آخرین اخبار

واکنش بهاره رهنما و نيکي کريمي به بيلبوردهاي تهران! هنر و سلامت

واکنش بهاره رهنما و نيکي کريمي به بيلبوردهاي تهران!

  بزرگنمايي:

نظر هنرمندان درباره بيلبوردهاي سلامت در سطح شهر

گسترش استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي باعث شده است تا هنرمندان نيز با استفاده از اين شبکه‌ها ارتباط بي‌واسطه‌اي را با مخاطبانشان برقرار کنند. از همين رو با برجسته شدن هر موضوع مهمي، معمولا واکنش‌هاي متعدد هنرمندان حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه سينما و موسيقي به آن موضوع خود به سوژه‌اي قابل‌توجه براي رسانه‌ها تبديل مي‌شود.

از آلودگي‌ هوا و بارش برف گرفته تا موضع‌گيري در قبال جشنواره‌ها و اتفاق‌هاي روز. چند ماه پيش سازمان زيباسازي شهرداري تهران در يک اقدام قابل توجه بيلبوردهاي تبليغاتي سطح شهر را به نمايش آثار هنري اختصاص داد و اين حرکت با موج مثبت قابل‌توجهي روبه‌رو شد. جمال کامياب مديرعامل سابق سازمان زيباسازي شهر تهران در آن دوره گفت که از چند ماه قبل با شرکت‌هاي تبليغاتي در اين زمينه مذاکره شده تا بخشي از سهم فرهنگي تابلوهاي تبليغاتي در يک بازه زماني به اين کار اختصاص پيدا کند. حالا بعد از چند ماه سازمان ‌زيباسازي شهر تهران با راه‌اندازي کمپين «شهروند سالم» با همکاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بيلبوردهاي سلامت را در شهر نمايان کرده و يک بار ديگر موجي از واکنش‌ها به‌وجود آمده است.


اين طرح‌ها آثار برگزيده گرافيست‌هاي برجسته‌اي است که طي کارگاهي سه روزه، گرافيست‌هاي برجسته به ارائه طرح‌هاي خود با موضوع «شهروند سالم» پرداختند که در نهايت آثار برگزيده اين کارگاه سه روزه در سطح شهر اکران شد. براساس اعلام روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان زيباسازي شهر تهران، جملات ارائه شده در اين طرح‌ها با همکاري کارشناسان و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بررسي و تاييد شده است و هدف از آن ايجاد حساسيت در شهروندان نسبت به توجه به سلامت فردي و خانوادگي، مضرات استفاده بي‌رويه از نمک، چربي‌هاي اشباع شده، ترويج تغذيه سالم و ديگر پيام‌هاي سلامت عمومي است.

از سويي ديگر اين‌بار نصب بيلبوردهاي سلامت در شهر تهران بسياري از چهره‌هاي فرهنگي و هنري را به واکنش واداشته است. احمد مسجد جامعي، فاطمه معتمد آريا، مسعود رايگان، نيکي کريمي، بهزاد فراهاني، مجيد مظفري، بهاره رهنما و... نسبت به بيلبوردهاي سلامت که در سطح شهر تهران در معرض ديد عموم قرار گرفته است، واکنش نشان داده‌اند. افزون بر هنرمندان، احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر تهران نيز در حمايت از اين کمپين پيشقدم شد.

او ضمن بيان اينکه تبليغات شهري در قالب يک بيان هنري تصوير شود، در خصوص کمپين شهروند سالم اعلام کرد: مساله سلامت امري جدي است و تبليغات شهري شهروند سالم به شکل هوشمندانه‌اي به موضوع سلامت شهروندان پرداخته است. احمد مسجد جامعي با بيان اينکه سواد در زمينه‌هاي هنري و اجتماعي بايد کم‌کم به دست بيايد، ادامه داد: آموزش هنر با کلاس‌هاي رسمي به دست نمي‌آيد بلکه بايد آموخته و تجربه شود و تاثيرگذاري آن هم به‌دليل آموزش‌هايي که با يک ساختار بطئي انجام مي‌شود، مي‌تواند عميق‌تر شود.

فاطمه معتمدآريا
فاطمه معتمدآريا در يادداشت خود که دراين‌باره منتشر کرده است، نوشته: «ديدن تصاوير و شعارهاي سلامت در سطح شهر شعف زندگي در يک شهر توسعه و رشديافته را در وجود انسان بيدار مي‌کند. براي من به‌عنوان هنرمندي که سلامتي و تندرستي مردم دغدغه هميشگي‌ام بوده، رويت اين گونه اطلاع‌رساني در سطح وسيع شهري مايه مباهات و فخر اينجانب به‌عنوان يک شهروند است. آرزومندم در اين حرکت فرهنگي و متمدنانه هرچند کوچک سهمي داشته باشم. حرکتي که با آموزش صحيح و صريح باعث ارتقاي فرهنگ صحيح زندگي کردن خواهد شد.»

نيکي کريمي
نيکي کريمي بازيگر و البته کارگردان چند سال اخير سينماي ايران نيز با انتشار يادداشتي درباره توجه به سلامت در تبليغات محيطي شهري نوشت: براي من که آگاهي و دانستن در زندگي حرف اول را مي‌زند، ديدن بيلبوردهايي در ارتباط با اطلاع‌رساني موارد پزشکي و شعارهاي سلامتي در سطح وسيع و در شهر خوب و زيبايمان؛ تهران، بسيار لذت‌بخش است. به نظر مي‌آيد فکر تازه‌اي پشت اين حرکت است، اين اتفاق تحول در نگاهي نو در کمک به سلامتي جامعه‌مان است.

مسعود رايگان
مسعود رايگان، بازيگر سينما و تئاتر نيز با بيان اينکه چرا اين همه دير به صرافت مي‌افتيم، در اين خصوص در قالب يادداشتي اين‌گونه واکنش نشان داد:

«چقدر دير، چرا اين‌همه دير به صرافت افتاديم؟ ولي به هر تقدير، اقدام بي‌سابقه حوزه سلامت وزارت محترم بهداشت زنگ‌هاي هشدارش را به صدا درآورد تا نشان دهد تا چه اندازه سلامت جسمي و رواني شهروندان ايراني و در معرض خطر قرار گرفتن آن، از بيماري ايدز گرفته تا مصرف بي‌رويه قند و نمک و تغذيه بد، معروف به فست‌فودي، براي اين حوزه مهم و حياتي است. اقدام در اين راستا را ارج مي‌نهم و دست‌مريزاد مي‌گويم و اميد که حوزه سلامت با سلامت و آگاهي مسير خود را تا پايان ادامه دهد.»

بهزاد فراهاني
بهزاد فراهاني نيز نسبت به اين رويداد فرهنگي، چنين واکنش نشان داد:«هنر کار ديگري ندارد جز فرهنگ‌سازي. بسياري از آموزش‌هاي اجتماعي را مي‌توان از اين طريق به مردم آموزش داد. من هميشه به کارهاي مردمي خوش‌بين هستم اما وقتي يکي از بيلبوردهاي سطح شهر را ديدم که روي آن نوشته شده بود: «با استفاده از روغن زيتون قلب و عروق خانواده را سالم‌تر نگه داريد»، يک سوال براي من ايجاد شد که روغن زيتون براي کدام بخش از جامعه است و يک کارمند معمولي با درآمد متوسط با قيمت‌هاي فعلي چطور مي‌تواند هميشه در پخت غذا از روغن زيتون استفاده کند. »

مجيد مظفري
مجيد مظفري، بازيگر تلويزيون و سينما با بيان اينکه فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه زيبايي شهري توانسته مردم را نسبت به عبور با دقت از شهر هوشيار کند، گفت: «اقدام اخير سازمان در انتشار کارهاي گرافيکي با موضوع شهروند سالم اتفاقي بود که نبايد آن را ناديده گرفت.»مجيد مظفري با بيان اينکه نبايد از تاثيرات تبليغات بصري در مسائل فرهنگي غافل شد اعلام کرد: «فعاليت‌هاي صورت گرفته توانسته مردم را نسبت به عبور با دقت از شهر هوشيار کند. من به‌عنوان فردي که هر روز در اين شهر در رفت و آمد هستم معتقدم اين فعاليت‌ها توانسته اثرگذاري لازم را در شهروندان داشته باشد. نبايد از تاثيرات تبليغات بصري در مسائل فرهنگي غافل شد.»

بهاره رهنما
بهاره رهنما هم ‌در صفحه اينستاگرام خود اين چنين واکنش نشان داد:«تابلوهاي جديد سطح شهر در حوزه سلامت رو خيلي دوست دارم و به نظرم کار کاربردي و درستيه. همون قدر که به نظرم طرح تهران يک گالري شتابزده و بدون فکر بود، اين تابلوها با شعارهاي سلامتي تاثير خوب و صحيحي داره. من هم به‌عنوان يکي از سفراي ديابت گاهي بعضي از اون‌ها رو خواهم گذاشت. مثلا اين اولي که واقعا درسته بچه‌ها رو بعد از گرفتن از شير واقعا نبايد به مواد قندي و هله هوله عادت داد. مصرف غلات، آجيل‌ها و دانه‌هاي گياهي بهترين تنقلات براي کودکان ما هستند و عادت به سلامت خوردن رو در اونها رشد مي‌دهند.»




منبع : روزناممه دنياي اقتصاد



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي