آخرین اخبار

کثيف ترين چيزها در رستوران که نبايد به آنها دست بزنيد، مراقب باشيد! اخبار پزشکي

کثيف ترين چيزها در رستوران که نبايد به آنها دست بزنيد، مراقب باشيد!

  بزرگنمايي:

رستوران رفتن را دوست داريد؟ شما تنها نيستيد. گزارشي در سال 2015 نشان مي دهد که، درصد قابل توجهي از مردم مي گويند که، حداقل هفته اي يکبار به رستوران مي روند.غذا خوردن در رستوران راحت، لذت بخش و حتي گناه آلود است .اما آيا براي مواجه با ميکروبهايي که در کنار ظرف سيب زميني سرخ کرده شما هستند، آماده ايد؟

کثيف ترين و آلوده ترين وسايل رستوران را به شما معرفي مي کنيم:

1- ميز

چارلز جربا(Charles Gerba) پرفسور ميکروبيولوژي در دانشگاه آريزونا، تعداد قابل توجهي از باکتري E.Coli ( اشريشيا کُلي (نام علمي: Escherichia coli) يا بطور اختصار E.coli، نوعي باسيل گرم منفي از خانواده انتروباکترياسه‌است که بطور شايع در روده جانوران خونگرم وجود دارد. بيشتر سويه‌هاي اشريشيا کلي، بي‌آزار هستند اما برخي از سروتيپ‌هامانند O157:H7 موجب مسمويت غذايي و اسهال مي‌شوند) و Coliform ( اصطلاح کلي فرم به گروهي از باکتري هاي خانواده انتروباکترياسه ( باکتري هاي روده اي ) گفته مي شود که، داراي توانايي خاصي در تخمير قند لاکتوز باشند.کلي فرم ها باکتري هايي هستند که هميشه در مجراي گوارشي حيوانات و انسان حضور دارند و در زباله ها و همچنين در گياهان و مواد روغني نيز يافت مي شوند)، را روي ميز رستورانها يافته است. تعداد آنها به اندازه اي است که، براي عموم مردم خصوصاً کودکان، افراد مسن و افرادي که داراي نقص سيستم ايمني هستند، مي تواند خطرساز باشد. تعداد اين باکتري ها پس از تميز کردن ميز حتي بيشتر نيز ميشود که، نشان دهنده ارتباط مستقيم بين دستمال هاي کثيف کارکنان رستوران و تعداد باکتري هاست.

راه حل چيست؟از کارکنان رستوران بخواهيد که ميز شما را با دستمال پاک نکنند .

table.jpgtable.jpg

2- منوي رستوران

مشکل است که از دست زدن به منوي رستوران خودداري کنيد. اما آنها کثيف ترين وسايل موجود در هر رستوراني هستند. فکر کنيد در روز چند نفر به آنها دست مي زنند و اينکه اين وسايل به ندرت تميز و يا جايگزين مي شوند. همچنين ممکن است کارکنان رستوران با همان دستمالي که ميزها را پاک مي کنند، منوها را نيز تميز کنند.يک مطالعه در سال 2013 نشان داد که، منوي رستوران ها بهترين وسيله براي انتقال انواع مختلف باکتري هستند. باکتري E.Coli براي مدت 24 ساعت روي منوهاي گلاسه زنده مي ماند. و باکتري سالمونلا نيز به مدت 72 ساعت.

دونا دابرگ (Dona Duberg) دستيار پرفسور آزمايشگاه کلينيک علوم دانشگاه سنت لوييز مي گويد، به ظاهر منويي که در دست داريد دقت کنيد، اگر روي آن اثر غذا مشاهده مي شود و وقتي به آن دست مي زنيد چسبناک است، نشان دهنده اين است که اين منو منبع ميکروب، باکتري و ويروسهاي افراد مختلفي است که، در طي چند روز گذشته در آن رستوران غذا خورده يا آنجا کار مي کنند.

راه حل چيست؟ براي اينکه از اين آلودگيها در امان باشيد، پس از سفارش غذا و پيش از شروع به خوردن دستهايتان را حسابي بشوييد.

menu.jpgmenu.jpg

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpgrelated-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد: کثيف ترين وسايلي که در کيف تان داريد

3- يخ در ليوان نوشيدني

دوست داريد نوشيدنيتان خنک باشد؟ يخسازهاي رستوران ها به دفعاتي که لازم است، تميز نمي شوند (ايده آل آن ماهي يکبار است)، و ممکن است منبع باکتري باشند.

راه حل چيست؟ نوشيدني خود را بدون يخ سفارش دهيد، دراين صورت معده تان هم از شما سپاسگزار خواهد بود.

ice.jpgice.jpg

4- تکه هاي ليمو در نوشيدني

در برخي رستورانها نوشيدنيها معمولاً با يک تکه ليمو سرو مي شوند. اما يک تحقيق در سال 2007 مشخص کرد که، 69.7 درصد از تکه هاي ليمو در روي پوست يا ميوه خود باکتري دارند. زيرا تا زماني که يک تکه ليمو به ليوان نوشيدني شما برسد، توسط افراد زيادي دست به دست مي شود. بعلاوه هيچ راهي وجود ندارد که، مطمئن شويد اصول صحيح شستن دست توسط کارکنان رستوران رعايت شده است.

راه حل چيست؟ نوشيدني خود را بدون ليمو سفارش دهيد.

lemon.jpglemon.jpg

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpgrelated-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد: با کثيف ترين قسمت هاي آشپزخانه تان آشنا شويد

5- ظرف سس گوجه و نمک و فلفل

اين ظروف به احتمال زياد هرگز تميز نشده اند و اگر هم تميز شوند، معمولا با همان دستمال پاک کننده ميزو صندلي و سيني رستوران که در سينکي کثيف شسته شده تميز خواهند شد.علاوه بر اين غير ممکن است که بفهميد قبل شما چه کسي به آنها دست زده، و اينکه آيا دستهايش را شسته بوده يا نه.

راه حل چيست؟ همراه خود دستمال آنتي باکتريال داشته باشيد. اگر به سس گوجه نياز داريد، ظرف آن را يک بار با دستمال آنتي باکتريال خود پاک کنيد.

ketchup_bottle_and_salt_and_pepper_shakers.jpgketchup_bottle_and_salt_and_pepper_shakers.jpg

6- سيني ها

مانند ظرف نمک و فلفل و منوها، سيني هاي رستوران ها نيز به ندرت تميز مي شوند و اگر هم تميز شوند، با همان دستمال معروف تميز خواهند شد. پيشنهاد مي کنيم، زماني که در يک فست فود غذا مي خوريد، تا جايي که مي توانيد از دست زدن به سيني خودداري کنيد.

راه حل چيست؟ قبل از دست زدن به غذا از مواد استريل کننده دست استفاده کنيد و هرگز تا زماني که غذاي خود را تمام نکرده ايد، به سيني دست نزنيد.

the_tray.jpgthe_tray.jpg

7- ظروف سلف سرويس ها

بله ظروف سلف سرويس ها نيز به همان آلودگي هستند که، تصور مي کنيد. هيچ اطميناني نيست کهغذاي آماده شده در دماي مناسب ( سرد يا گرم ) نگهداري شود و ضمناً غذاي باقيمانده در يک سيني يا ظرف، معمولاً روي غذاي جديد ريخته و سرو مي شود و ابزار سرو غذا معمولاً بارها وبارها بدون شسته شدن مورد استفاده قرار مي گيرند. اين دو کار سبب انتقال باکتريها از يک ظرف به ظرف ديگر شده و باعث چند برابر شدن ميزان باکتريها خواهند شد.

راه حل چيست؟ غذايي که در اين رستورانها مي خوريد، به خطرش نمي ارزد.

the_buffet_copy.jpgthe_buffet_copy.jpg

8- سرويس هاي بهداشتي

کاملا روشن است که سرويس هاي بهداشتي محلي آلوده هستند، اما سرويس هاي بهداشتي هر رستوران انعکاس ميزان تميزي ساير مکانهاي يک رستوران است. بدين منظورمي توانيد چک کنيد که، آيا برنامه نظافت روزانه سرويسهاي بهداشتي در پشت در آنها نصب شده يا خير؟. همچنين مي توانيد از حس بويايي خود کمک بگيريد، اگر سرويسها بوي بدي مي دهند، نشاندهنده کثيف بودن رستوران است. هميشه به خاطر داشته باشيد، افراد بيماري که حالت تهوع يا اسهال دارند، معمولاً ازسرويس هاي بهداشتي استفاده مي کنند و ممکن است دستانشان را به خوبي شما نشورند.

راه حل چيست؟ دستان خود را با آب و صابون بشوييد و با دستمال دستهاي خود را خشک کنيد. از همان دستمال براي بازکردن درها استفاده کنيد و قبل از شروع غذا دستهاي خود را با مايع ضد عفوني کننده تميز کنيد.

the_bathroom.jpgthe_bathroom.jpg




منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد