آخرین اخبار

روحاني: در کار تامين علوفه هم مانده‌ايم سياسي

روحاني: در کار تامين علوفه هم مانده‌ايم

  بزرگنمايي:

چه خبر - روحاني: در کار تامين علوفه هم مانده‌ايم

حجت‌الاسلام حسن روحاني در جمع وزير و مديران ارشد وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه بايد در برابر کار و تلاش کشاورزان تعظيم کنيم، گفت: سر تعظيم فرود مي‌آورم مقابل دست‌هاي پينه بسته در واقع بار اصلي امنيت کشور بر دوش کشاورزان است.

رئيس دولت دوازدهم تاکيد کرد: ما وقتي صحبت از امنيت مي‌کنيم بيشتر به سمت نيروهاي نظامي مي‌رود. اما امنيت ما دست کشاورزان است. شما تصور کنيد مادري صبح از خواب بيدار مي‌شود براي نان فرزندش دچار دغدغه داشته باشد، اين مادر دغدغه غذاي خودش و بچه‌هايش را داشته باشد، امنيتي نمي‌ماند.

وي تاکيد کرد: بخش بزرگي از آرامش و امنيت بشر در سايه تامين مواد ضروري غذايي خودش است. انسان‌ها در طول فصل‌هاي مناسب کار مي‌کنند که در فصل‌هاي ديگر امکان‌پذير نيست از ذخيره غذايي خود استفاده مي‌کنند. اين خصلت در ميان حيوانات هم وجود دارد.

رئيس قوه مجريه با اشاره به اينکه در روستاها در گذشته سيستم به اين حالتي که امروز مي‌بينيم نبود، گفت: در آن زمان‌ها هرکسي احساس مسئوليت مي‌کرد؛ يعني دستگاه وزرات‌خانه‌اي نبود هرکسي حساب کار خودش را مي‌کرد و به فکر گندم خود و خانواده‌اش بود.

وي ادامه داد: تقريبا هر کسي اين مسئوليت را خودش به صورت فردي به عهده داشت، مثلا وقتي مي‌خواست نان بپزد و تنورش را روشن کند، از روز قبل اقدام مي‌کرد، هيچ چيزي به عنوان انبار ذخيره وجود نداشت.

روحاني گفت: اين بار امنيتي که قبلا روي تک تک افراد خانواده‌شان بود امروز با شرايط جديد دنيا و تمدن‌هاي جديد بر يک نقطه متمرکز شده است حالا به نام جهاد کشاروزي و يا هر عنواني که داشته باشد اين مسئوليت سخت و سنگين است .

وي تاکيد کرد: دولت بايد از همان زمان برداشت گندم حواسش باشد کجا آرد شود و توزيع شود، کشت آبي و ديمي چگونه است. خلاصه مردم در نانوايي مي‌آيند نان خود را به چه قيمت مي‌خرند.

رئيس‌جمهور ادامه داد: لبنيات و حبوبات هم همين وضع را دارد. قبلا در خانه مرغ و تخم مرغ داشتند. گله گوسفند داشتند هرکسي در مجموع مسئول امنيت غذايي خودش بود و در امنيت دفاعي هم همين بود در خانه تفنگ داشت قلعه براي خودش درست مي‌کرد امروز اين موضوع در نيروهاي امنيتي و دفاعي تقسيم و تجميع شده است.

روحاني گفت: کشاورزان عزيز ما در بخش زراعت و دام که مواد غذايي ما را تامين مي‌کنند و حيات ما را و کالري مورد نياز ما را تامين مي‌کنند، بزرگترين امنيت را براي ما مي‌آفرينند در صورتي که وزارت خانه‌هاي ديگر هم اين امنيت را مي‌آفرينند. اگر وزارت نفت نباشد و اگر نفت و گاز و گازوئيل نباشد همه تحرک کشور متوقف مي‌شود.

وي تاکيد کرد: هر بخش مسئوليتي را براي ايجاد امنيت مردم و آسايش مردم بر عهده دارند. قشري که ما الان نام او را کشاورز مي‌گذاريم بار سنگين اين تامين امنيت را بر دوش دارد ما وظيفه داريم ابتدا امنيت او را تامين کنيم. کشاورزي که مي‌خواهد امنيت کشور را ايجاد کند چه موقع مي‌تواند امنيت را براي جامعه به ارمغان بياورد. اگر کشاورز از اول داراي دغدغه فکري باشد، آيا مي‌تواند نياز خود را تامين کند و سرنوشت محصولش چه مي‌شود؟ چگونه مي‌تواند امنيت غذايي ما را تامين کند؟

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: ما در اتاقمان کمتر دغدغه داريم که باران بيايد يا نيايد يا هوا سرد بشود يا نشود. براي ما نسيم دلنواز و تندباد يکي است و فرقي ندارد اما کشاورز از غرش آسمان اميد مي‌گيرد و از بارش باران روحيه مي‌گيرد که امسال بارندگي است. ما خدا را شکرگذاريم که خدا نعمتش را به ما ارزاني داشته و در اين سه ماه نسبت به پارسال در شرايط بهتري قرار داريم و در بلندمدت هم وضع ما هم بهتر است به جز چند استان. جز يک استان همه استان‌ها وضعشان بهتر است و وضع بسيار خوبي دارند. بعضي استان‌ها را داريم که تا هزار درصد هم نسبت به پارسال افزايش بارندگي داشتيم. بارندگي در کشور نسبت به پارسال از حدود 33 ميليمتر به 107 ميليمتر رسيده است.

وي خاطرنشان کرد: در کشاورزي يک سال بيشتر باران يک سال کمتر؛ يک باره آفت هست و گرما و سرما وجود دارد ولي ما بايد کشاورز را مطمئن کنيم تا کشاورز بداند اين سال اگر ضرر مي‌کند سال بعد جبران مي‌شود. بخشي از اين تامين بر عهده ماست. شما در بخش دام اگر اين واکسن‌ها را تهيه نکنيد ما چطور او را مطمئن کنيم؟

روحاني با بيان اينکه بخشي از موارد غذايي را از بيرون مي‌آوريم،‌ گفت:‌ بخشي از مردم نمي‌دانند که گرفتاري‌ها در علوفه و ذرت است و فکر مي‌کنند که علوفه چيزي نيست. يکي مي‌گفت ميلياردها دلار خرج کنيم که علوفه وارد کنيم؟ براي برخي تعجب برانگيز است. نياز نهادهاي کشاورزي را بايد تامين کنيم و در همه اين‌ها ممکن است به سمت خود اتکايي حرکت کنيم اما نبايد اين‌ها را رها کنيم.

رئيس‌جمهور تصريح کرد:‌ مواد غذايي سفره خودمان را بايد از مزرعه ايران تهيه کنيم. وزير جهاد کشاورزي آقاي حجتي واقعا دلسوزي مي‌کند و گاهي با ما هم دعوا مي‌کند که خريد تضميني و قيمت گندم و غيره بايد چگونه باشد. او به عنوان وظيفه ملي و ديني خود اين کار مي‌کند. آقاي حجتي بيشتر به فکر بخش خودش هست و طبيعي است چون مسئول تامين اين مواد غذايي است. ما به غير از تامين محصولات غذايي بايد به فکر قدرت خريد مردم هم باشيم. شما اگر بهترين محصول را توليد کنيد و مردم قدرت خريد نداشته باشند که چه فايده دارد. ما بايد اين را تنظيم کنيم.

وي با بيان اينکه ما اين تعادل را بايد بتوانيم به وجود بياوريم ابراز داشت: نبايد اينگونه باشد که بخش زراعي ما بخواهد تعطيل شود و نبايد اينگونه باشد که کشاورز بگويد محصول روي درخت است اما صرفه ندارد که آن را بچينيم در سبد قرار دهيم.

رئيس‌ دولت تدبير و اميد با بيان اينکه اول انقلاب 36 ميليون نفر بوديم، الان 81 ميليون نفر هستيم و هر سال هم يک ميليون به جمعيت اضافه مي‌شود، اظهار داشت: پس هر ساله نياز ما به مواد غذايي اضافه مي‌شود. زمين کشاورزي ما نيز محدود است. اگر در زمين هم محدوديت نداشته باشيم در زمينه آب محدوديت داريم. پس چه بايد کنيم مواد غذايي را حدالامکان در داخل با توان داخلي خود تامين کنيم؟

وي با تاکيد بر اينکه ما به طبيعت ظلم کرد و طبيعت نيز هم‌اکنون به ما پاسخ مي‌دهد، تصريح کرد: بدانيد هر کس به طبيعت ظلم کند، طبيعت گذشت نمي‌کند. اگر هم گذشت کند، کوتاه‌مدت است و بعد پاسخ مي‌دهد. ما قهر طبيعت و خدا را مي‌آفرينيم. ممکن است برداشت بي‌رويه داشته و سد بي‌رويه بسازيم. اين گونه حق‌آبه تالاب‌ها را نمي‌پردازيم. اين کارها ممکن است با سنت الهي تغيير کند. آيا همانقدر که جنگل‌ها را نابود مي‌کنيد، باران نيز همانقدر مي‌بارد؟‌

منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد