آخرین اخبار

اوضاع امروز بازار ارز/دلالان دلار مي‌خرند ولي چيزي نمي‌فروشند اقتصادي

اوضاع امروز بازار ارز/دلالان دلار مي‌خرند ولي چيزي نمي‌فروشند

  بزرگنمايي:

چه خبر - چهارشنبه،روز پرسش در بازار ارز

در پنجمين روز هفته، دامنه نوسانات دلار و سکه کاهش يافت تا پس از چند روز کاهش شديد قيمت، بازار شاهد ثبات نسبي باشد. روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را در کانال 14 هزار تومان آغاز کرد و تا ساعت 4‌بعدازظهر نه از اين کانال بالا رفت و نه پايين. کف قيمت دلار در معاملات معامله‌گران 14‌هزار و 200 تومان بود و سقف قيمت از 14 هزار و 700 تومان فراتر نرفت.
در اين ميان، صرافي‌ها در حالي که قيمت‌هاي خود را در ابتداي کانال 14‌هزار توماني يا حتي پايين‌تر درج کرده بودند، در قيمت‌هاي ياد شده فروشي نداشتند. در راسته خيابان فردوسي تنها يک صرافي عنوان کرده بود که با مدارک مورد نياز به مسافران، ارز را با قيمت 15 هزار تومان مي‌فروشد. ساير صرافي‌ها نيز اگر فروشنده بودند، دلار را زير 15 هزار تومان عرضه نمي‌کردند. به گفته يکي از بازيگران باتجربه بازار، در روزهاي اخير به اندازه‌اي دامنه نوسان افزايش يافته که بازيگران رسمي در خريد و فروش احتياط بيشتري مي‌کنند. از نظر وي، يکي از راه‌هاي کاهش ريسک خريد و فروش، بالا بردن فاصله قيمت ميان عرضه و تقاضا است. در واقع بازيگر رسمي تلاش مي‌کند که با قيمت‌هاي پايين‌تري نسبت به نرخ دلالان اقدام به خريد کنند و با قيمت‌هاي بالاتري نيز نسبت به اين دسته فروش خود را صورت دهد. البته صرافي‌هايي نيز در بازار باور داشتند که قيمت پس از کاهش شديد روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه، توانايي رشد بيشتري خواهد داشت. اين عده دلار را بين 14 هزار و 500 تا 14 هزار و 700 تومان خريداري مي‌کردند.
از شلوغي بازار کاسته نشد
ديروز بازار ارز مانند روز سه‌شنبه شلوغ بود و افراد زيادي در آن حاضر بودند، از مردم عادي تا خبرنگاران و رسانه‌هاي تصويري؛ ولي به گفته فعالان، خريد و فروش ارز بسيار محدود بود. به گفته فعالان، از ابتداي صبح بيشتر پاسخگوي سوالات مردم بوده‌اند و کسي از آنها نه دلاري مي‌خريد و نه مي‌فروخت. به گفته آنها، بخشي از افراد به بازار آمده بودند براي خريد دلار در قيمت‌هايي بين 9 تا 12 هزار تومان؛ ولي حداقل ديروز حاضر نمي‌شدند، براي يک دلار بالاي 14 هزار تومان بپردازند. از آن سو، فروشندگان نيز مانند روز سه‌شنبه در بازار حاضر نبودند و اکثرا احساس مي‌کردند که اگر مشتري بالاي مرز 15 هزار توماني پيدا کردند، اقدام به فروش کنند.
در مجموع مي‌توان گفت روز چهارشنبه روز پرسش از قيمت دلار در بازار ارز بود و کمتر معامله‌اي صورت مي‌گرفت. در اين ميان، زماني که در فضاي مجازي اطلاعيه‌اي از کانون صرافان منتشر شد که صرافي‌ها بايد در کانال 10 هزار توماني قيمت تابلوي خود را ثبت کنند، شايعه‌اي در بازار پيچيد که ممکن است از هفته آينده با اين نرخ دلار عرضه شود. شايعه‌اي که البته چندان جدي گرفته نشد و بيشتر معامله‌گران عنوان مي‌کردند، در شرايط فعلي، عرضه ارز با اين قيمت تنها زمينه قاچاق ارز به سوي بازارهاي مرزي را فراهم خواهد کرد؛ درست مانند اتفاقي که در اسفند 96 با عرضه دلار 4 هزار و 200 توماني رخ داد.
در روزي که دلار در کانال 14 هزار توماني نوسان مي‌کرد؛ سکه تمام بهار آزادي بيشتر معاملات خود را در کانال 4 ميليون و 400 هزار تومان انجام داد. البته در مقطع کوتاهي قيمت به انتهاي کانال 4 ميليون و 390 هزار تومان نيز برخورد کرد. برخي صرافي‌ها نيز سکه را با قيمت 4 ميليون و 500 هزار تومان عرضه مي‌کردند. در روزهاي اخير، صرافي‌ها با رغبت بيشتري سکه را به فروش مي‌رسانند و فاصله نرخ اين فلز گرانبها در حجم عمده و حجم خرد بسيار کمتر شده است. برخي صرافي‌ها نيز سکه را از مردم با قيمت 4 ميليون و 400 هزار تومان مي‌خريدند. حدود ساعت 4 بعدازظهر، سکه روي عدد 4 ميليون و 405 هزار تومان قرار داشت که نشان دهنده افزايش 5 هزار توماني نسبت به روز قبل بود. سکه در يک هفته اخير بيش از يک ميليون تومان از ارزش خود را از دست داده است و به‌نظر مي‌رسد روز چهارشنبه اصلاح کوتاهي در بازار صورت گرفته است.
بايد ديد در روزهاي آتي سکه در مقابل ادامه عرضه سکه‌هاي پيش‌فروش مقاومت خواهد کرد يا احتمال افت بيشتر در بازار وجود خواهد داشت. در روزهاي اخير نيز قيمت اونس چندان از نرخ سکه حمايت نکرده است. همچنين روز گذشته هر گرم طلاي 18عيار بيشتر در ابتداي کانال 400 هزار توماني معامله شد و دامنه نوسانات بسيار کمتر از روز سه‌شنبه بود. طلاي 18 عيار در هفته گذشته جهشي حتي به سوي مرز 570 هزار تومان برداشته بود.
قيمت‌هاي تقلبي بر تابلوي صرافي‌ها؟
روز گذشته، اطلاعيه‌اي ازسوي کانون صرافان ايرانيان در فضاي مجازي پخش شد مبني‌بر اينکه، صرافي‌ها از اين پس بايد قيمت دلار را بر تابلوي خود در کانال 10 هزار تومان درج کنند. بلافاصله پس از انتشار اين خبر، برخي صرافي‌ها قيمت‌هاي خود را در کانال 10 هزار توماني درج کردند. بررسي‌ها نشان‌دهنده آن بود صرافي‌هايي که چنين قيمتي را درج کرده بودند، البته حاضر به فروش نبودند.
يکي از کارشناسان در انتقاد به اين طرح بيان داشت، فرض کنيد يک نفر به صرافي، دلار را با قيمت 10 هزار تومان بفروشد، چه تضميني وجود دارد که صراف با همين قيمت اقدام به عرضه کند. از نظر وي اطلاعيه کانون صرافان اگر صحت داشته باشد، اجراي يک سياست اشتباه است که اعتماد به شبکه صرافي را نيز کاهش مي‌دهد. به گفته برخي کارشناسان، در صورتي که قيمت بر تابلوي صراف‌ها 10 هزار تومان باشد و در بيرون، در بازار قيمت دلار بالاتر باشد، اعتماد به قيمت‌گذاري صرافي‌ها نيز از بين خواهد رفت و شبکه قيمت‌گذاري و قيمت‌سازي به دست دلالان خواهد افتاد. به گفته برخي ديگر از کارشناسان، اگر قيمت دلار را به صورت دستوري 10 هزار توماني تعيين کنيم، اين قيمت‌گذاري چه تفاوتي با قيمت‌گذاري دلار 4 هزار و 200 توماني خواهد داشت؟
آيا صرافي‌ها دلار 10 هزار تومان را که به فرض خريده‌اند، کمي بالاتر خواهند فروخت؟ حتي اين اطلاعيه با بخشنامه‌هاي قبلي بانک مرکزي که عنوان مي‌کرد نرخ رسميت يافته بازارساز در سامانه سنا درج مي‌شود، تضاد داشت. جالب آن جا بود که تا ساعت 5 بعدازظهر ديروز، هيچ واکنشي ازسوي بانک مرکزي به اين اطلاعيه صورت نگرفت. از آن جا که اين خبر در سامانه کانون صرافان ايرانيان درج نشد بود، شايعه جعلي بودن آن نيز قوت مي‌گيرد، چنانکه آخرين خبرها حاکي از آن بود بخشي از صرافي‌هايي که ساعت 3 بعدازظهر نرخ‌هاي خود را بر مبناي دلار 10 هزار توماني درج کرده بودند، ساعت 5 بعدازظهر نرخ‌گذاري خود را به حالت عادي بازگرداندند.
به گفته برخي کارشناسان کانون صرافان نيز نمي‌تواند به تنهايي کانالي براي تعيين نرخ دلار باشد و بانک مرکزي بايد در برابر چنين اقدامي مقاومت کند. از نظر کارشناسان، آنچه براي اقتصاد اهميت دارد کاهش دامنه نوسانات و بازگشت ثبات به بازار است. شيب شديد نوسانات نزولي و افزايشي به سود هيچ کس نيست. اگر قيمت به‌تدريج در مسير کاهشي قرار بگيرد، بازار نيز راحت‌تر آن را خواهد پذيرفت و احتمال بازگشت‌هاي قيمتي به حداقل خواهد رسيد.
و اما معاملات بازار ارز صبح امروز (پنجشنبه 12 مهر)، همچنان با حضور دلالان و سودجويان کار خود را آغاز کرد.
امروز به دليل تعطيلي پايان هفته کمي از حجم حضور خريداران و فروشندگان در مرکز خريد و فروش ارز در خيابان فردوسي تهران، کاسته شده است، اما هنوز اين افراد در حال تلاش براي معامله ارز و هم چنين بالا بردن نرخ هايي که در روز گذشته اعلام شده بود، هستند.
در نهايت تا پايان روز (پنجشنبه 12مهرماه) دلالان با نرخ هاي بسيار بالا تنها خريد داشتند و فروش در معاملات آنها جايي نداشت.


منبع: دنياي اقتصاد و باشگاه خبرنگاران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي