بزرگنمايي:
چه خبر - مهمترين مطالبه کاميونداران تامين لاستيک مورد نياز است
دبير کانون انجمن هاي صنفي کاميون داران با بيان اينکه حمل و نقل متوقف نشده اما نبود لاستيک و قطعات يدکي در بازار روند را کند کرده است، گفت: وزارت صنعت به تعهداتش در عرضه لاستيک و نظارت بر بازار عمل نکرد.
احمد کريمي با بيان اينکه مهمترين مطالبه کاميونداران تامين لاستيک مورد نياز است، گفت: مهمترين مشکل نبود لاستيک در بازار و لوازم و قطعات يدکي و افزايش جهشي آنها است.
وي ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانست به تعهدات خود عمل کند و امروز ما با مشکل جدي در بحث تامين لاستيک مواجه هستيم.
دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران با اشاره به جلسه روز گذشته در کميسيون عمران مجلس با حضور نمايندگان برخي از وزارتخانهها گفت: روز گذشته نمايندگان مجلس تذکر جدي به نمايندگان وزارت صمت دادند و آقاي سينکي به نمايندگي از وزارت صمت در جلسه روز گذشته حضور داشت.
وي افزود: قرار بر اين شد که ارز مورد نياز براي واردات 500 هزار حلقه لاستيک تامين شود. همچنين طبق دستور معاون اول رئيس جمهوري تعرفه واردات لاستيک از 20 درصد به 5 درصد کاهش پيدا کرد. بنابراين به زودي لاستيک بيشتري وارد بازار خواهد شد.
کريمي با بيان اينکه متاسفانه وزارت صمت هيچ اشرافي به اين بازار ندارد، گفت: روز گذشته آمار و ارقامي از وضعيت بازار لاستيک ارائه کردند که هيچ يک درست نبود و مورد تعجب نمايندگان مجلس و افراد حاضر در جلسه قرار گرفت.
دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران با تاکيد بر اينکه مشکلات امروز براي کاميونداران ناشي از بيتدبيري وزارت صمت است، گفت: در حال حاضر قيمت لاستيک به چهار برابر نسبت به دي ماه سال گذشته رسيده است حال اگر لاستيک در بازار با همين قيمت هم پيدا شود بخشي از مشکلات حل ميشود. مشکل اين است که همين لاستيک گران هم در بازار نيست.
وي با بيان اينکه مسئولان وزارت صمت شفافيت در گفتار ندارند، ادامه داد: 40 درصد از ميزان مصرف لاستيک مورد نياز در بازار وجود دارد اما 10 درصد آن عرضه ميشود و مابقي احتکار شده است. واقعيت اين است که احتکار در اين شرايط طبيعي است اما چرا وزارت صمت هيچ نظارتي به بازار نداشته است.
کريمي با تاکيد بر اينکه نگران ورود لاستيکهاي تاريخ انقضا گذشته هستيم، گفت: در حال حاضر لاستيکهاي 2016 در انبار دپو شده است.
البته هر چند از تاريخ توليد اين لاستيکها دو سال گذشته است اما اگر در محيط سر پوشيده قرار گرفته باشند و روي هم انباشته نباشند مدت زمان مناسب براي مصرف افزايش پيدا ميکند ولي به هر حال به رانندگان توصيه کردهايم اين لاستيکها را در محور عقب خودروي خود استفاه کنند.
وي درباره آخرين وضعيت فعاليت رانندگان اظهار داشت: حمل و نقل جريان عادي خود را دارد بخشي از عدم تردد کاميونها در سطح کشور به اين دليل است که لاستيک و قطعات براي حرکت کاميونها وجود ندارد و ناوگان را زمينگير کرده است که اين به معناي اعتصاب نيست.
کريمي تاکيد کرد: آمار صدور بارنامه نشان ميدهد حمل و نقل در سطح جادهها متوقف نشده اما کند است.
منبع: ilnanews.com