آخرین اخبار

چرا سبد حمايتي به بازنشستگان تأمين اجتماعي و کارگران پرداخت نشد؟ اقتصادي

چرا سبد حمايتي به بازنشستگان تأمين اجتماعي و کارگران پرداخت نشد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا سبد حمايتي به بازنشستگان تأمين اجتماعي و کارگران پرداخت نشد؟

هيئت وزيران در تاريخ 27 آبان ماه به‌پيشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبراني و حمايت غذايي از گروه‌هاي کم‌درآمد جامعه را تصويب کرد.

بر اساس «دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبراني و حمايت غذايي از گروه‌هاي کم‌درآمد جامعه»، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است براي پرداخت کمک جبراني به‌ميزان 200 هزار تومان به کارکنان رسمي و پيماني کشوري و لشگري، کارکنان قراردادي و کارکنان شرکتي دستگاه‌هاي اجرايي که از محل منابع بودجه عمومي، حقوق دريافت مي‌کنند و جمع مبلغ مندرج در آخرين حکم کارگزيني براي کارکنان رسمي و پيماني و همچنين مبلغ ماهيانه قرارداد منعقده براي کارکنان قراردادي و شرکتي، کمتر از 3 ميليون تومان است، از طريق حساب‌هاي بانکي متصل به حقوق و مزاياي کارکنان مشمول، اقدام کند.

همچنين بازنشستگان صندوق‌هاي بازنشستگي کشوري، سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح (لشگري)، صندوق بازنشستگي فولاد و ساير صندوق‌هاي بازنشستگي مشابه که بخشي از مستمري مشمولين آنها از محل منابع بودجه عمومي تأمين مي‌شود و مجموع آخرين حکم حقوقي (مستمري) در سال 1397 هر يک از آنها کمتر از 3ميليون تومان است، از طريق حساب‌هاي بانکي متصل به حقوق (مستمري) آنها به حساب آنها واريز مي‌شود.

خانوارهاي با درآمد ماهانه کمتر از 3 ميليون تومان از جمله گروه‌هاي کارگران ساختماني، قالي‌بافان و شاغلان صنايع دستي، مشاغل آزاد و خويش‌فرمايان و رانندگان بين‌شهري و درون‌شهري، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلين کسب و کارهاي خانگي، کارگران کارگاه‌هاي متفرقه، عشاير و روستاييان، دريافت کنندگان بيمه بيکاري و ساير گروه‌هاي مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي شناسايي مي‌شوند.

ساير خانوارهاي کم‌درآمد ماهانه کمتر از 3 ميليون تومان، درخواست آنها پس از بررسي توسط کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي کشور پذيرفته مي‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي موظف است با استفاده از اطلاعات در اختيار از طريق کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي کشور، به‌درخواست کتبي اشخاص، پس از اجازه آنها به دسترسي وزارتخانه‌هاي مذکور، به حساب‌هاي بانکي مربوط رسيدگي کند.

بر اساس ابلاغيه فوق، اين طرح در بين چهار گروه از خانوارهاي کشور اجرا مي شود:

1- خانوارهاي تحت پوشش و کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي کشور

2- گروه دوم تمام بازنشستگان کشور

3- خانوارهاي با درآمد ماهانه کمتر از 30 ميليون ريال در گروه هاي کارگران ساختماني، قاليبافان و شاغلان صنايع دستي، مشاغل آزاد و خويش فرمايان، رانندگان بين شهري و درون شهري، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهاي خانگي، کارگران کارگاه هاي متفرقه، عشاير و روستاييان، بازنشستگان، دريافت کنندگان بيمه بيکاري و ديگر گروه هاي مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي شناسايي مي شوند.

4- ديگرخانوارهاي کم درآمد با درآمد ماهانه کمتر از 30 ميليون ريال که درخواست آن ها پس از بررسي توسط کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي پذيرفته مي‌شود. در اين زمينه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مکلف شده است که با استفاده از اطلاعات در اختيار از طريق کميته امداد و سازمان بهزيستي، به درخواست کتبي اين اشخاص و پس از اجازه آن ها به دسترسي وزارتخانه مذکور به حساب هاي بانکي رسيدگي کند.طبق اين ابلاغيه، اعتبار واريزي موضوع اين تصويب نامه براي همه اشخاص و خانوار صرفاً براي خريد کالاي سبد حمايتي مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانه تعاون،کار و رفاه اجتماعي، صنعت،معدن و تجارت و جهاد کشاورزي قابل استفاده است. همچنين وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و نهادهاي حمايتي موظفند اعتبار تخصيصي را بر اساس بعد خانوار تنظيم و پرداخت کنند.

از ميان اين 4گروه تنها گروه اول اين بسته در دريافت کرده اند. گروه دوم تمام بازنشستگان کشور هستند که تعداد آنها 4 ميليون و 800 هزار نفر بوده که تا کنون 50 درصد آنها بسته حمايتي را دريافت کرده‌اند .

علت اين موضوع به گفته احمد ميدري، معاون رفاه وزارت کار اين است که تا کنون 75 درصد بودجه براي بازنشستگان تأمين اجتماعي دريافت شده است، پس از تأمين کامل به بازنشستگان پرداخت مي شود و پس از اين که سبد حمايتي به اين گروه تعلق گرفت نوبت به کارگران بيمه شده تامين اجتماعي مي‌رسد.

* ملاک سبد حمايتي مبلغ حقوق سرپرست خانوار است

وي درباره جزئيات اين بخش گفت: بعد از آنکه 25 درصد بودجه باقيمانده مربوط به بازنشستگان از سوي دولت تخصيص يابد و همه بازنشستگان بسته حمايتي را دريافت کنند، به کارگراني که در يک خانواده هستند حتي يک عضو از آنها بسته حمايتي را دريافت نکرده، آن را دريافت خواهند کرد.

معاون وزير کار در پاسخ به اينکه آيا سبد حمايتي با توجه به درآمد خانوار به کارگران تعلق ميگيرد يا صرفاً درآمد سرپرست خانوار ملاک خواهد بود: درباره کارگران صرفاً احکام خود کارگران مد نظر قرار مي گيرد.

ميدري تاکيد کرد: مبنا در اين زمينه بيمه‌پردازي کارگران است؛ مثلا کارگري حقوقش به سازمان تامين اجتماعي 4 ميليون تومان اعلام شده، همين رقم برايش مبنا قرار مي‌گيرد و با توجه به پيش‌شرط دريافت بسته حمايتي که به افرادي با درآمد زير 3ميليون تومان تعلق مي‌گيرد ديگر رقمي در يافت نخواهد کرد.

وي در پاسخ به اينکه آيا درباره واحد خانوار، ملاک بانک اطلاعاتي هدفمندي يارانه‌ها خواهد بود يا صرفا بيمه شده در نظر گرفته مي‌شود گفت: در اينجا مبناي خانواده همان چيزي است که در سازمان هدفمندي اعلام شده است يعني امکان دارد فردي در سازمان تامين اجتماعي مادرش را تحت پوشش قرار داده باشند اما در سازمان هدفمندي جزء‌ خانواده او به حساب نمي‌آيد، مبناي ما براي خانوار سازمان تامين اجتماعي نيست بلکه سازمان هدفمند است.

*سبدحمايتي صرفاً به سرپرست تعلق مي گيرد

در خانواده‌اي که بيش از يک نفر از اعضاي خانواده بيمه شده تامين اجتماعي هستند، سبد حمايتي صرفاً به سرپرست خانوار تعلق مي گيرد، لذا از 13 ميليون بيمه شده ممکن است به نصف افراد تعلق گيرد زيرا اعضاي خانوار آنها در ساير گروه هادريافت کرده اند .

معاون وزير کار همچنين درباره خانواده‌هايي که بيش از يک نفر از اعضا بيمه شده تامين اجتماعي هستند هم گفت: در خانواده‌اي که بيش از يک نفر از اعضاي خانواده بيمه شده تامين اجتماعي هستند، سبد حمايتي صرفاً به سرپرست خانوار تعلق مي گيرد، لذا از 13 ميليون بيمه شده ممکن است به نصف افراد تعلق گيرد زيرا اعضاي خانوار آنها در ساير گروه هادريافت کرده اند .

ميدري در پاسخ به اينکه آيا بودجه مربوط به سبد حمايتي کارگران تامين شده است يا خير؟ گفت: محل تامين اين بودجه در مصوبه دولت پيش‌بيني شده است .در مصوبه مربوط به سبد حمايتي اعلام شده که منابع مالي مورد نياز اجراي طرح حمايت غذايي از گروههاي کم درآمد جامعه از محل مابه التفاوت تسعير قيمت خوراک کارخانه هاي پتروشيمي و پالايشگاهها تامين مي‌شود.

* ارائه بسته حمايتي به کارگران بعد از بازنشستگان

وي همچنين درباره زمان پرداخت اين بسته حمايتي به کارگران نيز بدون ذکر زمان مشخص، آن را بعد از پرداخت بسته حمايتي گروه دوم يعني بازنشستگان اعلام کرد.

منبع: shafaf.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي