آخرین اخبار

تغيير مسير سکه و دلار اقتصادي

تغيير مسير سکه و دلار

  بزرگنمايي:

چه خبر - در آخرين روز هفته گذشته، سکه و دلار مسير کاهشي را ادامه داد

به گفته فعالان، يکي از مهم‌ترين عوامل ادامه روند کاهشي در روز انتهايي هفته ناشي از نيمه تعطيل بودن بازار بود. به گفته برخي بازيگران حاضر در بازار، به‌دليل دستگيري‌هاي روزهاي قبل، معامله‌گران زيادي در بازار روز پنج‌شنبه حاضر نبودند و معدود افراد حاضر نيز بيشتر درگوشي و در خلوت خريد و فروش‌هاي خود را انجام مي‌دادند. با اين حال، از نظر برخي از کارشناسان بازار ارز، آنچه موجب شده است دستگيري‌هاي اخير حداقل در هفته گذشته اثربخشي افزايشيدر قيمت نداشته باشد، عدم حضور افراد عادي در بازار بود.

روز پنج‌شنبه، دلار 100 تومان افت ديگر را تجربه کرد و روي عدد 13 هزار و 850 تومان قرار گرفت. با اين افت ميزان کاهش دلار در هفته گذشته به 8/ 3 درصد رسيد، حال آنکه اين ارز 2 هفته پيش 1/ 5 درصد افزايش را به ثبت رسانده بود.

همسو با کاهش قيمت دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادي نيز 10 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پايين رفتن از کانال 4 ميليون و 300 هزار توماني به عدد 4 ميليون و 290 هزار توماني رسيد. نتيجه افت روز آخر سکه، افزايش ميزان کاهش هفتگي فلز گرانبهاي داخلي به 6/ 3 درصد بود. سکه 2 هفته پيش بالاي 11 درصد افزايش قيمت را به ثبت رسانده بود.

به گفته فعالان، يکي از مهم‌ترين عوامل ادامه روند کاهشي در روز انتهايي هفته ناشي از نيمه تعطيل بودن بازار بود. به گفته برخي بازيگران حاضر در بازار، به‌دليل دستگيري‌هاي روزهاي قبل، معامله‌گران زيادي در بازار روز پنج‌شنبه حاضر نبودند و معدود افراد حاضر نيز بيشتر درگوشي و در خلوت خريد و فروش‌هاي خود را انجام مي‌دادند. با اين حال، از نظر برخي از کارشناسان بازار ارز، آنچه موجب شده است دستگيري‌هاي اخير حداقل در هفته گذشته اثربخشي افزايشي در قيمت نداشته باشد، عدم حضور افراد عادي در بازار بود.

به باور اين کارشناسان، اگر مردم عادي همچنان در بازار حضور داشتند و خريد احتياطي دلار ادامه داشت، دستگيري‌هاي اخير اثر افزايشي زيادي بر قيمت‌ها داشت؛ ولي از آنجا که بازار پس از کاهش شديد اواسط مهرماه با افت تقاضا مواجه شده بود، دستگيري‌هاي اخير تنها بخشي از نوسان‌گيران را از بازار خارج کرده است؛ امري که حداقل در کوتاه‌مدت کمي زمينه‌ساز کاهش نوسان شده است، ولي در صورت بازگشت تقاضا به بازار مي‌تواند خود عاملي بر شدت گرفتن نوسانات باشد. به هر حال معامله‌گران دستگير شده بعضا ارز مورد نياز بسياري از افراد عادي را به‌طور مستقيم و غير‌مستقيم تامين مي‌کردند و در نبود آنها حرکت دوراني عرضه و تقاضا دچار مشکل مي‌شود.

به گفته فعالان، همچنين در شرايطي که نوسان‌گيران در بازار حضور ندارند، حجم معاملات کاغذي بسيار کاهش يافته است؛ از نظر فعالان تنها تقاضاي مهمي که در شرايط فعلي در بازار وجود دارد و مي‌تواند قيمت‌ها را در جهت افزايشي حرکت دهد، تقاضاي ارزي زوار اربعين است. با اين حال، هفته گذشته به تقاضاي آنها پاسخ مناسبي داده شد و قيمت دلار تحت‌تاثير اين تقاضا صعودي نشد.

همچنين معامله‌گران فني نيز در هفته گذشته تمايل زيادي براي خريد نداشتند؛ از نظر آنها تا زماني که قيمت بالاي کانال 15 هزار توماني تثبيت شود، بايد با احتياط در موقعيت خريد قرار گرفت. به باور آنها ممکن است قيمت دلار در نزديکي آغاز دور جديد تحريم‌هاي آمريکا با يک کاهش شديد مواجه شود و اين احتمال زماني قوي‌تر مي‌شود که حمايت 13 هزار توماني براي دلار از دست برود.

به گفته فعالان، يکي ديگر از خبرهايي که در هفته گذشته بازار ارز را تحت‌تاثير مي‌توانست قرار بدهد، راي شوراي نگهبان در مورد CFT بود. با اين حال، بازار به خبر به تعويق افتادن تاييد CFT توسط شوراي نگهبان واکنش چنداني نشان نداد. روز جمعه، معامله‌گران اخبار مربوط به تصميم FATF در مورد ايران را به دقت رصد مي‌کردند و جالب آنکه اولين کاهش‌ها نشان‌دهنده آن بود که معامله‌گران باور داشتند در صورت تمديد مهلت اين نهاد به ايران، فروش‌ها در بازار افزايش خواهد يافت. اين در حالي است که عده ديگري باور دارند، بازار به اين تمديد واکنش معکوسي نشان خواهد داد.

لازمه کاهش نرخ طلا

رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران، لازمه کاهش نرخ طلا را تنظيم بازار ارز دانست و گفت: دولت نياز ارزي شرکت‌ها همزمان با پايان سال ميلادي را بايد تامين کند.آيت محمدولي در گفت‌وگو با «ايبِنا» با اشاره به عوامل موثر در تغيير قيمت دلار گفت: قيمت طلا در بازار متاثر از دو مولفه قيمت‌هاي جهاني که در ١5 روز اخير ٢٠ دلار افزايش را تجربه کرده و برخي سياست‌هاي داخلي است.وي با بيان اينکه در کل قيمت طلا در آينده در بازار جهاني رو به افزايش خواهد بود، افزود: نوسانات داخلي بحث دوم در تاثيرپذيري نرخ طلا است که به تقويت و برابري پول ما با ارزهاي ديگر مربوط مي‌شود.

محمدولي ادامه داد: به‌دليل اينکه نرخ طلا در کف بازار بر اساس نرخ ارز تعيين مي‌شود يعني قيمت ريالي را با ارزهاي ديگر مقايسه مي‌کنند و قيمت هر مثقال يا هر گرم طلا را به‌دست مي‌آورند از اين رو دولت بايد اهتمام بيشتري در ساماندهي ارزي براي ايجاد ثبات در بازار طلا داشته باشد.رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران با بيان اينکه در حوزه ساماندهي ارزي تا حدودي دچار آسيب هستيم، تصريح کرد: برابري ريال ما با ارزهاي ديگر مي‌تواند نويد‌دهنده کاهش قيمت طلا در بازار باشد.

وي با تاکيد بر اينکه اگر در حوزه برابرسازي ارزش ريال با ارزهاي ديگر گام‌هاي مثبتي برداشته شود، قيمت‌ها روند کاهشي در بازار طلا و سکه به خود خواهد گرفت، افزود: ما بايد در اين بازار بحث اضطرار و جو رواني جامعه را مديريت کنيم تا قيمت‌ها حبابي نشود.محمدولي با بيان اينکه برنامه‌هاي محتوايي بانک مرکزي و سياست‌هاي اعلامي آن بايد در مسير بهبود وضعيت بازار باشد، گفت با توجه به مجوزهايي که سران قوا به بانک مرکزي داده‌اند، بانک مرکزي بايد در ارائه بسته‌هايي که از اعتبار کافي برخوردار باشند پيش‌قدم شده و در بازار اثر بخشي بيشتري برجاي بگذارد.

وي ادامه داد: براي تثبيت قيمت‌ها در بازار بايد کنترل بر تقاضا داشته و با تهيه بانک اطلاعاتي، به عرضه به موقع ارز اقدام کنيم.محمدولي با يادآوري نزديک شدن به پايان سال ميلادي، تصريح کرد: بسياري از شرکت‌ها نيازمند ارز هستند که اگر در داخل تامين نشود از بازارهايي مانند هرات و سليمانيه و... وارد شده و تعادل را بر هم مي‌زند.

وي ادامه داد: با سياست‌هاي مدون و داراي اعتبار در بخش داخلي مي‌توان کاهش نرخ طلا را رقم زد اما در اين رابطه بانک مرکزي بايد از مشاوره‌هاي اتاق‌هاي مختلف و افراد خبره استفاده کند تا بسته‌هاي باکيفيت و اعتبار کافي ارائه شود.

برخي ديگر از فعالان نيز باور دارند، هر چقدر به آذر و دي نزديک شويم، تقاضاي شرکت‌هاي تجاري براي تسويه‌هاي دلاري انتهاي سال در بازار افزايش پيدا مي‌کند، امري که مي‌تواند زمينه‌ساز تحريک قيمت‌ها شود. با اين حال، شمار ديگري از معامله‌گران باور دارند، شرکت‌هاي تجاري به احتمال زياد در ماه‌هاي اخير ارز مورد نياز خود را تهيه کرده‌اند. از نظر اين دسته از فعالان، به‌دليل شرايط نامطمئني که بر بازار حاکم است، به احتمال زياد شرکت‌هاي تجاري پيش‌تر ارز مورد نياز خود را تهيه کرده‌اند.


منبع: donya-e-eqtesad.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي