آخرین اخبار

قاليباف: تا امروز به دنبال پست و مقام نبوده‌ام سياسي

قاليباف: تا امروز به دنبال پست و مقام نبوده‌ام

  بزرگنمايي:

چه خبر - قاليباف: تا امروز به دنبال پست و مقام نبوده‌ام

محمد باقر قاليباف شامگاه پنج شنبه در همايش «کارنامه چهل سالگي، بررسي مسائل، چالش‌ها و فرصت‌ها در دهه پنجم انقلاب» در مشهد اظهار داشت: هر حرکت و انقلابي در هر مجموعه‌اي از سازماندهي سياسي فضاي امروز دنيا با وجود جريان‌ها و نگرش‌هاي مختلف وقتي به قدرت مي‌رسد بايد ساختاري براي خود طراحي کند تا اين قدرت را حفظ و همچنين ساختاري را طراحي کند تا افزايش قدرت هم بدهند و اين، شامل هر حرکت و انقلابي مي‌شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: انقلاب اسلامي ويژگي منحصربه فردي نيز داشت؛ باورش مبتني بر اعتقاد به سنت‌هاي الهي بود آن هم در موقعي که فرهنگ ليبرالي و سرمايه‌داري در تمام سطوح جهاني، منطقه‌اي، ملي، محلي و حتي نفر به نفر نفوذ پيدا کرده است، ما انقلابي داريم که بنا به تعبير زيباي حضرت امام (ره) اگر شما بخواهيد مقابل دين ما بايستيد، ما مقابل همه دنيا شما خواهيم ايستاد مصداق پيدا مي‌کند.

قاليباف افزود: پس انقلاب اسلامي با چنين تفکر و باوري مبتني بر اعتقاد بر سنت‌هاي الهي و فرهنگ برخاسته از قرآن و اهل بيت (ع) گام برداشته و خود را در چارچوب نظم نوين جهاني جا نمي‌دهد و در عصري اتفاق افتاد که دوره جنگ سرد بود که دنيا تحت سيطره دو قدرت بود. آن‌ها دست از سر ما برنمي‌دارند مگر اينکه در آرمان‌ها، ارزش‌ها، باورها، تفکر‌ها و انديشه‌هايمان تجديد نظر کنيم؛ اين همان رابطه ظالم و مظلوم است.

وي تصريح کرد: شرايط قبل و بعد از انقلاب ما متفاوت است، مهمترين کار و اولويت ما در قبل از انقلاب، تعريف و تبيين مباني انقلاب بود، ولي وقتي به قدرت رسيديم بايد بدانيم حرف لازم است، اما کافي نيست؛ امروز وظيفه همه ما کارآمدي دين در جامعه است و منظور از کارآمدي اين است که هم درست کار کنيم و هم کار درست را بکنيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: وقتي به اين ساختار نگاه مي‌کنيم بايد بدانيم آرمان‌هايمان کجاست؟ سطح اول، هدف غايي و نهايي است که در همه عصر‌ها و نسل‌ها وجود داشته و در حقيقت فلسفه خلقت؛ يعني زندگي کردن براساس بندگي و سير رشد و تعالي است، يعني اگر ما همه امکانات مادي را فراهم کنيم، اما بندگي خدا و سير رشد و تعالي اتفاق نيفتد به هدف غايي خود نرسيده‌ايم.

قاليباف افزود: سطح دوم که امروز بيشتر با آن سر و کار داريم، سطحي است که بايد به جمهوريت نظام يعني مردم سالاري ديني، به آزادي در حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي و اسلاميت نظام يعني توجه به شريعت احکام و فرهنگ اسلامي و در حوزه‌هاي عدالت، رفاه، تربيت و تعليم و در کل سطوح به نوعي سبک زندگي اسلامي در همه شئونات بايد پرداخت.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: وقتي مي‌گوييم مولد باشيم يعني براساس باور‌هاي ديني خود بايد توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کنيم؛ کارکرد يک نظامي مثل جمهوري اسلامي بايد مبتني بر تبيين کردن اين چهار قدرت باشد؛ يعني تبديل کردن معرفت به قدرت و ثروت و منزلت به قدرت.

قاليباف افزود: يک سطح عملياتي و ميداني هم داريم که به تعبير امروز؛ مسائل زيرساختي، خدماتي، نياز‌هاي اوليه ما است؛ اگر بخواهيم يک ارزيابي از کارکرد جمهوري اسلامي داشته باشيم بايد در اين سه سطح دقت کنيم؛ کارنامه ما در جا‌هايي قابل قبول است، اما در جا‌هايي هم اصلا قابل دفاع نيست.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري افزود: در جمهوري اسلامي در دولت‌سازي باقي مانديم و نتوانستيم موفق شويم و جا‌هايي نيز عقب‌نشيني کرديم؛ منظور از دولت‌سازي؛ قوه قضائيه، مجريه، مقننه، نيرو‌هاي مسلح و مردم هم هست، اساس اين انقلاب بر مردم و مردم مداري است.

قاليباف تصريح کرد: امروز هم در داخل کشور با مشکلاتي روبرو هستيم؛ بيکاري، فساد، رانت، آسيب‌هاي اجتماعي، مشکلات اقتصادي، تورم؛ بايد دقيقا دقت کنيم اگر امروز بر فرض مثال با فساد روبرو هستيم فساد علت است يا معلول؟ بنده معتقدم همه اين مشکلات معلول است و علت اصلي، ضعف مديريت و کارآمدي در نظام جمهوري اسلامي است و در اين بخش دچار چالش بزرگ هستيم.

وي خاطرنشان کرد: ما به لحاظ منابع مادي و انساني چيزي کم نداريم و مثال‌هاي زيادي هم در حوزه‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي از دهه اول انقلاب تا چهارم تا امروز داريم؛ اما امروز چالش ما ناکارآمدي اشباع شده در کشور است که با آن روبرو هستيم و مهمترين نياز بنيادي ما در حقيقت مديريت و اداره کشور در اين بخش‌ها است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اگر در تاريخ اسلام و در زمان حکومت حضرت پيامبر (ص) و حضرت علي (ع)، نگاه کنيم در همان دوران کوتاه 5 ساله، درس‌هايي است که بايد نگاه کنيم و سرمشق بحث‌هاي مديريتي باشد. بايد ساختار‌ها را کوچک کنيم؛ بايد در توزيع فضايي قدرت و سازماندهي سياسي فضا يعني تفکيک‌هاي ساختاري اداره کشور بين کار ملي و محلي تفکيک قائل شد.

هر کاري که جنبه حاکميتي دارد بايد در اختيار دولت باشد و هر کاري که جنيه تصدي گري دارد بايد به طور کامل به مردم واگذار شود.

قاليباف گفت: اگر مردم مدنظر باشند و خود مردم در ميدان کار قرار بگيرند؛ شايسته‌سالاري صورت مي‌گيرد، فساد به حداقل مي‌رسد؛ هرچه از انقلاب فاصله گرفتيم، مرتب به سمت نوعي از تفکرات که با مباني انقلاب در حوزه مديريت است رفتيم و اوج اين کار هم از دهه 70 پايه گذاشته شد و اين روند تا امروز ادامه پيدا کرد و امروز آسيب‌هاي آن را در حوزه سياسي، اقتصادي و فرهنگي مي‌بينيم، اما در حوزه دفاع و امنيت که امروز کارنامه قابل دفاع داريم اساس نگرش انقلابي تا امروز باقي مانده است.

وي در پاسخ به سوال اينکه نظر ايشان راجع به عملکرد مرحوم آقاي هاشمي رفسنجاني چيست تصريح کرد: همه انسان‌ها حتما نقاط قوت و ضعفي دارند و من معتقدم انصاف حکم مي‌کند اگر شخصي را مي‌خواهيم مورد بررسي قرار دهيم بايد سابقه آن را بررسي کنيم و همه جوانب کار را بايد در نظر داشته باشيم. مهمترين نقد من و اشکال ايشان آن عملکردي بود که در دوره ايشان شکل گرفت به ويژه در دولت دوم ايشان که نگرشي پايه‌گذاري شد که براساس نگرش و پايه مباني انقلاب نبود و هر چه زمان گذشت نقطه انحراف اوليه بيشتر شد و امروز چالش جدي ما در همين است که منطبق بر فرهنگ دهه شصت و باور‌هاي انقلاب در حوزه اقتصاد نيستيم، اما در خيلي از کارها، حرکت‌هاي بزرگي اتفاق افتاده که جاي تقدير و تشکر دارد.

قاليباف خاطرنشان کرد: اگر در جمهوري اسلامي کسي دنبال پست و مقامي باشد اين امر نکوهيده است و مقام معظم رهبري هم اين مطلب را به ما عرضه داشتند؛ بنده هم تا امروز به دنبال پست و مقام نبوده‌ام؛ هميشه دنبال اين بوده‌ام براي انقلاب کوتاهي نکنم و دنبال امورات شخصي نروم اکنون هم که هيچ مسئوليت اجرايي ندارم از صبح تا آخر شب بيرون از خانه هستم و مشغول فعاليت جهادي هستم؛ نه بودجه دولتي دارم و نه کار دولتي و امروز با مردم کار مي‌کنم؛ مهم اين است که هر جا هستيم نااميد نشويم، انقلاب به ما ياد داد که «نمي‌شود»، نداريم.

وي تصريح کرد: وظيفه قوه مجريه، کار اجرايي است و يکي از نقد‌هاي من به قوه مجريه معطوف به کساني است که يا تجربه کار اجرايي ندارند يا اگر دارند کارنامه قابل دفاع از خود ندارند. 40 سال از انقلاب گذشته و ما در دهه اول انقلاب نيستيم؛ بنده اگر در قوه مجريه باشم اولين کاري که مي‌کنم اين است که دولت را به سرعت کوچک‌سازي و برون‌سپاري مي‌کردم و البته اين برون‌سپاري بايد منطبق بر نگرش‌هاي اسلامي باشد.

قاليباف افزود: اين ديدگاه که مي‌گويند دستگاه‌هاي امنيتي نمي‌گذارند کاري انجام بگيرد؛ ديدگاه غلطي است و آن کساني که نمي‌گذارند کار به پيش برود، 4 درصدي‌ها هستند که همه جا وجود دارند؛ اگر مسئولي که دارايي‌اش 500 يا هزار ميليارد تومان است هر چند که از راه حلال و عرق جبين هم بوده باشد، در جمهوري اسلامي نمي‌تواند وزير باشد.

قاليباف در پاسخ به اين سوال که عده‌اي عملکرد شما را در شهرداري و کارنامه شما را در مسير ريل‌گذاري شده توسعه ليبرالي مي‌دانند تصريح کرد: من هم در ناجا و همچنين در شهرداري با مردم سر و کار داشته‌ام و زماني که به شهرداري آمدم اولين حرفي که زدم گفتم از زماني که شهر تهران شکل گرفته روز به روز شمال تهران با جنوب تهران متفاوت‌تر شده؛ يعني هر کس آمد، شهر تهران را دو قطبي‌تر کرد.

وي گفت: من در اوايل خدمت هم در شهرداري قولي دادم و گفتم من همه تلاش خود را مي‌کنم تا نگذارم فاصله شمال و جنوب بيشتر از اين شود و اگر زيرساخت‌ها و شاخصه‌ها را نگاه کنيد مي‌توان با کلان شهر‌هاي بزرگ دنيا قياس کرد و امروز همه شاخصه‌ها نشان مي‌دهد که جنوب شهر تهران در دوره 12 ساله ما نه تنها فاصله آن با شمال تهران بيشتر نشد بلکه کمتر هم شد.

وي گفت: اين يعني عدالت و به فقرا رسيدن؛ هفت سال قبل در شهرداري تهران زماني که حرف از بافت فرسوده به اين شکل وسيع که امروز هست نبود، تصميم گرفته شد خانه فرسوده‌اي که در بافت فرسوده است پروانه ساخت رايگان دهيم و بدهي‌هاي گذشته آن را نگيريم؛ آيا اين عدالت و رسيدگي به فقرا و محرومان نيست؟

شهردار سابق تهران افزود: قبل از حضور من به عنوان شهردار در شهرداري نه طرح جامعي بود و نه طرح تفسيري و شهردار هر تصميمي که مي‌خواست مي‌گرفت؛ تمام کار ما براساس طرح جامع بود و نکته ديگر اين که ما در شهر تهران از مردم عوارض مي‌گيريم، اما آيا دستگاه‌هاي دولتي بيشمار در تهران هم به شهرداري عوارض خود را مي‌دهند؟ خير.

قاليباف ادامه داد: در 25 سال، متروي تهران که همزمان با دو دولت سازندگي و اصلاحات بود، 70 کيلومتر مترو ساخته شد، ما در طول دولت‌هاي نهم و دهم و يازدهم و دوازدهم که دوباره تحريم بوديم، 240 کيلومتر خط مترو ساختيم؛ مترو تهران را با مترو کشور‌هاي پيشرفته از لحاظ کيفيت، ساخت و قيمت قياس کنيد.

منبع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد