آخرین اخبار

ظريف: در مذاکره با آمريکا را نبسته‌ايم سياسي

ظريف: در مذاکره با آمريکا را نبسته‌ايم

  بزرگنمايي:

چه خبر - ظريف: در پمپئو هر چيزي ديدم جز احترام دوجانبه

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با «ليز دوسِت» Lyse Doucet خبرنگار ارشد بين‌المللي شبکه بي بي سي در نيويورک به پرسش‌هاي او درباره موضوعات مختلف پاسخ گفت .
خبرنگار بي بي سي از وزير امور خارجه سئوال کرد : چه اندازه نگران هستيد که توافق هسته اي ايران فروبپاشد؟
ظريف پاسخ داد: خب اين احتمال وجود دارد، اما اين نه تنها گام رو به عقب براي ايران، بلکه شکست براي جامعه بين‌المللي، قوانين بين‌المللي و سازمان ملل خواهد بود. آنچه اکنون با آن روبرو هستيم قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل است و يکي از اعضاي دائم اين شورا نه تنها قطعنامه‌اي را که خودش به آن رأي داده و درواقع، به شوراي امنيت ارائه و بر سر آن مذاکره کرده است، نقض مي کند، بلکه کشورهايي را که قصد دارند اين قطعنامه را اجرا کنند، مجازات مي کند. اين، نخستين بار است که چنين اتفاقي رخ مي دهد. بنابراين، سقوط برجام نه تنها يک پسرفت ، بلکه رويه (بد) بسيار جدي در نظام بين‌المللي خواهد بود.
خبرنگار بي بي سي با اشاره به برجام از ظريف پرسيد: اکنون که توافق به تار مويي بسته است، اروپا سازوکار ويژه اي فراهم کرده است تا به شرکت‌هاي خصوصي و شرکت‌هاي نفتي اجازه دهد از طريق دور زدن دلار آمريکا، استفاده از ساير ارزها و پرهيز از تحريم‌هاي آمريکا، با ايران تجارت داشته باشند. عملي کردن اين سازوکار نيز دشوار خواهد بود.
وزير امور خارجه در پاسخ گفت: بله، اين کار دشوار خواهد بود، زيرا دلار آمريکا نقش فراگير در نظام مالي بين‌الملل دارد. اين کار دشوار خواهد بود، اما تصميم بسيار روشن است: آيا جامعه بين المللي به آمريکا اجازه سلطه خواهد داد يا نه. البته آمريکا در گذشته سلطه داشت، اما بر اساس مجموعه اي از قوانين و نه بر اساس موارد ديکته شده که هر چند روز يک بار تغيير مي کنند.
خبرنگار بي بي سي از ظريف سئوال کرد: هفته گذشته در سازمان ملل، از شما حمايت هاي زيادي شد. بسياري از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل از شما حمايت سياسي کردند، اما همان طور که مي دانيد شرکت ها و غول هاي تجاري بزرگ نظير «ايرباس» و «توتال» فرانسه هم اکنون نيز سرمايه گذاري هاي چند ميليارد دلاري خود در ايران را به علت نگراني از تحريم هاي آمريکا، لغو کرده اند.
ظريف در پاسخ گفت: بدون شک، همان طور که گفتم آمريکا در نظام مالي بين‌المللي، نقش گسترده اي دارد و به چالش کشيدن آن مستلزم (زمان و تلاش) زياد خواهد بود؛ اما ايران لزوما نياز ندارد با کساني که در معرض (تحريم هاي) آمريکا قرار دارند، تعامل داشته باشد. شمار زيادي از شرکت ها در عرصه فناوري هاي پيشرفته و مطرح، هيچ گونه در معرض (تحريم هايي) آمريکا نيستند. اگر اروپا بتواند جايگزين هايي بيابد، آنگاه ما (تعامل) با اين شرکت ها را آغاز خواهيم کرد و اطمينان دارم به محض اينکه غول هاي تجاري ببينند که حضور در ايران، منطقي است و خطري ندارد، آنها نيز همين کار را خواهند کرد، زيرا ايران امن‌ترين، ايمن ترين و باثبات ترين اوضاع را در منطقه (غرب آسيا) دارد و همه به حضور در آن علاقه دارند.
خبرنگار بي بي سي از ظريف سئوال کرد: دونالد ترامپ هشدار بسيار جدي داد که هر کس ايران را منزوي نکند، با پيامدهاي شديد روبرو خواهد شد. اکنون تکليف کشوري مانند انگليس که بيش از هر چيز ديگر، به دنبال حفظ روابط تجاري و سياسي خود با ايران است، چيست؟ آنها (مقامات انگليس) در اين زمينه چه به شما گفتند؟
ظريف در پاسخ گفت: ترزا مي نخست وزير انگليس، امانوئل مکرون و ديگران، تعهدشان را اعلام کردند و گفتند ما به بهره مندي ايران از مزاياي اقتصادي توافق متعهديم. تعهداتي که اروپايي ها دادند، احتمالاً بهتر از آن چيزي بود که کسي تصورش را مي کرد. مرحله بعد، تبديل اين تعهدات سياسي به سازوکار بود و به اعتقاد من، اين سازوکارها قرار است اجرايي شود. محک بعدي که مهم ترين و دشوارترين آزمون خواهد بود، اين است که ببينيم آيا سازوکارها مؤثر است يا خير. به عقيده ما، دليلي وجود ندارد که اين سازوکارها عمل نکند. ما قصد داريم اندکي بيشتر شکيبايي کنيم، اما اين بدين معنا نيست که کاسه صبر ما هرگز لبريز نخواهد شد، اما اندکي بيشتر صبر مي‌کنيم تا ببينيم چه مي شود.
خبرنگار بي بي سي درخصوص بهبود روابط آمريکا و ايران از ظريف سئوال کرد : راه برون رفت وجود دارد: شما مي توانيد پيشنهاد ترامپ را براي ديدار (دو جانبه) با حسن روحاني بپذيريد. آيا اين کار، غيرممکن است؟
ظريف پاسخ داد : هيچ چيزي غيرممکن نيست. اما نتيجه ديدار (احتمالي) ترامپ با روحاني، فرصتي براي عکس گرفتن مقابل خبرنگاران و سندي دو صفحه اي خواهد بود. ما هم اکنون سندي 150 صفحه اي در اختيار داريم که متن توافق است که نه تنها ايران و آمريکا، بلکه شش قدرت ديگر، بر سر تک تک واژه هاي آن مذاکره کردند. به عنوان فردي که بر سر اين توافق مذاکره و براي مدتي طولاني درگير اين فرآيند بوده است، مي توانم به ترامپ اطمينان دهم که آمريکا به توافق بهتري نخواهد رسيد.
خبرنگار بي بي سي با اشاره به ادعاهاي مقامات دولت آمريکا درباره پيامدهاي توافق با کره شمالي از ظريف سئوال کرد: کيم جونگ اون رهبر کره شمالي به نتيجه متفاوتي رسيد و از دشمن درجه يک عمومي در آمريکا به رهبري تبديل شد که ترامپ مي گويد به خاطر نامه هاي زيبايش، عاشق و شيفته او شده است.
ظريف در پاسخ گفت: روابط بين المللي به عاشق شدن ارتباطي ندارد. روابط بين الملل، (مبتني) بر احترام به تعهدات است. آمريکا بر سر توافق مذاکره کرد. مي دانيد که با روي کار آمدن دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، فقط دولت اين کشور تغيير کرد و اينگونه نبود که انقلاب رخ دهد. توافق هسته اي نيز يک توافق شخصي بين من و «جان کري» يا بين رئيس جمهور اوباما و حسن روحاني نيست، بلکه توافقي بين المللي ميان هفت کشور و اتحاديه اروپا است که در قطعنامه شوراي امنيت نيز درج شده است.
خبرنگار بي بي سي با اشاره به احتمال گفت‌وگوي بين ايران و آمريکا از ظريف پرسيد: آيا شما کاملا درها را به روي گفت‌وگو با ترامپ بسته ايد؟ آيا درها هنوز باز است؟»
ظريف پاسخ داد:« نه، ما درها را نبسته‌ايم. درها نيز باز است، مشروط بر اينکه، چنين ديداري قابل اطمينان باشد. ما بايد اطمينان يابيم که به محض اينکه به توافق رسيديم، توافق اجرايي شود.»
خبرنگار بي بي سي از آقاي ظريف پرسيد : در دولت سابق آمريکا، رابطه‌اي بين شما و «جان کري» شکل گرفت. پس چرا اکنون با مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا گفت‌وگو نمي‌کنيد؟ شما که هم اکنون نيز تابو گفت‌وگو با وزراي امور خارجه آمريکا را شکسته‌ايد. گفت‌وگو را در اين سطح (وزراي امور خارجه) آغاز کنيد، آيا مي‌توانيد چنين کاري کنيد؟»
ظريف در پاسخ گفت : به نظرم آنچه براي گفت‌وگو ضروري است، اعتماد دو جانبه نيست.
خبرنگار گفت: بله، حتي اوباما رئيس جمهور سابق آمريکا نيز گفت اعتمادي وجود ندارد.
ظريف در پاسخ گفت بله و اين، پيش شرط مذاکره نيست، اما احترام دوجانبه پيش شرط گفت‌وگو است و من در مايک پمپئو هر چيزي ديدم به جز احترام دوجانبه.
خبرنگار بي بي سي از ظريف پرسيد : ترامپ گفت که روحاني، مردي دوست داشتني است؛ مگر اين احترام نيست؟
ظريف پاسخ داد: نه، اين احترام نيست. احترام بدين معناست که براي خودتان و قول‌هايتان احترام قائل باشيد.
خبرنگار بي بي سي گفت : به نظرم آنها گفته اند که به قول هايشان عمل خواهند کرد.
وزير امور خارجه در پاسخ با اشاره به رفتار رئيس جمهوري آمريکا پس از نشست گروه هفت گفت: نه، زمانيکه شما باور داريد که مي توانيد با گروه هفت به توافق برسيد و سپس سوار هواپيما شويد و اين توافق را پاره کنيد؛ فقط به اين علت که شخصي سخناني بر زبان آورده که براي شما ناخوشايند بوده است، اين به من نشان نمي‌دهد که شما مذاکره کننده‌اي قابل اطمينان هستيد.
خبرنگار بي بي سي از ظريف پرسيد: شما به گونه اي وانمود مي کنيد که گويي گذر زمان به نفع شما خواهد بود، اما در ايران موج بي سابقه اي از اعتراض ها شکل گرفته است: افزايش نارضايتي، اعتراض ها به گراني، سياست هاي اقتصادي دولت شما، انتقاد از حکومت ايران. اينها رو به افزايش است و تحريم هاي بيشتر در ماه نوامبر، در راه است.
ظريف پاسخ داد: به نظرم تحريم‌ها تاکنون نيز اثر خود را گذاشته‌اند، زيرا آثار تحريم ها بيش از اينکه جنبه واقعي داشته باشد، جنبه رواني دارد.
خبرنگار گفت : اما ريال، حدود 80 درصد از ارزش خود را از دست داده است.
ظريف در پاسخ گفت: همان طور که گفتم، اين اثر رواني (تحريم ها) است و در دو روز اخير، ريال دوباره توانست حدود 30 درصد از اين 80 درصد را دوباره به دست آورد. اين، يک جنگ رواني است. جنگ اقتصادي که آمريکا و برخي وابستگان آن در منطقه عليه ايران راه انداخته اند، بيش از آنکه واقعا جنگ اقتصادي باشد، جنگ رواني است.
خبرنگار بي بي سي از ظريف پرسيد: حسن روحاني براي نخستين بار در پنج سال اخير در پارلمان ايران با انتقادات شديد در خصوص سياست هاي ناکارآمد اقتصادي روبرو شد. بنابراين، موضوع فقط تحريم ها نيست.
ظريف گفت : نه، اين به تلفيقي از مسائل مربوط مي شود که در ايران رخ داده است.


منبع: iribnews.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد