آخرین اخبار

پاسخ روحاني به شايعات اخير درباره «دولت و دلار» سياسي

پاسخ روحاني به شايعات اخير درباره «دولت و دلار»

  بزرگنمايي:

چه خبر - اينکه بگويند دولت مي‌خواهد از بالا رفتن ارز، ريال به دست بياورد، دروغ و تهمت است

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيأت دولت، با بيان اينکه در اين ايام در صحنه سياست خارجي و ديپلماسي، امنيت داخلي و منطقه‌اي، موفقيت‌هايي داشته‌ايم، اظهارداشت: امروز افکار عمومي جهان طرفدار ايران است و حتي در داخل آمريکا بسياري از سياستمداران و مردم ايران را در مسير حق دانسته و اقدامات دولت آمريکا را نمي‌پسندند.
رئيس جمهور اقدامات دولت آمريکا را از لحاظ اقتصادي به ضرر همگان دانست و گفت: همه از جمله اروپا، ايران، ديگر کشورها و حتي خود آمريکا ضرر کرده‌اند و آمريکا در راه و مسيري که از سال گذشته بويژه دي‌ماه آغاز و در ارديبهشت امسال آن را تشديد کرده، دستاوردي نداشته است و به قول خودش قصد دارد از آبان‌ماه اين فشارها را تشديد کند که البته چيزي برايش باقي نمانده و همه اينها شعار و حرف است.
روحاني با تأکيد براينکه آمريکا نه تنها در دستيابي به اهداف خود در اين اقدام موفق نشده بلکه هيچ‌وقت موفق نخواهد شد، به دستاوردهاي ايران در نشست امسال مجمع عمومي سازمان ملل اشاره کرد و افزود: ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، در اين ايام موفقيت‌هاي قابل ملاحظه‌اي به دست آوردند که به واسطه آن انزواي آمريکا روشن‌تر شد.
رئيس جمهور ادامه داد: در زمينه برجام، اکثريت قاطع کشورها، از برجام حمايت کردند و از اقدام جمهوري اسلامي ايران در حفظ توافق، تقدير کرده و غالب کشورها، تحريم آمريکا عليه ايران را محکوم و آن را اقدامي غيرقانوني مي‌دانستند.
روحاني خاطرنشان کرد: نقض تعهدات بين‌المللي آمريکا و مخالفت آنها با برخي نهادهاي بين‌المللي از قبيل شوراي حقوق بشر، دادگاه کيفري بين‌المللي و خروج آمريکا از برخي تعهدات تجاري، مورد نقد همه کشورها بود.
رئيس جمهور افزود: اگر بخواهم هفتاد و سومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد را در يکي جمله نسبت به ايران و آمريکا بيان کنم اين است که براي اولين بار بود که در صحن مجمع عمومي، ايران به عنوان طرفدار قانون، وفاي به عهد، پيمان‌هاي چندجانبه و چندجانبه‌گرايي و آمريکا به عنوان ناقض مقررات بين‌المللي و معاهداتش و به عنوان کشوري که در برابر افکار عمومي جهان ايستاده، شناخته شدند.
روحاني تصريح کرد: همواره تلاش غرب بويژه آمريکا بر اين بود که در سازمان ملل ايران را به عنوان کشوري معرفي کنند که به مقررات بين‌المللي احترام نمي‌گذارد و قصدشان منزوي کردن ايران بوداما اين بار دقيقاً برعکس بود و آمريکا از هميشه منزوي‌تر و ايران بيش از هميشه مورد احترام افکار عمومي جهان و سياستمداران بخاطر رفتار درست و دقيق‌اش بود.
رئيس جمهور افزود: آمريکايي ها به دنبال آن هستند استقلال و مردم‌سالاري ايران را با شکست مواجه کنند و مي‌گويند به جاي اينکه مردم ايران براي ايران تصميم بگيرند، بايد کاخ سفيد براي ايران تصميم بگيرد و هيچ هدف ديگري ندارند.
روحاني خاطر نشان کرد: مردم ايران به اتفاق آراء و صداي خود استقلال، کشور و مردم‌سالاري خود را دوست داشته و مي‌خواهند خودشان براي خودشان تصميم‌گير باشند و اگر در ايران رأي بگيريم، فکر نمي‌کنم حتي يک نفر وجود داشته باشد که نوکري را بپسندد، بلکه همه عزت،‌استقلال و آقايي را خواهند پذيرفت و به همين واسطه آمريکا در راستاي رسيدن به اهداف خود صد در صد با شکست مواجه خواهد شد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه احساس من در اين سفر اين بود که آمريکايي‌ها با سر و صداهايي که براي تحريم ايران ايجاد کرده‌اند تصميم‌شان براي فشار عليه ايران مدتي کوتاه است، گفت: آنها مي‌خواهند ايران را در اين مدت کوتاه تحت فشار قرار دهند تا يک دستاورد کوچکي از لحاظ سياسي در داخل آمريکا به دست بياورند.
روحاني با اشاره به اينکه هدف آمريکا کاملاً داخلي است و هيچ ربطي به منطقه و جهان و عرب‌هايي که جيب آنها را خالي کرده و پول ملت‌هاي آنها را مي‌دزدد، ندارد، افزود: همه تلاش آمريکا اين بود که به هر نحوي يک نوع مذاکره در هر سطحي با ايران شروع شود و او اعلام کند که با اعمال فشار عليه ايران موفق به مذاکره شدند و همانند گذشته ادعا کنند که يک قدم جديدي را براي مسايل ايران و بين‌الملل برداشته‌اند.
رئيس جمهور با بيان اينکه در حاشيه هفتاد و سومين مجمع عمومي سازمان ملل، ايران و 5 کشور ديگري که در برجام هستند، در نيويورک تصميم مهمي را اتخاذ کردند، افزود: 1+4 و کشورهاي اروپايي علاوه بر حمايت از برجام يک نهاد ويژه مالي را براي تعامل با ايران تصويب و آن را اعلام کردند و آمريکايي‌ها به شدت از اين موضوع ناراحت هستند.
روحاني ادامه داد: اروپا براي حفظ ارتباطات پولي و مالي ايران يک نهاد ويژه‌اي را تأسيس کرده و اجراي اين طرح مي‌تواند گام بسيار مهمي در حفظ برجام باشد، گر چه توقعات ما بيش از اين است و آنچه بقاي برجام از همگان مي‌خواهد اين است که مسايل اقتصادي و روابط اقتصادي ايران، کاملاً در شرايط عادي باشد، بنابراين هر چه کمتر از اين باشد به معناي آن است که آنها به طور کامل به تعهدات خود عمل نکردند، اما در عين حال شاهد برداشتن يک گام مهم از سوي اروپا بوديم.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه آمريکايي‌ها به دنبال آن بودند که در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، موفقيت و دستاوردي عليه ايران داشته باشند، اما خلاف اين واقع شد، گفت: همه 14 کشور ديگري که در اين جلسه صحبت کردند مستقيم و غيرمستقيم از برجام حمايت کردند و شيوه و عملکرد آمريکا مورد تأييد هيچ‌کس قرار نگرفت و حتي برخي از اعضا صريح و قاطع نسبت به جنايات و تخلفات آمريکا در جهان سخنان بسيار خوبي را ايراد کردند و اين نيز يک موفقيت سياسي ديگري براي جمهوري اسلامي ايران بود.
روحاني با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران بي‌ترديد از لحاظ سياسي، افکار عمومي و حقوقي، موفقيت‌هاي خوبي را کسب کرده ، اظهار اميدواري کرد: در اولين رأيي که در موضوع برجام، ديوان دادگستري بين‌المللي صادر خواهد کرد، به نفع ايران باشد.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: به ملت عزيز ايران اعلام مي‌کنم که دولت با همه توان به دنبال منافع کشور و رفاه مردم است.
روحاني با بيان اينکه همه مي‌دانيم در شرايط امروز کشور به خاطر توطئه آمريکا و برخي اذناب آنها در منطقه، فشارهايي از لحاظ اقتصادي به مردم وارد شده است، گفت: اما دولت با همه توان به دنبال اين است که در برابر آمريکا ايستاده و اين فشارها را کاهش دهد.
رئيس جمهور افزود: روزي نيست که در دولت، شوراي اقتصادي دولت يا شوراي هماهنگي اقتصادي سه قوه، نسبت به رفاه مردم و رفع موانع و مشکلاتي که براي مردم وجود دارد. بحث نکرده و تصميم‌گيري نکنيم. به گونه‌اي که در طول هفته حداقل 8 ساعت جلسه هيأت دولت برگزار مي‌شود و راجع به مسايل کشور و مردم، تصميم‌گيري مي‌شود. همچنين در هر هفته حداقل، 2 تا 3 ساعت جلسه شوراي هماهنگي اقتصادي سه قوه برگزار مي‌شود و 2 تا 3 جلسه شوراي اقتصادي دولت برگزار مي‌شود که البته اين حداقل کاري است که دولت انجام مي‌دهد.
روحاني با بيان اينکه در روزهاي اخير تصميمات خوبي براي تقويت بانک مرکزي، اتخاذ شد، اظهار داشت: براساس تصميمي که اتخاذ شده، بانک مرکزي، اختيارات لازم را دارد که ارز صادراتي را فوراً خريداري کند. يعني به محض آنکه يک صادرکننده اعلام کند که ارزي را به دست آورده، اگر بتواند در سامانه نيما آن را مي‌فروشد اما اگر نتوانست بايد بانک مرکزي ارز او را خريداري کند و اين تصميم مهمي بود که اتخاذ شد.
رئيس جمهور افزود: اختيارات کامل به بانک مرکزي براي تنظيم بازار داده شده و مردم شاهد اولين آثار آن در روزهاي اخير بودند؛ بانک مرکزي براي تنظيم بازار همان طور که در دو روز اخير اقدام کرده قادر است تا سال آينده به همين نحو عمل کند.
روحاني با اشاره به اينکه امروز وضع ذخاير ارزي کشور حتي ذخاير اسکناس، بهتر از هر زمان ديگري است، گفت: از ابتداي دولت تا امروز براساس آخرين آمار امروز بهترين شرايط را در اين زمينه دارا هستيم.
رئيس جمهور تأکيد کرد: اين يک تهمت و دروغ است که بگويند دولت مي‌خواهد از بالا رفتن ارز ريال به دست بياورد، چرا که دولت راه‌هاي سالمي را براي تأمين ارز مورد نياز خود، دارد و نيازي به اين کار ندارد و اين اقدامات به ضرر دولت است؛ دولت هيچ‌وقت نمي‌خواهد که نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصيه من به بانک مرکزي و وزارت اقتصاد و ساير مسئولين اين بوده که بايد قيمت ارز را متعادل نگه داريم.
روحاني با بيان اينکه بايد اقدامات بيشتري در اين راستا صورت گرفته و ارز هنوز قيمت واقعي خود را ندارد و بايد به قيمت واقعي خود بازگردد، گفت: دولت از هيچ تلاشي در اين راستا فروگذار نخواهد کرد. البته مقداري با احتياط قدم برمي‌دارد و اين بخاطر آن است که اگر در آينده سخت‌ترين شرايط پيش روي دولت قرار گرفت با مشکل مواجه نشويم، اما امروز همان سخت‌ترين شرايط است و آمريکايي‌ها همه اقدامات را عليه ملت ايران انجام دادند و چيزي براي آبان‌ماه باقي نمانده و هيچ کس کلمه 13 آبان را در ذهن خود خطور ندهد چرا که هيچ اتفاقي نخواهد افتاد؛ تمام کارهايي که قرار بود آمريکايي‌ها در آبان ماه انجام دهند در شهريور و مهر انجام دادند.
رئيس جمهور با بيان اينکه ملت ايران در برابر فشار آمريکايي‌ها به خوبي مقاومت کردند، خاطر نشان کرد: ما مردم مقاوم، دلاور، قهرمان و فهميده‌اي داريم که در برابر توطئه‌هاي آمريکا شکست نخواهد خورد و دولت با همه توان تلاش خواهد کرد.
روحاني افزود: هيچ‌کس نبايد تصور کند که دولت لحظه‌اي براي حل معضلات مردم تأمل خواهد کرد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه در حال حاضر چند وزارتخانه با سرپرست اداره مي‌شود، اظهار داشت: تا به امروز منتظر تصميم مجلس در مورد تفکيک وزارتخانه‌ها بوديم و امروز که مي‌بينيم تصميم مثبت قاطعي در اين راستا نيست، به همان روال سابق وزرا را به مجلس معرفي خواهيم کرد.
روحاني ادامه داد: از همه رسانه‌ها، تقاضا مي‌کنم که پيام يأس‌آور به جامعه ندهند، چرا که حق آنها نيست و انتظار مردم هم اين نيست که کسي بذر يأس در جامعه بيفشاند.
رئيس جمهور با تأکيد براينکه نبايد مردم را نسبت به آينده نگران کنيم، خاطر نشان کرد: به صراحت مي‌گويم که کالاهاي اساسي مورد نياز مردم در انبارها از هر سال و زماني بيشتر است و حتي اخيراً تصميم به افزايش اين ذخاير هم اتخاذ شده است با وجود اينکه با همين شرايط هم هيچ‌کس نبايد نگران کالاهاي اساسي باشد.
روحاني با بيان اينکه دولت نسبت به تأمين نيازمندي‌ها و کالاهاي اساسي مردم خود را متعهد مي‌داند، گفت: مردم نسبت به نيازمندي‌هاي روزمره خود غير از کالاهاي اساسي، هم نبايد نگراني داشته باشد، چرا که شرايط ارزي کشور به گونه‌اي نيست که دچار مشکل باشد.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه دولت در برابر توليد داخلي و اشتغال جوانان خود را متعهد مي‌داند، گفت: مردم بايد بدانند ما نيازهاي ارزي مورد نياز براي تأمين مواد اوليه کارخانجات و کالاهاي مورد نياز آنان را تأمين خواهيم کرد.
روحاني با اشاره به اينکه مردم نبايد دنبال خريد و فروش‌هاي ريسک‌دار باشند، افزود: اينگونه خريد و فروش‌ها به نفع مردم نيست و تجربه مؤسسات غيرمجاز درس خوبي براي همگان بود که مردم سراغ اينگونه سرمايه‌گذاري‌ها نروند و با مشورت با افرادي که با مسايل اقتصادي به خوبي آشنا هستند، اقدام کنند.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: در تصميمات اخير، تصويب کرديم که بانک مرکزي بتواند، اوراق ارزي و ريالي منتشر کند که با اين اقدام قدرتي به بانک مرکزي براي جمع‌آوري نقدينگي داده مي‌شود که مي‌تواند شرايط اقتصادي کشور را بيش از پيش بهبود بخشد.
روحاني ادامه داد: همچنين مجوز لازم را صادر کرديم تا هر کس هر مقدار ارز و طلا بخواهد وارد کشور کند، آزاد باشد و حتي تصويب کرديم که اگر مأمور گمرکي يا امنيتي در گمرک مانع ورود اسکناس به کشور شود، در مرحله اول به انفصال 6 ماه خدمت و در مرحله دوم به انفصال کامل از خدمت محکوم خواهد شد و به اين واسطه راه را براي آنکه مردم بتوانند زندگي عادي و معمولي خودشان را داشته باشند، فراهم کرديم.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه همه اقداماتي که انجام مي‌شود در راستاي حفظ آرامش و امنيت مردم است، گفت: بايد از نيروهاي مسلح کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تشکر کنم که به موقع و با دقت تصميمات شوراي عالي امنيت ملي را اجرا کرده و پاسخ آنهايي را که به امنيت و جان مردم خيانت کرده بودند و به زن‌ها، کودکان و حتي طفل 4 ساله رحم نکردند، به بهترين وجه دادند.
روحاني با بيان اينکه پاسخ ايران، همواره قاطع و کوبنده خواهد بود، اظهار داشت: البته دنيا بداند ما طراحان و آمران تروريست را مانند عاملان تروريستي مي‌دانيم و همانطور که عاملان تروريست محکومند و با آنها برخورد مي‌کنيم، طراحان نيز محکوم بوده و با آنها نيز برخورد خواهيم کرد و شکست خواهند خورد.
رئيس جمهور افزود: اينکه جمهوري اسلامي ايران قاطعانه و در يک زمان کوتاه و با دقت مرکز تروريست‌ها را هدف قرار مي‌دهد، نشان از اين است که اگر عوامل دست چندم يک گروه تروريستي در ايران اقدامي انجام دهد، ما طراحان و گروه اصلي و مرکزيت آنها را مورد هدف قرار مي‌دهيم که البته در اين راستا اقدامات بعدي هم انجام خواهيم داد.
روحاني ادامه داد: عده اي از کساني که در داخل کشور با اين جنايتکاران در ارتباط بودند دستگير شدند و به اشدّ مجازات خواهند رسيد و نسبت به کساني که طراحي اقدامات تروريستي داشتند نيز برخورد خواهد شد.
رئيس جمهور با بيان اينکه در اين ايام دو پيروزي را توأمان به دست آورديم، گفت: يکي پيروزي سياسي و ديپلماسي در صحن سازمان ملل و جهان بود و ديگري پيروزي در برابر تروريسم و برخورد قاطع با تروريست‌ها و تحکيم امنيت ملي و داخلي کشور بود.
روحاني افزود: خوشبختانه سازمان ملل متحد نيز فاجعه تروريستي اهواز را با شديدترين لحن و اتفاق آراء محکوم کرد که جزء بيانيه‌هاي کم‌نظير شوراي امنيت در محکوم کردن اقدامات تروريستي بود.
رئيس جمهور با بيان اينکه خوشبختانه در عراق شاهد موفقيت‌هاي خوبي در زمينه مردم‌سالاري هستيم، گفت:‌ انتخابات آنها برگزار و مجلس در اين کشور تشکيل شد و در حال حاضر نيز رئيس جمهور عراق انتخاب شده و به زودي دولت در اين کشور تشکيل مي‌شود و اين روند را به ملت بزرگ عراق، تبريک مي‌گويم.
روحاني تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره علاقمند به توسعه ثبات، امنيت، مردم‌سالاري و دمکراسي در منطقه است و امروز خوشحاليم که در عراق، ‌شاهد آن هستيم و اميدواريم بتوانيم روابط خود را با همسايگان خود به بهترين شکل توسعه دهيم.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه مردم بايد بدانند که دولت در راستاي رفاه حال مردم و در راستاي مبارزه با توطئه‌هاي آمريکا به طور مداوم با کشورهاي دوست در تماس است ، گفت: وزارتخانه‌هاي امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت و ساير وزرا و مسئولين در روابط خارجي به طور منظم و مرتب با کشورهاي همسايه و دوست ايران از جمله کشورهاي اتحاديه اروپا، چين و روسيه در تماس هستند.
روحاني با بيان اينکه مردم مطمئن باشند که روند تجاري خود را با دنيا ادامه مي‌دهيم، گفت: به حول و قوه الهي، چهلمين سال پيروزي انقلاب‌مان را شکوهمندتر از 39 سال گذشته جشن خواهيم گرفت و دنيا شاهد آن خواهد بود که ما با موفقيت وارد چهل و يکمين سال پيروزي انقلاب خواهيم شد و مردم پايدار و مقاوم ما قادر خواهند بود براي سال‌هاي طولاني انقلاب و نظام‌شان را حفاظت و حراست کنند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد