آخرین اخبار

زيباکلام: از 13 آبان چه چيزي در انتظار ايران خواهد بود؟ سياسي

زيباکلام: از 13 آبان چه چيزي در انتظار ايران خواهد بود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - دولت عملا تسليم شده چرا که نيرو و بهمني که به راه افتاده خيلي نيرومند است

صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران و تحليل گر مسائل سياسي در مصاحبه با «يورونيوز» گفت که سفر و حضور حسن روحاني رئيس جمهور ايران در مجمع عمومي سازمان ملل هيچ دستاوردي براي ايران نداشته است.
متاسفانه روحاني نتوانست هيچ يخي را آب بکند و شاهد بوديم که وقتي او مي خواست به نيويورک برود دلار 17 هزار تومان بود و وقتي برگشت دلار رسيده بود به 20 هزار تومان.
زيبا کلام به يورونيوز گفت که «موفقيت واقعي براي ايران زماني اتفاق مي افتاد که آقاي روحاني مي توانست افکار عمومي آمريکا را عليه آقاي ترامپ برانگيزد و در نتيجه صداهاي بيشتري در سنا و کنگره آمريکا بلند شوند و در مطبوعات آمريکا با برنامه هاي ترامپ عليه ايران مخالفت کنند اما متاسفانه روحاني نتوانست هيچ يخي را آب بکند و شاهد بوديم که وقتي او مي خواست به نيويورک برود دلار 17 هزار تومان بود و وقتي برگشت دلار رسيده بود به 20 هزار تومان.»
حسن روحاني، رئيس جمهور ايران در هفتاد و سومين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در حالي سخنراني کرد و آمريکا را به بازگشت به برجام و ميز مذاکره دعوت کرد که دونالد ترامپ ساعاتي پيش در همين نشست کشورهاي ديگر را به همراهي با تحريم‌ها عليه ايران و منزوي کردن اين کشور دعوت کرده بود.
سخنراني روحاني خوب بود اما دستاورد عملي نداشت
صادق زيباکلام در مصاحبه با يورونيوز هر چند از سخنراني حسن روحاني استقبال کرد اما گفت که دستاوردي در عمل براي ايران نداشته است.
اين استاد دانشگاه تهران گفت: «در مقايسه با آقاي احمدي نژاد يقينا رفتار آقاي روحاني در سازمان ملل خيلي سنجيده تر، معقول تر و اصولي تر بود. البته به اندازه کافي، آقاي ترامپ داراي مخالفين عديده در افکار عمومي است که ناشي از نگاه نژادپرستانه و تبعيض آميز او به مکزيکي ها، عرب ها و مسلمان ها است و نگاه بسيار پاييني که نسبت به زنان و سياه پوسان دارد، همچنين لجاجت و سرسختي که نسبت به روند جهاني شدن نشان مي دهد و عقبگردي که نسبت به گذشته مي کند همه باعث مي شود که اروپايي نسبت به او خيلي منتقد بوده و نگاه منفي داشته باشند و از اين جهات آقاي روحاني خيلي پيروزي ساده و آساني نسبت به آقاي ترامپ به دست آورد ولي اين يک پيروزي سمبليک عليه ترامپ بود که هيچ معنا و مفهوم عملي در حقيقت نداشت.»
به گفته او «اروپايي ها قبل از رفتن آقاي روحاني به نيويورک، همچنان معتقد به برجام بودند و در شواري امنيت هم مقامات فرانسه و انگليس همين را گفتند و اين مساله هم هيچ دستاوردي براي روحاني نداشت. ما زماني مي توانيم بگوييم آقاي روحاني موفق بوده و توانسته دستاوردي داشته باشد که اجرايي شدن و عملي شدن تحريم ها براي آقاي ترامپ سخت تر مي شد. يعني مقاومت هاي بيشتري عليه تحريم ها و ايستادگي هاي بيشتري عليه ترامپ مي شد و آقاي روحاني مي توانست در افکار عمومي آمريکايي ها و همچنين اروپايي ها يک مقداري رسوخ و نفوذ کند و کار را براي ترامپ دشوار بکند کاري که آقاي روحاني نتوانست.»
شانس اروپا براي حفظ برجام چقدر است؟
در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل بيانيه 12 بندي نشست وزراي خارجه ايران و 1+4 در نيويورک منتشر شد که حاضران بر تعهد خود براي تضمين کانال هاي پرداخت با ايران و تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي تأکيد کردند و فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مقر سازمان ملل گفت که شرکت هاي اروپايي و ديگر شرکت هاي کشورهاي امضا کننده برجام مي توانند ارتباط بانکي و تجاري خود با ايران را حفظ کنند و اتحاديه اروپا متعهد خواهد شد تا مهم ترين منبع درآمد ايران نفت به فروش برسد.
صادق زيباکلام اما به يورونيوز گفت: «موفقيت واقعي براي ايران زماني اتفاق مي افتاد که آقاي روحاني مي توانست افکار عمومي آمريکا را عليه آقاي ترامپ برانگيزد و در نتيجه صداهاي بيشتري در سنا و کنگره بلند شوند و در مطبوعات آمريکا با برنامه هاي ترامپ عليه ايران مخالفت کنند اما متاسفانه روحاني نتوانست هيچ يخي را آب بکند و شاهد بوديم که وقتي او مي خواست به نيويورک برود دلار 17 هزار تومان بود و وقتي برگشت دلار رسيده بود به 20 هزار تومان."
با آغاز تحريم ها در 13 آبان ماه چه در انتظار ايران است؟
او در پاسخ به اين سوال که با توجه به اين شرايط، اقتصاد ايران به چه سمتي مي رود و با آغاز تحريم ها در 13 آبان ماه چه در انتظار ايران است گفت: «چه کسي فکر مي کرد که دلار هفته اول مهر 1397 بشود 20 هزار تومان؟ 6 ماه پيش حتي تصور اينکه دلار بالاي 10 هزار تومان برود هم غيرممکن بود اما رفت بالاي 15 هزار تومان و از 20 هزار تومان هم عبور مي کند و من فکر مي کنم اقتصاد ما دچار سقوط آزاد شده و به جايي مي رسد که به لحاظ عملي ديگر جايي براي افزايش دلار باقي نماند که اين نقطه، 13 آبان خواهد بود. يعني سقوط آزاد همچنان ادامه خواهد داشت مثل يک بهمن که راه افتاده و همچنان جلو مي رود اما نقطه پيچش آن بعد از 13 آبان و شروع تحريم ها خواهد بود.»
دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در ماه مه خروج کشورش از توافق هسته‌اي سال 2015 ميلادي را اعلام کرد و از بازگشت دور جديدي از تحريم‌ها عليه تهران خبر داد. مرحله اول اين تحريم ها 15مرداد در دستور کار قرار گرفت و قرار است دور دوم آن از 13 آبان اجرا شود.
«همه منتظر 13 آبان هستند. حتي دولت ايران هم منتظر 13 آبان است»
صادق زيباکلام در مصاحبه با يورنيوز گفت: «با شروع تحريم ها، واقعيت ها خود را نشان خواهند داد و با واقعيت ها مواجه خواهيم شد. حکومت بايد خيلي جدي به اين فکر بيفتد که با شروع تحريم ها به چه کساني مي توانيم نفت بفروشيم و پول را چگونه برگردانيم. الان نمي شود چون همه منتظر 13 آبان هستند. حتي دولت ايران هم منتظر 13 آبان است که ببيند هندي ها چه مي کنند چقدر نفت از ما مي خرند يا نمي خرند. ايضا ژاپني ها و کره اي ها و من فکر مي کنم 13 آبان را که بگذريم يک مقداري ثبات پيدا مي شود.»
به گفته او «بلاتکليفي نقش مهم و مخربي در وضعيت فعلي اقتصادي در ايران بازي مي کند. همه فکر مي کنند 13 آبان چه اتفاقي خواهد افتاد بنابراين سعي مي کنند آرد و روغن و .. بخرند، چند صد يا هزار دلار يا چند سکه در خانه داشته باشند. منتهي وقتي اين سيل بيايد و برود يک جور ثبات پيدا مي شود. سيلي است که راه افتاده يا بهمني که همين طور جلو مي رود و همه چيز را با خود مي کند و مي برد اما جايي که متوقف مي شود 13 آبان است.»
صادق زيباکلام معتقد است که تکليف يکسري چيزها بعد از 13 آبان مشخص مي شود مثلا اين فرمولي که اروپايي ها دارند بعد از 13 آبان خود را نشان مي دهد که چقدر کارايي دارد در عمل يا در حد تئوري است وآيا اروپايي توانسته اند طنابي داخل چاه بيندازند براي بيرون آوردن جمهوري اسلامي يا بايد از آنها هم دل کند و به هيچ کجا نرسيده.»
استاد دانشگاه تهران درباره نقش و انفعال دولت در برابر وضعيت فعلي اقتصادي و رکورد بي سابقه نرخ دلار در ايران گفت: «دولت عملا تسليم شده و اين تسليم شدن بيشتر از بابت اين است که نيرو و بهمني که به راه افتاده خيلي نيرومند است، اينقدر پشتوانه اش نيرومند است که دولت نمي تواند حريف اش شود. من فکر مي کنم زماني دولت مي تواند برنامه اي بريزد که سقوط به انتهاي خود رسيده باشد. چون اينقدر نيرو زياد است که نظام هم نمي تواند جلوي آن را بگيرد.»


منبع: يورونيوز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد