بزرگنمايي:
چه خبر - فقر و معلوليت؛ علت بازماندن ايرانيها از تحصيل
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور از پيگيري وضعيت حدود 19 هزار کودک بازمانده از تحصيل از سوي سازمان بهزيستي خبر داد و گفت: براساس بررسيهاي انجام شده حدود 2400 کودک به دليل فقر و حدود 16 هزار کودک به دليل معلوليت، از تحصيل بازمانده بودند.
حبيبالله مسعودي فريد با بيان اينکه در مجموع، پيگيري وضعيت بازماندگي از تحصيل حدود 19 هزار کودک برعهده سازمان بهزيستي بوده است، گفت: 2300 تا 2400 کودک به دليل فقر و 16500 کودک به دليل معلوليت از تحصيل بازمانده بودند. همچنين 50 تا 60 نفر از اين کودکان اتباع بيگانه بودند.
وي با بيان اينکه عمده کودکاني که به دليل "فقر" به مدرسه نميرفتند به تحصيل برگشتند، اظهار کرد: به حدود 1300 نفر کودکان معلول نيز کمک شد تا ادامه تحصيل بدهند. عمده کساني که امکان ادامه تحصيلشان فراهم نشده به دليل معلوليت جسمي، حرکتي و ذهني آنها بوده است. برخي از اين کودکان نيز آموزش پذير نبودند و لازم بود تا به مدارس استثتايي بروند.
وي با بيان اينکه اعتبار مورد نياز براي بازگشت اين کودکان به تحصيل با کمک وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و اعتبارات سازمان بهزيستي تامين شده است، افزود: حمايتهاي دولت به ويژه از کودکان معلول و حمايت از خانوادههاي آنان بايد افزايش يابد. همچنين مدارس بايد براي حضور اين کودکان و جامعه پذيري آنها آمادگي داشته باشند.
وي با بيان اينکه بعد از شناسايي کودکان باز مانده از تحصيل مسئوليت رسيدگي به وضعيت اين کودکان و بازگشت آنها به تحصيل عمدتا بر عهده سازمان بهزيستي و کميته امداد قرار داده شده است، افزود: براساس بررسيهاي انجام شده مهمترين عوامل بازماندگي از تحصيل اين کودکان، به دلايل اجتماعي مثل فقر، دلايل جسمي و حرکتي مانند معلوليت يا مشکل اياب ذهاب به مدرسه بوده است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اينکه بخش عمدهاي از اين کودکان به چرخه تحصيل برگشتهاند، اظهار کرد: مشکل عمده در بازگشت اين کودکان به چرخه تحصيل بيشتر مربوط به کودکاني است که معلوليتهاي شديد دارند.
مسعودي فريد با اشاره به اينکه اين کودکان در صورت حضور در مدرسه نيازمند خدمات ويژهاي هستند، تصريح کرد: در همه جاي دنيا سياست اين است که کودکان معلول تا جاي ممکن در مدارس عادي درس بخوانند و تنها مواردي که معلوليتهاي ذهني شديد دارند و قادر به يادگيري نيستند در مدارس استثنائي حضور پيدا کنند.
وي با تاکيد بر اينکه کودکاني که که صرفا معلول جسمي-حرکتي هستند يا معلوليت ذهني خفيف دارند، بايد بتوانند در مدارس عادي تحصيل کنند، افزود: با پيگيريهاي صورت گرفته از سوي سازمان بهزيستي بيشتر کسانيکه به دليل فقر از تحصيل بازمانده بودند به مدرسه برگشتند.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اينکه کودکان معلول براي حضور در مدرسه علاوه بر "مناسبسازي فيزيکي" به "مناسبسازي آموزشي" نيز نياز دارند، توضيح داد: فراهم شدن وسايل کمکآموزشي مناسب براي اين کودکان، يا حضور افرادي در کنار معلم اصلي که بتواند زمان ويژه يا بيشتري را براي اين کودکان اختصاص دهد، بخش عمدهاي از مسائل اين کودکان را حل ميکند.
مسعودي فريد با بيان اينکه حل موضوع آموزش اين کودکان با وزارت آموزش و پرورش است، اظهارکرد: سازمان بهزيستي نيز بايد موانع مالي حضور اين کودکان در مدارس را رفع کند، براي مثال اگر خانوادهاي فقير يا در مورد نگهداري از کودک دچار مشکل است، سازمان بهزيستي و معاونت توانبخشي اقداماتي را به شکل ويژه انجام ميدهد.
وي با بيان اينکه کودکان بازمانده از تحصيل عمدتا در مناطقي هستند که دسترسي راحتي به مدارس ندارند، تصريح کرد: بهزيستي در مورد اياب و ذهاب اين کودکان نيز به آنها کمک ميکند. همچنين کمک براي تهيه وسايل کمک توان بخشي و رفاهي از جمله ويلچر، لوازم التحرير، پوشاک و ... بر عهده اين سازمان است.
وي افزود: گاهي مدرسه نزديک محل سکونت اين کودکان وجود دارد اما امکانات لازم را ندارد و کودک مجبور است براي تحصيل به شهر يا روستاي ديگري برود و حتي بعد از مدتي از اين کار منصرف شود، اما اگر اين مدارس مناسب سازي شوند کودک ميتواند در مدارس عادي حضور پيدا کند، چراکه تعداد کمي از اين کودکان لازم است تا به مدارس استثنائي بروند.
منبع: isna.ir