. البته خودروهاي هاچبک همواره در بخش فضاي داخلي از فضاي کافي برخوردار هستند و فلسفهي ساخت آنها با خودروهاي خانوادگي و جادار متفاوت است. با اين حال پژو با افزايش فاصلهي بين دو محور و بهينهسازي هاي متعدد موفق با افزايش فضاي سرنشينان و صندوق بار شده است. به عنوان مثال فضاي صندوق بار 206 برابر 245 ليتر و فضاي بار در 208 با 66 ليتر افزايش، به 311 ليتر رسيده است.
فضاي داخلي 208
قواي حرکتي و سيستم انتقال قدرت
پژو 206 در بازار ايران با 2 پيشرانهي مختلف عرضه شد. نمونهي ارزانتر 206 به پيشرانهي چهار سيلندر با کد TU3A و حجم 1360 سيسي مجهز شده بود که توانايي توليد 75 اسب بخار و 118 نيوتن متر گشتاور را داشت. 206 تيپ 5 و 6 به پيشرانههاي قدرتمندتري مجهز شده بودند. پيشرانهي مذکور که کد TU5 را به همراه داشت، با حجم 1587 سيسي توانايي توليد 110 اسب بخار را در کنار 142 نيوتن متر گشتاور داشت و در اکثر خودروهاي ايرانخودرو به کار رفته است.
پيشرانههاي مذکور هر دو از استاندارد يورو 3 بهره ميبرند و در سالهاي اخير با بهينهسازيهاي ايران خودرو به استاندارد يورو 4 نيز مجهز شدهاند. مصرف سوخت ترکيبي TU3A و TU5 به ترتيب برابر 6.4 و 7.3 ليتر در هر 100 کيلومتر است. ايران خودرو تنها نمونهي پيشرانهي 1.6 ليتري را با جعبه دندهي خودکار عرضه کرد.
پيشرانههاي پژو 206 در زمان عرضه به بازار در نوع خود جز بهترينها بودند. پژو با ادامهي طراحي و توسعهي پيشرانههاي کممصرف و پرقدرت، توان بالاي خود در اين زمينه را به رخ ساير خودروسازان کشيده است. بد نيست بدانيد که پيشتر پيشرانهي 1.2 ليتري پژو 208 به عنوان بهترين پيشرانهي بازهي 1 تا 1.4 ليتري جهان بر گزيده شده است. همچنين کسب ردهي سوم بهترين پيشرانهي سال توسط همان پيشرانهي 1.2 ليتري، تبحر بالاي پژو را در اين زمينه نشان ميدهد. پس حداقل در بخش قواي حرکتي ميتوان اطمينان داشت که جايگزين 208 جز بهترينهاي حال حاضر جهان است.
با توجه به عرضهي 206 در دو کلاس موتوري 1.4 و 1.6 ليتري، به احتمال زياد ايران خودرو از پيشرانههاي 1.2 براي عرضه به بازار ايران استفاده خواهد کرد. ارايهي نمونههاي 1 ليتري و 1.6 ليتري توربوشارژ هنوز در حالهاي از ابهام قرار دارند اما انتظار ميرود پس از مدتي از عرضهي نمونههاي معمولي 208 با پيشرانههاي تنفس طبيعي، مدل مجهز به پيشرانهي توربوشارژ نيز به بازار عرضه شود. اميدواريم ايران خودرو تصميمي مبني بر ارايهي پيشرانهي 1 ليتري را نداشته باشد زيرا طي بررسيهاي مختلف، تمامي کارشناسان به توان پايين توليدي آن معترض بودند.
در بخش انتقال قدرت نيز پژو براي هر دو پيشرانهي 1.2 ليتري تنفس طبيعي خود علاوه بر جعبهدندههاي دستي، نمونههاي خودکار را نيز در نظر گرفته است. به احتمال فراوان ايران خودرو ابتدا اقدام به فروش خودروهاي مجهز به جعبهدندههاي دستي بکند و پس از مدتي عرضهي جعبهدندههاي خودکار را آغاز کند. تمامي انواع 208، مانند 206 از محور محرک جلو بهره ميبرند
طبق بررسيهاي انجام شده 208 به خصوص در نمونههاي مجهز به پيشرانهي توربو لذت رانندگي بالايي را به ارمغان ميآورد.
آپشنها و امکانات افزوده
با توجه به اين مساله که 18 سال از معرفي 206 ميگذرد، نميتوان توقع زيادي از سيستمهاي رفاهي و ايمني متنوعي در آن داشت. در حالي که ساير هاچبکهاي به روز دنيا به انواع و اقسام سيستمهاي رفاهي و آپشنهاي مختلفي مجهز هستند، 207 تنها از امکانات ابتدايي مانند ايموبلايزر، دو عدد ايربگ، سيستم تهويه خودکار، آينههاي جانبي برقي، دماسنج و سيستم صوتي با قابليت کنترل از پشت فرمان، بهره ميبرد. سيستم ترمز ضدقفل به همراه سيستم تقسيم نيروي ترمز نيز وظيفهي کنترل پايداري 206 را در شرايط بحراني بر عهده داشتند.
در 208 تفاوت زيادي را در امکانات رفاهي نسبت به 206 شاهد خواهيم بود. پژو امکانات و آپشنهاي زيادي را براي 208 در نظر گرفته تا کاربران آن در اين بخش هيچ کمبودي را احساس نکنند. آينههاي جانبي تاشوي برقي، شيشههاي عقب برقي، سيستم تهويه خودکار دوگانه، برف پاکن خودکار، آينهي عقب الکتروکروميک، سيستم ترمز خودکار، سيستم کمکي پارک، دوربين ديد عقب و نمايشگر 7 اينچي به همراه نقشههاي ناوبري بخشي از تجهيزات قابل سفارش هستند. اما سيستم کنترل پايداري به همراه کنترل شيبروي، سيستم ترمز ضد قفل به همراه تقسيم نيروي ترمزي، ايربگهاي جلو به همراه ايربگهاي جانبي و پردهاي، ايموبلايزر، سنسور فشار باد تايرها، کروز کنترل، چهار اسپيکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپيوتر سفري از تجهيزات استاندارد پژو 208 هستند.
منبع: zoomit.ir