آخرین اخبار

اينترنت سال آينده گران مي‌شود؟ اجتماعي

اينترنت سال آينده گران مي‌شود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - اينترنت سال آينده گران مي‌شود؟

تعرفه‌گذاري در حوزه ICT از طريق کميسيوني با نام تنظيم مقررات ارتباطات انجام مي‌گيرد و تعرفه‌هاي تعيين‌شده در چارچوب مصوبه‌هاي اين کميسيون، توسط سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي به ذي‌نفعان ابلاغ مي‌شود.

کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات راديويي نهاد مستقلي است که وظيفه سياست‌گذاري، تدوين و تصويب مقررات را در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات برعهده دارد. نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات و حفظ حقوق مشترکين و کاربران براساس اصول محوري سازمان (يعني رعايت عدالت، انصاف، اخلاق مداري، صراحت، شفافيت و ايجاد فضاي رقابتي سالم ) نيز از ديگر وظايف آن است.

ازسوي ديگر، تهيه پهناي باند اينترنت از خارج از کشور و توزيع آن در داخل، وظيفه دولت و وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات و به‌دنبال آن شرکت ارتباطات زيرساخت کشور است. سياست شرکت ارتباطات زيرساخت همانطور که وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرده است، ارائه پهناي باند اينترنت توسط شرکت زيرساخت به‌عنوان شرکتي دولتي است و در چند ماه اخير نيز چند مرتبه قيمت اينترنت شرکت زيرساخت به اپراتورها کاهش پيدا کرده که اين کاهش قيمت، رشد درآمد شرکت ارتباطات زيرساخت را به همراه داشته و فرصت رقابتي را براي اپراتورها فراهم کرده است.

اما اخيرا مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت درباره احتمال تغيير قيمت اينترنت در سال آينده گفته است که اين شرکت براي تغيير نرخ اينترنت هيچ برنامه‌اي ندارد و قيمت اينترنت توسط شرکت زيرساخت در سال آينده گران نخواهد شد.

صادق عباسي شاهکوه در گفت‌وگو با يکي از رسانه‌ها، با اشاره به احتمال افزايش قيمت مکالمات بين‌الملل تاکيد کرده که صرفا افزايش قيمت درصورت تغيير قراردادها و افزايش و نوسانات قيمت ارزي که توسط شرکت ارتباطات زيرساخت به عنوان ارز نيمايي خريداري مي‌شود، در بحث مکالمات بين‌الملل است که همواره به اين شکل بوده و با قيمت نرخ اعلامي دولت تغيير دارد.

اما رييس سازمان تنظيم مقررات راديويي چندي پيش با بيان اين‌که طي چند ماه گذشته، با افزايش قيمت ارز، هزينه‌هاي خدمات اپراتورها نيز افزايش يافت اما در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، سقف و کف براي قيمت‌ها تعيين شده است، تاکيد کرده بود که اپراتورها مجازند بين سقف و کف و بر اساس تحليلي که از بازار دارند، قيمت‌ها را اعلام کنند.

حسين فلاح جوشقاني اين را هم گفت که اپراتورها در دو سال گذشته با توجه به شرايط بازار، تعرفه‌ها را در پايين‌ترين ميزان اعلام مي‌کردند، اما اکنون با توجه به شرايط اقتصادي تعرفه‌ها افزايش يافته است؛ به‌طوري که اينترنت 10 درصد و مکالمه‌ها با دو برابر افزايش قيمت مواجه هستند که اين افزايش هم‌چنان طبق مقررات است. مخابرات با طرح هم‌کدسازي 70 درصد قيمت‌ها را کاهش داد، اما اکنون قيمت‌ها به سقف رسيده است و طبق جمع‌بندي کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، قيمتي خلاف قانون و بالاتر از سقف تعيين شده نداشتيم.

با اين حال، در مدلي که شرکت ارتباطات زيرساخت به‌دنبال اجراي آن است، اپراتورها قرارداد خود براي مکالمات بين‌الملل را منعقد مي‌کنند و هزينه و درآمد هم مربوط به خودشان مي‌شود و صرفا بايد هزينه انتقال ترافيک را به شرکت زيرساخت منتقل کنند که رشد بازار و کاهش هزينه اپراتورها با دريافت تخفيف از قراردادها را به دنبال دارد و شرکت زيرساخت نيز ديگر درگيري براي قرارداد با اپراتورهاي داخلي و خارجي نخواهد داشت.

بر اين اساس، بالغ بر 8 درصد از هزينه شرکت‌هاي اپراتور، بابت خدمات دريافتي از شرکت ارتباطات زيرساخت ايران است که اين دسته از خدمات شامل تامين پهناي باند اينترنت، ترافيک بين‌الملل، فضا و امکانات زيرساختي و انتقال بين استاني است که به گفته کارشناسان، با کاهش قيمت سرويس‌ها ازسوي شرکت زيرساخت، اپراتورها فرصت رشد بيش‌تري دارند.

پيش از اين، هزينه واگذاري پهناي باند اينترنت به اپراتورها بر اساس پيک مصرفي ماهانه محاسبه مي‌شد، اما بر اساس مدل جديد، پنج درصد بالاترين پيک مصرفي حذف و پس از آن پيک باقي‌مانده 95 درصد حجم مصرفي ديتا، به‌صورت پلکاني، ملاک مصرف اپراتورها براي محاسبه هزينه پهناي باند آن‌ها خواهد بود. اين شيوه محاسبه هزينه واگذاري، قيمت خدمت پهناي باند اينترنت را براي مشتريان شرکت ارتباطات زيرساخت که اپراتورها هستند، حدود 14 درصد کاهش خواهد داد.

اما در شيوه جديد، محاسبه به‌صورت تجميع کشوري پهناي باند انجام خواهد شد؛ اين روش به تمرکززدايي شبکه اپراتورها در راستاي سياست‌هاي شبکه ملي اطلاعات کمک مي‌کند. به اين ترتيب با روش محاسبه تجميعي جديد، هزينه واگذاري اين خدمات، حدود شش درصد ديگر کاهش خواهد يافت.

در اين باره، مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت پيش از اين، با اشاره به کاهش حدود 20 درصدي قيمت در نتيجه اعمال شيوه جديد محاسبه پهناي باند، تصريح کرده بود که اين کاهش قيمت با ايجاد فرصت رقابتي براي اپراتورها، زمينه افزايش رضايت کاربران نهايي را فراهم مي‌کند.

درنهايت، طبق برنامه تدوين‌شده، سهم شرکت ارتباطات زيرساخت از درآمد اپراتورها تا پنج سال آينده به پنج درصد کاهش خواهد يافت که اين به معني آن است که بخش دولتي و حاکميتي تلاش مي‌کند نقش قابل توجهي در گسترش بازار و رونق کسب‌وکارهاي نوين ICT کشور ايفا کند. البته نکته ديگري هم که در اين زمينه وجود دارد، به آمادگي‌هاي بخش خصوصي بازمي‌گردد و اين که آيا براي ورود بخش خصوصي به اين موضوع، زيرساخت‌هاي لازم ايجاد شده و مشخص است که بايد پهناي باند را از چه کانالي و چه تعرفه‌اي خريداري کنند و آن را با چه تعرفه و ضوابطي در داخل کشور توزيع کنند و اصلا اين‌که بسترهاي لازم شرايط مناسب براي اين شرکت‌ها تا چه ميزاني ايجاد شده است؟

منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد