آخرین اخبار

خوارکي هايي که از ريزش موهاي شما جلوگيري کرده و آنها را براق مي کنند پوست، مو و زيبايي

خوارکي هايي که از ريزش موهاي شما جلوگيري کرده و آنها را براق مي کنند

  بزرگنمايي:

موي شما تشنه غذاي سالم است! به جاي اعتماد به شامپوها و محصولاتي ديگر از اين دست از مواد زير استفاده کنيد که هم براي رژيملاغري تان مناسب است هم براي موهايتان. اين يعني يک برد دو طرفه.

عوامل اصلي تاثيرگذار بر مو عبارتند از ژنتيک، سن، هورمون ها، کمبو مواد مغذي و بيشتر، آنچه مي خوريد تنها يکي از مواردي است که مي توانيد براي کنترل رفتار موهاي خود انجام دهيد. مهمتر اينکه اگر موهايتان نازک شده و يا در آستانه نازک شدن و کم شدن است قطعاً نمي خواهيد با مصرف غذاهاي مضر اين وضعيت را بدتر کنيد.


جلوگيري از ريزش و نازک شدن موها با رژيم غذايي


با خوردن غذاهاي مقوي و تاييد شده توسط مراجع علمي و دوري از خوراکهاي مضر مي توانيد بر ضخامت، رشد يا ريزش، درخشاني و همچنين احتمال سفيد شدن آنها تاثير گذار باشيد. ليست زير را با خوراک معمول خود مقايسه کنيد:


1-روغن بادام

bestfoodforhair.almondbutter_copy.jpgbestfoodforhair.almondbutter_copy.jpg

روغن بادام شامل گروه متنوعي از مواد مغذي اعم از پروتئين، چربي هاي سالم و ويتامين هاي خاصي است که همگي با سلامت موها مرتبط هستند. پژوهشگران مي گويند وجودويتامين E در آجيل به ويژه به حفظ ضخامت و براقي موها کمک مي کند. در يک آزمايش 8 ماهه مشخص گرديد که مرداني که روزانه يک مکمل ويتامين E دريافت مي کنند 42 درصد افزايش رشد مو نشان دادند.

تنها يک قاشق غذاخوري بادام نياز روزانه بدن شما به ويتامين E محلول در چربي را برآورده مي کند.


2-نارنگي

bestfoodforhair.tangerines.jpgbestfoodforhair.tangerines.jpg

نارنگي از دو جهت براي موهاي شما مفيد است:

1) ويتامين C موجود در آن سبب تسهيل جذب آهن در بدن مانند اسفناج مي شود

2) ويتامين ب 12 آن سبب تحريک رشد و کاهش ريزش مو مي گردد و فرآيند سفيد شدن موها را کند مي کند.



3-ميوه املا بري Amla Berries

bestfoodforhair.amlaberries.jpgbestfoodforhair.amlaberries.jpg

اين ميوه که به انگور فرنگي هندي نيز معروف است ميوه اي شبيه گوجه سبز و ترش مزه و بومي هندوستان است.اين ميوه سرشار از آنتي کسيدان بوده و توسط متخصصان براي درخشان شدن پوست و مو تجويز مي شود.


4-اسفناج

bestfoodforhair.spinach.jpgbestfoodforhair.spinach.jpg

در برخي از موارد (به خصوص در زنان)، کمبود مواد معدني علت ريزش مو است. دکتر کارولين جيکوب (Carolyn Jacon)مي گويد بسيار مهم است که مطمئن شويد ريزش موي شما به دليل کمبود چيزي در رژيم غذايي شما نيست. ما سطح پروتئين، آهن، ذخيره سازي آهن، ويتامين D و چند فاکتور ديگر را اندازه گيري کرده ايم تا مطمئن شويم کمبودي از اين لحاظ نداريد. اسفناج غني از آهن و داراي سبيوم sebum (يک ترشح چرب از غدد سباسه.) است که به عنوان يک نرم کننده طبيعي مو عمل مي کند. اين گياه پربرگ سبز همچنين داراي اسيدهاي امگا 3، منيزيم، پتاسيم، کلسيم و آهن است که همگي به پرپشتي و درخشش موها و از همه مهمتر جلوگيري از ريزش موها کمک مي کنند.



5- ماست يوناني

bestfoodforhair.greekyogurt.jpgbestfoodforhair.greekyogurt.jpg

آيا تا به حال دقت کرده ايد که بالاي سر هر مجسمه يونان باستان چيست؟
بله يک دسته موي ضخيم، پر و مجعد. شايد يک انتخاب هنرمندانه باشد. اما ممکن است دليل آن مصرف ماست غليظ و غني از پروتئيني باشد که توسط مردم يونان و ساير فرهنگ ها از 500 سال قبل از ميلاد استفاده مي شده است. ماست يوناني سرشار از ويتامين B5 (يا پانتوتنيک اسيد) که به گردش خون بهتر در سطح پوست و رشد مو کمک مي کند.



6- سالمون

bestfoodforhair.salmon.jpgbestfoodforhair.salmon.jpg

بدن انسان قادر به انجام کارهاي شگفت انگيزي است، مثل تبديل نور خورشيد به ويتامينD و تقويت استخوانها. اما يکي از کارهايي که بدن قادر به انجام آن نيست توليد امگا 3 است. امگا 3 ضد التهاب است. اگر التهابي در بدن داريد که موجب ريزش مو شده است امگا 3 مي تواند به شما کمک کند. بهتر است امگا 3 را از منابع طبيعي آن مثل ماهي سالمون، ماهي هاي آب سرد مثل ساردين يا قزل آلا به دست آوريد. علاوه بر دور نگه داشتن شما از بيماريها و حفظ تناسب اندام امگا 3 موجب رشد موها شده و آنها را براق و پرپشت نگه مي دارد. معمولا هر دو الگوي تاسي مردانه و ريزش موي زنانه با مقاومت بدن به انسولين همراه است. ماهي سالمون کمک مي کند بدن به طور موثرتري انسولين توليد کند . اما به هر قيمتي که شده از مصرف سالمون پرورشي پرهيز کنيد .



7-دارچين

bestfoodforhair.cinnamon.jpgbestfoodforhair.cinnamon.jpg

بوي دارچين يادآور روزهاي تعطيلات است اين ادويه موجب بهبود گردش خون شده و اکسيژن و مواد مغذي را بهتر به فوليکولهاي مو مي رساند. اين ادويه هيجان انگيز را به قهوه يا نان و يا غلات صبحانه خود اضافه کنيد.


8-بلغور جو دوسر

جوي دو سر سرشار از آهن، فيبر، زينک(روي)، اسيد هاي چرب امگا 3 و اسيد هاي چرب غير اشباع مي باشد که موجب تحريک رشد موها و ضخيم شدن و سلامت آنها مي شود.

9-ميوه گوآوا Guava

bestfoodforhair.guava.jpgbestfoodforhair.guava.jpg

گوآوا (در چابهار به زيتون محلي نيز شناخته مي‌شود و ميوه‌اي گرمسيري است. نوعي ميوه بومي آمريکاي جنوبي و مرکزي است.) ويتامين C موجود در آن از خشکي و شکنندگي موها جلوگيري مي کند. در يک آزمايش دو سر کور Double blinded ( آزمايشي که در آن هم پزشک و هم بيمار از محتواي داروي مصرفي و فرآيند آزمايش بي اطلاعند) که در مجله پوست و زيبايي منتشر شد, محققان اثر مصرف ويتامين C خوارکي را بر روي زناني که دچار ريزش مو شده بودند را بررسي کرده و متوجه شدند که مصرف مکمل ويتامين C سبب رشد چشمگير موها مي گردد. اگرچه اغلب پرتقال را به عنوان بهترين منبع ويتامين C مي شناسيم اما يک ميوه گواوا 4 برابر بيشتر از يک پرتقال ويتامين C دارد.



10- تخم مرغ

bestfoodforhair.eggs.jpgbestfoodforhair.eggs.jpg

تخم مرغ حاوي نوعي ويتامين B به نام بيوتين است که به رشد مو و تقويت ناخن هاي شکننده کمک مي کند. کمبود اين ويتامين سبب ريزش مو مي شود ساير منابع بيوتين عبارتند از بادام، آووکادو و ماهي قزل آلا


11-عدس

bestfoodforhair.lentils.jpgbestfoodforhair.lentils.jpg

عدس سرشار از پروتئين ، آهن ، زينک و بيوتين است و مقدار زيادي اسيد فوليک دارد. بدن جهت سالم نگه داشتن سلولهاي قرمز خون به اسيد فوليک نياز دارد. اين سلولها اکسيژن و مواد مغذي را از طريق پوست به موها مي رسانند. مواد سرشار از اسيد فوليک همچنين براي سلامت اسپرمها نيز مفيد هستند.


12-صدف

زينک ماده مورد نياز براي سلامت کل بدن است. وقتي کمبود زينک داشته باشيد با ريزش مو و يا حتي مژه مواجه مي شويد. زينک همچنين در گوشت گاو و خرچنگ نيز موجود است.


13-جگر

همانطور که پيشتر گفته شد کمبود آهن موجب ريزش مو مخصوصاً در خانمها مي شود. آهن به مقدار زيادي در اسفناج (و ساير سبزيجات داراي برگ سبز تيره) ،دانه سويا، عدس و غلات غني شده و پاستا موجود است. جگر شايد زياد به نظرتان خوشمزه نيايد اما اگر پاته (يک نوع غذاي فرانسوي که از جگر تهيه مي شود) دوست داريد براي موهايتان مفيد است. گوشت اندامها مانند جگر داراي آهن فراوان هستند.


14-مرغ بدون چربي

bestfoodforhair.leanpoultry.jpgbestfoodforhair.leanpoultry.jpg

دقت کرده ايد که زماني که پروتئين به ميزان کافي مصرف نمي کنيد ماهيچه هايتان رشد نکرده و يا حتي در برخي مواقع کوچک مي شوند؟
عيناً همين مساله ممکن است براي موهايتان رخ دهند با رژيم غذايي بدون پروتئين کافي موها اعتصاب مي کنند. موهاي جديد کمتري جايگزين موهاي ريخته شده خواهند شد (ريزش 50 تا 100 تار مور در روز طبيعي است) و دچار ريزش موي کلي خواهيد شد. براي دريافت پروتئين از گوشت از انواع کم چرب آن مثل گوشت مرغ، ماهي و گاو علف خوار استفاده کنيد.


15-جو

bestfoodforhair.barley.jpgbestfoodforhair.barley.jpg

ويتامين E يک آنتي اکسيدان قوي است که اشعه هاي مضر آفتاب را جذب کرده و از سلولهاي پوست محافظت مي کند. همچنين صدمات آفتاب به پوست سر را که باعث نازک شدن موها مي شود ترميم مي کند. در يک مطالعه انواع متفاوتي از مکملهاي ويتامين E براي مدت 8 ماه به بيماران مبتلا به ريزش مو داده شد به 38 نفر از افراد مکمل ويتامين E و به بقيه شبه دارو داده شد. نتيجه آنکه 34 درصد بهبود رشد مو در افرادي که مکمل ويتامين E دريافت کرده بودند مشاهده شد. آنها همچنين دريافتند که اين ميزان ويتامين E را به سختي مي توان فقط از طريق مواد خوراکي بدست آورد. اما به هر صورت جو منبع خوبي از ويتامين E است.



16-آجيل, مغزها و دانه ها

bestfoodforhair.nutsandseeds.jpgbestfoodforhair.nutsandseeds.jpg

پسته به بهبود ريزش موي مردانه کمک مي کند. پسته حاوي بيوتين است و گردو نيز حاوي روغن هايي است که ميزان الاستين مو را افزايش مي دهند. الاستين انعطاف موها را افزايش داده و از شکنندگي آنها جلوگيري مي کند.


17-بوک چوي Bok Choy (نوعي کلم چيني)

bestfoodforhair.bokchoy.jpgbestfoodforhair.bokchoy.jpg

متخصصان پوست در درمان ريزش مو ميزان ferritin فريتين (يکي از پروتئينهاي زيستي است که توسط بسياري از جانداران، گياهان و حتي باکتريها توليد مي‌شود. اين پروتئين با اتصال به آهن نقش ذخيره‌سازي آهن در داخل سلول را برعهده دارد.در انسان فريتين پروتئيني است که به آهن اضافي بدن پيوند شده و در صورت نياز آن را آزاد مي‌کند. اندازه‌گيريسطح فريتين يکي از معيارهاي ارزيابي کم‌خوني فقر آهن است.) را آزمايش مي کنند تا از عملکرد بدن شما پس از افزودن آهن به رژيم غذايي تان طي مشاوره هاي اوليه مطلع شوند. اگر مقدار زيادي کلم چيني که سرشار از آهن است در رژيم غذايي خود استفاده کرده باشيد به احتمال زياد سطح فريتين يا ذخيره آهن خونتان افزايش يافته است.


18-سيب زميني شيرين

bestfoodforhair.sweetpotatoes.jpgbestfoodforhair.sweetpotatoes.jpg

بتا کاروتن (β-Carotene يک رنگدانه قرمز-نارنجي است که در گياهان و ميوه ها يافت ميشود. اين ترکيب پپش ساز ويتامين آ است.)از خشکي و کدري موهاي شما جلوگيري کرده غدد موجود در پوست سر را مجبور به توليد مايعي روغني به نام سبيوم مي کند. چگونه به اين معجون دست پيدا کنيم؟ ميوها و سبزيهاي نارنجي رنگ بهترين انتخاب هستند. هويج، کدو حلوايي، طالبي، انبه و سيب زميني شيرين.


19-ماهي هاليبوت

bestfoodforhair.halibut.jpgbestfoodforhair.halibut.jpg

به غير از آهن ماده معدني مهم ديگري که در سلامت و درخشندگي موها موثر است منيزيم مي باشد. ماهي هاليبوت مانند بسياري ديگر از انواع ماهي سرشار از منيزيم است.


20-قارچ شيتاکه Shiitake mushroom (يک نوع قارچ خوراکي است. اين قارچ در کشورهاي ژاپن، چين جهت مصرف خوراکي کشت داده مي‌شود.)

bestfoodforhair.shiitakemushrooms.jpgbestfoodforhair.shiitakemushrooms.jpg

طبق نتايج يک مطالعه در سال 2012 مس موجب مي شود موها رنگ طبيعي خود را حفظ کنند. قارچ شيتاکه غني از اين ماده معدني است همچنين جلبک دريايي و دانه کنجد نيز محتوي مس هستند.


21-نخود

bestfoodforhair.chickeas.jpgbestfoodforhair.chickeas.jpg

نخود حاوي بيشترين حجم ويتامين B9 (فوليک اسيد) است يک فنجان نخود 1.114 ميکروگرم ويتامين B9 دارد. تقريباً سه برابر ميزان توصيه شده در روز که 400 ميکروگرم است.

22-جلبک اسپرولينا Spirulina

bestfoodforhair.spirulina.jpgbestfoodforhair.spirulina.jpg

اگرچه مهمترين منبع مس در جگر حيوانات مختلف يافت مي شود. مهمترين منبع غير حيواني مس در جلبک اسپرولينا وجود دارد. اين جلبک مثل جلبک هاي تالابي نيست اما از همين خانواده است. يک نوع جلبک سبز آبي که به طور طبيعي در اقيانوس ها و درياچه نمک و آب و هواي نيمه گرمسيري رشد مي کند.


23-مارميت

bestfoodforhair.marmite.jpgbestfoodforhair.marmite.jpg

مارميت عصاره غليظ شده مخمر (که يکي از محصولات جانبي آبجو سازي است) است. اين محصول بو و مزه منحصر به فرد و خاصي دارد. و معمولاً روي نان تست شده با کره در صبحانه مصرف مي شود. بنابر اعلام سازمان غذا و داروي آمريکا اين محصول بالاترين محتوي فوليک اسيد را دارد. يک قاشق کوچک از آن ( در حدود 4 گرم) 100 ميکروگرم فوليک اسيد يا 25% ميزان توصيه شده آن در روز را داراست.



منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد