آخرین اخبار

7 ماده غذايي خوشمزه که مي توانند شما را معتاد کنند چه خبر ... ؟

7 ماده غذايي خوشمزه که مي توانند شما را معتاد کنند

  بزرگنمايي:

چه خبر - با اعتياد آورترين مواد غذايي دنيا آشنا شويد

حتماً تا به حال متوجه شده ايد که بعضي از مواد غذايي هستند که ميل و حرص بي پاياني براي خوردن شان داريم و مقاومت در برابر آن ها يکي از سخت ترين کارهاي دنيا به نظر مي رسد.

اما هوس هاي گهگاه يک ماده ي غذايي با مسأله ي اعتياد به آن کاملاً متفاوت است. در حقيقت، شما مي توانيد به معناي واقعي کلمه به يک ماده ي غذايي خاص اعتياد پيدا کنيد که البته مقصر آن کسي نيست جز مغز خودتان! علت اين مسأله آن است که بعضي از مواد غذايي باعث ترشح دوپامين در مغز مي شوند که نتيجه ي آن مي تواند هوس بيشتر همان مواد غذايي خاص باشد، به ويژه وقتي پاي مواد غذايي اي در ميان باشد که قند، نمک و/ يا چربي زيادي دارند.
مواد غذايي اعتياد آور، موادي هستند که بخشي از مغز به نام مرکز لذت را تحريک مي کنند و به شما اين احساس را مي دهند که نياز بي پاياني به آن مواد غذايي داريد. وقتي اين مرکز لذت/ پاداش در مغز تحريک مي شود، مغز شروع به توليد دوپامين و ديگر مواد شيميايي اي مي کند که به شما احساس لذت مي دهند. چون مغز اين احساس ناشي از ترشح دوپامين را دوست دارد، با ايجاد هوس مقدار بيشتري از آن ماده ي غذايي را طلب مي کند. اگر دنباله روي اين هوس ها شويد، گرفتار يک چرخه ي معيوب اعتياد خواهيد شد.
در ادامه مي خواهيم ببينيم اعتياد آورترين مواد غذايي دنيا کدام هستد و علت اعتياد آور بودن آن ها چيست.
شکلات
شکلات يکي از اعتياد آورترين مواد غذايي دنيا است. تحقيقات نشان داده است، مصرف شکلات همان قسمت هايي از مرکز لذت در مغز را درگير مي کند که هنگام مصرف مشروبات الکلي و بعضي از مواد مخدر، تحريک مي شوند. به علاوه، شکلات احساس دهاني خوبي ايجاد مي کند (احساسي که از بافت غذا در دهان ايجاد مي شود و با مزه ي اصلي غذا متفاوت است) و اين مسأله باعث ترشح اکسي توسين در مغز مي شود که نوع ديگري از هورمون هاي شادي آور است. با گذشت زمان، مغز ما شکلات يعني همان چيزي که باعث توليد دوپامين شده را طلب مي کند و هر بار که شکلات مي خوريد، اين کار رابطه ي بين خوردن شکلات و توليد دوپامين را در مغز شما تقويت و مستحکم مي کند.

پنير
پنير در مجموع چربي و کلسترول بالايي دارد و حاوي ماده اي به نام کازومورفين است که گيرنده هاي اپيوئيد يا همان حس سرخوشي در مغز را تحريک مي کند. کازومورفين به پيام رسان هاي عصبي درون مغز مي چسبد و باعث ترشح دوپامين يعني همان مواد شيميايي شادي آور در مغز مي شود. اين مسأله اغلب منجر به آن مي شود که پنير بيشتري بخواهيم.

چيپس
همه ي انواع چيپس اعتياد آور هستند، اما ماده ي خاصي در آن ها وجود ندارد که گيرنده هاي مغز تحريک کند و باعث احساس سرخوشي يا اعتياد شود، بلکه ويژگي ديگري چيپس را به ماده ي غذايي اعتياد آوري تبديل کرده. کربوهيدرات هاي ساده اعتياد آور هستند چون باعث توليد فوري ماده ي گلوکز در بدن مي شوند و در نتيجه ي آن، انرژي شخص به سرعت زياد مي شود. اما اين انرژي خيلي زود تمام مي شود و شما مجبور مي شويد که کربوهيدرات هاي ساده ي بيشتري بخوريد تا قند خون تان را بالا نگه داريد.

نوشابه
نوشيدني هاي قندي مثل نوشابه ها، آبميوه ها و حتي چاي شيرين، نه تنها فايده ي چنداني براي سلامتي ما ندارند، بلکه 12 اونس (340 گرم) از آن ها مي تواند حاوي 35 گرم قند باشد که مقدار زيادي محسوب مي شود. نوشابه هم مانند شيريني و شکلات، مي تواند باعث ترشح دوپامين در مغز شود. به علاوه، کافئين موجود در نوشابه ها، انرژي را به شکل مضاعفي زياد مي کند. اگر در دام کافئين گرفتار شويد و به آن اعتياد پيدا کنيد، هر زمان که سعي کنيد مصرفش را کنار بگذاريد، علائم ترک اعتياد، مثل بي حالي، سردرد و پريشاني عاطفي را تجربه خواهيد کرد.

سيب زميني سرخ کرده
سيب زميني هاي سرخ کرده معمولاً ترد، داغ و شور هستند. هر سه ي اين ويژگي ها به زبان و مغزتان اين سيگنال را مي دهد که بايد سيب زميني بيشتري بخوريد. چربي موجود در سيب زميني سرخ کرده گيرنده هاي دهان را تحريک مي کند تا به مغز و شکم سيگنال بفرستند و به اين ترتيب ميل به بيشتر خوردن را زياد کنند. خوردن اين باريکه هاي کوچک سيب زميني به ما احساس خوبي هم مي دهد. به همين دليل است که هر بار که به رستوران مي رويم و آن ها را در ليست منو ميبينيم، دلمان مي خواهد که سيب زميني سرخ کرده بخوريم و نمي توانيم در برابرش مقاومت کنيم.

بستني
ميل به خوردن بستني مي تواند سيري ناپذير باشد. علت اين مسأله قند موجود در اين ماده ي غذايي و بافت کرمي آن است. علاوه بر اين، محققان معتقدند مواد غذايي اي مثل بستني که شير و خامه، پايه ي اصلي آن ها هستند، مغز را به همان شيوه ي مواد مخدر تحريک مي کنند و باعث رفتارهايي شبيه به اعتياد مي شوند. فراز و فرودهايي که با مصرف قند در خلق و خوي شما به وجود مي آيد، به خاطر وابستگي اي است که به قند پيدا کرده ايد. وقتي بدن شما به قند عادت کند، هر زمان که قند کمتري مصرف کنيد، بدخلق و غمزده مي شويد و همين مسأله شما را وادار مي کند که قند بيشتري مصرف کنيد.

پيتزا
تحقيقات نشان مي دهد، رتبه ي اول فهرست غذاهاي اعتياد آور، به پيتزا تعلق دارد. علت اين مسأله آن است که وقتي پيتزا مي خوريد، قند خون تان خيلي زود بالا مي رود و وقتي افت مي کند، دوباره احساس گرسنگي مي کنيد و پيتزاي بيشتري مي خواهيد.


منبع: rooziato.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس