آخرین اخبار

10 نکته مهم در همکاري ايران براي برگزاري جام جهاني 2022 در قطر بعد از نود

10 نکته مهم در همکاري ايران براي برگزاري جام جهاني 2022 در قطر

  بزرگنمايي:

چه خبر - نگاهي واقع‌بينانه به مشارکت ايران در جام جهاني 2022

براساس مصوبه کنگره فيفا در اجلاس 2010، مسابقات جام جهاني فوتبال 2022 از تاريخ 21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022 ( برابر با 30 آبان تا 27 آذر 1401 ) در کشور قطر برگزار خواهد شد. حالا مسوولان ورزشي کشورمان از جمله وزير ورزش در اين انديشه‌اند تا از اين فرصت براي ميزباني اردوهاي تدارکاتي تيم‌هاي ملي راه يافته به اين مسابقات استفاده کنند.
در اين ميان بايد چند موضوع با واقع‌بيني مورد توجه قرار گيرد:
1- آن چه مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان مطرح کرده است ميزباني اردوهاي تدارکاتي است و نه ميزباني مسابقات جام جهاني 2022 قطر. اگر موضوعي به نام ميزباني مسابقات جام 2022 قطر در کشورهاي همسايه قطر امکان‌پذير بود مي‌بايستي در جريان برگزاري جام جهاني 2018 مسکو از سوي کنگره فيفا اعلام و تصويب مي‌شد و يا آن که در کنگره فوق‌العاده فيفا به تصويب برسد و چنين برنامه‌اي تاکنون در دستور کار فيفا قرار نگرفته است.
2- رييس فيفا، جياني اينفانتينو در جريان سفر به ايران با تمايل ايران براي ميزباني اردوهاي تدارکاتي تيم‌هاي جام جهاني 2022 قطر آشنا شد و از اصل فکر براي اجرا در کشورهاي همسايه قطر استقبال کرد. حتي حسن عبدالله الذوادي، دبيرکل کميته عالي طرح‌ها در شرکت سرمايه گذاري قطر به عنوان مرجع عالي سرمايه قطري براي ساخت ورزشگاه‌ها،هتل‌ها و ساختارهاي فني فيفا در سال 2022 در حاشيه نشست صلح جهاني در پاريس نيز تاکيد کرده که درخواست‌هايي از سوي کشورهاي همسايه قطر براي ميزباني تيم‌ها ( در قالب برگزاري اردوهاي تدارکاتي و مسابقات) دريافت کرده‌اند که از سال‌ها قبل مورد مطالعه قرار گرفته است. وي تاکيد کرده که آمادگي قطر براي ميزباني از 32 تيم در جام جهاني 2022 است و نه 48 تيم. اينفانتينو نيز در گفت‌وگو با يک رسانه اروپايي اشاره کرده بود که افزايش تيم‌ها از 32 به 48 تيم در جام جهاني قطر موکول به نظر کنگره فيفا است گرچه وي اجراي چنين برنامه‌اي در 2022 قطر را در شرايط فعلي بسيار سخت توصيف کرده بود.
3- اظهارنظرها نشان مي‌دهد افزايش تيم‌ها از 32 به 48 تيم در 2022 قطر تقريبا محال است همين امر اين نظريه را قطعي مي‌کند که همه مسابقات اين جام در قطر برگزار مي‌شود زيرا از سال 2010 دولت قطر با تخصيص صد ميليارد دلار، خود را براي اين رويداد بزرگ ورزشي آماده کرده است و ديگر دليلي نمي‌بيند که افتخار ميزباني مسابقات را از خود سلب کند. از سويي ديگر شرايط سياسي و منطقه‌يي قطر اکنون ايجاب مي‌کند تا با برگزاري کامل مسابقات در اين کشور نشان دهد که محاصره عربستان و امارات هيچ تاثيري بر اراده سياسي قطر براي برگزاري مسابقات 2022 نگذاشته و اين را نقطه قوتي براي خود مي‌داند. بنابراين فرضيه برگزاري مسابقات در ايران هم به شکل اتوماتيک منتفي است زيرا امکانات لجستيک و موضوع تخصيص ميلياردها دلار در اين شرايط براي ايران اساسا امکان‌پذير نيست.
4- اگر به تاريخ برگزاري مسابقات جام جهاني 2022 قطر دقت کنيم متوجه مي‌شويم که آب و هواي آن روزهاي قطر رو به هواي بهاري است در حالي که آب و هواي ايران به سوي تشديد سرما پيش مي‌رود لذا برگزاري مسابقات در شهرهايي مثل اصفهان، تهران، مشهد و تبريز که از امکانات بيش‌تري برخورداري هستند حتما با مخالفت فيفا و تيم‌هاي شرکت کننده در 2022 مواجه مي‌شود زيرا برگزاري مسابقات در سايه دو آب و هواي کاملا مختلف در يک تورنمنت جهاني مي‌تواند موجب اجحاف و بي‌عدالتي در حق تيم‌ها شود.
5- آن چه معقول و منطقي و قابل اجراست همان برگزاري اردوهاي تدارکاتي براي تيم‌هاي شرکت کننده در جام جهاني 2022 در کشورهاي همسايه قطر است از همين رو اگر روابط سياسي عربستان، بحرين و امارات با قطر خوب شود و آن‌ها محاصره قطر را پايان دهند پس کشورمان رقيبان قوي ديگري دارد که امکانات آن‌ها به مراتب بهتر از ايران است.
6- با اين فرض، ايران مي‌تواند جزو گزينه‌هاي تيم هاي ملي شرکت کننده در جام 2022 قطر براي برگزاري اردوهاي تدارکاتي باشد که چنين احتمالي فقط در جنوب ايران قابل اجراست. با اين فرض، چند تيم ملي خارجي مي‌توانند در آب و هواي مشابه قطر تمرينات خود را در جنوب ايران برگزار کنند که در ميان گزينه‌هاي موجود شانس کيش و قشم از همه بيش‌تر است و از ميان اين دو حتما جزيره کيش بيش‌ترين شانس را دارد زيرا هم از نگاه آب و هوا و هم نزديکي به قطر و هم امکاناتي مثل هتل‌ها و پروازهاي مشترک از شرايط به مراتب بهتري از قشم برخوردار است .
7- نگاهي که ايران براي ميزباني اردوهاي تدارکاتي دارد بايد اهداف مبني توسعه اقتصادي - ورزشي داشته باشد. از همين رو وقتي قرار است مثلا تيم ملي آلمان يا آرژانتين يا فرانسه اردوهاي تدارکاتي يک هفته‌اي يا دو هفته‌اي را در جايي مثل کيش برگزار کنند پس ضروري است امکانات برگزاري تمرين در اين جزيره وجود داشته باشد و اين يعني اين که از همين الان جزيره کيش بايد در فکر ايجاد زيرساخت‌هاي لازم مثل ورزشگاه، زمين تمرين و امکانات جانبي در سطح عالي براي چنين تيم‌هايي باشد. از سوي ديگر به همراه اين تيم‌ها حتما هزاران نفر از طرفداران اين تيم‌ها نيز براي مشاهده تمرينات قبل از سفر به قطر عازم کيش خواهند شد که لازمه آن امکانات مناسب فرودگاهي و اقامتي است که کيش از طرح توسعه سريع امکانات کنوني به شرايطي بهتر را برخوردار است. اين در حالي است که کيش اکنون فقط يک ورزشگاه مناسب فوتبال دارد که براي استقبال از تيم‌هاي ملي خارجي بايد اصلاحات بسياري در آن صورت گيرد.
8- حدود دو ماه پيش در قالب بازديد برخي از رسانه‌هاي خارجي مقيم تهران، سفري به کيش داشته و در جريان اين سفر با برخي از مقامات سازمان منطقه آزاد کيش گفت‌وگوهايي در همين زمينه داشتم و در واقع پيش از اعلام رسمي مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان، مقامات کيش از وجود چنين توجه و اهتمامي خبر داده بودند و حتي خود را براي مذاکره با طرف قطري نيز آماده مي‌کردند. در اين گفت‌وگوها مقامات کيش از تلاش‌ها براي ايجاد سه تا چهار ورزشگاه با استانداردهاي فيفا سخن گفتند. در همين رابطه محمود افشاردوست، مدير امور ورزشي سازمان منطقه آزاد کيش تاکيد کرد که سازمان منطقه آزاد کيش در نظر دارد از فرصت برگزاري جام 2022 قطر براي توسعه ورزشي در کيش استفاده کند تا امکاناتي پايدار در کيش ايجاد شود.
9- اما وزارت ورزش و جوانان و سازمان منطقه آزاد جزيره کيش ( با فرض اين که برگزاري اردوهاي تدارکاتي تيم‌ها به جزيره کيش محول شود) به خوبي مي‌دانند اجراي چنين پروژه‌اي نياز به سرمايه‌اي قابل ملاحظه، استفاده از استانداردهاي فني فيفا (با نگاه به تجربه اخير برگزاري فينال ليگ قهرمانان آسيا بين پرسپوليس و کاشيماي ژاپن در استاديوم آزادي و لزوم اجراي شروط اي اف سي) و حتي سرمايه‌گذاري خارجي دارد. اين در حالي است که کشورمان با تحريم‌هاي اقتصادي ظالمانه و يک طرفه آمريکا روبه‌رو است که منجر به گمانه‌زني‌هاي مثبتي براي سرمايه گذاري خارجي نخواهد شد و بنابراين در يک فضاي واقع بينانه بار سرمايه‌گذاري را بايد بر روي دوش دولت و بخش خصوصي ايراني يا توانايي‌هاي مالي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد کيش بگذارد.
10 - حالا فرض کنيم که تيم ملي فوتبال کشورمان هم جزو تيم‌هاي راه يافته به جام جهاني 2022 قطر است. در اين صورت تيم ملي ايران نياز به اردوها و مسابقات تدارکاتي دارد، در چنين شرايطي چه جايي بهتر از جزيره کيش مي‌تواند باشد؟ اگر جزيره کيش ميزبان تعدادي از تيم‌هاي ملي ديگر در همان زمان باشد راهي هموار براي تيم ملي ايران ايجاد کرده‌ايم، علاوه بر اين با حضور تيم ملي ايران در جزيره کيش و برخي ديگر تيم‌ها، جزيره کيش در يک دوره زماني يک ماه و نيمه به قطب گردشگري داخلي و خارجي تبديل خواهد شد که سرمايه‌هاي بزرگي را مي‌تواند به خود جذب کند.
به همين دليل است که وزارت ورزش و جوانان از هم اکنون به اجراي اين طرح در جنوب کشورمان بايد به عنوان يک پروژه ملي نگاه کند و تلاش کند تا با همکاري همه موسسات ايراني آن را براي مهرماه سال 1401 اجرايي کند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد خنده دار استقلال براي دربي

تهديد بازيکن تيم ملي فوتسال بانوان بخاطر گلايه کردن

در جلسه احضار وريا غفوري به وزارت ورزش چه گذشت؛ بايد از ديدن صف گوشت شرمنده شد!

درخشش خيره کننده سردار آزمون در بازي شب گذشته

اين 5 نفر يا از فدراسيون فوتبال مي روند يا دادگاهي مي شوند!!

آتوسا حجازي دختر ناصر حجازي مدير تيم ملي شد! عکس

مذاکرات پنهاني فدراسيون با مربي ايراني؛ دوست دارم بيايم!

نقره داغ شدن چلسي توسط فيفا؛ محروميت از 2 پنجره نقل و انتقالات

اينتر ميلان باز هم اجازه بازي به مائورو ايکاردي نداد

علي کريمي استعفا داد

مذاکره ايران با سرمربي خوش چهره ايتاليايي !!

توضيح سرمربي چلسي درباره اتفاق عجيب و مقاومت دروازه بان تيم!

مدافع رئال مادريد الکلاسيکو را از دست داد

بهترين خبر ممکن براي استقلال و پرسپوليس

اسامي بازيکنان تيم ملي فوتبال اميد ايران: 5 استقلالي و 1 پرسپوليسي

موافقت با ميزباني دبي از بازي پرسپوليس و الاهلي

تغيير ساعت بازي حساس استقلال و فولاد خوزستان

تاريخ دادگاه حسين هدايتي به اتهام اخلال در نظام اقتصادي ايران

جريمه سنگين دروازه بان چلسي بخاطر حرکت عجيبش

بهترين خبر براي تيم ملي فوتبال بانوان ايران

مهدي تاج: مونتلا را نميشناسم؛ سرمربي بزودي معرفي مي شود

بازداشت عليرضا حقيقي بخاطر شکستن بيني معاون باشگاه استقلال!!

ادعاي علي خطير درباره کتک خوردن از عليرضا حقيقي

عکس: حسين هدايتي با لباس آبي زندان در دادگاه

مديرعامل سابق پرسپوليس: از هدايتي نمي پرسيديم پول ها را از کجا مي آورد!

کدام افراد بايد پول هايي که از حسين هدايتي گرفتند پس بدهند؟

محروميت سرخيو راموس پس از حرکت غيرورزشي و سوتي خودش!

ورود رئيس پليس به موضوع توقيف خودرو فرهاد مجيدي

توضيح پليسي که با فرهاد مجيدي درگير شد! عکس

تغيير زمان بازي العين و استقلال بخاطر ماه رمضان

شکايت عليرضا حقيقي از معاون باشگاه استقلال پس از شکستن بيني وي

توافق براي جابجايي ايکاردي و ديبالا بين اينتر ميلان و يوونتوس

خبر خوب براي پرسپوليس: حذف نام ژاوي از ليست السد در ليگ قهرمانان

محروميت منشا و حقيقي از فوتبال به دستور کميته اخلاق

شوک به ليگ قهرمانان اروپا؛ منچسترسيتي کنار گذاشته مي شود!

احضار پرسپوليسي هايي که از حسين هدايتي پول گرفته بودند

هواداران پرسپوليس: سوشا مکاني بخاطر باب اسفنجي محروم شد؛ منشا هم بايد محروم شود

قوانين جديد فيفا؛ گرفتن پنالتي سخت تر شد

درگيري بين هواداران تيم ملوان و نيروي انتظامي

درگذشت بازيکن 17 ساله تراکتورسازي

پيچيده شدن شرايط مهدي تاج در انتخابات آسيا

حذف عامل اصلي دعواي کي روش و برانکو

راي پرونده خوشحالي زشت و جنجالي ديگو سيمئونه صادر شد

محروميت مادام العمر بازيکن چاقوکش ترکيه اي!

ضرر فغاني به پرسپوليس؛ پنالتي هاي سرخ پوشان پريد

تاييد مهماني بازيکنان يوونتوس با حضور 60 مدل!!

درخواست فوتباليست جنجالي؛ علي اکبريان: علي دايي به دادم برس

علي کفاشيان بالاخره استعفا داد و از فوتبال رفت

تغيير عجيب داور بازي استقلال با درخواست عربستان!

برد زنيت با درخشش مجدد سردار آزمون